Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solgt bilen

Startet av cash, fredag 31. oktober 2014, klokken 19:30

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:29
Er vel bare du selv som kan svare på det. Hvor viktig er 4WD for deg?
Har veldig godt grep uten, så tror ikke så mange egentlig trenger det, men kjekt og ha da. Tror jeg personlig hadde ventet noen måneder ekstra på det, men ikke helt sikker. Kjører du sjelden på fjellet hadde jeg droppet det.

Det er vel ikke bare framkommeligheten som er bedre med 4WD? Håndteringen av regenerering på litt uggent føre må jo være ekstremt mye bedre?

Pluss litt bedre range pga optimalisert utveksling osv osv.

Man får vel regen brems spredd over fire hjul istedet for to. Det må være gunstig for dekk-slitasjen.

Og fremdrift også. Fire dekk som drar igang 2tonn.

Så dekkslitasjen må det være lov å håpe blir noe jevnere.

Tesla65

Er det noen som vet om tillatt totalvekt på s85D er høyere en s85?
Egenvekten på S85D er ca 90kg høyere. Hvis totalvekt ikke er høyere, vil jeg få et problem med S85D.
2590kg-2190kg-75kg=325kg nyttelast for S85D vs 415kg for S85.
Tror jeg kommer til å beholde min P85 og kanselere S85D.
 
Hvit P85 Solgt

GhostDg

En annen ting er mulig mindre slitasje på DU da motorene til S85D har mye mindre effekt.

Jeg hadde også levering i desember, men valgte å bytte til S85D med senere levering.
AWD var det siste som skulle med for at denne bilen ikke bare skulle bli en ventebil før X kommer.

Det blir en tålmodighetsprøve, men det skal gå! (-:

B_Tesla

Det er kanskje mindre slitasje, men på den andre siden er det to mottore som kan gå. På generelt grunnlag er 4x4 vært mer kostbart å vedlikeholde enn 2WD biler. Dobbelt opp med mye. Så mindre slitasje forutsetter halvparten av slitasje++ for at argumentet skal holde. Vel er en større motor mer kostbar enn en liten, men i dette landet er ikke deler det kostbare. Det er arbeidstimer.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cash

Takk for alle svar.

Da har jeg byttet til S85D og må smøre meg med tålmodighet til April.
Håper det ikke blir så mye lengre enn det  :)
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

tonl

Etter flere dager med tenking, har jeg idag bestemt meg for å kansellere levering av s85 i desember. Oppgraderer til s85d her i også.  :-\

cash

Sitat fra: tonl på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:50
Etter flere dager med tenking, har jeg idag bestemt meg for å kansellere levering av s85 i desember. Oppgraderer til s85d her i også.  :-\

Du mista depositumet?
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

tonl

Sitat fra: cash på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:54
Sitat fra: tonl på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:50
Etter flere dager med tenking, har jeg idag bestemt meg for å kansellere levering av s85 i desember. Oppgraderer til s85d her i også.  :-\

Du mista depositumet?

Nei. Depositumet ble overført til den nye bestillingen. Ellers hadde jeg ikke kansellert nåværende levering.

Sprucemoose

Sitat fra: cash på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:54
Sitat fra: tonl på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:50
Etter flere dager med tenking, har jeg idag bestemt meg for å kansellere levering av s85 i desember. Oppgraderer til s85d her i også.  :-\

Du mista depositumet?

Alle andre som har kansellert bestilling for å bytte til D-versjonen har ikke mistet depositumet. Tesla i Drammen, som jeg snakket med, sa at de har ordnet det slik at depositumet bare overføres til ny bestilling kostnadsfritt. Det var det de gjorde for meg. Det virker også som at kansellering av bil som allerede er i produksjon heller ikke er noe problem mtp depositumet. Bare snakk med Tesla først og forklar hva du ønsker å gjøre.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

RuneW

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:26
Det er kanskje mindre slitasje, men på den andre siden er det to mottore som kan gå. På generelt grunnlag er 4x4 vært mer kostbart å vedlikeholde enn 2WD biler. Dobbelt opp med mye. Så mindre slitasje forutsetter halvparten av slitasje++ for at argumentet skal holde. Vel er en større motor mer kostbar enn en liten, men i dette landet er ikke deler det kostbare. Det er arbeidstimer.

Motorene er vel så godt som uslitelige? Men det er muligens verre med det leamikket mellom motorenen og hjulene... Men man må vel anta at Tesla har lært noe av problemene med den første generasjonen TMS og gjort det bedre denne gangen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Philip Marlowe

Jeg lurer på hvordan svingradiusen blir på D sammenlignet med de uten. Noen som vet det?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Havebigfun

Sitat fra: Tesla65 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:02
Er det noen som vet om tillatt totalvekt på s85D er høyere en s85?
Egenvekten på S85D er ca 90kg høyere. Hvis totalvekt ikke er høyere, vil jeg få et problem med S85D.
2590kg-2190kg-75kg=325kg nyttelast for S85D vs 415kg for S85.
Tror jeg kommer til å beholde min P85 og kanselere S85D.
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 16. oktober 2014, klokken 18:25
Jeg lurer på hvordan svingradiusen blir på D sammenlignet med de uten. Noen som vet det?
To meget gode/sentrale spørsmål- jeg tror ikke det er noen i Europa som kan svare på de- totalvekt/nyttelast er vel ikke forhandlet med myndighetene enda.
Svingradius er åpenbart kjent- i hovedkontoret over there...

espsol

Har også bestil S85 med levering i desember. Får alt av utstyr utenom AWD. Har kjørt BMW525 med RWD på vinterføre (vestlandet) og aldri hatt en bedre vinterbil. Kjører AWD tiguan nå og den er selvsagt bra på glatten (som forvenet) men føler aldri at det har vært nødvendig.
Så jeg holder på min bestilling.

Men er enig i at 25" ikke er mye ekstra for AWD. Det er jo bra.

BlueS

Har kjørt awd  på Østlandet i mange år. Fikk min Tesla i mars og hadde glatt ventet i 13 måneder på awd, hvis jeg hadde visst at den ikke var lenger unna. Nå er det bare å vente på at bruktmarkedet stabiliserer seg.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Elbil fundamentalist

Minus: Den innerste delen av frunken blir borte. Man får ikke barnevogner inn foran lenger.
Plus: mindre dekkslitasje med 4wd..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA