Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring av Mercedes B electric

Startet av Lynvingen, fredag 31. oktober 2014, klokken 09:01

« forrige - neste »

Lynvingen

Finnes det en enkel måte enten i form av reg.nr, understellsnummer eller andre kjennetegn så jeg selv kan finne ut om en c-zero er importert av merkeforhandler eller parallellimportert?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

automat

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:03
Finnes det en enkel måte enten i form av reg.nr, understellsnummer eller andre kjennetegn så jeg selv kan finne ut om en c-zero er importert av merkeforhandler eller parallellimportert?

Det er enkelt å se om den er bruktimportert. Det går frem av vognkortet til bilen, hvor det er oppgitt 3 registreringsdatoer:
1.Registrert første gang
2.Registrert første gang i Norge
3.Registrert på eier

Er 1 og 2 like er den importert som nybil til Norge. (Men det sier ingen ting om hvem som har importert den)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lynvingen

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

automat

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:23
Hmm...så hvordan kan jeg tolke dette

Tja, si det? At du har eid bilen en dag i utlandet før du tok den med til Norge, og registrerte den her? Eller at det er en feil.

Legg merke til at webtjensten dette er hentet fra ikke oppgir punkt 1: Første gang registrert. (Kun i Norge, og på eier.) Man må altså se i vognkortet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lynvingen

Ok, nå er ikke dette min bil. Jeg bare, som du helt riktig påpeker, slo opp på regnr på vegvesenet sin app.
Vurderer imidlertid å kjøpe bilen og da er jo dette viktig info.

Om jeg forstår deg riktig er ut av denne infoen umulig å si om bilen er norsk.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

edyrli

Siden første EU kontroll er CA 4 år etter registrerings dato kan det virke som den er førstegangsregistrert i norge på denne datoen.
Dessverre så er jeg ikke helt sikker, men trodde første EU var 4 år etter første registrering uavhengig av hvor den er registert.
Du kan jo prøve å gjøre samme søk på en bil du vet er import.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

pwb

Det datoene sier er at den er registrert på noen første gang i norge og så kan den ha skiftet eiere mange ganger og så sier den når den er registrert på nåverende eier. Det som ville fått meg til å lure er at siden det har gått under 2 mnd fra første gang til nåverende eier så kan det ha vært en som har importert den, registrert den og solgt den igjen innen 2 mnd. Man slipper jo omreg. hvis man registrerer den på ny eier innen 2 mnd.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 00:45
Om jeg forstår deg riktig er ut av denne infoen umulig å si om bilen er norsk.

Hvis du med "norsk" mener "med norsk nybilgaranti" står vel dette klart og tydlig i serviceheftet?
Men hvis du vet at bilen er importert brukt til norge, har den ikke norsk nybilgaranti samme hva forhandler påstår. Den kan ha en garanti fra forhandler, men det er en garanti produsenten ikke respekterer.

Hvils selger (i Norge) er næringsdrivene gjelder "forbrukerloven" og du har i praksis minst like god beskyttelse som garantien tilbyr.

Jeg vil imidertid påstå at hvis selger er uklar på hvor bilen kommer fra og hva slags garanti den selges med er det to gode grunner til å se seg om etter en annen selger...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kaiat

Jeg tror at denne bilen her har vært demobil før den har blitt solgt til en kunde. Ellers ikke mulig å se utfra denne informasjonen om det er bruktimport eller ikke.

Du kan bruke sider som skruvat.no eller mekonomen.no til å sjekke kjøretøyopplysninger. De har en rubrikk for import, der står det ja eller nei om det er bruktimport. De henter jo data fra Statens Vegvesen, men SVVs egen kjøretøyopplysingstjeneste oppgir ikke noe om det er bruktimport.

Lynvingen

Dette er en bil jeg vurderer å kjøpe, men som selger sier er kjøpt hos "forhandler" i august 2012.
Jeg prøver å finne ut om forhandler betyr merkeforhandler....selger har vært litt diffus på dette.
Jeg tenkte å dobbeltsjekke før jeg reiser langt avgårde for å se på bilen.

Ifølge Skruvat.no står det Import:nei, men det er kanskje ikke noe å stole på?
Jeg har naturlignok ikke tilgang til servicehefte eller vognkort før jeg har reist for å se bilen.

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

automat

Be selger ta bilde av vognkort og servicehefte, og sende deg. Hvis selger ikke gir klare svar på spørsmål du syns er viktige, så bør du kanskje se deg om etter en annen selger.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:22
Dette er en bil jeg vurderer å kjøpe, men som selger sier er kjøpt hos "forhandler" i august 2012.

Ring Peugeot Norge -sier du at du kun ønsker å kjøpe en ordentlig norsk bil med norsk garanti vil de nok gå langt for å hjelpe deg :)

Servicen jeg fikk hos VW med en 1968 boble overgikk servicen jeg fikk med Touran 15år senere. Noen ting er åpenbart morsommere enn andre...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:03
Finnes det en enkel måte enten i form av reg.nr, understellsnummer eller andre kjennetegn så jeg selv kan finne ut om en c-zero er importert av merkeforhandler eller parallellimportert?

Ring Citroen Norge, eller en forhandler. De bør vel kunne gi deg et svar. Ellers støtter jeg at dette kan ha vært en tidligere demobil.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynvingen

Var selvsagt ikke verre enn å ta en telefon til Citroen, de kunne bekrefte at bilen var importert av dem og solgt videre til en merkeforhandler....kan jo tyde på at denne merkeforhandleren har registrert bilen før han solgte den til en privat eier.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA