Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solgt bilen

Startet av cash, fredag 31. oktober 2014, klokken 19:30

« forrige - neste »

cash

Jeg bestilte Model S før lanseringen av 4 hjulstrekk.

Jeg har bekreftet at jeg kan få den nye tech pakken med Autopilot og levering desember. Men om jeg velger D modellen må jeg vente til April.

Må svare innen et par dager.  :o
Ønsker argumentasjon om hvorfor jeg bør vente til April?
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

Lokführer

Jeg hadde ventet til AWD uten tvil. Jeg hadde faktisk valgt å tape depositumet for å få bil med AWD.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

fonberg

Sitat fra: cash på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:22
Jeg bestilte Model S før lanseringen av 4 hjulstrekk.

Jeg har bekreftet at jeg kan få den nye tech pakken med Autopilot og levering desember. Men om jeg velger D modellen må jeg vente til April.

Må svare innen et par dager.  :o
Ønsker argumentasjon om hvorfor jeg bør vente til April?

To ting:

1) Har du klart deg med tohjulstrekker frem til nå? I så fall klarer du deg fint med 2wd TMS, den er veldig god på vinterføre.

2) Mulig at 4wd vil bli mer attraktiv brukt slik at disse holder seg bedre i pris enn 2wd, men dette er for tidlig å si. Som sagt er 2wd TMS meget god på vinterføre, og når dette blir bedre kjent blant "folk flest" er det ikke sikkert det blir noe særlig utslag på bruktprisene (ut over de 25 k som 4wd koster ekstra).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Er vel bare du selv som kan svare på det. Hvor viktig er 4WD for deg?
Har veldig godt grep uten, så tror ikke så mange egentlig trenger det, men kjekt og ha da. Tror jeg personlig hadde ventet noen måneder ekstra på det, men ikke helt sikker. Kjører du sjelden på fjellet hadde jeg droppet det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cash

Sitat fra: fonberg på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:28


To ting:

1) Har du klart deg med tohjulstrekker frem til nå? I så fall klarer du deg fint med 2wd TMS, den er veldig god på vinterføre.

2) Mulig at 4wd vil bli mer attraktiv brukt slik at disse holder seg bedre i pris enn 2wd, men dette er for tidlig å si. Som sagt er 2wd TMS meget god på vinterføre, og når dette blir bedre kjent blant "folk flest" er det ikke sikkert det blir noe særlig utslag på bruktprisene (ut over de 25 k som 4wd koster ekstra).

Jeg har aldri hatt 4 hjulstrekk før, så ja jeg har klart meg fint uten. Men klart dersom den holder seg bedre i pris og blir lettere å selge så er det et klart bonus.
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

cash

Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:28
Jeg hadde ventet til AWD uten tvil. Jeg hadde faktisk valgt å tape depositumet for å få bil med AWD.

Hvorfor?
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

Twowheels

hadde ventet til April hvis jeg var deg.

Årsak :

- Vi bor i Norge,
- 4x4 for 25 tusen
_________

Sprucemoose

Jeg var i samme situasjon som deg. Enten S85 i desember eller 85D i april. Jeg valgte å bytte. Det skyldtes i all hovedsak følgende antagelser:

1) Pris på 4-hjulstrekk er ikke en avskrekkende tilleggskostnad (du får en ganske stor oppgradering til en forholdsmessig lav pris)
2) Bedre fremkommelighet på vinter (har kjørt forhjulstrekk fram til nå, personlig lite erfaring med ren bakhjulsdrift)
3) Mulig lettere å selge brukt
4) Bedre pris ved bruktsalg sammenlignet med S85 pga økt etterspørsel
5) Oppgitt bedre rekkevidde (ikke utrolig mye, men viktig for meg)
6) Bedre rekkevidde i utgangspunktet vil også gjøre at batteriet "holder lenger" sammenlignet med S85 (altså at det vil gå noe lenger tid før rekkevidde blir såpass redusert at det byr på praktiske problemer)
7) Å vente til april betyr bare at du har noen tørre og varme måneder i starten av eierskapet. Mye gøyere enn å kjøre hjem en ny bil i slapseføre og snø.

I tillegg angret jeg litt på tilleggskjøp av Cyclone-felger (16000,-), og dette fikk jeg omgjort da jeg bestilte ny. Så dersom det er ett eller annet som du er misfornøyd med at du valgte/valgte bort, har du nå muligheten til å gjøre endringer ved nybestilling.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:29
Er vel bare du selv som kan svare på det. Hvor viktig er 4WD for deg?
Har veldig godt grep uten, så tror ikke så mange egentlig trenger det, men kjekt og ha da. Tror jeg personlig hadde ventet noen måneder ekstra på det, men ikke helt sikker. Kjører du sjelden på fjellet hadde jeg droppet det.

Det er vel ikke bare framkommeligheten som er bedre med 4WD? Håndteringen av regenerering på litt uggent føre må jo være ekstremt mye bedre?

Pluss litt bedre range pga optimalisert utveksling osv osv.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Teslaguten



TMS er god på vinterføre, men 4WD gjør bilen komplett.
Bedre rekkevidde grunna meir effektiv fordeling av effekt.
Forholdsvis lev kostnad på oppgradering.
Du har medbrakt reserve DU om ein tar kvelden..

Kan du venta, så ville eg drøyd bestilling til du får bestilt dei nye setene.

Men er du i tvil, så er det ingen tvil:

Bestill D.




#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Lokführer

Sitat fra: cash på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:30
Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:28
Jeg hadde ventet til AWD uten tvil. Jeg hadde faktisk valgt å tape depositumet for å få bil med AWD.

Hvorfor?
For AWD selger som hakka møkk i nissenorge. Resalgsverdi. Og som en over skriver, regen på glatta er AWD å foretrekke. Kanskje man til og med får ørlite bedre rekkevidde på glatt føre pga dette.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Sjøhyene

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:29
Er vel bare du selv som kan svare på det. Hvor viktig er 4WD for deg?
Har veldig godt grep uten, så tror ikke så mange egentlig trenger det, men kjekt og ha da. Tror jeg personlig hadde ventet noen måneder ekstra på det, men ikke helt sikker. Kjører du sjelden på fjellet hadde jeg droppet det.

Det er vel ikke bare framkommeligheten som er bedre med 4WD? Håndteringen av regenerering på litt uggent føre må jo være ekstremt mye bedre?

Pluss litt bedre range pga optimalisert utveksling osv osv.

Det har du nok helt rett i ja. Usikker på hvor mye bedre, men at det blir bedre i de situasjonen er det nok ingen tvil om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:23
Sitat fra: RuneW på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:04
Det er vel ikke bare framkommeligheten som er bedre med 4WD? Håndteringen av regenerering på litt uggent føre må jo være ekstremt mye bedre?

Pluss litt bedre range pga optimalisert utveksling osv osv.

Det har du nok helt rett i ja. Usikker på hvor mye bedre, men at det blir bedre i de situasjonen er det nok ingen tvil om.

Det er jo gjerne i nedoverbakke at regenerering er aktuelt. Legg inn selv den minste sving i regnestykket og bremsing med kun bakhjulene er ikke helt tingen - for å si det sånn...

Derfor antar jeg at det regenereringen er helt minimal på glatta med en RWD TMS. Regenerering med forhjulene blir selvsagt noe helt annet. Derfor antar jeg at forskjellen i rekkevidde i kupert terreng vinterstid kan bli godt merkbar. Grunnen til at jeg maser om dette er at det er nettopp under slike forhold (vinter/kupert terreng) at man virkelig trenger den rekkevidden man kan få.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cash

Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:43
Jeg var i samme situasjon som deg. Enten S85 i desember eller 85D i april. Jeg valgte å bytte. Det skyldtes i all hovedsak følgende antagelser:

1) Pris på 4-hjulstrekk er ikke en avskrekkende tilleggskostnad (du får en ganske stor oppgradering til en forholdsmessig lav pris)
2) Bedre fremkommelighet på vinter (har kjørt forhjulstrekk fram til nå, personlig lite erfaring med ren bakhjulsdrift)
3) Mulig lettere å selge brukt
4) Bedre pris ved bruktsalg sammenlignet med S85 pga økt etterspørsel
5) Oppgitt bedre rekkevidde (ikke utrolig mye, men viktig for meg)
6) Bedre rekkevidde i utgangspunktet vil også gjøre at batteriet "holder lenger" sammenlignet med S85 (altså at det vil gå noe lenger tid før rekkevidde blir såpass redusert at det byr på praktiske problemer)
7) Å vente til april betyr bare at du har noen tørre og varme måneder i starten av eierskapet. Mye gøyere enn å kjøre hjem en ny bil i slapseføre og snø.

I tillegg angret jeg litt på tilleggskjøp av Cyclone-felger (16000,-), og dette fikk jeg omgjort da jeg bestilte ny. Så dersom det er ett eller annet som du er misfornøyd med at du valgte/valgte bort, har du nå muligheten til å gjøre endringer ved nybestilling.

Veldig gode argumenter.
Hmm kanskje jeg bare skal bestille 4x4 og vente til April...
Model S85D i bestilling. Levering April 2015

frankofobia

Sitat fra: cash på torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:43
Jeg var i samme situasjon som deg. Enten S85 i desember eller 85D i april. Jeg valgte å bytte. Det skyldtes i all hovedsak følgende antagelser:

1) Pris på 4-hjulstrekk er ikke en avskrekkende tilleggskostnad (du får en ganske stor oppgradering til en forholdsmessig lav pris)
2) Bedre fremkommelighet på vinter (har kjørt forhjulstrekk fram til nå, personlig lite erfaring med ren bakhjulsdrift)
3) Mulig lettere å selge brukt
4) Bedre pris ved bruktsalg sammenlignet med S85 pga økt etterspørsel
5) Oppgitt bedre rekkevidde (ikke utrolig mye, men viktig for meg)
6) Bedre rekkevidde i utgangspunktet vil også gjøre at batteriet "holder lenger" sammenlignet med S85 (altså at det vil gå noe lenger tid før rekkevidde blir såpass redusert at det byr på praktiske problemer)
7) Å vente til april betyr bare at du har noen tørre og varme måneder i starten av eierskapet. Mye gøyere enn å kjøre hjem en ny bil i slapseføre og snø.

I tillegg angret jeg litt på tilleggskjøp av Cyclone-felger (16000,-), og dette fikk jeg omgjort da jeg bestilte ny. Så dersom det er ett eller annet som du er misfornøyd med at du valgte/valgte bort, har du nå muligheten til å gjøre endringer ved nybestilling.

Veldig gode argumenter.
Hmm kanskje jeg bare skal bestille 4x4 og vente til April...

Ett fornuftig valg. Når tillegget for AWD er så marginalt er det hele en "no brainer". Har eid AWD biler med store V8'ere før og det er en ubeskrivelig følelse å kunne stoppe i bakken på fjellet vinterstid med masse snø og gi flatt jern og kjenne kjerra rive seg oppover bakkene. Model S 2wd er faktisk veldig bra på vinterføre sammenliknet med tilsvarende kraftige bensinbiler, men gir du flatt jern i oppoverbakke med is og snø så triller du bare sakte oppover. Sikkert noen som gir meg tyn for denne kommentaren, men for de er det bare å melde seg frivillig på fjellet i vinter og se hvem som kommer raskest opp en bratt snødekket bakke; 2wd Model S eller en Skoda Yeti med AWD :p

Lykke til med kjøpet, du blir garantert veldig fornøyd med AWD :-D
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA