Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Nasse, fredag 31. oktober 2014, klokken 08:54

« forrige - neste »

Nasse

Jeg tror mange selger sin gamle P85 på feil grunnlag.

Selvsagt er AWD og sensorpakke viktig, men mange tror også at en ny P85 er sprekere enn den gamle. Det er den nok ikke, og det burde Tesla oppklare.

Jeg tror dette gjør at mange selger sin gamle P85 i den tro at en ny P85 er raskere og har større motor...


Jeg har rotet litt i dette for P85.

Hentet dette fra et annet forum:
Sitat
This is from an old thread on the tesla motors forum:

2) Motor specs (from Tesla website)
Power:
S60: 285 kW - S85: 285 kW - P85: 350 kW (WITHOUT taking battery into account = theoritic)
S60: 225 kW - S85: 270 kW - P85: 310 kW (power WITH battery taken into account = realistic)
Torque:
S60: 440 Nm - S85: 440 Nm - P85: 600 Nm

http://www.teslamotors.com/nl_NL/for...5-vs-60?page=1

I think it is still the same motor. They only used different figures. The figures without battery.

Tesla har ANTAGELIG skiftet fra å oppgi reell effekt ved hjulene, til å oppgi motoreffekt.

Beviset for dette ligger i aksellerasjonstidene. Dersom s60 og s80 begge har 380hk ved hjulene, og 450Nm, ville s60 være raskest. Det er den ikke...

Aksellerasjon oppgitt for feks ny og gammel P85 er de samme - men effekten oppgis som 421Hk vs 470Hk.

Hva tror dere? Har jeg nå en bil med 470Hk motoreffekt?

Sproc

Vel, de fleste selger vel sin P85 for å kjøpe P85D?

Der P85 er oppgitt til 350kw er jo P85D oppgitt til 515kw.
Model X res # 1177.
Model S 85D

Trustno1

hvis dette stemmer, så har vel da P85D noe rundt 620hk i forhold til gammel måling.

frankofobia

Sitat fra: Sproc på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:18
Vel, de fleste selger vel sin P85 for å kjøpe P85D?

Der P85 er oppgitt til 350kw er jo P85D oppgitt til 515kw.

+1
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

jazzwheel

#4
Jeg skrev det nettopp i en annen tråd, men poster det her igjen:

Det er 416bhp vs 470bhp eller 421PS vs 476PS.

ECE R85 er fortsatt bremsebenk, men forskjellen på 476 vs 421 er peak vs "sustained" (feks 30 min) effekt.

Jeg tror teksten "hensyn til batteriet" handler om varighet før det lades ut, mens man på en personbil tradisjonelt ved slike tester ikke har problemer med drivstoffmengden og at drivstoffet ikke blir av mindre potent kvalitet (les SoC) etterhvert som det blir mindre av det på tanken.

Edit: Jeg kan også nevne at BMW i3 har 170bhp peak power ved ECE R85. Altså må man tenke 170bhp mot 470bhp og ikke 421hk når man sammenligner i3 og P85.

Så ja, du og alle andre har 476PS/DIN i din P85. Uten at jeg heller tror noen selger en P85 for å kjøpe en ny P85 uten D.

Nasse

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:35
Jeg skrev det nettopp i en annen tråd, men poster det her igjen:

Det er 416bhp vs 470bhp eller 421PS vs 476PS.

ECE R85 er fortsatt bremsebenk, men forskjellen på 476 vs 421 er peak vs "sustained" (feks 30 min) effekt.


Vel, vi vet alle hva sustained effekt er - det står i vognkortet - og er vel knappe 100Hk....

Akkurat på det punktet er jeg veldig nysgjerrig på hva som oppgis for D-modellene.

For min del betyr uansett dette at min P85 ikke blir byttet inn i en 85D - skal det byttes blir det P85D. Og det blir dyrt. Hmm.

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jazzwheel

Sitat fra: D.O på onsdag 15. oktober 2014, klokken 21:19
Som jeg prøvde å få frem her:  ;) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17185.0.html

Jeg svarte deg aldri i den andre tråden siden du blandet inn litt andre ting også :)

"Når du akser fra 0kmt så greier ikke motoren å yte maks, den har momentet, men du er oppe i ca 65kmt før kw nåla står på 320kw" Siden hk er utregnet av Nm og rpm så passer 65km/t ganske perfekt med at nåla viser 320kW/421hk++. Altså viser den effekten motoren genererer og ikke belastningen på batteriet? Siden momentet er maks fra 1 rpm så burde batteriet belastes maks umiddelbart (uten at jeg har peiling på elmotorer) Nå vet vi også at bilen yter 350kW på max så da viser ikke dashboardet hele sannheten uansett.

Oreo

Sitat fra: Sproc på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:18
Vel, de fleste selger vel sin P85 for å kjøpe P85D?

Der P85 er oppgitt til 350kw er jo P85D oppgitt til 515kw.
Det mener jeg er irrelevant i.f.t. det Nasse vil frem til (ikke nødvendigvis overskriften).

Nasse har et viktig poeng, selv om at en kan anta at de fleste vil gå fra P85 til P85D, så bør ikke Tesla gå ut å "late som", i dragsuget av introduksjonen av D-option, at den nye P85 har 470BHP når den gamle var oppgitt til 416BHP om bilen er akkurat/så og si den samme.
Ser det står "motorkraft" på sidene dems, men det er en smule villedende da de ikke har brukt denne definisjonen før. De burde oppgitt begge definisjoner, motorkraft og på hjul. Det er en jungel av info, og når info'en forandres etterhvert, både frem og tilbake, blir det ikke enklere. En skal holde tunga i rett munn for å ikke miste oversikten.

De som plutselig skal selge vet nok godt, eller bør ihvertfall vite, hva dem driver med. Er ikke bekymret på dems vegne.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Teslafrank

Så de oppgir altså en annen effekt nå på de nye modellene?

I beste fall, er dette å villede kundene.

Kan noen da kort oppsummere hvilket effektgrunnlag man har brukt frem til nå på en P85, og på en P85D?

Man må sammenligne epler og epler....

Mosbergvik

Det er ikkje direkte svar på opprinnelig spm/tema - men kun til oppklaring av motoreffekt og såkalla "hjuleffekt". Etter dei fysikktimene man har hatt i skulen - disse to effektene er de samme, gitt det ikkje er noko mellom motoraksling og hjulet som absorberer effekt. Det ser vi også på effekt-definisjonen: effekt = moment x vinkelfart (samme som effekt = kraft x strekning). Forskjellen mellom ca 420 og ca 470 hk kan ikkje vere at dei er målt "på hjula" mot målt "på motoren". (Men heller slik som forklart over, peak vs nominell/snitt e.l.)

Har ikkje lest meg opp på Teslaen - er det ingen skifte i utveksling av noko slag oppover fartskurven - ingenting mellom motor og hjul som skifter?

Momentet til motorakslingen og hjulakslingen er ulikt, pga utveksling mellom mellom motoraksling og hjulakslingen. Jobben til girkassen (fossilbiler) er å skifte utvekslinga og dermed momentet på hjulet slik at motoren sitt brukbare turtall kan "gjenbrukes" ved aukende fart - ein bytter ut moment og får igjen litt høgare vinkelfart på hjula.

Nasse

Sitat fra: Teslafrank på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:15
Så de oppgir altså en annen effekt nå på de nye modellene?

I beste fall, er dette å villede kundene.

Kan noen da kort oppsummere hvilket effektgrunnlag man har brukt frem til nå på en P85, og på en P85D?

Man må sammenligne epler og epler....

La meg spekulere vilt:

Tenk deg at utfordringen til Tesla er hvor mye effekt batteriet kan levere, ikke hva motorene kan levere. Det vet vi stemmer for generasjon 1 model s...

Motoren på Gen 1 P85 yter 470Hk, men pga hva batteriet yter oppgis bare 422Hk effekt (ved hjulene)

På Gen 2 P85 yter motoren 470Hk, og det er nå kun motoreffekt som oppgis. Hvor mye som leveres på hjulene sies det ikke noe om, men fordi tallene for 0-100 ikke er endret kan en anta at det fremdeles er 422Hk... Batteriet klarer altså fremdeles ikke levere nok strøm til å hente ut potensialet til motoren.

På P85D oppgis at motorene samlet sett kan yte 691Hk. Hvor mye som leveres ved hjulene er helt uvisst, og antagelig mye lavere - rett og skett fordi batteriet ikke kan levere nok strøm.
Antagelig er en heldig kombinasjon av to motorer med ulik "giring" og trekk på fire hjul, samt mer drag fra 0, nok til å oppnå 1 sek bedre aksellerasjon fra 0-100. MEN - hvor stor effekt som totalt sett kan leveres, er meget uvisst. Skal jeg tippe er ikke effekten så mye over 422Hk - kanskje ikke mer enn 480Hk.

Og - hadde Tesla skulle vise Hk etter gammel modell, ville ikke det sett så spektakulært ut.... Men å dra til hundre på 3,2 sek er utvilsomt uansett imponerende. Men - jeg tviler altså på at 691Hk er reelt og representativt.

tho

Det er faktisk et godt poeng som jeg ikke har tenkt på. P85 leverer ikke full effekt fra 0km/h. Full effekt er ved typisk ~60km/h. pga giring kan det tenkes at P85D lever full effekt ved lavere hastighet. Det vil si at effektkurven på P85D kan være mye brattere. Godt tenkt. Men time will show.

Det er jo også mulig at de rett å slett har funnet ut at batteriet kan levere mer strøm. Pluss at det kanskje er 2 frekvensomformere.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Nasse

Sitat fra: tho på fredag 17. oktober 2014, klokken 00:33
Det er faktisk et godt poeng som jeg ikke har tenkt på. P85 leverer ikke full effekt fra 0km/h. Full effekt er ved typisk ~60km/h. pga giring kan det tenkes at P85D lever full effekt ved lavere hastighet. Det vil si at effektkurven på P85D kan være mye brattere. Godt tenkt. Men time will show.

Det er jo også mulig at de rett å slett har funnet ut at batteriet kan levere mer strøm. Pluss at det kanskje er 2 frekvensomformere.

Ai, her nevner du noe viktig.

Frekvensomformeren kan være det svake leddet - og den er nok lik for ny og gammel P85. Jeg tar for gitt at den nye lille motoren kommer med en tilhørende ny frekvensomformer - noe annet ville være rart.

Det er fullt mulig batteriet klarer å levere mer ompf, men at dette "skjules" for P85 pga svakheten til frekvensomformeren.

I så fall vil det være mulig at P85D leverer mer enn jeg tror, og nærmere 610 reelle hester... Men det stemmer ikke helt med forskjellen mellom 60D og 85D, med mindre forskjellen i ytelse er knyttet til en SW begrensning av 60D.

Jeg holder likevel på at reell ytelse er under 500Hk for P85D. Og - skal jeg tippe vil bilen bli registrert med under 100kW kontinuerlig effekt i vognkortet.

(men det frister fremdeles å trykke finalize på bestillingen av en P85D - selv om jeg tror en ikke klarer å hente ut potensialet før det kommer et nytt batteri. P100D, P120D eller den sagnomsuste P120Q?)

EvenSteven

Det er en del salg der ute også for Tesla eiere som ikke har hatt bilen under vinterlige forhold enda. De tenker nok fort at 4wd... Det MÅ jeg ha.
Men vi som har kjørt en vinter, over fjell og daler samt lavlandet Østafjells vet jo at denne bilen er helt optimal på vinterføre.... selv med RWD.
-
Jeg ville nok også lagt i 25 000,- ekstra for 4WD om jeg skulle bestilt ny Tesla i dag. Men jeg vil heller følge med på markedet og evt. bytte ut min S60 med en pent brukt P85+ til samme pris som en utstyrt S60D. Så viktig er faktisk ikke 4WD på denne bilen.
-
Men, men... Dette har vel også litt med størrelsen på lommeboken, samt prioritering å gjøre :) :)

Tesla S P85+ sølv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA