Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think Classic 2002 lader ikke 12 v batterie

Startet av AndreS, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

D.O

Har hatt bilen i 1år så kan garantere deg at den satt like godt lenge før sw6 var påtenkt. Har også brukt 2 DU på dette året og begge gikk like godt og bilen satt like godt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jazzwheel

Siden P85 og P85D har samme motor bak så vil du altså ikke få supert grep med vinterdekk slik du nå sier. Du sier jo tidligere i tråden at den sitter dårlig med vinterdekk og det vil være identisk på P85D siden det er helt likt bak.

Men, som vi har vært inne på så er kanskje effekten egentlig noe redusert på P85D og at den derfor sitter bedre av den grunn sammenlignet med P85...

Dennis

#272
Har jo ingenting å si at motoren bak er lik. Er jo 2 hjul foran også på P85D som er med på å drive bilen framover :o

Altså man får plantet mye mer krefter ned i bakken som kan brukes til akselerasjon. På vått føre får man ikke brukt i nærheten av effekten som er i P85D, men likevel så bruker den ca 0.5 sek mindre tid på 0-100 på vått vinterføre enn hva P85 klarer på tørt.
Feks vanlige 85D bruker litt mindre tid på 0-100 enn vanlige S85, og det selv om 85D har mindre effekt.

D.O

Kommer i så tilfelle ikke av festet...en standar s85 spinner i allefall ikke med 19" GY.  Men trolig at 2 motorer med hver sin inverter kan få mer moment og spinne raskere opp i turtall fra start enn en stor med samme effekt.
Er enig at når det er glatt er det bedre med 4x4 og vurderer selv en P85D men det du tidvis påstår stemmer ikke. (Hadde jeg fått i brun farge, hadde jeg bestemt meg tvert. Nå sliter jeg med bestemme meg om X kontra D pga at jeg ikke liker fargene og frykter min X85P blir for dyr etter valutajustering)

Hvorfor tror du en topfuel dragster går såpass? Jo den har dekk med grep. 21" dekka har ikke det. 19" GY har det.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jazzwheel

Du blander sammen så mye. Hvis du mener at en P85 med vinterdekk ikke får feste bak så gjør den da fortsatt ikke det fordi du putter en 100kg+ klump i fronten?

TMS har ikke senterdifferensial så kraften blir ikke flyttet fra baken og fremover. Det er to separate drivlinjer foran og bak.

Siden bilen sitter planta med RWD på 19" GY kan det godt være at 0-100 tiden er raskere på D fordi den har forskjellige utveksling på de to motorene, altså null og niks med grep å gjøre.

darthy001

Rimelig frisk avsporing av tråden her, men tror dere diskuterer rundt hverandre.

Jeg leser Dennis som at han egentlig skriver om økt kontaktflate mot veien som kan overføre kraft fra bil mot underlag. Dette grunnet at fronthjulene sin kontaktflate også blir brukt.

Dette er _ikke_ det samme som bedre grep. For grepet blir _ikke_ bedre på bakhjulene eller forhjulene. Muligens tvert imot da vektfordelingen nok er skjøvet lenger frem og litt at grepet bak forsvinner?

Hovedsaken som vel er poenget til Dennis at kraften nå kan fordeles på 4 og ikke 2 dekk. Det gjør at eventuell økt effekt i P85D faktisk har mulighet til å bli overført til bakken.

Alle P85 og + som jeg har kjørt har slitt fælt med grep med full pedal. Men har kun kjørt 21". TC-lyset kunne blitt brukt som diskolys ;D

jazzwheel

Forstår hva du mener og det er vel ikke helt irrelevant for tråden heller siden vi snakker om forskjellen på med/uten D.

Poenget mitt er fortsatt det samme og du fordeler heller ikke kreftene på samme måte som på en annen bil med AWD siden kraften fra bakakselen kun kan unyttes på bakakselen.

Er jo ellers selvfølgelig ingen tvil om at en bil med 700 hk på fire hjul bør være vesentlig kjappere enn en med 476kh på to hjul.

Dennis er inne på noe interessant når han snakker om S85D vs S85 fra 0-100. Vi fortsatt ikke med sikkerhet si om det er D eller endret giring/utveksling som gjør at S85D er kjappere enn S85 (siden sistnevnte har mer effekt). Det kan godt tenkes at dette har betydning for P85D vs P85 også.

darthy001

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:29
Poenget mitt er fortsatt det samme og du fordeler heller ikke kreftene på samme måte som på en annen bil med AWD siden kraften fra bakakselen kun kan unyttes på bakakselen.

Er jo ellers selvfølgelig ingen tvil om at en bil med 700 hk på fire hjul bør være vesentlig kjappere enn en med 476kh på to hjul.
Dette er veldig interessant. Spesielt siden mange til nå har ment at effekt-tallene til Tesla har vært tilnærmet ren fantasi fordi "batteriet var effekt-begrenset". Men nå har det jo kommet rykter om at Speedometeret går opp til 480KW som maks trekk og da er vi veldig nærme disse "fantasiene".

Hvordan dette faktisk blir plantet i bakken er jo også veldig interessant. Spesielt akselerasjon i 80-100, 100-120 osv blir spennende. Har nemlig en følelse av at grunnen til at f.eks Motor Trend fikk "lav" slutthastighet på kvartmila er at batteriet ikke klarer eller for lov til å levere 480KW lenge nok og derfor får effektbegrensning grunnet kjøling på slutten. Hvis bilen klarer levere 480KW over korte perioder vil jo akselerasjon i forbikjøringshastigheter være vesentlig raskere enn på dagens biler.

Kjenner at jeg ikke kan holde meg med tanke på de første som faktisk tester akkurat dette. Kvartmil-tider bryr jeg meg lite om, men absurd aks også i motorvei-hastighet er jeg veldig klar for ;D

Leaf_2014

For lang tråd til å lese hele ....

Er P85D annerledes/stivere i understell enn S85D? Tilsvarer det gamle +pakka?
Leaf 2014

darthy001

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:06
For lang tråd til å lese hele ....

Er P85D annerledes/stivere i understell enn S85D? Tilsvarer det gamle +pakka?
Det er vel teorien ja. P85D har åpenbart fått siste versjon av det som før var i pluss-pakken. Men hvordan S85D blir er det vel ingen som kan vite noe om. Meg bekjent er det ikke bygget en eneste S85D enda...

Tekst i design studio for P85D er jo:
Sitatunderstell spesialdesignet for enestående veigrep og eksepsjonelle krefter

Det står det ikke på S85D...

så langt svar kort: JA ;D

Leaf_2014

På hjemmesiden står det også om luftfjæring at den automatisk justerer stivhet etter forholdene. Visste ikke at den kom med adaptivt understell     :-)
Leaf 2014

darthy001

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:20
På hjemmesiden står det også om luftfjæring at den automatisk justerer stivhet etter forholdene. Visste ikke at den kom med adaptivt understell     :-)
Der er vel sjansen for at det dessverre er litt Tesla-sannhet mer tilstede. Ifølge ekspertisen på TMC-forumet så er det ikke adaptivt understell.. Så teksten er mest sannsynlig helt eller delvis misledende.

Personlig ble jeg kjempegira når jeg leste det samme, men sjefsingeniør for nettopp dette i Tesla har bekreftet ovenfor brukeren "lolachampcar" at det er samme fjæring på nye bilene. Dog tunet anderledes.

Dennis

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:29
Forstår hva du mener og det er vel ikke helt irrelevant for tråden heller siden vi snakker om forskjellen på med/uten D.

Poenget mitt er fortsatt det samme og du fordeler heller ikke kreftene på samme måte som på en annen bil med AWD siden kraften fra bakakselen kun kan unyttes på bakakselen.

Er jo ellers selvfølgelig ingen tvil om at en bil med 700 hk på fire hjul bør være vesentlig kjappere enn en med 476kh på to hjul.


Tesla P85D kan i teorien fordele akkurat slik hvor det er mest hensiktmessing mellom foran og bak for å oppnå best mulig grep. feks begynner det å slippe litt foran kan man i løpet av millisekunder endre fordelingen av krefter for å oppnå en fordeling som gir bedre aks.

Det at man har en motor foran og 2 ekstra dekk som drar gjør at vekta motoren og hjula bak skal flytte framover blir mye mindre siden man får hjelp fra det ekstra grepet dekkene foran gir.
Så dekka bak skal ikke flytte på 2100kg slik som på P85, men skal nå dytte på 1300kg feks siden resten tar motoren og dekkene foran seg av.

btsvennes

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:01
Dette er veldig interessant. Spesielt siden mange til nå har ment at effekt-tallene til Tesla har vært tilnærmet ren fantasi fordi "batteriet var effekt-begrenset". Men nå har det jo kommet rykter om at Speedometeret går opp til 480KW som maks trekk og da er vi veldig nærme disse "fantasiene".

En som har tatt bilde av speedometeret på "Tesla Owner's Club": http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38181-P85D-sighting-test-drives/page24

Nummermarkeringen slutter på 480kW, men ikke selve speedometeret. Når det er sagt så er det vel ingen som skriver at de har sett målinger opp til og over 480kW.
2015 Tesla Model S P90D(+) 677XX

Dennis

Da er det iallefall ikke helt på bærtur den oppgitte effekten hvis det tallet som står der stemmer da :)
Ser han skriver de nesten var oppe i 480kw så ca 600hk yter den vel.
Hadde vært interessant å vite om den drar ned kw der når man bytter fra insane til sport, det kan jo forklare hvorfor andre bare har sett maks 320kw der.

Ser bra ut de nye innstegs listene som det var bilde av der også.
Og kommer varme i ratt + alt det andre som er nytt nå, så har Tesla endelig en verdig konkurrent til de etablerte når det kommer til utstyr :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA