Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Starter ikke, "tomt" batteri - System fault, service required

Startet av Cornelius70, torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

Cornelius70

Ja, det hadde vært en idé... Men der har jeg allerede byttet ut den eneste D-blokka med den beste av de dårlige fra 11-kassa; den har rundt 45-50Ah igjen i seg...

Ah, vel... Får se hva jeg gjør... ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Trygve B

Betyr det noe hvilken vei kjølevannet går?  trodde det bare var vannfyllingen som var viktig at gikk rett vei jeg?  opplys meg gjerne her :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Matheus

Hei, har eg viktig spørsmål :)
Hva som skjer hvis man bytte batterier med en litt annen lade-tilstand en dei andre i bilen?
Blir dei etterkvart jamnet ut med dei andre?
Eg brukte ikkje heller initial-lading etter batteribytte men bare balansering.
Er dette heil feil måte eller det jamne seg ut til slutt?
Eg har byttet flere batterier men fortsatt er ikkje fornøgd med bilen. Ladelampe kjem rund 50% soc.
Gi meg råd, kanskje det er fortsatt håp for min bil :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sitat fra: Mateusz på søndag 11. januar 2015, klokken 17:55
Hva som skjer hvis man bytte batterier med en litt annen lade-tilstand en dei andre i bilen?
De bør (må) ha så lik SOC som mulig. Hvis du lader med konstant-strømforsyning så er det relativt enkelt å telle amperetimer med klokka.
Og så bør du balanselade etter montering.   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Problem er at eg har bare vanlig mc/bil lader 6/12v. Strømmen faller ned etterkvart når spenning stiger. Eg har prøvd å lade til ca samme hvile spenning og så balanselade inni bilen. Hva som kan gå galt i dette oppleget?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Bilens initialladeprogram er der nettopp for å balansere ut erstatningblokker.

Ballanser blokkene så godt som mulig og sett så bilen på initiallading.

Alternativt bør innbytteblokker ha litt lavere ladetilstand og de vil etterhvert synkroniseres med pakken under overladingsfasen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Gjør balanseladeprogram same jobben som initialladeprogram?men er snillere for batterier? Tenker eg rett?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Nei. Initiallading fyller på med 120 Ahr mens utligningslading kan fylle på så lite som 25 Ahr om batteriet allerede er fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

En løsning til et symptom har nå kommet frem i dagen her. ;)

Jeg har jo nevnt tidligere i tråden her (#9) at spenningen i bankene foran har vært litt 'myke' under regenerering/utladning; dvs. spenningen øker og synker mér under lading/utladning foran i forhold til banken bak.

Årsaken fant jeg igår, i form av én løs mutter på en av kontakt-skinnene til en blokk i 3'er kassa... Jeg la merke til at den så litt svart ut, og mutteren hadde et blå-brunt skjær i seg. :o Dessuten så var den ganske varm (jeg hadde akkurat vært en liten 2km tur i butikken...).

Jeg skrudde av skinna, og pusset den blank og shiny. Mutteren var meget treg å skru av, så her har det vært varmt. Hvor varmt, var tydelig på batteripolen; der hvor skinna lå rundt gjengene på polen, var ca. 1/3 av gjengene smeltet(/gnistret) bort. :D
Jeg var litt nervøs for at polen skulle ryke når jeg strammet til mutteren igjen, men det sér ut til å holde greit.

Idag har jeg brukt ca. 35Ah fra en nyladet bank, og spenningene foran og bak har ligget helt likt hele tiden. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på mandag 02. februar 2015, klokken 12:55
Årsaken fant jeg igår, i form av én løs mutter på en av kontakt-skinnene til en blokk i 3'er kassa... J

Jeg har hatt samme problem en gang. PakTracR overvåkningen som jeg bruker på den bilen meldte om masse ulike feil (fikk liksom ikke bestemt seg). Da jeg til slutt tok ned kassa (11'ern) så var det brent/smeltet hull dypt ned i batteriet langs polen, og det andre batteriet på samme skinne var også godt smeltet rundt polen så der har det vært VARMT.
Et under at det ikke tok fyr. Det mest brente kasserte jeg, men det andre kjørte jeg med i flere år etterpå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Cornelius70 på mandag 02. februar 2015, klokken 12:55
Jeg har jo nevnt tidligere i tråden her (#9) at spenningen i bankene foran har vært litt 'myke' under regenerering/utladning; dvs. spenningen øker og synker mér under lading/utladning foran i forhold til banken bak.

Årsaken fant jeg igår, i form av én løs mutter på en av kontakt-skinnene til en blokk i 3'er kassa...
Dette så du vel da på et Robometer går jeg ut fra? Slik "mykere/svakere" oppførsel så jo jeg fra 11-kassa bak (med Robometer) når 11-kassa hadde en blokk med en "kaputt" celle. Så lenge batteriet var mellom 70 % og fulladet var ikke spenningsforskjellene mellom framme og bak så store, men etter hvert begyte det å pipe og bli forskjeller på over 0,05 V - til dels mye mer enn 0,05 V. Hvor store spenningsvariasjoner (sammenlignet med bak) så du egentlig pga dårlig kontakt?

Når jeg hadde 11-kassa nede gikk jeg over ALLE muttrene og ikke bare de til brakettene til den blokken jeg byttet. Ingen muttrer var direkte løse, men enkelte kunne jeg skru noen grader ja..... uten å bruke så mye kraft.

Sitat fra: Cornelius70 på mandag 02. februar 2015, klokken 12:55
Idag har jeg brukt ca. 35Ah fra en nyladet bank, og spenningene foran og bak har ligget helt likt hele tiden. :)
Du mener vel ikke så likt at aller siste siffer i Robometer har vist samme tall  :o   men at det har vært godt innenfor 0,06 V (alarmgrense 1) går jeg ut fra?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Cornelius70

Sitat fra: Helge på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:17
Sitat fra: Cornelius70 på mandag 02. februar 2015, klokken 12:55
Jeg har jo nevnt tidligere i tråden her (#9) at spenningen i bankene foran har vært litt 'myke' under regenerering/utladning; dvs. spenningen øker og synker mér under lading/utladning foran i forhold til banken bak.

Årsaken fant jeg igår, i form av én løs mutter på en av kontakt-skinnene til en blokk i 3'er kassa...
Dette så du vel da på et Robometer går jeg ut fra? Slik "mykere/svakere" oppførsel så jo jeg fra 11-kassa bak (med Robometer) når 11-kassa hadde en blokk med en "kaputt" celle. Så lenge batteriet var mellom 70 % og fulladet var ikke spenningsforskjellene mellom framme og bak så store, men etter hvert begyte det å pipe og bli forskjeller på over 0,05 V - til dels mye mer enn 0,05 V. Hvor store spenningsvariasjoner (sammenlignet med bak) så du egentlig pga dårlig kontakt?

Når jeg hadde 11-kassa nede gikk jeg over ALLE muttrene og ikke bare de til brakettene til den blokken jeg byttet. Ingen muttrer var direkte løse, men enkelte kunne jeg skru noen grader ja..... uten å bruke så mye kraft.

Ja, har Robometer. :)

Den 'mykheten' jeg observerte som jeg tilegner den dårlige kontakten var ikke avhengig av ladetilstand, men av belastning. Belastet jeg banken med noe særlig over 50A, så gikk 6+3 snittet ned med 0,30-0,50V i forhold til 11-kassa; tilsvarende snitt så jeg ved regenerering, men da over.

Den mykheten du beskriver, stemmer igrunn godt med en celle som gir seg. En celle som gir seg viser seg som regel med et fall på 0,13-0,15V på Robometeret. Belaster man da den cellen videre, så er det ikke uvanlig at den reverserer, og da sér det ut som at en celle til gir seg. Fjerner man belastningen, så pleier snittet å balansere seg igjen, såfremt man ikke har belastet den reverserte cellen med endel Ampére - da viser ofte robometeret en hvilespenning på 0,13V under den andre kassa...


Det er nå min erfaring. :)

Sitat fra: Helge på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:17
Sitat fra: Cornelius70 på mandag 02. februar 2015, klokken 12:55
Idag har jeg brukt ca. 35Ah fra en nyladet bank, og spenningene foran og bak har ligget helt likt hele tiden. :)
Du mener vel ikke så likt at aller siste siffer i Robometer har vist samme tall  :o   men at det har vært godt innenfor 0,06 V (alarmgrense 1) går jeg ut fra?


Akkurat i ovenfornevnte tilfelle, så lå alle kassene helt likt ja; det er faktisk ikke helt unormalt... :) Dagen etter, så ladet jeg opp, men ikke helt - bare opp til 95%, og da lå de 0,02V i diff. under belastning - hvilket heller ikke er unormalt ved en avbrutt ladning. ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Helge

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:50
Ja, har Robometer. :)

Den 'mykheten' jeg observerte som jeg tilegner den dårlige kontakten var ikke avhengig av ladetilstand, men av belastning. Belastet jeg banken med noe særlig over 50A, så gikk 6+3 snittet ned med 0,30-0,50V i forhold til 11-kassa; tilsvarende snitt så jeg ved regenerering, men da over.
OJ!!! Det var mye ja og langt mer enn en dårlig celle eller to medfører så det var jo litt beroligende. Jeg var litt bekymret for at dårlig kontakt kunne drukne i eller sammenblandes med dårlig(e) celle(r).


Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:50
Den mykheten du beskriver, stemmer igrunn godt med en celle som gir seg. En celle som gir seg viser seg som regel med et fall på 0,13-0,15V på Robometeret.
Ja akkurat...  Det jeg erfarte når batteriet kom ned under 70 % og Robometeret begynte å pipe (for mer enn bare støy), var at spenningen for 11-kassen typisk ble i området 0,06 til 0,12 V lavere ved belastning samt nesten like mye høyere ved regenerering.

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA