Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvem har byttet batteri?

Startet av elmer71, tirsdag 28. oktober 2014, klokken 12:12

« forrige - neste »

elmer71

Ny posting fra meg som fersk på forumet!  :) Som ny i elbilverdenen har jeg mange ting jeg er nysgjerrig på, og en av tingene er det jeg spør om i denne tråden.
Vi (min kone og jeg) har nettopp bestilt en Tekna, og valgte den fremfor Kia Soul ev. Valget falt på en Leaf av flere grunner:
a) Vi synes det er betryggende at dette er en bil som har vært på markedet i flere år.
b) Vi synes det er et pluss at bilen i utgangspunktet er bygd som en elbil (ikke en bensin/dieselbil som det er puttet elmotor og batteripakke i).
c) Vi synes den har bedre kjøreegenskaper og mindre støy i kupèen.
d) Vi synes ytre design er bedre enn Kia.
e) Vi synes førermiljøet er mer fancy enn på Kia.
f) Vi synes det virker veldig kjekt med Carwings.

Valget var ikke enkelt, for Kia virker også som en veldig bra bil. Men vi landet altså på Leaf.
Jeg synes det hadde vært spennende å høre om andres begrunnelser for å velge Leaf, enten den er kjøpt inn før Kia kom på banen eller om den er valgt fremfor Kia.

Hilsen Elmer71.  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

gausel

Hei å gratulerer! Godt bilvalg!
Penga! -å fordi det var nesten bare Leaf vi hadde hørt om. Og fordi vi trengte arbeidsbil. Var først innom å snakka med den lokale Golf kremmeren. Der blei vi forespeila laaang ventetid, noe som vistnok til de grader har slått til! Varmepumpe?
Dro så til  Nissan å prøvesatt utstillingsleafen. Handla der og da. Prøvekjørte ved overlevering. Ikke angra et sekund! Kjerringa har ikke vert så bli sia vi vart gift for 25 år sia!( Å da er jo bilen vert hver eneste krone..)
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

HoeggenEL

Bestemte meg i februar i år for å selge fossilbil nr.2, og erstatte denne med elbil.
e-Golf og Soul hadde da ikke kommet på markedet,
og Ford sin elbil hadde floppet.
Det som overbeviste meg om å kjøpe Leaf og ikke vente på VW var
;

a.) Jeg ønsket meg en utprøvd modell med mange fornøyde brukere. (problemfritt bilhold)
b.) varmepumpe (for bedre rekkevidde)
c.) setevarme forran og bak (for bedre komfort)
d.) rattvarme (komfort)
e.) tilgang på Chademo-hurtigladere (mest utbredt)
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Mrtiger

Vel, kona kom hjem en dag og så at hun ville ha en elbil, da måtte det jo bli slik:)
Vi var helt ferske på elbiler, så vi googlet og dro rundt til de forskjellige forhandlene her i nærområdet, for og få litt mer kunnskap om elbiler. Vet ikke helt hvorfor, men begge falt for leafen og vi har ikke angret et sekund på det. Tittet også på golf, men leveringstiden var alt for lang. Kia var fin, men falt ikke helt i smak. Zoe virket litt mindre og virket som bilen ikke var helt "ferdigskrudd", samt en selger som var mer interessert i å titte på jentene i butikken enn å selge bil...
2013 Nissan Leaf, Acenta.

kakraemer

Eneste fornuftige brukte el-bilen på markedet.
Skulle jeg kjøpt ny hadde det blitt Kia Soul p.g.a. bedre pris og mer utstyr inkludert bl.a. 6,6 lader. Den har også litt lenger rekkevidde og bedre garanti.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Grunnen til valg i 2011.
Var eneste reelle alternativ i 2011. Har nå tilbakelagt 83.000km.

Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
- For dårlig service og oppfølging fra importør og forhandlere
- For dyre servicer
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
- For dårlige garantier

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

HoeggenEL

#7
Sitat fra: Finnøy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:52
[...]
Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
[...]
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
[...]
Er rekkevidden på eGolf lengre mener du,
til og med når Leaf har fungerende varmepumpe?

Denne sier noe annet;
http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

PK

Fordi det ikke var konkurrenter når jeg kjøpte (jan 2013).
Hadde jeg kjøpt idag, ville jeg nok ikke valgt Leaf for å være ærlig. Det basserer seg på kvalitetsfølelsen bilen gir, design "feil" jeg føler bilen har, comfort/støy etc...og selvsagt service og oppfølging fra forhandler/Nissan.

PS: Ville aldri gått bort fra Elbil, strålende fornøyd med elbilkonseptet!!
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Fallskjerm

Før jeg kjøpte april 2014 prøvde jeg el fokus og studerte e-golf nøye.

Det ble ikke fokus pga dette var et veldig halvferdige og halv hjerta prosjekt fra Ford sin side (synes jeg).

Det ble ikke å vente på e-golf pga manglende mulighet for ac lading på noe mere enn 3.6kw.

Med andre ord var det kunn Leaf som gjenstod med 6.6 kw laderen.

Jeg er avhengig av så stor lader pga. Lang pendler vei (8.5 mil) og korte dager på jobb (ned mot 5 timer).
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Finnøy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:52
[...]
Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
[...]
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
[...]
Er rekkevidden på eGolf lengre mener du,
til og med når Leaf har fungerende varmepumpe?

Denne sier noe annet;
http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
En ting er hva NEDC sier; søk på nettet hvordan bilfabrikkene oppnår lave forbruksresultater og du forstår at dette resultatet nesten er helt verdiløst.. Nissan bruker også de mest overoptimistiske resultatene fra NEDC i sin markedsføring.
Et mer realistisk bilde ser du på hva bilfabrikkene oppgir som gjennomsnittsforbruk. Her er det oppgitt 150kW/km fra Nissan noe som gir en reell rekkevidde på 140km.
Dessverre er denne kjøpeveiledningen bare basert på hva bilimportørene melder inn; det er dessverre ingen kvalitets - eller realitets sjekk fra hverken NAF eller Elbil.no.  Det er forsøkt å meldt tidligere at dette blir villedende.
Test bilene i virkeligheten og du vil oppdage at BMW i3, Renault Zoe, Kia Soul EV og VW eGolf alle har betydelig lengre rekkevidde en Leaf. Varmepumpe gir deg maksimalt 20% forbedring I forhold til tilsvarende bil uten i virksomhetsområdet for varmepumpe ca minus 10 til pluss 10 grader. Er det f.eks. minus 20 grader så vil ikke varmepumpen være bedre enn en bil uten. Det betyr at hvis du får 50% reduksjon av rekkevidde pga kulde og bruk av varmeapparat ved minus 10gr, så vil en bil med varmepumpe være 20% bedre, altså 40% reduksjon av rekkevidde. Selv bruker jeg minimalt med varmeapparat og får komfort fra f.eks. varme i seter for å maksimere rekkevidden. Dette "trikset" gjelder enten man har varmepumpe eller ikke.
En eGolf har større batteri og lavere forbruk enn Leaf, dermed vil også en eGolf uten varmepumpe ha bedre rekkevidde enn Leaf med varmepumpe om de blir kjørt og brukt på samme måte.

Jeg har prøvekjørt samtlige elbiler lansert på det norske markedet etter 2011 og har min egen «testløype» som egentlig er min egen rute til og fra jobb. Ca 50km hver vei med krevende topografi inkl. 3 undersjøiske tunneler. Har mange tidligere innlegg om erfaringer og resultater.

elmer71

Mener bestemt eGolf oppgir 190 km som rekkevidde. Når det gjelder komfort er det tydelig nyttig for meg å aldri ha eid ny bil før, for jeg synes den virker veldig bra på leaf!  :) (bl.a. med mindre hjul -og vindstøy enn Soul.
Når det gjelder designet: Hva er gjengs oppfatning der?

Personlig synes jeg bde Leaf og Soul er en blanding av kule og rare. Ville antakelig ikke valgt noen av bilene hvis jeg skulle kjøpt en ny bensin eller dieselutgave (og begge modellene hadde dette å tilby, selvfølgelig!). Men det at bilen er helelektrisk, som jeg synes er et veldig spennende og facinerende konsept, gjør at begge funker-men at Leaf trakk det lengste strået, altså.  :)

Hva tenker dere der ute i forhold til design?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

fws

#12
Sitat fra: Finnøy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:52
Grunnen til valg i 2011.
Var eneste reelle alternativ i 2011. Har nå tilbakelagt 83.000km.

Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
- For dårlig service og oppfølging fra importør og forhandlere
- For dyre servicer
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
- For dårlige garantier

Jeg skjønner at du ikke er helt fornøyd. Men jeg kjenner meg ikke igjen i alt du sier.
Servicen hos Nissan verkstedene har vært høyst varierende. Og der har de mye forbedringspotensiale.
Servicenekostnadene har sunket vesentlig siste året. I fjor snakket vi om priser på rundt 4500kr. Nå kan man få førstegangservice for ned i mot 2500kr. Det er en ganske markant nedgang på ett år.
Når det gjelder rekkevidde har ikke jeg hørt om at konkurentene er noe bedre. Alle steder jeg har lest blir rekkevidden til både e golf og Soul EV beskrevet som tilnærmet lik Leaf sin.
Når man snakker om garantier kan jeg si meg enig med at nissan ikke henger helt med i timen.

Generelt sett er jeg fornøyd med Leafen. Den er godt utstyrt, og har hakket bedre plass enn konkurentene.
Men forhandlerne/verkstedene kunne vært mer imøtekommende.
 
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#13
Sitat fra: fws på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:12
..Når det gjelder rekkevidde har ikke jeg hørt om at konkurentene er noe bedre. Alle steder jeg har lest blir rekkevidden til både e golf og Soul EV beskrevet som tilnærmet lik Leaf sin...

Mange plasser der man skriver om ulike elbiler så ser de bare på papirspesifikasjoner og NEDC rekkevidde. Jeg oppfordrer til å prøve selv; kjør de andre på samme måte som du kjører din Leaf og du vil bli overrasket.

bno

Sitat fra: Finnøy på onsdag 15. oktober 2014, klokken 09:52
Grunnen til valg i 2011.
Var eneste reelle alternativ i 2011. Har nå tilbakelagt 83.000km.

Hvorfor jeg IKKE ville valgt Nissan Leaf i dag:
- For dårlig service og oppfølging fra importør og forhandlere
- For dyre servicer
- For kort rekkevidde i forhold til nye konkurrenter som eGolf og Soul EV
- For dårlige garantier

I tillegg legger jeg til
Bilen er ikke et design messig smykke
Nissan har et dårlig rykte generelt hva gjelder rust
Betalte i underkant av NOK 5000 sist på service og da fikk jeg dem opp i halsen. Aldri mer Nissan
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA