Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think Classic 2002 lader ikke 12 v batterie

Startet av AndreS, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

darthy001

@btsvennes jepp så det bildet idag morges. Og det gjør meg litt god om hjertet. Han som la det ut skrev jo at bilen kom "nesten" opp i 480kw og da med kanskje 50-60% SOC. Og det er for meg godkjent.

Da virker 480kw eller mer faktisk reelt med 90+% SOC, og som Dennis nevner så er vi da vel innenfor rekkevidde av de oppgitte tallene. For 643hp eller mer skal jeg fint leve med ;D

Det eneste som virker helt sikkert nå er at alle de som var sikre på at batteriet ikke kunne levere mer enn ca 320kw har blitt bevist ettertrykkelig feil her. Og inntil noe annet er bevist så har Tesla nok en gang vært realistiske med tanke på tall for effekt/ytelse. DET liker jeg. Ikke akkurat all annen kommunikasjon fra den fronten som er helt til så stole på til en hver tid ::)

Veeeldig spent på aks-tester i motorvei-hastigheter nå ja. Da spesielt når batteri etc ikke allerede er for varmt som det nok er ved f.eks en kvartmils test.

Øyvind.h

For å få full effekt må du har 100% SOC i S85 i hvert fall. Vil tro det samme gjelder P85D fordi 100% SOC gir best pakkespenning, selv om inverter naturligvis kan kompensere ved å øke ampere.

Og den måleren går jo langt forbi 480kW, selv om øverste tall er 480kW!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:59
For å få full effekt må du har 100% SOC i S85 i hvert fall. Vil tro det samme gjelder P85D fordi 100% SOC gir best pakkespenning, selv om inverter naturligvis kan kompensere ved å øke ampere.

Og den måleren går jo langt forbi 480kW, selv om øverste tall er 480kW!
Jepp jepp.. Derfor jeg ble så positivt overasket. Mesteparten av diskusjonen relatert til om oppgitte effekt-tall er reelle eller ikke kan jo nå legges død. Selv om noen sikkert vil kreve test i benk etc.

Neste spørsmål er hvor fort effekten strupes av lavere SOC og eventuelt kjøling av batteriet/inverter/etc andre saker som blir varmt. Regner som nevnt med at varme er grunnen til så liten forskjell mellom P85 og P85D på motor trend sine kvartmilstester.

Kanskje full effekt bare er tilgjengelig i 3-4sekunder eller enda midre? 480kw eller mer er jo tross alt en frisk mengde futt ;D

fytti grisen som jeg sulter etter tester/info fra eiere her...

Dennis

Maks kraft er helt klart i en begrenset tid.

Forskjellen på P85 sine 174 i slutthastighet mot 185 er jo litt da, skal faktisk en del mer krefter for å klare det.

Feks med P85 sin vekt ink sjafør på ca 2170 kg og 174 km/t i slutthastighet trenger man ca 470hk. For å klare slutthastighet på 185 med 100 kg mer trenger man ca 621 hk ifølge den 1/4 mile hp kalkulator.
Så selv kun ca 10 km/t mer i slutthastighet krever sitt når bilen i tillegg er tyngre :)

darthy001

@Dennis godt mulig. Men idag sies det jo at dagens S60/85 _og_ P85 mer eller mindre har lik akselerasjon når hastighet er over 80? Eller muligens 100. Det er vel mer relatert til effektkurven.

Her håper jeg virkelig at P85D kan sparke vesentlig bedre fra seg 8) for jeg må ærlig innrømme at je hadde blitt rimelig skuffet om en S60 til "halve" prisen hadde holdt følge ???

Dennis

#290
Det er jeg enig i, er nok en del sprekere der også, men tror ikke forskjellen er sånn kjempe stor. Blir spennende å se, men noen endringer må de jo har gjort med tanke på at topphastighet også har økt. P85 ser man helt klart sliter på slutten og de siste 20 km/t fra 190 går veldig treigt.

Der du merker best at du drar ifra er nok fra 210 og opp til 250 hehe ;D

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:35
@Dennis godt mulig. Men idag sies det jo at dagens S60/85 _og_ P85 mer eller mindre har lik akselerasjon når hastighet er over 80? Eller muligens 100. Det er vel mer relatert til effektkurven.
S85 og P85 er ganske like fra 80km/t og opp. Tipper du nesten ikke klarer skille dem når du ligger i 60-70 og høyere og trykker pedalen i bunn.

S60 kjenner jeg ikke til, men den har en del lavere effekt enn S85.

Sitat fra: Dennis på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:39
Det er jeg enig i, er nok en del sprekere der også, men tror ikke forskjellen er sånn kjempe stor.
Forskjellig utveksling taler for en del forskjell, men naturligvis ikke like mye som fra 0-100 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: Dennis på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:39
Det er jeg enig i, er nok en del sprekere der også, men tror ikke forskjellen er sånn kjempe stor.
Der du merker best at du drar ifra er nok fra 210 og opp til 250 hehe ;D
Hehehehe for S60 vil det vel være fra 190 til og med ;D

Men ja hovedsaken er at det bør være litt ekstra å gi på med også når man er i fart. For min del holder det at jeg vet at de ikke holder følge. Trenger ikke warp-drive heller 8)

VM i overfladisk I-lands problem kan man sikkert si, men dæven døtte jeg vil ha effekt for penga ;D

@Øyvind_h var det jeg tenkte på ja. Blir skuffet må jeg innrømme om P85D ikke er bedre der.

JohanH

Husk at selv med fulladet batteri så vil full trekk (480 kW? Dvs. kring 400V spenning blir det over 1000A ut av batteriet fordelt på bakre+fremre motor) gi et raskt spenningsfall som neppe kan kompanseres for momentant ved enda økt strømtrekk, ergo er absolutt maks effekt kun tilgjengelig i kort tid (sekunder?) av gangen. Om dette betyr mye i realiteten er vanskelig å si, kan godt være at f. eks. grep mot veibanen utgjør flaskehals. Elektrisk sett vil nok begrensningen utgjøres av kapasitet i overføring av strøm (Ampere, ikke spenning) fra batteri til invertere og hva selve inverterne klarer å konvertere av DC til AC til en hver tid.

Dennis

#294
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:35
@Dennis godt mulig. Men idag sies det jo at dagens S60/85 _og_ P85 mer eller mindre har lik akselerasjon når hastighet er over 80? Eller muligens 100. Det er vel mer relatert til effektkurven.

Hadde P85D klart å holde samme aks som fra 0-100 og videre oppover hadde den klart kvartmila på 9.8 sek og med en slutthastighet på 295 :P

Bare å ta bort 1 sek på tiden så er man fort i en helt annen klasse, feks tar man bort 0.7 sek til på slutthastigheten til P85D så får man ikke lengre lov til å kjøre 1/4 mile sånn helt uten videre flere steder. For da er det krav til bur i bilen ++ for å få lov til å kjøre siden bilen er raskere enn 10.99 sek

darthy001

Sitat fra: JohanH på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:45
Husk at selv med fulladet batteri så vil full trekk (480 kW? Dvs. kring 400V spenning blir det over 1000A ut av batteriet fordelt på bakre+fremre motor) gi et raskt spenningsfall som neppe kan kompanseres for momentant ved enda økt strømtrekk, ergo er absolutt maks effekt kun tilgjengelig i kort tid (sekunder?) av gangen. Om dette betyr mye i realiteten er vanskelig å si, kan godt være at f. eks. grep mot veibanen utgjør flaskehals. Elektrisk sett vil nok begrensningen utgjøres av kapasitet i overføring av strøm (Ampere, ikke spenning) fra batteri til invertere og hva selve inverterne klarer å konvertere av DC til AC til en hver tid.
2-3sekunder holder i massevis det hvis man da har ett sted mellom 600-700hester som sparker i fra ;D

@Dennis oi, det var jeg ikke klar over. Morro morro. Ser at countdown til slutten av februar bare går saktere og saktere her :'(

Jeg kommer aldri til å nærme meg en racing-bane med bilen uansett.

Tesla P85D

Ser på hjemmesiden til Tesla at det nå står at det er 700 hk I P85D....Tidligere sto det vel 691 hk...lenge siden dem forandret det?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Dennis

Er nok endret ganske nylig. Er litt forskjell på måling av effekt mellom europa og usa. Er vel DIN mot SAE

Trustno1

Sitat fra: Dennis på onsdag 10. desember 2014, klokken 22:40
Er nok endret ganske nylig. Er litt forskjell på måling av effekt mellom europa og usa. Er vel DIN mot SAE

Stemmer nok bra det. P85 ble jo også oppgitt med 416 i usa, og 421 i europa.

TimboDuck

Etter å ha lest på TMC så sjekket jeg i MyTesla og så at jeg har fått endret VIN nummer til et som representerer en 2015 modell:

Endret fra
5YJSA7H23EFP669XX til
5YJSA7H21FFP669XX (3=>1 er checksum, E=>F 2015 modell)

Samme beregnet levering, mars 2015.
Sølv P85D, bygget Feb'15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA