Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Starter ikke, "tomt" batteri - System fault, service required

Startet av Cornelius70, torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:56

« forrige - neste »

Cornelius70

Nå er jeg litt lei av å kjøre rundt med gåene celler og redusert kraft/kjørelengde... (2 gåene celler fra full-ladet, og max. kjørelengde på 55km (inkl. en km eller 2 med redusert effekt))

Jeg har 2 celler i 11-kassa som er kaputt; muligens én til som er svak, og muligens én svak foran et sted. Jeg har ikke tatt ut og målt noen av cellene i kassene; bare basert utsagnene mine på hva robometeret viser. :P

I sommer hadde jeg en max. kjørelengde på ca. 70km, s
å i første omgang trenger jeg 2 blokker som gir den kjørelengden iallefall...Noen som har dét til salgs? (holder til i Grimstad)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Kjører muligens østover denne uken og kan ta med blokker til deg. Pris: 3000 kr stk inkl moms og 3 mnd garanti.

Kan si 10 000 for 4 stk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

Høres ut som et gunstig tilbud. :) (sender deg pm.)

Hva er forskjellen på en D og en G blokk? (sånn mens vi er inne på blokker... ;) )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Polorientering. 10 av hver type i PSA. Pussig nok ser D type ut til å svikte oftest.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

Ok; med nye brukt-blokker for hånden og optimisme og friskt mot, så har jeg nå endelig fått ned 11-kassa.

Sist jeg kjørte, så kjørte jeg til bilen gikk i begrensingsmodus + 2km. Når jeg nå måler blokkene, så ligger én på 4,87V, en på 6,03V, og en på 6,16V; resten ligger mellom 6,19V og 6,24V.

Er de 0,05V forskjellene en normal variasjon på en bank som har blitt brukt med noen knekte celler, og da ikke-optimal overlading?

Og den på 6,16V; er den bare litt dårlig balansert, eller er den svak mon tro? (kanskje ikke lett å si, uten en skikkelig test?

Alle spenninger målt ubelastet.

Tenkte jeg skulle ut å måle en gang til nå, men da med en ca. 20A last...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Siden blokkene du fikk er i utladet tilstand bør du nå lade ut de andre til 5V målt under last.

Bruk tiden dette tar som indikasjon på restkapasitet.  De fleste bør gi lik høy kapasitet, mens de med lav spenning gjerne kolapser like etter at last er koblet på.

Bruk gjerne en lang ledning, eller et langt tynt flatjern som last.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70


Nå gjorde jeg det omvendt jeg...  :P  Jeg ladet de blokkene jeg fikk av deg opp ca. 20A, og har nå ladet de ut med samme last jeg brukte til å teste de andre med; til de havnet på samme spenning under last som de 'gode' i 11-banken...

Vel... Lasten ble bare på 6-7A ved 6V, men det ga meg en grei pekepinn da. :)

Den blokken på 4,87V datt til under 4,00V ganske kjapt, mens den på 6,03V gikk ned til 5,72V etter 30 sek. (0,31V fall.), mens den på 6,16V gikk ned til 5,93V (0,23V) etter 30 sek. Alle de andre falt ca. 0,15-0,17V.

De to svakeste blokkene jeg målte nå, er D blokker, mens den tredje-svakeste er en G blokk - så jeg bytter de 3 iallefall. ;) Og da har jeg én G blokk i reserve - så man får håpe at hvis jeg har noen svake blokker foran, at det da er en G blokk... :D


Jeg vet at dette blir jo bare sånn ca., men nå er jeg utålmodig med å få den på veien igjen, og dessuten så må jeg sette sammen 11-kassa og lade for i det hele tatt få flyttet bilen for evt. å få ut 6'er kassa...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

Med 3 nye bruktblokker bak, så fikk jeg nå brukt 55Ah før en celle ga seg foran et sted. :) Når jeg ladet opp nå etter blokk-bytte, så ladet den opp bare til 95%...

Jeg var innom Citroen for ca. 3 uker siden, og fikk de til å justere ladestrømmen fra 10A til 13A på 230V siden, og etter det, så har bilen aldri overladet skikkelig... Den har bare overladet med 7A (?!) noen minutter før den har gitt seg...

Nå har jeg idag endelig fått Lexia, og det viser seg at han (på citroen) hadde satt bilen i Maintenance lading og... :(
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Maintenance lading bør vel nulle seg ut etter en opplading?

Hva er maks ladespenning på bilen din? Ser noen ganger at blokkene går opp i 9V og at laderen av den grunn ikke overlader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

Jeg har ikke sittet og nistirret på robometeret nå, men jeg la just merke til nå at når spenningen lå på 157V, så lå 6+3 på 8,00V og 11'ern på ca. 7,73V.

Når jeg er ute og kjører og ved regenerering, så stiger alltid 6+3 bankene 0,1-0,2V høyere enn 11 banken, så det virker som at det er en blokk/celle som er 'mykere' der. (Plagsomt med den alarmen på robometeret da... :( )

Men nå har jeg satt igang en equalize lading, så vi får se om tingenes tilstand ikke blir litt mér balansert. ;)

SitatMaintenance lading bør vel nulle seg ut etter en opplading?

Jo, det ville jeg óg tro, men når jeg nå istad sjekka 'charge mode status' (eller no') (før jeg nå slo på Balance), så sto statusen til Maintenance... Gikk jeg inn og valgte 'Cancel Charging', så slo den statusen seg av.
Jeg skal sjekke når den nå er ferdig med balansering, om den modusen fortsat står på. Hvis den gjør det, så vil det jo si at man må inn å 'slå av' all lading inne i menyene der... :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

#10
Den er nå ferdig med balanseringen, og iflg. robometeret, så overladet den nå med ca. 21Ah. :)

Bare for å sjekke spenningene på pakkene, så tok jeg ut ladekontakten og satte den i igjen, slik at den startet en ny ladesyklus. den gikk jo da kjapt opp til litt over 160V, og forskjellen på pakkene så ut til å være bare 0,05V på det meste (ved ca. 160V; det går jo kjapt opp når den akkurat er full-ladet.).
Det eneste som undrer meg, er at etter bulk-lading nå, så viste den i 2 sek. ca. 7A overladings-strøm?!  Jeg har jo satt ladestrømmen på 13A (20A inn på pakken), og selv om jeg har den der, skulle den vel overlade med 5A? Eller øker overlade-strømmen når man øker lade-strømmen?

Under balanseringen ista, så overladet den med en strømstyrke på 7A...

Forøvrig, så sjekket jeg lademodus-statusen nå etter at balanseringen er fullført, og 'balance' er nå deaktivert ... ;)


Edit;
Og temperaturen på batteriene var på gode 28 grader på slutten - ved 13 grader ute-temp... ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

At du leser 7A kan skyldes dårlig kalibrert Robometer.

Koble til diagnoseutstyret ditt og aktiver Robometer på den måten. Trykk og hold knappen inne til du hører et pip. Vri til nullstille strøm, og trykk på knappen. Strømsensoren er nullstillt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

#12
Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. oktober 2014, klokken 00:13
At du leser 7A kan skyldes dårlig kalibrert Robometer.

Koble til diagnoseutstyret ditt og aktiver Robometer på den måten. Trykk og hold knappen inne til du hører et pip. Vri til nullstille strøm, og trykk på knappen. Strømsensoren er nullstillt.

Ja, skal teste det. :)
Saken er at robometeret viste 5A overlading før jeg fikk justert opp ladestrømmen; etter det, så har den vist 7A ved overlading... Jeg har ikke testet en vanlig lading med ladestrømmen justert tilbake til 10A (15A DC)

Tenkte å ta en tur til sørlandsenteret idag (litt over 5 mil), så får man se hvordan batteribanken oppfører seg. :) Tar gamle E18, som har moderat fartsgrense (70) og variert terreng...

Apropos batteri;
La merke til at 12V batteriet ble óg ladet under ladingen av traksjonsbatteriet, og når ladingen av traksjonsbatteriet var ferdig, så så jeg i diagnoseprogrammet at spenningen på 12V batteriet var 12,1V (!)
Tror jeg skal vurdere å bytte det batteriet... ;)


Edit;
Skal visst ikke til Sørlandsenteret allikevel idag; Jula har stengt av en eller annen grunn. :(
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

Tror jeg har løst det '7A overlading-strøm'-mysteriet... ;)
Jeg testet med å sette ladestrømmen til 14A; dvs., 22A inn på banken, og da ga den óg 7A overlade-strøm, og overladet bare med ca. 7% av ladet Ah... Satte jeg den tilbake til 10A (15A DC inn på banken), så bruker den 5A overlade-strøm...

Satt og Sillofoserte litt over dette sammen med bruker 'Bly' her på forumet, og har igrunn kommet frem til at 10A innstillingen er for 100Ah batteribanker, og 13A og 14A er for 140Ah banker; sistnevnte skal nemlig ha 7A overlade-strøm, hvis jeg ikke husker helt feil... ;)

Så det sér ut til at det ikke er noen snarvei for oss til raskere normal-lading, som samtidig tar godt vare på banken... :(

Hadde forresten en 47km kjøretur idag, og brukte da 43Ah. :) Prøvde da så langt som mulig å ikke overstige 75A belastning... Noe kjedelig i lange oppoverbakker da - helt ned i  30km/t på det verste, men det var lite trafikk, og jeg hadde god tid. :)
Jeg la merke til at hvis jeg belastet banken med mér enn 100A ved de brukte 43Ah, så sviktet én celle foran... Så da vet jeg det... :D
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

#14
Har nå kjørt ytterlige 30km på samme lading - totalt 77km, og 73Ah brukt; de siste 2 km med redusert effekt. Jeg kjørte da med vilje meget pent de siste 6km (25-50km/t), rett og slett fordi jeg ville komme meg hjem... :D

Er igrunn fornøyd med kjørelengden nå, men jeg har jo en G-blokk 'til overs', så jeg skal nok sjekke om ikke den blokka foran som begynner å gi seg litt etter rundt 50km er en g-blokk. ;)


Edit;
Energimeteret viste forresten nå ca. 4% igjen når jeg nå parkerte, så det sér ut til at meteret og batteriene er nå ganske enige... :P
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA