Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think Classic 2002 lader ikke 12 v batterie

Startet av AndreS, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

#240
Er ikke speedometeret helt nytt i P85D og nye biler? Har ikke sett det speedometeret der i P85D videoer. Ettersom motorene er forskjellige og muligens overlapper hverandre ift ytelse (har ikke lest for mye om P85D) så tror jeg akselerasjonen daler i 150-160km/t+. Ikke at det har noe å si i Norge, og Model S er jo ikke noen banebil, men jeg tror en lambo med 700hk vil akselerere hardere i høy hastighet enn Model S P85D.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Sitat fra: Trustno1 på mandag 08. desember 2014, klokken 09:26
Den dagen du må stå så lenge i kø mellom Asker og Oslo at ikke rekkevidden på P85D holder, så hadde jeg vurdert ett annet transportmiddel enn bil  ;D

Det var ment til kommentaren om hvorvidt rekkeviddeutregning basert motorveishastighet eller bykjøring var mest relevant. Det tok 1,5 time fra Ryen til Smestad i dag på grunn av veiarbeid, men jeg klarer meg meget fint med elbil ja :)

jazzwheel

@Dennis:

I utgangspunktet så ville jeg ikke stolt alt for mye på speedometeret, men mulig du har et poeng utfra dette:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/where-does-extra-acceleration-come-85p85-vs-60?page=1

Vi er vel også flere her på forumet som i andre tråder har kommet ganske langt i å tro at man ikke kan oppnå 700hk på noe tidspunkt siden motoren foran og bak har forskjellig giring. Tallet burde være oppgitt som 476+224 = 700 hk


Trustno1

Sitat fra: jazzwheel på mandag 08. desember 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Trustno1 på mandag 08. desember 2014, klokken 09:26
Den dagen du må stå så lenge i kø mellom Asker og Oslo at ikke rekkevidden på P85D holder, så hadde jeg vurdert ett annet transportmiddel enn bil  ;D

Det var ment til kommentaren om hvorvidt rekkeviddeutregning basert motorveishastighet eller bykjøring var mest relevant. Det tok 1,5 time fra Ryen til Smestad i dag på grunn av veiarbeid, men jeg klarer meg meget fint med elbil ja :)

Sånn jeg ser det, så er motorveihastighet det desidert mest relevante når det gjelder rekkevidde.
Tror man skal ha meget spesielt kjøremønster om man klarer å spise opp hele  rekkevidden på bykjøring.

Dennis

#244
Sitat fra: jazzwheel på mandag 08. desember 2014, klokken 12:09
@Dennis:

I utgangspunktet så ville jeg ikke stolt alt for mye på speedometeret, men mulig du har et poeng utfra dette:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/where-does-extra-acceleration-come-85p85-vs-60?page=1

Vi er vel også flere her på forumet som i andre tråder har kommet ganske langt i å tro at man ikke kan oppnå 700hk på noe tidspunkt siden motoren foran og bak har forskjellig giring. Tallet burde være oppgitt som 476+224 = 700 hk

Mye mulig man ikke kan sammenligne dette helt med hvordan det er i feks en bensinmotor siden det er forskjellig giring ja, men i dette tilfellet ser det ikke ut til å hjelpe stort.

Er ytelsene bra nok så er jeg fornøyd. Men sjekket testen til Motortrend igjen og de sammenligner mot Audi RS7. Ser der at P85D gjorde kvartmila på samme tid som RS7 som var 11.6. Så ytelser sånn sett er greit nok, men langt unna hva man kan forvente av 700hk.

Audi RS7 har kun 560hk, veier ca 100kg mindre og de gjorde kvartmila likt men RS7 hadde høyere slutthastighet. Driverkstap på en slik Audi er jo ca 15-20% så ca 460hk er det som går ned på hjula og vips så er man jo ganske likt på vekt/effekt noe som vises i at de gjør kvartmila likt.
Altså langt fra 700hk og mye nærmere rundt 450hk på hjula. Så bilen går da ca likt som en stor sedan med bensinmotor og 560hk.

Jaja uansett mye ytelse for pengene her til lands siden man slipper avgiftene, men lagt fra en revolusjon. Og må være veldig kjipt å kjøpe i feks Sverige eller Tyskland hvis man betaler hk avgift der, for da betaler man for noe som man er langt unna å få i effekt.

Øggen

Betalte du for 421 hk på P85???
Eller 367 for S85??
Hos meg står det noen og 90 Kw

Dennis

#246
Sitat fra: Øggen på mandag 08. desember 2014, klokken 13:02
Betalte du for 421 hk på P85???
Eller 367 for S85??
Hos meg står det noen og 90 Kw

Aha ja stemmer det, hadde helt glemt av at Tesla bare er oppført med ca 90kw i vognkortet :P Noen som vet om det kun er i Norge de er oppgitt slik? med tanke på avgifter er jo det uansett uvesentlig på hva som står der så lenge det ikke er avgifter. Men når det en dag kommer, så blir det jo interessant å se hva som skjer.

På en bensinbil så får man i de aller fleste tilfeller langt fra oppgitt effekt ned på hjula, er tap i girkasse ++ men også tap på ekstrautstyr som står på som dynamo, servo, ac ++ men man betaler likevel avgifter på hvor mye motoren yter i en motorbenk hvor alt slikt er tatt bort og under optimale forhold.

Øyvind.h

#247
Sitat fra: Øggen på mandag 08. desember 2014, klokken 13:02
Betalte du for 421 hk på P85???
Eller 367 for S85??
Hos meg står det noen og 90 Kw
Ideelt sett burde Tesla opplyse maks kontinuerlig effekt i tillegg til toppeffekt, men for meg har det ingen praktisk betydning (BTW: det er 69kW, ikke 90. Men P85D vil nok få annen effekt i vognkortet).

Jeg betalte for en bil med 367hk, og har i praksis fått en bil som visstnok yter rundt 400hk maksimalt. At den antakelig ikke kan holde høyere snittfart enn 170-180km/t, og at akselerasjonen dabber av i 150km/t+ er helt uvesentlig for meg og min familiebil på 2,1 tonn. Men teknisk sett burde de informere om maks kontinuerlig effekt, for jeg visste ikke det før jeg leste om det på forum (ikke lenge før jeg fikk min egen bil i 2013).

For meg er en motor og et kjøleanlegg dimensjonert for korte topper på 400hk bedre enn en motor og kjøleanlegg dimensjonert for 400hk kontinuerlig. Andre kan naturligvis se annerledes på det :) (glem DU-diskusjonen, drivverk må selvfølgelig holde over tid).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Dennis på mandag 08. desember 2014, klokken 12:41
Jaja uansett mye ytelse for pengene her til lands siden man slipper avgiftene, men lagt fra en revolusjon. Og må være veldig kjipt å kjøpe i feks Sverige eller Tyskland hvis man betaler hk avgift der, for da betaler man for noe som man er langt unna å få i effekt.

Er det egentlig noen andre land enn Norge som har avgift på motoreffekt? Jeg kommer ikke på noen i farta...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

#249
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Dennis på mandag 08. desember 2014, klokken 12:41
Jaja uansett mye ytelse for pengene her til lands siden man slipper avgiftene, men lagt fra en revolusjon. Og må være veldig kjipt å kjøpe i feks Sverige eller Tyskland hvis man betaler hk avgift der, for da betaler man for noe som man er langt unna å få i effekt.

Er det egentlig noen andre land enn Norge som har avgift på motoreffekt? Jeg kommer ikke på noen i farta...

Er kanskje bare Norge og Belgia som har det? blir forsåvidt ikke overrasket hvis det er tilfelle. Men da er jo iallefall den saken grei.
Bare så at P85D starter på 1 mill i Sverige uten ekstra utstyr, så må jo være noe ekstra der utenom moms.

Trustno1


Dennis

Sitat fra: Trustno1 på mandag 08. desember 2014, klokken 13:57
1mill SEK er vel ikke langt unna 105k usd +mva?

Glemte av at det kun er vi som er heldige der enn så lenge, og har sluppet unna økt pris :)

darthy001

Ref ytelse så begynner det fælt å lukte bevisst feil/misledende informasjon fra Tesla her. Hvis batteriet reelt er begrenset til å maks levere f.eks 320KW så er det helt meningsløst med ordlyden på nettsidene deres nå.

Personlig blir jeg seriøst skuffet hvis dette stemmer. Og jeg vil også vurdere eventuelle forsøk på krav fra Tesla, men problemet mitt er at jeg har alt for lyst på bilen selv med så "lav" ytelse :-[

Håper virkelig disse bildene av speedometer er med gammel firmware som ikke har støtte for P85D.

PCS

En P85 trekker opp mot 320Kw?
Isåfall så trekker en P85D vesentlig mer, uten å skulle komme med masse regnestykker og "professorier" rundt dette på nytt..

Bilen har vesentlig bedre ytelser enn nåværende modeller som gjenspeiles i faktiske tider: 0-100, kvartmil, topphastighet etc.

Hva for noe tall som vises på rulla om du putter den der, spiller vel ikke så stor rolle?
Er det noen av dere som kjører sak mot fossilbil leverandørene? Ingen av de talla som stemmer helt heller verkefen på effekt eller forbruk.

Er totalpakka som betyr noe her!

Har du en Lambo med 1000HK som klarer å få 500HK ned i bakken, resten er drivverkstap, dårlig TC, ESP osv. Skal man da saksøke de for ett eller annet vas, trokke det  ;)

darthy001

@PCS Det er da ingen lamboer etc som er i nærheten av den forskjellen det her er snakk om. På bensinbiler er det vel normen med ett sted mellom 10 og 15% tap fra motor til hjul.

Her snakker vi vel røfft regnet 40% feil for P85D-spec på nettsiden kontra effektmålingen på speedometeret.

F.eks hybridbiler oppgir totalt-effekt som den reelle effekten de klarer levere sammen. _Ikke_ hver enkelt motor lagt sammen.

Det er også tidligere diskutert tilfeller i Norge der dieselbiler har blitt levert med for lav effekt og kunder har blitt tilkjent "erstatning". Mulig de sakene har blitt overprøvet i etterkant for alt jeg vet, men kundene vant nå i hvert fall i første rettsinstans og det var for vesentlig mindre tap enn 40%.

Når man går høyt ut og skryter på seg 700(691) hester men i realiteten kun leverer 420 så er det klart at noe skurrer. Som Dennis nevner så er aksen 0-100 en sak, men hvis min P85D har samme aks som en S60 fra og med 80km/t så blir jeg rimelig skuffet/irritert. Og da driter jeg i om det er i-landsproblem eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA