Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlagt ladekabel, ladetid?

Startet av Teslanewbie, onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Kan være interessant å å høre om D+autopilot har skapt tilsvarende tilstander i andre land? Ikke i Canada ihvertfall
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37233-Is-anyone-paying-these-prices

Kan forskjellen være at nordmenn i kategorien som kjøper Tesla er så opptatt av ny teknologi at man ikke kan sitte med grårsdagens modell? Eller har NAF og andre (uvitende) skribenter klart å så tvil om Model S egenskaper (som tross alt de nye sensorene og D retter på)? Selv om det er massevis av andre biler som ikke har 4WD og slike sensorer blir det ikke ikke like mye oppstyr når det kommer utgaver av de samme bilmodellene som har slikt.

Noe overdrevet i tråden på Tesla forumet om de norsk bruktprisene på MS, men hva skjedde fra at man fikk godt over nybilpris, til at man plutselig må dumpe prisen? Grunnen til overprisingen var ventettiden, og den gikk faktisk opp om man bestiller D. Bilen har ihvertfall ikke endret seg over natten, så då det være noe annet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

KrW

AWD koster bare 25000kr ekstra og autopilot er inkludert. Det er vel sikkert en grunn til hvorfor  det er mer oppstyr når Tesla legger til AWD enn andre merker. Dette delvis pgs moms- og skattefrihet på elbil og sikkert også at det er enklere å legge til AWD med en egen ekstra mindre motor.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

NegativeElectrode

Jeg har bestilt D, men litt kynisk sagt:
Inntil D, sensorer og alskens nytt mikkmakk har bevist at det har merverdi og ikke skaper nye og flere feil på bilene har jo bilene som er på veien kjente egenskaper. Ettersom jeg har skjønt er det veldig få som ikke er forøyd med bilens egenskaper, men den har endel feil. Vi som bestiller D nå står vel i en viss fare for å bli neste rundes betatestere.

I Canada som klimamessig er ganske likt Norge har ikke D+autopilot skapt panikk.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Teslanewbie

Til alle som drømmer .. ser at det finnes folk ute som ser situasjonen likt som jeg , tesla har med sin klønete måte å presentere ting faktisk drept bruktbilen på en modell som var moderne 2 uker siden , fra brom:

http://www.tv2.no/2014/10/17/broom/tesla/model-s-d/firehjulstrekk/6130006


- Hva er ditt råd til Model S-eiere som vil ha 4x4 og nå vil selge bilen sin?

- Det er nok å selge fort, og heller gå ned i pris for å få til det. Jeg tror ikke det blir lettere å selge dem med tiden - tvert imot. Vi kan nok stå foran en situasjon der Model S uten firehjulstrekk vil falle mye i verdi framove, avslutter Møller Johnsen.

.........


Et annet dilemma som nå Tesla har bidratt til er for dem som har en TMS og som har bestilt en ny TMS D , disse risikerer å måtte "gi" vekk bruktbilen til spottpris da Tesla ikke har innbytteordning dette bidrar i tillegg til et usedvanlig høyt fall i bruktbilprisen da mange med tynne nerver dumper prisene for å bli kvitt den gamle bilen ...

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Jeg tror det som påvirker verdien mest er alle som skal selge samtidig.

Sammen tegner de et bilde om at RWD er "yesterday news" og i kombinasjon med "suply & demand" går prisene ned. Blir plutselig konkurranse om kundene.

Det har vært urealistiske bruktpriser på Model S en stund også. Det måtte korrigere seg før eller siden.


EvenSteven

Dette blir bare synsing. Men er helt enig i at det klart blir mer attraktivt å selge en D med 4x4 på bruktmarkedet etterhvert. Men....
Hvor mange slike vil det bli på bruktmarkedet de neste 2 årene. Antakeligvis veldig få....
Og til høye priser, igjen grunnet lang ventetid osv. Samme leksa som i våres / sommer.
Ergo vil D-modellen ligge kunstig høyt i pris, til det evt. kommer noe helt nytt fra Elon. Og da er det mest trolig Model X som har tatt over showet.
-
Slik at bruktmarkedet nok vil preges av Tesla S rwd en god stund fremover. Og de færreste der ute "gir" bort bilene sine. Ligger en P85 nå til 550``- Men den har en del lakk og interiørskader etc.
2-3 stk P85 (+) er solgt for rundt 600 000,- - Resten ligger en del høyere.
-
Markedet ser altså ut til å ta unna de "billige" bilene relativt fort. 4-5 stk nå som ligger som solgt... så taket var vel på 162 biler, nå nede i 158 stk. 154 stk uten de 4-5 stk som er merket med solgt.
Så trenden kan se ut til å være avtakende mht. ny annonser.

Hva gjelder bruktbilverdi er dette klart vrient å spå, men ved et søk på finn.no for biler over 300hk, under 100 000km og 5 år gamle kommer rimeligste ut på 386 000,- ( "utdatert" Saab 9-3 med dyr bensin turbo, 1 liter ++ på mila )
-
Tar man da en greit utstyrt Tesla med ok kilometer til sammenlikning etter 5 år, vil det jo stride mot all fornuft om denne skulle ha mye lavere bruktverdi enn denne Saaben. ?
Leaf og selv de "gamle" I-miev holder jo prisen ok. ca. 50% tap på 4 år. Og disse er jo i en helt annen verden teknologisk sett.  ;)

   
Tesla S P85+ sølv

Teslanewbie

Sitat fra: Haknys på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:02
Jeg tror det som påvirker verdien mest er alle som skal selge samtidig.

Sammen tegner de et bilde om at RWD er "yesterday news" og i kombinasjon med "suply & demand" går prisene ned. Blir plutselig konkurranse om kundene.

Det har vært urealistiske bruktpriser på Model S en stund også. Det måtte korrigere seg før eller siden.

Og innen kort blir det urealistisk lave bruktpriser på en TMS som IKKE kommer å korrigere seg oppover da nye modeller kommer på løpende bånd og de som har TMX også ska selge etc... Face it .. Vi sitter med en veteranbil som nesten kommer å bli umulig å selge .. tesla har håndtert dette dårlig og jeg har sterke tvil og jeg har på en måte mistet litt troen på selskapet etter dette stunt.. Retrofit muligheter , kiss  my Ass ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ELTesla


Teslanewbie

Sitat fra: Madboy på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:07
mistet litt troen

Mistet "litt" troen?

Du er jo talsperson #1 for å snakke ned prisene på TMS!

Saklig... Situasjonen er slik den er å ikke diskutere den blir dumt.. Hvor store skyggelapper har du og hvor små baller ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Jeg har stor tro på at elbiler generelt vil holde seg bedre i verdi enn fossil biler og da særlig hvis batteriet lar seg oppgradere.
Tidens tann vil jo helt klart være snillere mot en elbil da det er mye færre deler som slites og usikkerheten blir derfor mindre. Får man da kontroll på batteriets tillstand og forutsigbare batteri-priser som synker over tid tror jeg dette blir veldig pent for alle som eier en MS.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Markedet bestemmer prisen, andre bilmerker så flommer det over av brukt importert fra våre naboland.
Men for at brukt prisene skal gå mye ned, så må det være mer selgere en kjøpere, altså kjøpers marked.
Etter som bruktprisen stabiliserer seg og går naturlig nedover åpnes markedet for nye og større grupper som opererer i priskategori under det vi er på nå.
De er vandt med å kjøpe "gårsdagens" teknologi og for dem vil en P85 2013 modell, være en svært moderne og teknologisk bil.
At markedet flommer over av brukte P85D og Model X er vel lite sansynlig, med de leveringstidene Tesla oppererer med nå og i de nærmeste årene fremmover.
Når de første Model X kommer på norske veier, må en regne minimum 6 måneders leveringstid på nybedtillinger.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:14
Jeg har stor tro på at elbiler generelt vil holde seg bedre i verdi enn fossil biler og da særlig hvis batteriet lar seg oppgradere.
Tidens tann vil jo helt klart være snillere mot en elbil da det er mye færre deler som slites og usikkerheten blir derfor mindre. Får man da kontroll på batteriets tillstand og forutsigbare batteri-priser som synker over tid tror jeg dette blir veldig pent for alle som eier en MS.

All rasjonell logikk tilsier at det blir slik, men så lenge media, synsere og nervøse eiere løper rundt som hodeløse høns (ja jeg er kanskje litt sarkastisk nå, men det er sant ihvertfall en periode) er det ikke en logisk utvikling i bruktmarkedet for TMS.

Nedsnakkingen av gen1 TMS blir fort en selvoppfyllende profeti, og ris til egen bak for de som eier disse bilene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Teslanewbie

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:14
Jeg har stor tro på at elbiler generelt vil holde seg bedre i verdi enn fossil biler og da særlig hvis batteriet lar seg oppgradere.
Tidens tann vil jo helt klart være snillere mot en elbil da det er mye færre deler som slites og usikkerheten blir derfor mindre. Får man da kontroll på batteriets tillstand og forutsigbare batteri-priser som synker over tid tror jeg dette blir veldig pent for alle som eier en MS.

All rasjonell logikk tilsier at det blir slik, men så lenge media, synsere og nervøse eiere løper rundt som hodeløse høns (ja jeg er kanskje litt sarkastisk nå, men det er sant ihvertfall en periode) er det ikke en logisk utvikling i bruktmarkedet for TMS.

Ja , panikken som rår nå..  Mange som vil oppgradere men blir ikke kvitt den gamle bilen.. Det er mange variabler og ikke forutsette faktorer som spiller inn.. Nye biler kommer nå på løpende bånd .. Momstrollet lurer i horisonten (kan slå ut begge veier for tesla) etc etc .

Dette hjalp jo ikke heller så mye :




- Hva er ditt råd til Model S-eiere som vil ha 4x4 og nå vil selge bilen sin?

- Det er nok å selge fort, og heller gå ned i pris for å få til det. Jeg tror ikke det blir lettere å selge dem med tiden - tvert imot. Vi kan nok stå foran en situasjon der Model S uten firehjulstrekk vil falle mye i verdi framove, avslutter Møller Johnsen.

http://www.tv2.no/2014/10/17/broom/tesla/model-s-d/firehjulstrekk/6130006

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

EvenSteven

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:14
Jeg har stor tro på at elbiler generelt vil holde seg bedre i verdi enn fossil biler og da særlig hvis batteriet lar seg oppgradere.
Tidens tann vil jo helt klart være snillere mot en elbil da det er mye færre deler som slites og usikkerheten blir derfor mindre. Får man da kontroll på batteriets tillstand og forutsigbare batteri-priser som synker over tid tror jeg dette blir veldig pent for alle som eier en MS.

Støtter denne.... Jeg tar utgangspunkt i 5 års eierskap og 50% restverdi etter 5 år.  Km stand da ca. 100 000

Tesla ny pris Mars 2013            kr 532 000,00    
Restverdi   50% - 5 år           kr 266 000,00
Tap =                                    kr-266 000,00    
Tap år =                                    kr 53 199,00    
Besparelse drivstoff, Bom etc=  kr -33 000,00
Kapitalkostnader pr. år =           kr -  6 000,00

Sum tap/ år =                           kr  26 199,00    
mnd tap =                          kr         2 183,-


Har regnet tilsvarende på de fleste aktuelle biler ( BMW X3, 5-serie GT, E-klasse, Audi Q5 ) i samme og lavere prisklasse ned til 450 000,- og alle kommer ut med min. 65 000,- i tap pr. år.
Slik at om min Tesla S skulle være verdt kun 100 000,- kroner etter 5 år, er tapet fortsatt lavere enn de ovennevnte fossilbiler.
Det sier vel det meste... Kjør og vær glad... selv med "veteranbil" Tesla, bakhjulsdrift og fysjameg.   :P      
Tesla S P85+ sølv

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA