Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think Classic 2002 lader ikke 12 v batterie

Startet av AndreS, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

Havebigfun

Det er minst tre grunner til å velge 19" på P85D:

1: man synes nærmere 50k er mye for hjul som har rel. simple støpefelger- ikke smidd eller annen avansert produksjonsmetode som gir lette kvalitetsfelger. Man får mye fint for de pengene.

2: 19" dekk er vesentlig billigere- de som vil drive med "burning" er får det rel gunstig...på finn.no

3: lengre kjørelengde (både absolutt og per batterilading) og bedre komfort- for det fleste med kjøreegenskaper som er gode nok med tanke på kurvestabilitet osv.

Det at Tesla har solgt svært mange sett 21" kommer bla. av at man ikke kunne velge de bort ved valg av P+.

Krishell

Mindre roterende masse og mindre vekt = bedre kjøreegenskaper

Dennis

Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.

Havebigfun

Sitat fra: Dennis på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:30
Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.
Det er helt greit- om den gjør 0-100 på 3,6 sek med 19" er det mer enn godt nok for meg. Om jeg allikevel blir misfornøyd kjøper jeg 3.parts 21/22" hjul til vesentlig mindre penger med fetere utseende og blir lykkelig 8)

lurium

Trolig så går jeg for 20 tommere på sommer og bruker 19 felgene på vinter.
21 dekk priser blir for spenstig for min smak.

chal

Sitat fra: chitty på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Oreo på onsdag 31. desember 2014, klokken 12:07
Er det noen som i det hele tatt har bestilt bilen med de gamle setene?
Etter min mening er det nesten rart det går an.
Ja jeg har, men det er jo fordi det ikke er mulig å velge NG på S85D... >:(

Nå ble jeg i stuss:
Jeg har bestilt S85D levering mai. Får jeg da de "gamle" setene? De samme som sitter i min nåværende S85 fra des 13?
Må jeg virkelig bestille P85D for å få de nye setene med bedre støtte?


lurium

Ja skal du ha nytt interiør må du opp på P85D. Det var faktisk derfor jeg la de ekstra pengene på bordet. Ytelsesøkning er bonusen.

Vell så får du også bedre understell.

Øggen

Riktig. Next Gen seter er foreløpig  bare for P85D desverre. MEN,  setene som utleveres på de andre/resterende bilene nå er forbedret i forhold til de første som ble levert ut. Men naturlivis ikke like god som Next Gen.

fonberg

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:35
Sitat fra: Dennis på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:30
Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.
Det er helt greit- om den gjør 0-100 på 3,6 sek med 19" er det mer enn godt nok for meg. Om jeg allikevel blir misfornøyd kjøper jeg 3.parts 21/22" hjul til vesentlig mindre penger med fetere utseende og blir lykkelig 8)

Større felgdiameter/lavere dekkprofil gir ikke bedre longitudinalt grep eller bedre akselerasjon. Dette er rikelig debattert og dokumentert i andre tråder her på forumet. Alt over 19" på TMS er og forblir posering/estetikk  8)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Oreo

#534
Stemmer bra Øyvind ;-)
Jeg mener om en liker de ordinære setene og trives med dem for langtur osv. så kanksje ikke P85D er den bilen du absolutt MÅ ha. En vanlig 85D holder sikkert i massevis, og der får en ikke bestille NG. I mitt hode tenker jeg i såfall at om en er ute etter en "Aventador-killer" så velger man ikke P85D uten neste generasjons seter som tydligvis har bedre sidestøtte.
(obs: ikke meningen å feie alle over en kam her)

Jeg må si jeg savner sidestøtte i min P85+, og skulle gjerne hatt den nye generasjonen seter fremme og nakkestøttene ihvertfall bak.

Som Jens sier, vil enkelte gjerne sitte i setene før de bestiller, helt fair det, men den første P85D kommer ikke i butikken før i februar iflg. Tesla Trh. Da hadde det faktisk vært billigere å reise over på "D-event'en" slik sigurdi gjorde, og prøvesitte setene (og bilen) og bestille FØR prisoppgang (luring ;) ).

Edit: Havebigfun: Nå er vel pristillegget ca 30 000 for 21" (og utrolige 17 000 for 19" Cyclone)
Ja "Next Generation" er kun tilgjengelig for P-versjone, men som sagt ovenfor er setene på standard forbedret med bedre nakkestøtter bak samt litt bredere rundt nakke/skulderparti fremme, om jeg forstod Tesla rett. Bare gå inn på konfiguratoren og se selv hva som er tilgjenglig for P vs standard
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fonberg

Sitat fra: Øggen på onsdag 31. desember 2014, klokken 17:06
Riktig. Next Gen seter er foreløpig  bare for P85D desverre. MEN,  setene som utleveres på de andre/resterende bilene nå er forbedret i forhold til de første som ble levert ut. Men naturlivis ikke like god som Next Gen.

Har du prøvd de nye setene, siden du er så skråsikker? Jeg tipper hva som er best av de nye og de gamle vil være en smakssak. De nye er helt sikkert bedre til banekjøring, men jeg _tror_ de gamle fortsatt vil være best på langkjøring.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Krishell

Sitat fra: Dennis på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:30
Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.
merkelig at tiden ble dårligere hvis antispinn slo inn ;)  sier seg selv at lettere felger og dekk vil akselerere fortere. Bremse opp fortere også. Men videoen viser jo bare at man kan tjene enda mer på skikkelige felger og dekk :)

HåkonE

Havebigfun: Enig. Bedre å kjøpe med 19" og heller kjøpe 21" løst om man ønsker det. Det gir definitivt mer for pengene. Får mer unik bil også. Blir en vei jeg vil gå selv.

fonberg: Mye som er rikelig debattert på elbilforum. Men samtidig virker som det stort sett er folk her som kommer fra "1,8l Passat" og er på søken etter fornuftig familiebil. Da får man diskusjoner i retning av at seter med sidestøtte, lavprofildekk og spoiler er mer eller mindre for show-off. Her finner du ikke kundene som ellers ville vurdert Panamera eller M6, og de mest aktive diskusjonene virker å være om barneseter og skistativ.

Jeg argumenterer ikke for overdrevent store felger, da dette øker roterende vekt unødvendig. Men jeg hadde samme situasjon på min BMW Coupe (satt opp likt som M3). Lavprofil dekk ga langt høyere tilbakemelding fra veien, og bilen satt definitivt mye bedre i svingene. Bilen engasjerte mye mindre til aktiv kjøring når vinterdekkene kom på. Komfort og støy var selvsagt bedre på sistnevnte. Man får ikke pose og sekk. 

Det finnes 21" på ettermarkedet som passer til Model S og har svært lav vekt. Flere på TMC som hevder at lette 20" m/gode lavprofildekk kan være sweetspot hva kjøreegenskaperangår. Jeg tror på Tesla når de sier 19" ikke er det, men at de gir mest komfort er nok utvilsomt riktig.



lurium

Sitat fra: Krishell på onsdag 31. desember 2014, klokken 17:25
Sitat fra: Dennis på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:30
Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.
merkelig at tiden ble dårligere hvis antispinn slo inn ;)  sier seg selv at lettere felger og dekk vil akselerere fortere. Bremse opp fortere også. Men videoen viser jo bare at man kan tjene enda mer på skikkelige felger og dekk :)

Dette er pga 19 felgene leveres med søppeldekk mot 21 tommerne sine kvalitetsdekk.
Så hvis man setter på skikkelige michelin dekk på 19 tommers felgene så blir det annet resultat.

Dennis

#539
Sitat fra: Krishell på onsdag 31. desember 2014, klokken 17:25
Sitat fra: Dennis på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:30
Så en som la ut en video av P85D med 19 hjul og 0-60 mph. Første gang jeg har sett antispinn lampa blinke på tørra på P85D og tiden ble også dårligere enn hva man klarer med 21 dekka.
merkelig at tiden ble dårligere hvis antispinn slo inn ;)  sier seg selv at lettere felger og dekk vil akselerere fortere. Bremse opp fortere også. Men videoen viser jo bare at man kan tjene enda mer på skikkelige felger og dekk :)

Var vel en grunn til at antispin slo inn fordi dekka var dårlige og slapp, noe jeg ikke har sett noen andre med P85D har fått den til å gjøre på tørra. Er spes på P85 grepet som avgjør hvor bra 0-100 tid man får, og veldig lite på om felgene veier litt ekstra, så det er gode kvalitets dekk som gjelder.
Er også bare 2.2 kg ekstra 21 felgene med dekk veier sammenlignet mot 19" altså ikke mye for en bil med mye effekt.

Greia med 21 hjulene til Tesla er at dekkene som sitter på der er mye bedre enn de billig dekka som sitter på 19". Og på Tesla forumet i Usa virker det å være ganske stor enighet om at 21" sitter bedre.
Bare Michelin Pilot dekkene som følger med på 21" felgene koster nesten 15 000 alene. Så at felgpakken koster 28 000 så ikke jeg på som noe upris. Men enig i at 21" er i hovedsak for syns skyld, og hadde vært like greit med 20" eller 19" eller kanskje minimalt bedre, men da kun så lenge de blir levert med gode dekk. Noe som ikke er tilfelle på 19" pakken til Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA