Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Starter ikke, "tomt" batteri - System fault, service required

Startet av Cornelius70, torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

Matheus

Det var bra resultat.
Eg kjørte denne veke ned til 55% då ladelampen kom. 6'kassa hadde bare 5,3v/batteri.
Eg måtte då opne den kasse for å sjå hva som skjer der. Men eg fekk problemer. Alle fire bolt er rusta så fast at eg knekt allerede 2 bolt. Har noen opplevd det før? Eg må mo få rester av bolt ut for å på plass 6'kassa.
Dei 2 andre bolt er ikkje skrudd av endå. Eg sprøyte med Wd40 og venter til rust løsna litt.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Ladelampa kommer vel på når hele banken holder 100V eller mindre i mér enn noen sekunder - noe som fort skjer når man har noen svake celler og har brukt endel Ah siden lading. Jeg har flere ganger i det siste holdt øye med robometeret for å unngå å komme under 100V; rett og slett fordi det er enkelte bakker på vei hjem jeg ikke ville komme opp hvis strømbegrensingen aktiveres... :o

Jeg har enda ikke fått kikket på 3'er eller 6'er kassa enda, men jeg har nå 2 celler der som er flate selv etter lading, og 2-3 til som gir seg innen 45-50Ah er brukt... Så det er på tide jeg får dykket ned i de kassene jeg og... ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på torsdag 06. november 2014, klokken 15:30
Alle fire bolt er rusta så fast at eg knekt allerede 2 bolt. Har noen opplevd det før? Eg må mo få rester av bolt ut for å på plass 6'kassa.
Dei 2 andre bolt er ikkje skrudd av endå. Eg sprøyte med Wd40 og venter til rust løsna litt.
Jeg har opplevd at én bolt har knukket på 6'er kassen på en bil og at den fastsveisede mutteren har løsnet så jeg måtte skjære av bolten på en annen bil.
Jeg regner med at du har sett at du kan sprøyte wd40 på tuppen av bolten gjennom åpning i ramma - størst åpning forfra.
Det er ikke noe stort problem å borre ut bolten og gjenge opp på nytt. Det er litt større problem hvis mutteren som er sveiset fast inni ramma løsner :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

#18
6'kassa er nede. 2 Knekte bolter eg skal sveise og prøve skru ut. 2 andre bolter gikk å skru ut med kraftskruetrekker. Eg skrudde opp og ned 5 gonger då løsna det.
Inni var det et batteri med 5,3 v. 4 med ca 6,5v og et med 6,4v.
Eg skal bytte den med 5,3v. Det er kanskje lurt å teste litt dei andre med litt belastning?
Eg har 3 H4 pærer koblet samen men det trekker for litte strøm (tar for langt tid).
Har noen en bedre forslag for å hjemmelage en bateri tester? Noe som tar mer strøm.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Ok, i det siste, så har jeg hatt et 0,2V snitt lavere på 6+3 kassene enn 11-kassa helt fra toppladet, og det synker raskt til 0,4-0,5V lavere i snitt etter bare noen km...
Jeg skrudde av dekselet på ECU'en, og målte mellom en pluss der og sikringen ved 3'er kassa, og målte kun 13,6V - hvilket jeg tolker til at en eller flere av blokkene i 3'er kassa er kaputte.

*Er det bare å bøye tilside alle kablene oppå 3'er kassa og ta av klipsene, så får man av lokket?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Ta ut 12v batteriet, og flytt Sagem boksen maks fram så klarer du akkurat å løfte av lokket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

#21
Heh, ventet ikke på svar, og nå er lokket av. ;) Ja, jeg tok ut 12V batteriet, og skrudde av alle de tykke kabelene, og da gikk det greit å løfte av lokket, uten å flytte ECU'en... Må innrømme at jeg lot 3 av klipsene falle ned på bakken; én som satt rett bak kabelen til sikringen, og de to ved bremsekraftforsterkeren... Jeg får se om jeg finner de igjen - og i det hele tatt får de på igjen uten å ta ut hele pakka... :o

Nåvel. :)
Målte litt, og to av batteriene holdt 6,00V, mens det tredje holdt {Edit:}3,78V hvilespenning - så jeg har iallefall funnet én synder. (En D-blokk, selvfølgelig.) ;) Jeg har ikke ladet siden siste tur, og da lå snittet på 6+3 på 4,8V ved 75A last på slutten (11 lå da på 5,70V i snitt.).

Nå er det engang sånn at den 'ekstra' nye blokka jeg har stående, selvfølgelig er en G-blokk, så jeg valgte nå å sette inn den ene D-blokka som bare var litt svak fra 11-kassa, istedet for å styre med nye kabler og slanger for å få inn en G-blokk der hvor det skal stå en D-blokk.

Så får vi se hvor lang tid det går før neste ryker... :D
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på lørdag 15. november 2014, klokken 16:34
Heh, ventet ikke på svar, og nå er lokket av. ;) Ja, jeg tok ut 12V batteriet, og skrudde av alle de tykke kabelene, og da gikk det greit å løfte av lokket, uten å flytte ECU'en... Må innrømme at jeg lot 3 av klipsene falle ned på bakken; én som satt rett bak kabelen til sikringen, og de to ved bremsekraftforsterkeren... Jeg får se om jeg finner de igjen - og i det hele tatt får de på igjen uten å ta ut hele pakka... :o
Ingen vits ha ha mere enn to eller tre klips på 3'er kassa. Noen velger til og med å droppe hele lokket.
Før du monterer lokket anbefaler jeg å bøye inn den lille loddrette kanten på toppen av torpedoveggen (der rammenummeret står) med vannpumpetang. Bøy så den blir 45 grader innover istedenfor rett ned.

En annen ting man bør gjøre når batteriene i 3'er kassa er ute, er å montere et 16mm fleksirør i hullet med grå plugg i torpedveggen rett bak batteriene og helt ut i motorrommet. Da har man en enkel mulighet til å trekke ledninger fra motorrommet inn i kupeen senere. For Robometer eller hva det måtte være.   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Heh, den kanten var allerede bøyd litt inn, og det var derfor jeg fikk av lokket ganske greit... ;) Jeg kommer iallefall til å drøye med å sette på lokket, slik at jeg kan manuelt holde litt øye med de 3 blokkene...

Jeg målte de 3 blokkene på et punkt under overladingen etter blokkbytte igår, og da målte de 2 som satt der 7,24V, mens den nygamle jeg satte inn målte 7,74V... Tror jeg skal sette igang en liten equalize noen timer. :)

Jeg har en følelse om at når en blokk har gåene celler, så er spenningen over den blokka ofte mye høyere enn de andre under overladingen, og dermed får de andre blokkene lavere overlading-spenning...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Spennande å lese utviklingen.
Eg slitt litt med ubalanse i batterier.
Hade en på 6'er som hadde bare 5,4v ved 80%. Har byttet den allerede og er litt spend hvis det blir bra no.
Er litt usikker på dei som sit i 3'er.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Tidligere idag, så var det én celle som begynte å gi seg under 100A belastning etter ca. 37Ah iflg. robometeret, og når jeg da ladet, så begynte den med overlading allerede ved -8Ah. Jeg fullførte ikke overladingen da, siden jeg var på besøk hos noen og skulle hjem. :)

Jeg skal sette igang en balanseringslading imorgen, så får man se hvordan ting jevner seg ut... ;)

5,4V; var det målt uten last? Hvis så, så er det nok en celle som det er lite futt igjen i, i den blokka. Husk at når man måler de NiCd blokkene uten last, så ligger de rundt 6,2-6,3V nesten uansett ladetilstand etter en liten hvilepause...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

Vel...
Idag fikk jeg endelig sosa meg til å skru ned 6'eren foran (vått og grisete å ligge på grusen å skru bil i desember-regn... :( ), og fant fort én blokk med en permanent gåen celle. (målte 5,04V hvilespenning)

Nå i det siste, så har jeg hatt 4 celler som svikter ved 50A + belastning, omtrent fra full-ladet.
Mitt problem nå, er at jeg har faktisk ikke noe som jeg kan teste blokkene med som trekker tilstrekkelig med strøm... Jeg har 3 stk. 12V keramiske varmeovner, som trekker 8-9A hver ved 12V; hvor mye ved 5-6V vet jeg ikke.

En annen dum ting, er jo at det selvfølgelig er en D-blokk som har streiket, og jeg har en G-blokk som er god i reserve...
Hvis jeg setter inn den G-blokka, og lager noen nye kabler med 30mm2; er det kritisk å få kjølevannet i riktig retning, eller er det bare en greie hvis batteriene skal vare i 10 år?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Nei. Det er kritisk uansett, men kan kompenseres av huppig bruk av bilen. Kobler du vannet feilvei vil denne blokken selvutlade kontinuerlig gjennom vannkretsen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

Så istedet for de 4 små u-bendene, så må jeg sette på 4 lengre slanger i kryss? (blokka sitter foran i midten...)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Ja, noe slikt, men du kan jo flytte blokken til 3er kassen og kanskje slippe enklere unna.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA