Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye brukere, se her!

Startet av HHF, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:19

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Leif1 på søndag 19. oktober 2014, klokken 00:44
Du er inne på noe her ja Sigurdi. (Samme bakgrunn som deg forresten. Er du maskinist, eller trikker?)
For å overføre tilstrekkelig med effekt til at dette skal smake fugl vil sikkerhetsforanstaltningene bli helt usmakelige. Det at en har med likestrøm å gjøre vil gjøre det omtrent umulig. 6000V likestrøm. Hahah. Lysbuepotensiale på 50 meter eller noe sånt?
Jo det går å bytte strøm mot spenning, men det betyr i prinsippet at tversnitt av kobber byttes mot isolasjon, og beveglige kabler og konektorer blir like uhåndterlige. Selv automatisert blir dette digert. Bilen måtte eventuelt også utstyres med høyspent invertere og høyspent motorer, eller med transformator mellom inverter og motor.
Noe som betyr økt vekt. Tiltak for sikkerhet ved høyspent betyr også økt vekt på bil.

Jeg tror det er en ganske trygg spådom å si at 2 minutters lading av energimengder en her snakker om 40-100 kWh (20-50mil kjørelengde for å sammenligne med fossilbil) ikke kommer, og slett ikke induktiv. Øker vi tiden til 15 minutter nærmer vi oss realistiske forventninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Tror Tesla har skjønt dette jeg: kanskje kommer man opp imot effekter på 200 kW i DC-lading, neppe mere, fysikken begrenser. Glem hvor mange % man da lader på en viss tid, tenk heller mil/minutt. På 200 W/km blir 200 kW 16 km/minutt eller 100 mil per time. Det er god ladefart. Skal man ha raskere enn det blir neste trinn swapping av batteri.

sigurdi

Målet må heller være å kunne utnytte tilgjengelig effekt (135-150kW) i størst mulig lade område.
Eks kan en lade med 150kW helt opp til 100% av det bruker ser av batteriet, så vil det hjelpe betraktelig på ladetiden. (85kWh 0-100% på 34min er jo helt greit)
Jeg tror at det blir en endring i opplyst kapasitet, etter som batteri teknologien går fremover. Fabrikantene opplyser om tilgjengelig kapasitet, ikke virkelig, ser allerede tendensen nå. (Renault gjør vel allerede dette)
Eks oppgitt kapasitet er 80kWh (mens virkelig er 100kWh), så 100% lading blir da i realiteten 80% for batteriene.
Altså bruker har ikke mulighet å lade mer en 80%, får en mer effektiv balansering, kan en lade mye raskere opp til det bruker ser som 100%.
Levetiden på batteriene vil og bli mindre brukeravhengig. (noen passer på batteriene sine andre lader alltid til range mode bare for de kan.)

Så all ny teknologi, er velkommen, men må ikke glemme den "normale" videreutviklingen som utgjør 7-10% pr år og har gjort det i en år rekke.
Så når denne nye er ferdig utviklet passer det perfekt in og blir kanskje 7-10% bedre en daværende batteriteknologi. :-)

Maskinist
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA