Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlagt ladekabel, ladetid?

Startet av Teslanewbie, onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Lokführer på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Madboy på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:07
mistet litt troen

Mistet "litt" troen?

Du er jo talsperson #1 for å snakke ned prisene på TMS!
+100

Ok da tar vi spilleren og skyter budbringeren og fortsetter strakt  fremover da skyggelappene hindrer sidesynen vår ... :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NegativeElectrode

Dersom en elbil med 17" skjerm og raskeste bilen i sin kategori, blir veteranbil over natten, så lurer jeg litt på hvor det plasserer resten av røkla (dvs fossilbiler).

Et utkomme her er at noen av de som er skeptiske til elbiler, men som er svært interessert i biler med høy ytelse faktisk tar steget og kjøper brukt TMS, oppdager at dette er et, holygucamole,  romskip i forhold til sin gamle bil. Ryktet sprer seg, og effekten som da kan oppstå er at etterspørselen øker nok til å holde prisen ihvertall på et greit nivå.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

grorudklovnen

hm, siden dette blir en lek med tall så kan et mer edruerlig regnestykke bli:

Tesla ny pris Mars 2013            kr 532 000,00   
Restverdi   50% - 5 år           kr 266 000,00, nei, 30% er mer vanlig på biler; 
Tap =                                    kr-266 000,00, mer riktig kanskje   372 400. 
Tap år =                                    kr 53 199,00, kanskje da     74 480
Besparelse drivstoff, Bom etc=  kr -33 000,00, høres mye ut, 15 000
Kapitalkostnader pr. år =           kr -  6 000,00, rente f.eks. 5%, gir snitt på rundt 20 000,-

sum kostnader pr år blir da:  80 000 + service, slitasje, skader, bøter osv.


Teslanewbie

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:44
Dersom en elbil med 17" skjerm og raskeste bilen i sin kategori, blir veteranbil over natten, så lurer jeg litt på hvor det plasserer resten av røkla (dvs fossilbiler).

Et utkomme her er at noen av de som er skeptiske til elbiler, men som er svært interessert i biler med høy ytelse faktisk tar steget og kjøper brukt TMS, oppdager at dette er et, holygucamole,  romskip i forhold til sin gamle bil. Ryktet sprer seg, og effekten som da kan oppstå er at etterspørselen øker nok til å holde prisen ihvertall på et greit nivå.

Dette blir litt som mennesker å religion.. Folk drar seg for å konvertere fra det ene til det andre ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:14
Jeg har stor tro på at elbiler generelt vil holde seg bedre i verdi enn fossil biler og da særlig hvis batteriet lar seg oppgradere.
Tidens tann vil jo helt klart være snillere mot en elbil da det er mye færre deler som slites og usikkerheten blir derfor mindre.

Som elbileier må jeg jo si at det hadde vært fint om dette var sant, men:

1. Ingen av de 8 bilene jeg har hatt har måttet skrotes pga motor/drivverk. Det har gått på andre ting som rust, bremser osv.. Altså ting som blir like fort dårlig på en elbil.

Moderne motorer holder seg generelt godt. Ja, bare kom med eksempler på din Passat som hadde verkstedregninger for 150.000 på et år. Det finnes alltid grusomme enkelt-eksempler. Jeg har selv en turbo-regning på 17.000 å slå i bordet med, men i snitt holder en moderne forbrenningsmotor svært lenge.

2. En bensinmotor vil etter all sannsynlighet holde bilens levetid, mens et batteri garantert vil få redusert kapasitet.


Ja, selvsagt vil også en forbrenningsmotor forbruke noe mer etter 10 år, men det betyr minimalt i forbindelse med rekkevidde(angst).

3. Er batteribytte for en gammel bil reelt?

Om bilen er 10-12 år og begynner å skrante både her og der (alt begynner å bli tæret av tidens tann (karosseri, oppheng/dempere, lakk, seter, ruter og Gud vet hva)). Er det da mange som vil spandere en god slump med penger på et nytt batteri? Kanskje. Jeg ville ikke ha gjort det. Man kan argumentere med at batterier er billige om 10 år, men da blir selvsagt også nybilprisen på en elbil tilsvarende billig, og det blir mindre aktuelt å spandere masse penger på en bil som er på hell.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)


Leif1

Konvertitt fra S til X

Trustno1

Som andre har pekt på her, en S uten D/nye sensorer er ikke veteraner over natten. De er rett og slett en S med noe mindre ekstrautstyr.

Man har fortsatt en mye bedre bil enn de fleste fossilene på markedet. Jeg tror nok at vi vil se P85 ned i 500-600k som normalt i løpet av vinteren, men noe videre ned enn dette har jeg liten tro på de går.

En P85 til 550k vil jo økonomisk sett konkurere med en eksosbil til kanksje 300-400k. Jeg utfordrer alle her som mener at TMS'n vil stupe i verdi til å finne en eksosbil som er nyere enn 2 år og har mer enn 350hk til under 400k

Min mening er nok at eksosbilene i segmentet vil merke prisfallet vesentlig mer enn hva 1.gen TMS vil. (fordelt på volum av biler)

Teslanewbie

Sitat fra: Trustno1 på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:07
Som andre har pekt på her, en S uten D/nye sensorer er ikke veteraner over natten. De er rett og slett en S med noe mindre ekstrautstyr.

Man har fortsatt en mye bedre bil enn de fleste fossilene på markedet. Jeg tror nok at vi vil se P85 ned i 500-600k som normalt i løpet av vinteren, men noe videre ned enn dette har jeg liten tro på de går.

En P85 til 550k vil jo økonomisk sett konkurere med en eksosbil til kanksje 300-400k. Jeg utfordrer alle her som mener at TMS'n vil stupe i verdi til å finne en eksosbil som er nyere enn 2 år og har mer enn 350hk til under 400k

Min mening er nok at eksosbilene i segmentet vil merke prisfallet vesentlig mer enn hva 1.gen TMS vil. (fordelt på volum av biler)

Kan være det blir slik , brukt tesla S kan være inngangsporten til elbilsegmentet for dem som tidligere har kjøpt brukt premiumsedan.
Mange variabler som spiller inn.

Jeg tror at det store prisfallet kommer når TMX lansereres og det kommer en Facelift som jeg ser som naturlig innen 1 år . Bilen trenger en facelift .

Med facelift forsvinner sidespeilene , bilen får nye moderne laser/led lykter og muligens legges topview til mediapakken.
Frunken får aut lukking og åpning i tillegg .. Da blir det mange billige TMS P85D på finn :-) :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Hadde Model S vært det vi kaller sedan her i Norge hadde salget vært vesentlig dårligere enn nå både for nye biler og brukte. En sedan er håpløst upraktisk.
Model S sin kombikupe-form gjør bilen både linjelekker og praktisk, og vil derfor være interessant både for stasjonsvogn-kjøperne og de få som foretrekker sedan.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

EvenSteven

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:46
hm, siden dette blir en lek med tall så kan et mer edruerlig regnestykke bli:

Tesla ny pris Mars 2013            kr 532 000,00   
Restverdi   50% - 5 år           kr 266 000,00, nei, 70% er mer vanlig på biler; 
Tap =                                    kr-266 000,00, mer riktig kanskje   372 400. 
Tap år =                                    kr 53 199,00, kanskje da     74 480
Besparelse drivstoff, Bom etc=  kr -33 000,00, høres mye ut, 15 000
Kapitalkostnader pr. år =           kr -  6 000,00, rente f.eks. 5%, gir snitt på rundt 20 000,-

sum kostnader pr år blir da:  80 000 + service, slitasje, skader, bøter osv.

Selv med dette "worst case" scenario regnestykket er jo kostnadene i det lange løp tilsvarende en "normal" oljebrenner. Da med 125 mindre hk, uten comforten og kjøregleden man har hatt hver dag. 17" skjerm med alt, herlig lyd ++++... Nei, dette sier alt. Keep the car and enjoy life!  ;D

Ps! Bare drivstoffbesparelsen ved 20 000km ,med mye gratis lading er jo over 20 000,- pr. år. Tar da med årlig oljeskift i regnestykket.  8) 
Tesla S P85+ sølv

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:16
Hadde Model S vært det vi kaller sedan her i Norge hadde salget vært vesentlig dårligere enn nå både for nye biler og brukte. En sedan er håpløst upraktisk.
Model S sin kombikupe-form gjør bilen både linjelekker og praktisk, og vil derfor være interessant både for stasjonsvogn-kjøperne og de få som foretrekker sedan.

Tesla konkurrerer med MB og BMW sedaner..  Og blir i Tyskland sammenlignet med BMW 7 serie og MB S-klasse som kun finnes i sedanutgave...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kvalvag

Tesla (og andre el-bil) eier bør ha et lengre perspektiv på eierskapet enn til at nye varianter og tekniske forbedringer blir innført.

Det store med dette i Norge er avgiftsfritaket - det er mye større enn disse svingningene pga modeller og utvikling. 25% bare på mva - og enda mer på andre avgifter.

Innen 5 år er nok normale avgifter innført - da kan de som nå innehar en el-bil innkassere etganske bra prishopp.

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:16
Hadde Model S vært det vi kaller sedan her i Norge hadde salget vært vesentlig dårligere enn nå både for nye biler og brukte. En sedan er håpløst upraktisk.
Model S sin kombikupe-form gjør bilen både linjelekker og praktisk, og vil derfor være interessant både for stasjonsvogn-kjøperne og de få som foretrekker sedan.
Tesla konkurrerer med MB og BMW sedaner..  Og blir i Tyskland sammenlignet med BMW 7 serie og MB S-klasse som kun finnes i sedanutgave...
I Norge er det stort sett stasjonsvogn som gjelder. Sedan er bare en liten del av markedet når vi ser på denne typen biler (store familiebiler). Som sagt: Tesla Model S er en kombikupe, og er en god kombinasjon av utseende og praktisk bagasjeplass. Hadde Model S vært det vi i Norge kaller sedan hadde markedet vært mye mindre. Jeg kunne eksempelvis ikke kjøpt Model S om Model S hadde vært sedan. Ikke plass til hundebur, og alt for liten bagasjeplass om det hadde vært sedan.

De som vurderer sedan vil også vurdere Model S. De som vurderer stasjonsvogn kan også kjøpe Model S.

Hadde Model S vært sedan hadde de mistet omtrent hele stasjonsvogn-kjøpergruppen. Å fokusere på at Model S konkurrerer med 5-serie sedan blir derfor rimelig uinteressant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA