Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av nærlys/hovedlys og grøft/kurvelys

Startet av espen1976, fredag 31. oktober 2014, klokken 12:26

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: edorf på torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:16
Tesla kan ikke begynne med innbytte før det er bussiness for dem også. De har allerede en avanse på bilene de selger, og derfor må det være endel verditap før de kan ta innbytte. De kan jo ikke selge brukte biler dyrere enn nye. Om de er igang Q1 som her antydet, så blir jeg veldig imponert. Da er de eldste bilene 1,5 år gammel.
Vi får nyte bilens våre, slik de er, så får de sutre de som vil det.

Problemet er vel helst at de ikke har sett noe behov for innbytte før - de har hatt en modell til salgs i litt over ett år. Hvor mange kunne de forvente at ville selge Teslaen sin for å kjøpe en ny?  Altså, før nå... Og er det på plass i Q1, så er det antagelig på plass til de første D modellene skal leveres. Perfekt timing (om det ikke oppstår noen forsinkelser ;) )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#16
Om Tesla kommer med innbytte vil vel denne ligge på ca 50% restverdi etter 3 år, og det største tapet tas naturligvis første år (og innenfor det første året er tapet naturligvis størst første dag og første måneder).

Det betyr noe i området 25% verditap første år, 15% andre året, 10% tredje år.

En Model S til 750K vil dermed være verd 562.000,- etter ett år, 450.000,- etter to år og 375.000,- etter tre år.  Dette blir å anse som "bunnen" i markedet, for dette er prisen du er garantert.

Etter garanti, klargjøring, kostnadsdekning og inntjening kan Tesla selge disse ut for eksempelvis 629", 500" og 425". Privatselgerne kan da legge seg på rundt 600K etter ett år. Dvs tap på 150K første år (tap på ca 20%).

Tesla kan selvfølgelig ikke matche privatsalg, for de er nødt til å ha noe fortjeneste om de skal drive med omsetning av brukte biler. Tenk på jobben, reklamasjonsrett etc. Omsetning av brukte biler kan ikke foregå til privatmarked-priser, og ingen andre bilforhandlere ville gitt kunden full markedspris ved innlevering.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Den dagen Tesla starter med innbytte, er dagen verdifallet på bilen virkelig kommer til syne. Hva skal Tesla gjøre med alle bilene? De må selvsagt selges. Eneste måten og selge den er å senke prisen. Da får Finn.no-selgere et problem. Nå må de "konkurrere" med Tesla selv og prisen vil dermed bli en viktig faktor for salg.

Ingen poeng og sammenlikne med fossilbiler (eller andre forhandlere) da TMS er et nisjeprodukt og ikke tar innbytte i andre typer biler enn sin egen.

JO

Voldsomt så mye engasjement dette skaper, det burde ikke komme som en overaskelse at Tesla utvikler produktene sine. At man får verditap på linje med alle andre biler er da ingenting å grine for. Bilen man har blir ikke dårligere av at det kommer en ny på markedet. Jeg for min del bryr meg ikke i det hele tatt og for meg så må gjerne folk dumpe bilene sine på finn til spottpriser.
Det at Tesla ikke tar innbytte er det virkelig ett problem, skal du bytte inn bilen din godtar du lavere pris enn det man kan oppnå i markedet mot at du slipper styret med å selge selv. Jeg har alltid solgt bilene mine selv via finn og på den måten får man gjerne noe høyere pris enn inbytteprisen.

Tror mange hadde hatt godt av å ta noen gode innpust å roe seg litt ned.
Svart Model S Levert 11 Mars

Cato76

Tror nok at dersom Tesla tar biler i innbytte så går de over bilen og skifter batteri, drive unit og annet dersom behov - blir litt som Iphone Pre-owned konseptet. Tror ikke at nytt batteri eller DU er store kostnaden for Tesla heller. Kundene vil da kunne kjøpe en bruktbil uten store bekymringer. Dette er kanskje den største bekymringen til brukt-elbilkjøpere i dag, da en ikke har sikkerhet for hvordan batteriet er vedlikeholdt av tidligere eier. På bakrunn av dette kan Tesla sette høyere salgspris ut fra sine lokaler enn vi som privatpersoner kan via finn.no

...just a thought  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

satheesh.net

Sitat fra: Cato76 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:47
Tror ikke at nytt batteri eller DU er store kostnaden for Tesla heller. Kundene vil da kunne kjøpe en bruktbil uten store bekymringer. Dette er kanskje den største bekymringen til brukt-elbilkjøpere i dag, da en ikke har sikkerhet for hvordan batteriet er vedlikeholdt av tidligere eier.

Nja, tror nok batteriet er den desidert største utgiften for Tesla på bilen (derfor de bygger Gigafactory for å få ned kostnadene på produksjonen av disse). Drive Uniten står nok veldig i kontrast når det kommer til pris. Dette er i teorien en "enkel dings" (dere skjønner hva jeg mener) som ikke koster allverdens. Sikkert derfor de bare byttet DU tidligere for de som hadde problemer for at prisen er ganske lav og definitivt ikke mangelvare.

Vedlikehold av batteriet er nok litt varierende ja, men jeg er ganske sikker på at man kan få en slags "rapport" fra Tesla om hvordan man har behandlet batteriet (når man ladet, hvor mye, hvor ofte, SOC tilstander, etc). ;)


Sitat fra: BalleKlorin på torsdag 16. oktober 2014, klokken 08:04
Tror mange hadde hatt godt av å ta noen gode innpust å roe seg litt ned.

+1  :)

TeslaK

#21
Da har jeg fått tilbud på 68% av opprinnelig nybilpris. Gått 17k. Det er vel det man kaller et skambud.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Teslanewbie

Hørte de skulle ha en innbytte ordning ferdig i desember.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RuneW

#23
Sitat fra: TeslaK på torsdag 27. november 2014, klokken 13:24
Da har jeg fått tilbud på 68% av opprinnelig nybilpris. Gått 17k. Det er vel det man kaller et skambud.

Vel, hva hadde du egentlig ventet? TMS er jo bilens svar på iPhone (på godt og vondt). Det burde ikke kommer som noen overraskelse at den dropper i pris (spesielt når en ny modell akkurat har kommet).

Tror ikke du (prosentmessig) har kommet noe dårligere ut enn de første som kjøpte iMiev, for å si det sånn...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: RuneW på torsdag 27. november 2014, klokken 14:26
Sitat fra: TeslaK på torsdag 27. november 2014, klokken 13:24
Da har jeg fått tilbud på 68% av opprinnelig nybilpris. Gått 17k. Det er vel det man kaller et skambud.

Vel, hva hadde du egentlig ventet? TMS er jo bilens svar på iPhone (på godt og vondt). Det burde ikke kommer som noen overraskelse at den dropper i pris (spesielt når en ny modell akkurat har kommet).

Og Tesla vil vel ikke gå i tap på denne innbytteordningen heller...

Tror ikke du (prosentmessig) har kommet noe dårligere ut enn de første som kjøpte iMiev, for å si det sånn...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Leif1

Må huske at dette er det Tesla vil betale for bilen. Det er hva de selger den for som er interessant for de som skal selge selv.
Konvertitt fra S til X

OW

Etter å ha lest gjennom denne tråden så lurer jeg veldig på hvilke bilmerker som har så gode innbytteordninger at noen mener det er naturlig at Tesla gir markedsverdi i innbytte? Det er vel ingen andre som gjør det(?), så hvorfor skulle Tesla det? De er avhengig av å tjene penger på den delen av forretningen også. Innbytte = praktisk = dyrt. Tror det er lurt å belage seg på normalt verditap, normale innbytteordninger, også får alt over være en lykkelig bonus. Det blir i alle fall galt å forvente noe annet av Tesla som selskap.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sense

Når jeg så innbytte-forslaget til Tesla for noen uker siden, så var jeg litt overrasket over størrelse på verditapet bare på få måneder. Men jeg hadde ikke forventet at de skulle kjøpe tilbake med tap.
Det koster jo lokaler og personell å kunne selge brukte biler også. I tillegg koster det Tesla utvidet garanti, når nybilgarantien har utløpt.
Disse kostnadene skal dekkes inn et sted.

Om Tesla virkelig bytter batteri når de kjøper inn bruktbiler, vet jeg ikke om de ser seg tjent med.
De selger selvfølgelig flere nybiler om flere vil bytte inn hos Tesla.

Men på generelt grunnlag vet jeg at de som ønsker å selge bilene sine, får i snitt bedre ved å selge den gjennom Finn.no,  enn hos en bilforhandler.



pej

Det som er synd med slike innbyttepriser, er at de trekker prisen på finn ned på sikt. De setter en standard for hva de mener bilen er salgbar for. Altså en topputstyrt S85 som har gått 17.000km bør koste, ifølge Tesla, ca 450.000,- ut av butikk inkl omreg. Dette er drøye 100k lavere enn billigste på finn nå. Jeg venter også på innbyttepris men hvis det er slike priser de skal operere med så kan det være det samme. Husker godt at Musk snakket om at verditapet skulle være som på en S-Klasse nivå. På en bil uten mva er 32% tap på et halvt år veldig høyt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Havebigfun

Tesla er nødt til å tjene penger- med dagens dollarkurs har de vesentlig lavere fortjeneste per bil de selger og motorbyttekavalkaden koster mye...
Roadsterkjøpere ble også tilbydt priser på samme nivå- det er like greit å satse på finn- med realistiske priser er det nok mulig å bli kvitt bilene- nesten nye, deilig å kjøre og sprek- mange venter på TMS som de har råd til :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA