Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye brukere, se her!

Startet av HHF, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:19

« forrige - neste »

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Leif1

Javel.
Ikke umulig den laderen må være av en anselig størrelse.
Supercharger go home....
Konvertitt fra S til X

NegativeElectrode

Hvis ladestasjonen har et batteri som virker som buffer kanskje? Dersom mange nok lader over kort tid, vil ladetiden gå opp men med stort nok batteri burde man kunne lade opp om natten så det holder utover dagen.

Synes anslaget for antall ladesykluser på dagens batteri høres lave ut i artikkelen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

elektrolux

Høres fantastisk ut, men dette kommer til å krasje verdien på dagens elbiler akkurat som dagens elbiler har krasjet verdien på gårdagens elbiler.

Ser fram til å parkere fossilbilen for godt når elbiler med denne teknologien kommer på markedet om 10-15 år
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Ja, Elektrolux - dette kan definitivt endre mye på markedsprisene, men det er jo ikke noe nytt :-).

Utviklingen av teknologi som gagner elbilisme skjer heldigvis uten hensyn til verdien på de gamle bilene. Dette har vært en del av "gamet" hele veien og etter mitt syn et av mange argumenter for at myndighetene må ha ekstremt gunstige vilkår for økonomisiden av elbilisme her i landet. I "gamle dager" kjørte vi jo rundt på "tikkende bomber" fulle av økonomisk risiko med batterihavarier, børster som måtte byttes, styringsenheter som tok kvelden osv. Nå er heldigvis teknikken på biler som selges i dag noe helt annet, men fremdeles "lurer" det økonomiske farer der ute. Vi vet jo ikke hvordan markedsprisene endres når evt fordeler som kollektivfelt-adgang fjernes eller parkering ikke lengre blir gratis. Det skrives jo også nå om Tesla-eiernes panikksalg av eksisterende modell nå som D er introdusert - det er jo også en form for økonomisk tap, selv om dette er av det mer underlige slaget, må jeg si.

Jeg ser også frem til en fossilfri bilhverdag, men er jo nesten der i praksis selv allerede når elbilen står for 85% av kjøringen i husstanden.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:03
Hvis ladestasjonen har et batteri som virker som buffer kanskje? Dersom mange nok lader over kort tid, vil ladetiden gå opp men med stort nok batteri burde man kunne lade opp om natten så det holder utover dagen.

Hjelper ikke så mye - du må ha en kabel med tykkelse på en kraftig arm eller mer for å overføre strømmen :p 

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:03
Synes anslaget for antall ladesykluser på dagens batteri høres lave ut i artikkelen.

Når man hauser opp en "ny revolusjonerende" teknologi så sammenligner man seg alltid med det dårligste alternativet for dagens teknologi, for derfor virke mer revolusjonerende. Hadde de f.eks. sammenlignet seg med de batteriene Tesla bruker i dag hadde det neppe vært stort å skrive om :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Klykken

Uansett om, og når, dette kommer vil jo dagens elbiler være like anvendelige. På samme måte som mange av "gårsdagens" elbiler fortsatt er i bruk.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

NegativeElectrode

Dersom rekkevidden nærmer seg 100 mil på en fullading ser jeg egentlig ikke det store poenget med så hurtig lading som det snakkes om her. Så lenge man kan lade der bilen parkeres spiller det ingen rolle om det tar 2 minutter eller 20 minutter å lade til 70%. Jo lengre turer, jo lengre stopp har man gjerne for å hvile eller ved destinasjonen, så i en viss grad løser slike ladetider et ikke-problem, og kanskje skaper et praktisk problem, slik Amoss påpeker, med dimensjonering av ladekabel og kontakter som vil bli tunge og uhåndterlige. Slikt ladeutstyr må muligens opereres med roboter, og da blir ladestasjoner en god del mer kostbare og kompliserte også.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:14
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:03
Synes anslaget for antall ladesykluser på dagens batteri høres lave ut i artikkelen.

Når man hauser opp en "ny revolusjonerende" teknologi så sammenligner man seg alltid med det dårligste alternativet for dagens teknologi, for derfor virke mer revolusjonerende. Hadde de f.eks. sammenlignet seg med de batteriene Tesla bruker i dag hadde det neppe vært stort å skrive om :p
Nå oppererte artikklen med 400-1200 ladesyklus for dagens batterier. Det er vel ganske riktig.
For Tesla 60kWh vil f.eks 800 ladesyklus bety 240 000 km. mens 10000 da betyr ca 3 000 000km.
Men:
1. batteriet er langt fra ferdig utviklet
2. "fortsatt er et forbedringspotensiale når det kommer til energitetthet" betyr i klartekst at det er et stykke fram til at denne teknologien kan konkurere vekt/volum med dagens batterier.
3. Hurtiglader f.eks 40kWh på 2 minutter (Ca. 200km) er minst 1200kW eller 1,2MW ikke småtteri dette her.
(200km på 15 minutter 160kW er nok mer det en ser for seg)

Det er riktig som NegativeElectrode skriver, større batterikapasitet reduserer behovet for rask lading.
Lignende batteriteknologi har lav energitetthet, så her er ser en nok enn så lenge et produkt av typen kortere rekkvidde raskere lading.

DinSide omtalte en annen type batterier for rask lading:
http://www.dinside.no/930869/denne-bilen-gaar-paa-saltvann
Bilen går selvfølgelig ikke på saltvann. I denne typen batterier lagres energien i elektrolytten slik at en i stedet for å lade batteriet skifter elektrolytt. Noe som også kan gå ganske raskt, og en slipper store kabler og digre ladere. Noe av samme problemet med disse har vært lav energitetthet, men batteritypen har ofte vært nevent som lovende teknologi for lagring av tilfeldig kraft og et alternativ til hydrogen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. oktober 2014, klokken 16:08
Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:14
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:03
Synes anslaget for antall ladesykluser på dagens batteri høres lave ut i artikkelen.

Når man hauser opp en "ny revolusjonerende" teknologi så sammenligner man seg alltid med det dårligste alternativet for dagens teknologi, for derfor virke mer revolusjonerende. Hadde de f.eks. sammenlignet seg med de batteriene Tesla bruker i dag hadde det neppe vært stort å skrive om :p
Nå oppererte artikklen med 400-1200 ladesyklus for dagens batterier. Det er vel ganske riktig.
For Tesla 60kWh vil f.eks 800 ladesyklus bety 240 000 km. mens 10000 da betyr ca 3 000 000km.

Mente bestemt at man snakket om rundt 3000 ladesykluser for de battericellene som står i Model S?  Når jeg snakket om å sammenligne mente jeg en totalt sammenligning, ikke bare på ladesykluser + ladehastighet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

moonbuggy

The BVG will acquire a total of four 12-meter buses for electric operation on the 6.1-kilometer (3.8-mile) line between Zoologischer Garten (Hertzallee) and Station Suedkreuz Station. The Technical University of Berlin is supporting the project.

The PRIMOVE inductive charging system system is designed with an output of 200 kW, and uses an undercarriage pantograph-like mechanism lowered above an in-ground charging pad. At that transfer rate, only a few minutes fo charging time are required at the respective endpoints of the line.


Spennende prosjekt. Verden trenger mange slike systemer testet ut i praksis.
Men, besnærende kanskje neste generasjonsbiler kommer med induktiv hurtiglading med flere hundre kw kapasitet ?
Sammen med evolusjon innen batteriteknologi som gir oss 40-50 kwt batterier på 200-250kg. Burde være overkommelig om ikke så svært lenge.... 

Puffen

Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:14
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:03
Hvis ladestasjonen har et batteri som virker som buffer kanskje? Dersom mange nok lader over kort tid, vil ladetiden gå opp men med stort nok batteri burde man kunne lade opp om natten så det holder utover dagen.

Hjelper ikke så mye - du må ha en kabel med tykkelse på en kraftig arm eller mer for å overføre strømmen :p 

nei. Men antakelig bør det brukes kobberkabel.  Og den er litt dyr.

Griffel

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 17:18
Men, besnærende kanskje neste generasjonsbiler kommer med induktiv hurtiglading med flere hundre kw kW kapasitet ?
Sammen med evolusjon innen batteriteknologi som gir oss 40-50 kwtkWt batterier på 200-250kg. Burde være overkommelig om ikke så svært lenge....
Likestrøm kan ikke overføres induktivt, det betyr at i tillegg til den induktiv motageren må bilen han en ladelikeretter som kan håndtere denne effekten.
Teslas superlader er på drøye 100kW. Neste generasjonsbiler kommer garantert ikke med induktiv hurtiglading med flere hundre kW kapasitet.

Sitat fra: Puffen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:35
Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:14
Hjelper ikke så mye - du må ha en kabel med tykkelse på en kraftig arm eller mer for å overføre strømmen :p 
nei. Men antakelig bør det brukes kobberkabel.  Og den er litt dyr.
Kobberkabel holder nok ikke, du må nok til med superleder om det skulle være praktisk mulig.
Så det er nok ikke prisen på kobber som stopper dette.

Hurtiglader som leverer f.eks 40kWh (tilsv. ca. 4l bensin) på 2 minutter (nok til ca. 20mil) er 1200kW eller 1,2MW. batteri ca. 400V DC = 3000A noe som gir et helt urealistisk tversnitt selv med kobber eller for den saks skyld sølv.
Kommer en ned i 2-300kW nærmer vi oss kabeltversnitt som produseres men enda ganske så uhåndterlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#13
Dersom en kommer opp i slike effekter, må en nok opp i spenning for å få ned strømmen til levelige verdier.
Men spørst nok litt hva myndighetene sier om en 4000v batteripakke, he he he he.
Fordelen trenger bare 300A for å lade med 1.2MW :-)
Uansett dersom en kommer opp i slike effekter for privat bruk, blir nok alt automatisert.
Mer som å kjøre bilen inn i en vaskeautomat, gå ut av bygget/rommet før en kan trykke på ladeknappen.
Men på en annen side 6000v høgspent har blitt brukt på båter og andre innstalasjoner med høye effekt overføringer i en år rekke.
Jobber selv på 4takts generatorsett på 2.5-10MW pr motor. ;-)
(Gassturbinen er ofte ennå større, eks 27MW, en plass jeg var innom hadde de 7x27MW = 189MW (Alta kraftverket tror jeg er 150MW)
På 400/380v anlegg er det brukende kabeldimensjoner, men på 6000v kommer det seg.
Men her er det ofte både 5 og 10MW fremdrifts maskiner som skal mates med strøm.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Leif1

Du er inne på noe her ja Sigurdi. (Samme bakgrunn som deg forresten. Er du maskinist, eller trikker?)
For å overføre tilstrekkelig med effekt til at dette skal smake fugl vil sikkerhetsforanstaltningene bli helt usmakelige. Det at en har med likestrøm å gjøre vil gjøre det omtrent umulig. 6000V likestrøm. Hahah. Lysbuepotensiale på 50 meter eller noe sånt?
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA