Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault Clio Electrique salges

Startet av GoElectric, fredag 27. februar 2009, klokken 15:28

« forrige - neste »

GoElectric

I dag tidlig gikk jeg nesten tom for strøm på vei til jobb, og måtte derfor sette bilen til lading i Saga P-hus ved Nasjonalteateret Oslo sentrum, og ta T-banen den siste strekningen til jobb.

Da jeg kom inn i P-huset ca. kl 08.40, var jeg heldig og fikk den siste ledige ladeplassen! Rett etter meg kom det flere el-bilister som desverre ikke fikk plass. Kanskje var det flere av de som også hadde akutt behov for strøm!

Jeg tok derfor et liten runde rundt i anlegget og oppdaget at 5 elbiler stod parkert på ladeplass uten at bilen stod til lading! Atså 5 ladepunkter som ikke ble benyttet i løpet av den dagen.

Jeg ønsker nå å starte en debatt om nettopp dette. Kanskje de 5 bilstene heller burde ha benyttet seg av kommunal gratis parkering uten lademulighet, fremfor å stille seg på en ladeplass uten å  lade bilen!
i-Miev 2010

ravn

Her er jeg helt enig, har sett samme praksis andre steder i landet også.

Selv benytter jeg kommunalt p-hus her i stavanger nesten hver dag. De dagene jeg ikke har behov for lading parkerer jeg selvfølgelig på annet sted, men de dagene jeg trenger å lade legger jeg jo beslag på en av 3 ladeplasser hele arbeidsdagen. Det er desverre ikke noen annen måte å gjøre det på.

Rangeren min har jo lader hvor ladepunktet kan fortelle bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig, og bilen trekker derretter. Var slik ladeplassene skulle vært. Da kunne de hatt et hav av kontakter (ikke nødevendigvis alle reserverte) uten at man hadde trengt ekstreme strømmengder inn. Man har X ampere å gå på, som deles på antall biler.

Menmen.
En oppfordring til å ikke parkere på reservert LADEPLASS om man ikke skal lade er vel på sin plass.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Laban

Vi slipper det problemet (ihvertfall foreløpig) i Trondheim. Her er det max 2 timer på de 2 gratis ladeplassene vi har i sentrum, så det er ikke mulig å stå en hel arbeidsdag. De gangene jeg har hatt behov for lading på jobb har det bestandig vært en ledig plass. Det begynner å bli mange elbiler her også nå, så jeg er egentlig like overrasket hver gang plassene er ledige.

2 timer gir meg også mer enn nok strøm til å komme meg hjem via omveier (skole/barnehage).

Ett forslag kan jo være å tidsbegrense tiden man kan stå på en plass med kontakt (der det ikke er begrensning på tid i dag), da vil de som ikke MÅ lade parkere et annet sted for å slippe å flytte bilen i løpet av dagen, mens det vil kreve litt mer "arbeid" for de som trenger strøm - ved å flytte bilen. 2 timer kan være litt i minste laget for noen, men 4 timer gir vel minst 80% for de som er helt tomme?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ravn

#3
Her i byen er det i realiteten bare 3 ladeplasser i sentrum, jeg har dårlige lademuligheter hjemme så er avhengig av å få ladet, men det er et stykke å spasere fra der jeg jobber, så om jeg skulle gått ned å flytta bilen etter 3 timer hadde jeg fått problemer.

Det mest irriterende er at rett utenfor er det en reservert ladeplass for elbil, tidsbegrenset til 3 timer. Men den har det ikke vært strøm i på flere år visstnok.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ilmarw

Fordelen med Saga er jo at man kan sette fra seg bilen der hele dagen og ta banen. Om man må komme tilbake i løpet av dagen for å flytte bilen fungerer ikke det. Uten Saga P-hus hadde jeg ikke kunnet kjøre elbil mange dager den siste tiden. Selv parkerer jeg der om kvelden og henter bilen om morgenenen, så for meg er det ikke et problem å finne stikk.

Jeg har lagt merke til at det til tider er vanskelig å finne en plass på morgenen. Det hjelper ikke at håndverkere for tiden bruker mange av kontaktene. Jeg er helt enig i at de som ikke trenger lading ikke burde oppta ladeplasser, men samtidig så skjønner jeg også at de har lyst til å benytte seg av gratis innendørs parkering i sentrum om vinteren.

Jeg er dessverre redd at det ikke kommer til å hjelpe noe særlig å ta en debatt rundt dette her inne. Av erfaring så er de fleste på forumet hensynsfulle, og ikke de som tar ladeplasser uten at de trenger det. Dessuten er det bare en liten andel av elbilsjåførene som er innom her jevnlig. Jeg tror det er viktig å sette press på Trafikketaten/ politikere ved å sende en mail og forklare hvor populære disse plassene har blitt og hvordan det er for en elbilsjåfør å ikke kunne regne med å få lading.

Inntil situasjonen blir bedre vil jeg likevel oppfordre de som ikke trenger å lade å parkere andre steder uten tidsbegrensning, dvs. Kongens gate (som også har noen ladeplasser). Det finnes vel ikke innendørs kommunal parkering i Oslo, spesielt ikke uten tidsbegrensning.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Jeg foreslår at de som kommer borti problemstillingen lager seg en liten flyger som de legger igjen på biler som tar opp plasser uten å lade. Forklar på en høflig måte at de bare bør ta opp plassen dersom man faktisk trenger å lade, og at man er klar over at enkelte ikke har mulighet til å flytte bilen pga ulike årsaker (som f.eks. forklart i denne tråden)

Tips selvfølgelig om dette forumet på samme flyger. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

#6
Problemet er at det ikke er nok elbil plasser med lademulighet. Jeg er litt redd for at hvis vi fokuserer for mye på at plassene skal kun brukes når bilen er under ladning, vil det føre til at vi vil få restriksjoner på plassene og det vil vi alle tape på. Jeg ønsker ikke at vi får en  2-3 timeres regel på alle elbil plassene i Oslo. Vi må ha flere plasser, ikke restriksjoner på bruken (ellers er det lov til å bruke hodet og ta hensyn til andre)
/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

Sitat fra: tom på torsdag 12. februar 2009, klokken 14:27
Jeg ønsker ikke at vi får en  2-3 timeres regel på alle elbil plassene i Oslo. Vi må ha flere plasser, ikke restriksjoner på bruken (ellers er det lov til å bruke hodet og ta hensyn til andre)

Helt enig. Og det gjelder for øvrig resten av landet også. Min ide var å lage en flyger/folder der man oppfordrer til en "gentlemans agreement" a'la den om at vi ikke parkerer på MC-plasser i MC-sesongen. Også dette er vel nettopp for å slippe at det skal innføres restriksjoner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Nå har det skjedd meg to ganger at jeg har kommet til ladeplassen under Plaza med behov for å lade, og så står det en rød Buddy med en hvit strek over på den plassen uten å lade! Før har vi gjerne stått der med to Buddy'er, men nå har de malt felt rundt plassene, og vil garantert gi bot ved en slik parkering. Unødvendig, spesielt når det bare er denne ene plassen!

Det er jo ikke langt til plassene på Grønland, men de er ikke noe særlig sent en fredagskveld.

Sånn, fikk luftet meg litt :-)

ilmar
Polestar i bestilling

cra

#9
Send "regnr EL xxxx(x)" til 2282, så får du vite hvem som eier den. Da kan du ringe eller evt. sende en melding og be vedkommende om å bare parkere der hvis han/hun faktisk trenger å lade.

Edit: (Skulle være regnR, ikke bare regn)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Bumper denne...

Opplevde i dag at en grønn peugeot elbil stod hele formiddagen uten å tilkoble ledningen ved de nye ladeplassene ved Frognerparken. Akkurat der er det mange ti-talls tomme gratisparkeringsplasser uten tidsbegrensning, så velger han/hun å parkere akkurat på en av de dyrbare ladeplassene  >:(

Jeg synes det er tankeløst å oppta en ladeplass uten å ha bruk for lading.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

pilt

Bare en liten tanke: Hva om det sjelden står noen på elbilplassene fordi de ikke skal lade og kontrollørene legger merke til at det sjelden er fullt? Hva om plassene da etter hvert blir fjernet?

Selv liker jeg ikke å kjøre rundt uten å vite at jeg klarer å komme meg hjem igjen, men lader gjerne en liten klatt selv om jeg ikke må hvis jeg parkerer på en elbilplass. (Nettopp for ikke å bli uglesett av andre elbileiere.)

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Hvorfor ikke ha egne elbilplasser uten lading i Oslo indre by? Færre parkeringplasser for andre biler vil jo sørge for at færre fossilbiler kjører så langt inn mot sentrum og dermed blir bylufta så ren og fin, atte.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Hei og velkommen tilbake Pilt.

Det var nettopp manglende bruk av ladeplassene, og parkering ved siden av som i sin tid medførte nærmest stenging av 6 ladeplasser i St. Olav i Stavanger. ( nå har vi 3 igjen på over 100 biler.)

Ladeplassene er der riktignok enda, men en må betale for å kjøre ut etter endt lading / Parkering, og det er stort sett bare jeg som nå benytter disse plassene.

Ikke dumt å lade selv om du strengt tatt ikke trenger det, spesielt ikke om der er tomt på ladestasjonen forøvring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Har man muligheten kan man jo stikke innom plassen i løpet av dagen og se om det er fullt, og evt. flytte bilen. Man har vel uansett bare godt av å strekke litt på beina i løpet av dagen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pilt

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. juli 2009, klokken 06:24
Hei og velkommen tilbake Pilt.
Takk for det. Jeg ser jo det har kommet et nytt forum også, men jeg syns dette er mer oversiktlig, så da fortsetter jeg heller å lese og skrive her.

Jeg har forresten syndet et par ganger jeg også. På Sandvika Storsenter en lørdag når det har vært så og si fullt på de andre plassene, så har jeg tatt en ladeplass. Men da har jeg lagt igjen en lapp i ruta der jeg har skrevet "Trenger du ladeplassen, så ring 12345678, så kommer jeg." Oppdaget forresten at det har blitt seks ladeplasser der da jeg var der i går.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA