Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av Powerflux, onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:17

« forrige - neste »

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

edyrli

Jeg tror ikke på det solid prisfall, men på en korreksjon. Det er unaturlig at bruktprisene ligger på det samme eller høyere enn nybil priser. Nå blir nok ferdifallet mer sammenliknbart med Fossil biler i samme prisklasse. (5-800.000)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

torlie

Det samme vil nok skje om f.eks E-Golf kommer med rattvarme, panoramatak, 4Motion, hengerfeste og 40kWh om et par år.

2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

elektrolux

Den vil jeg ha, eller enda bedre e-Up med 40 kWt batteri, og 3 fase lader.

Da blir vår framhjusdrevne e_up med 14 mils rekkevidde dumpet på markedet.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Krakk, og krakk... Tror ikke det blir noe krakk men en justering. Det ligger rundt 150 tesla til salgs på finn. Hvor mange tusen eksemplarer er det solgt egentlig? Prisene har vært kunstig høye lenge. Kjenner en som for ikke så lenge siden solgte sin snart 2 år gamle p85 til samme pris som ny. Sier seg selv at det ikke kan fortsette.
Fremtiden er elektrisk.

gbzdoc

Jøss, snart 2 år gammel du? Da må han ha hatt Signature ++ eller noe da? ;-)

De 13 første i EU ble levert ut fra Albabru første uka i august 2013. :)

arthur

Når "alle" skal selge så skal man kjøpe og omvendt. Nå har vel snart "alle" fått seg en Tesla, en del har sågar bestilt seg en til, så tidspunktet for å vurdere kjøp nærmer seg, men best å vente til sommeren vil jeg tro. Det sier seg selv at det ikke er mulig å opprettholde salg av Tesla i Norge i samme tempo som hittil, og når markedet er mettet så vil det bli trangt i (utgangs)døren, De som nå har bestilt en ny Tesla og skal selge når den nye blir levert vil nok få seg et aldri så lite sjokk i lommeboken. Mine 50 cent! Selv vurderer jeg heller den nye Golf GTE, hybrid, og klarer meg i nærmiljøet med min helt nye Miev som kostet under 150' ferdig levert med komplette vinterdekk, og lar fossilbilen ta seg av de lengre turene enn så lenge. Flott at vi tenker forskjellig for det skaper et marked.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mippen

#7
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:28
Jøss, snart 2 år gammel du? Da må han ha hatt Signature ++ eller noe da? ;-)

De 13 første i EU ble levert ut fra Albabru første uka i august 2013. :)

Det gikk litt fort i svingene. ;) Tenkte i forhold til at nå er vi snart i 2015. Uansett er det ikke normal prisutvikling slik det har vært. Folk betalte gjerne 100.000kr mer for en pent brukt enn en ny for å slippe kø. Vanligvis taper en ny bil seg flere titalls tusen bare man vrir om nøkkelen og kjører ut døren fra butikken.

Hvis vi skal ta en bruktbil i samme klasse som tesla bare fossil. Si for eksempel en Audi A8 med 3,0TDI. Den koster akkurat over en million uten ekstrautstyr. Med ekstrautstyr øker prisen kraftig. Hvis man ser på finn så ligger det en 12mnd gammel A8 til salgs for 683.000 med masse ekstrautstyr. Hvis vi ser bort fra utstyret har denne tapt seg 317000kr i forhold til nyprisen på 12mnd. Hvis vi regner med utstyr kan vi fort regne et tap på nær 4-500.000kr.


Til sammenligning ligger billigste model s60 til 450.000kr på finn. En ny ribbet s60 uten D koster 470.000kr.  Med andre ord ikke så store prisfall.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

JohanH

Uten å mene noe veldig spesielt om hvor mye brukprisene gått ned/kommer til å gå ned, vil jeg gjerne komme med følgende kommentar: Prisen som biler ligger ute med på finn.no sier lite. Spørsmålet er hva bilene blir solgt for. Det at de ligger ute til en pris viser vel i prinsippet at de ikke er verdt den prisen, eller hadde de vel vært solgt og ikke ligget ute til salg? (Dere skjønner prinsippet, jeg skjønner at det naturlig nok er en delay her).

Mippen

Sitat fra: JohanH på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:08
Uten å mene noe veldig spesielt om hvor mye brukprisene gått ned/kommer til å gå ned, vil jeg gjerne komme med følgende kommentar: Prisen som biler ligger ute med på finn.no sier lite. Spørsmålet er hva bilene blir solgt for. Det at de ligger ute til en pris viser vel i prinsippet at de ikke er verdt den prisen, eller hadde de vel vært solgt og ikke ligget ute til salg? (Dere skjønner prinsippet, jeg skjønner at det naturlig nok er en delay her).


Akkurat, det er også viktig å få med seg. Prisen som ligger på finn er ønsket pris. Om de går for den prisen er noe helt annet.
Fremtiden er elektrisk.

Malawi

Det normale er 20-40% avslag på en ett-to år gammel bil. At Tesla eiere har kunnet selge med gevinst eller uten tap er en helt ekstraordinær situasjon.

Tror likevel at Tesla'ene vil falle mindre i pris enn ICE-biler med tilsvarende pris.

Mippen

Jeg tror ikke de vil falle så dramatisk for hvis de går ned 50-100.000kr i pris vil andre som kanskje akkurat ikke har hatt råd til en ha råd og dermed vil vi kanskje få en ny bølge med etterspørsel på brukte biler.
Fremtiden er elektrisk.

RunarBT

Sitat fra: Mippen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:58
Jeg tror ikke de vil falle så dramatisk for hvis de går ned 50-100.000kr i pris vil andre som kanskje akkurat ikke har hatt råd til en ha råd og dermed vil vi kanskje få en ny bølge med etterspørsel på brukte biler.

Akkurat!

Og de vil da og presse ned prisen på tilsvarende fossilbiler. Tesla prisene synker da ikkje som ein stein under det eksosbil med mindre ytelse, høyere driftskost etc. Selges for brukt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA