Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlagt ladekabel, ladetid?

Startet av Teslanewbie, onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

teslaslaven

50 % etter 5 år vel vel optimistisk? Det tror jeg er mer Toyota Corolla enn premiumbil.

snurrehue

Sitat fra: RuneW på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:50
1. Ingen av de 8 bilene jeg har hatt har måttet skrotes pga motor/drivverk. Det har gått på andre ting som rust, bremser osv.. Altså ting som blir like fort dårlig på en elbil.

Moderne motorer holder seg generelt godt. Ja, bare kom med eksempler på din Passat som hadde verkstedregninger for 150.000 på et år. Det finnes alltid grusomme enkelt-eksempler. Jeg har selv en turbo-regning på 17.000 å slå i bordet med, men i snitt holder en moderne forbrenningsmotor svært lenge.

Enig i det du skriver.
Selvsagt vil vi høre historier om folk som punget ut med xx antall tusen kroner årlig i reparasjoner på sin fossilbil. Men da dreier det seg gjerne om dårlig holdte biler godt utenfor garanti-tiden.

For 7 år siden hadde jeg min hittil siste reparasjon på mine biler. Dreide seg da om en 11 år gammel BMW hvor kilometertelleren for lengst hadde passert 300 000 kilometer. Måtte bytte tannstang etter litt for frisk kjøring på litt for dårlig telehiv-vei. Bilen var fullt kjørbar, men hadde en irriterende skranglelyd som ble lokalisert til tannstanga. 16 000 kroner betalte jeg for herligheten. Utover dette var oljeskift, bremsevæske og nye bremseklosser de største utgiftspostene på den bilen på de tre årene jeg hadde den (om vi ser bort fra drivstoff, årsavgift og forsikring). Etter at jeg solgte denne BMW'en har jeg bare hatt biler som har vært maks 3 år gamle. Tok meg en titt i regningsarkivet mitt:
Reparasjoner totalt på disse 7 årene siden tannstang-reparasjonen: 0,-
Service totalt på disse 7 årene: 11 350,- (= 1 621,- pr år)

En elbil er ikke fri for reparasjonspotensiale den heller.

Når vi ser bort fra dette, og penser tilbake på trådens tema, så er mitt innspill følgende:
mulig krisemaksimering.
Men likevel en bekymring. Dog ikke noen overraskelse egentlig. Bare litt overraskende at det kom så brått på. Man må jo tross alt huske på at det har blitt solgt godt over 5000 Model S på ett år. Et kunstig høyt tall. Før eller siden skal de aller fleste av disse ut på bruktmarkedet. Typisk etter 3-4 år. Hvor sterkt står da en Model S i forhold til resten av markedet? Hvor attraktiv er den? Hvor mange potensielle kjøpere til et beta-eksemplar finnes det? Hva er alternativene? Det er mye usikkerhet. Og jeg er uenig i Teslanewbie at Tesla nærmest må halshugges. De fortjener kritikk for elendig informasjonsflyt, noe jeg verditaps- og utstyrsmessig smertelig fikk erfare. Men det er jo deres policy. At man har en forventning om at bilen knapt skal tape seg i verdi er bare ens egen skyld.

Bjoris

Om en ser på S85 som vel er den bilen vi med "ikke ubegrenset økonomi" og med "litt fornuft" innblandet i investeringen har. Her ser jo iallefall pt ikke verdifallet ille ut i det hele tatt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52431890&searchclickthrough=true

Denne f.eks er solgt og har mye mindre utstyr enn vår, ok den har serviceavtale til 28.000, vi gav 626.000 for våres inkludert 8 års avtale og "alt utstyr", men så ser det ut til at denne bilen mangler det meste av utstyr som skinn, luke, luft, hifi, dobbeltlader etc... Det skulle fort bli 60.000 om jeg ikke husker feil så en bil som kostet 60.000 mindre enn vår går for 550.000, ja det er jo knapt snakk om verdifall i det hele tatt!!! Denne er solgt nå etter at alt spetakkelet begynte også.

Som digresjon, en kollega av meg har en A6 med riktig utstyr, 2.0 TDI (rimelig sammenlignbar med S85 da mange av oss nok hadde den som ett alternativ om det skulle blitt ny fossibil). Han ville pga ryggproblemer bytte til en Q5 etter noen mnd, det ville kostet ham 113.000 i verditap om Møller skulle ta den i innbytte... huhei...

Skal vi snakke om krakk ifht andre biler så mener jeg vi må snakke om 450.000 ex reg for en S85, først da er det snakk om mer tap enn en A6/5-serie og HVEM er det som skal selge sin S85 for dette beløpet for så å kjøpe seg en ny til 660 med AWD. Nei, det er noen av P-eierene som SKAL ha det beste koste hva det koste vil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: EvenSteven på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:27
Tesla ny pris Mars 2013            kr 532 000,00   
Restverdi   50% - 5 år           kr 266 000,00, nei, 70% er mer vanlig på biler; 
Tap =                                    kr-266 000,00, mer riktig kanskje   372 400. 
Tap år =                                    kr 53 199,00, kanskje da     74 480
Besparelse drivstoff, Bom etc=  kr -33 000,00, høres mye ut, 15 000
Kapitalkostnader pr. år =           kr -  6 000,00, rente f.eks. 5%, gir snitt på rundt 20 000,-

Vi kjører relativt lite (20.000km) og bor i Oslo. For oss utgjør drivstoff, bom og årsavgift ca 30.000 spart per år. Jeg har også parkert en del gratis i år, og kanskje spart en tusenlapp på det. Men det blir peanuts sammenlignet med bom og drivstoff :)

Forrige Passat hadde en kjøpspris på 370.000,- og restverdi etter 3 år på 220.000. Verdifallet alene på den kjipe bilen var altså 50.000,- per år. Legg til ca 30K i drivstoff, bom etc så er vi på ca 80.000,- i utgifter.

Min Model S har falt fra rundt 610.000,- til kanskje 520.000,- (billigste S85 koster nå 532.00,- på Finn) i løpet av 14 måneder. Det tilsvarer et verditap på 77.000,- fordelt på 12mnd.

Summa sumarum ser det ut til å være hipp som happ om jeg kjører Model S eller Passat.
I mitt budsjett derimot har jeg beregnet at en Model S skal koste meg 10.000,- per måned, dvs 140.000,- siden kjøp.
I regnskapet mitt er Model S derfor verdsatt til omtrent 470.000,-.

Men jeg skal ikke selge, så dette blir bare tull med tall.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: bjoris på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:39
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52431890&searchclickthrough=true

Denne f.eks er solgt og har mye mindre utstyr enn vår, ok den har serviceavtale til 28.000, vi gav 626.000 for våres inkludert 8 års avtale og "alt utstyr", men så ser det ut til at denne bilen mangler det meste av utstyr som skinn, luke, luft, hifi, dobbeltlader etc... Det skulle fort bli 60.000 om jeg ikke husker feil så en bil som kostet 60.000 mindre enn vår går for 550.000, ja det er jo knapt snakk om verdifall i det hele tatt!!! Denne er solgt nå etter at alt spetakkelet begynte også.

Vet du hvor mye denne faktisk ble solgt for? Det er sjelden prisen på Finn stemmer overens med faktisk pris. I tillegg må man også medregne omregistreringen (som på såpass "ung" Model S koster ca 17 000 kroner).

Teslotus

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 08:00

Noe overdrevet i tråden på Tesla forumet om de norsk bruktprisene på MS, men hva skjedde fra at man fikk godt over nybilpris, til at man plutselig må dumpe prisen? Grunnen til overprisingen var ventettiden, og den gikk faktisk opp om man bestiller D. Bilen har ihvertfall ikke endret seg over natten, så då det være noe annet.

Tja, men kan jo ta en titt på forsiden til Dagens Næringsliv i dag; "Nå glipper alt!" Tesla's bruktmarked er vel ikke imun mot konjunktursvingninger i økonomien? Lavere oljepris er dårlig nytt for Tesla i Norge. At lavere bensinpriser gjør elbilregnestykket litt dårligere vil nok påvirke marginalt, men når flere tusen oljejobber nå forsvinner, så blir det vel ferre som velger å låne 750' til en brukt P85+? Kan jo tenke seg at noen av Tesla'ene som er lagt ut for salg er fra folk som nettopp har mottatt en oppsigelse, og har helt andre prioriteringer enn oppgradering til D. Selv om det ikke er sikkert at vi går inn i "dårligere tider", så er frykt for dette nok til å kaste en del bilkjøper opp på gjerdet. Når dette nå sammenfaller med en lansering av ny modell, så peker vel de fleste parameterene mot lavere bruktpriser på Tesla i tiden fremover. (Om dette vil tilsi "normalt" verdifall, vil de neste 6 mnd. gi en god pekepinn på)

Bare synsing fra min side selvsagt. (Faller en godt utstyrt 85 ned mot 400 til neste år, så er jeg kjøper! )

Elkjell

Kan ikke se noe tegn til hverken dumping eller panikk blant de som har "vanlige" modeller i hvertfall.
Billigste S85 på  Finn ligger til 550 k inkl omreg, den har hverken lydpakke , luft eller pano.
Ikke dobbeltlader heller ser det ut for..
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

NegativeElectrode

Nå glipper alt - i fossiløkonomien ja ;)

Det vil nok påvirke det meste annet, desverre. Fordi, på tross av alle muligheter til å forberede seg på denne dagen, har man ikke villet begynne på dette før. Å tisse i buksa varer bare en stund ;)

Men tenk litt over hvilke bedrifter som nå har teknologier som kan erstatte fossil brennstoff og som ikke har (så mange) avhengigheter til fossilbransjen ...
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

EvenSteven

Sitat fra: teslaslaven på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:36
50 % etter 5 år vel vel optimistisk? Det tror jeg er mer Toyota Corolla enn premiumbil.

Hvorfor skulle Tesla S tape seg mer enn en S-klasse, BMW 7 serie etc... Grunnen til at de taper seg ca. 55% på 5 år , er jo at de sykt dyre å eie. Teslaen er jo veldig rimelig i drift i forhold.
Og hvorfor skulle Tesla S plutselig tape seg mer prosentmessig enn Nissan Leaf og BMW i3 etc.  Nei, her tror jeg mange undervurderer bruksverdien. Selv etter 5år på veien.   
Tesla S P85+ sølv

Øyvind.h

Sitat fra: EvenSteven på fredag 17. oktober 2014, klokken 11:19
Sitat fra: teslaslaven på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:36
50 % etter 5 år vel vel optimistisk? Det tror jeg er mer Toyota Corolla enn premiumbil.

Hvorfor skulle Tesla S tape seg mer enn en S-klasse, BMW 7 serie etc... Grunnen til at de taper seg ca. 55% på 5 år , er jo at de sykt dyre å eie. Teslaen er jo veldig rimelig i drift i forhold.
Og hvorfor skulle Tesla S plutselig tape seg mer prosentmessig enn Nissan Leaf og BMW i3 etc.  Nei, her tror jeg mange undervurderer bruksverdien. Selv etter 5år på veien.
En viktig grunn til høyt verditap for rådyre bensinbiler er at avgiftene skrives ned av staten. Dvs jo eldre bilen blir jo mindre må man betale i avgifter ved import av tilsvarende bil.

Ganske snedig opplegg egentlig. Først må du betale mye til statskassen. Deretter sørger staten for at det du har betalt nedskrives.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Når folk selger en TMS P85 for 550', hvor ligger verditapet?
Én ting er når eksosbiler, med store avgifter, faller i takt med fallende avgift, men på Tesla fint det ingen avgifter som synker.
Mener folk helt oppriktig at bilen, som bruksgjenstand, har tapt seg såååå mye 1-2 år?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Høgis

Sitat fra: EvenSteven på fredag 17. oktober 2014, klokken 11:19
Sitat fra: teslaslaven på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:36
50 % etter 5 år vel vel optimistisk? Det tror jeg er mer Toyota Corolla enn premiumbil.

Hvorfor skulle Tesla S tape seg mer enn en S-klasse, BMW 7 serie etc... Grunnen til at de taper seg ca. 55% på 5 år , er jo at de sykt dyre å eie. Teslaen er jo veldig rimelig i drift i forhold.
Og hvorfor skulle Tesla S plutselig tape seg mer prosentmessig enn Nissan Leaf og BMW i3 etc.  Nei, her tror jeg mange undervurderer bruksverdien. Selv etter 5år på veien.

BMW 7-serie taper seg voldsomt de første årene. F.eks en max utstyrt  740 XD http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51984759&searchclickthrough=true taper seg en P85 på 2 år.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

snurrehue

Sitat fra: Lokführer på fredag 17. oktober 2014, klokken 12:16
Mener folk helt oppriktig at bilen, som bruksgjenstand, har tapt seg såååå mye 1-2 år?

En bil, eller hva som helst annet, er aldri verdt mer enn hva kjøper er villig til å betale for den/det.

vrom

Det gjelder kun for dem som er tvunget til å selge.. Og det er det tydeligvis noen som er.

Eller mener du det er umulig å gjøre gode / dårlige kjøp ? Man får alltid det man betaler for ? :)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA