Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av D.O, mandag 27. oktober 2014, klokken 21:13

« forrige - neste »

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jazzwheel

#46
Mulig jeg poster i feil tråd, men fant ikke umiddelbart en som var bedre egnet...

Akselerasjonstest av P85D vs P85



Ser også at dragtimes ikke har fått med seg at P85 har 470hk

Edit: Leste også at P85D er begrenset til 130mph for øyeblikket. 155mph loves gjennom firmware om noen måneder.

Edit 2: Fra stillestående:

jazzwheel

Ser godt effekten av AWD i stilleståendevideoen, men jeg syns det er lite som tyder på at P85D faktisk har 700hk tilgjengelig i området 50-100km/t når man sammenligner med P85.

Når man i tillegg ser videoen mot Aventadoren som drar ifra P85D når man kommer et stykke over 100km/t så virker det heller ikke som den har 700hk tilgjengelig ved høyere hastigheter.

Så er da konklusjonen at motorene i P85D yter 700hk til sammen, men ikke samtidig?

P85 får ikke ut maks effekt før over 50km/t så da er det ikke unaturlig å tenke at med frontmotoren så er det mulig å trekke mer effekt fra lav hastighet, men batteriet gjør at P85D og P85 er relativt like over 50km/t?

Havebigfun

Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 09:53
Ser godt effekten av AWD i stilleståendevideoen, men jeg syns det er lite som tyder på at P85D faktisk har 700hk tilgjengelig i området 50-100km/t når man sammenligner med P85.

Når man i tillegg ser videoen mot Aventadoren som drar ifra P85D når man kommer et stykke over 100km/t så virker det heller ikke som den har 700hk tilgjengelig ved høyere hastigheter.
Aventadoren drar forbi 8 sek etter start- det er vel ved ca 170km/h - hvis man da tenker at Teslaen har redusert ytelse fra 100 oppover er det slettes ikke noe å være skuffet over 8).
Aventadorkiller til 800 k- ikke rart Nordmenn går mann av huset for å kjøpe denne bilen :)

jazzwheel

#49
Sitat fra: Havebigfun på søndag 28. desember 2014, klokken 10:10
Aventadoren drar forbi 8 sek etter start- det er vel ved ca 170km/h - hvis man da tenker at Teslaen har redusert ytelse fra 100 oppover er det slettes ikke noe å være skuffet over 8).
Aventadorkiller til 800 k- ikke rart Nordmenn går mann av huset for å kjøpe denne bilen :)

Sant, men thats beside the point når vi er ute etter å måle hester.

Det er vel etter 5 sekunder at Aventadoren har høyere hastighet og fortsetter å øke raskere, noe som tyder på at den har mer hester tilgjengelig (noe som også kan være årsaket av annen giring).

Begge bilene har 691hk, men Aventadoren er klart raskere i høy hastighet. At Teslaen drar ifra stillestående kan være på grunn av grep, men at Aventadoren drar ifra over 100km/t må ha med hester å gjøre.

El-boy

Med det jeg kan ser er målt hjulakseleffekt max. 413HP (=ca.419hk), dvs det samme som P85...
Antar kurven er for P85D...
Får ikke ut 691HP samtidig men et massivt dreiemoment ved lavere hastigheter.
Antar det er batteriet som er den begrensende faktor mhp maks effekt.

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 10:31
Begge bilene har 691hk, men Aventadoren er klart raskere i høy hastighet. At Teslaen drar ifra stillestående kan være på grunn av grep, men at Aventadoren drar ifra over 100km/t må ha med hester å gjøre.

Du tror ikke det har noe med at Aventadoren veier 5-600kg mindre å gjøre? ;)

Sånn sett har det med hestekrefter å gjøre, hk per tonn er langt høyere for Aventadoren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AndreS

ser ikke helt for meg hvorfor P85D skulle ha mer grep enn Lamboen fra stillestående heller egentlig...
I3 i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: AndreS på søndag 28. desember 2014, klokken 11:24
ser ikke helt for meg hvorfor P85D skulle ha mer grep enn Lamboen fra stillestående heller egentlig...

Det har den nok ikke. Problemet var vel heller manglende bruk av launch control på Aventadoren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. desember 2014, klokken 11:18
Du tror ikke det har noe med at Aventadoren veier 5-600kg mindre å gjøre? ;)
Sånn sett har det med hestekrefter å gjøre, hk per tonn er langt høyere for Aventadoren.

Det har selvfølgelig betydning, men jeg vil fortsatt påstå at eksempelet er brukbart utfra trådtopic og at P85D burde være nærmere Aventadoren enn gammel P85 når man ser på motorkraft vs vekt hvis den faktisk yter 691hk.

Havebigfun

Jeg er enig i alle dine betraktninger, jazzwheel.
Det som begrenser diskusjonen er at Tesla forteller oss at P85D per idag ikke er ferdig konfigurert mtp ytelse på noen måte.
Per idag ser det ut til at det ikke er 691 samtidige hk vi har med å gjøre.

jazzwheel

Jeg mener heller ikke å ødelegge jula for noen, men finner det bare svært interessant å grave litt i dette :)

Som du nevner så kan det godt tenkes at dette er noe som endres via software senere. Jeg syns faktisk det er mer spesielt at bilen faktisk ikke går raskere enn 130mph når det så tydelig står 155mph på nettsidene. Jeg har problemer med å skjønne hvorfor det ikke allerede er tilgjengelig.

Siden Roadster får batterioppgradering kan det tenkes at P85D vil få en del bedre ytelser om slikt blir gjort tilgjengelig på TMS også.

jazzwheel

Mistenker at mange S85D kjøpere kommer til å være veldig positivt overrasket over akselerasjonen i hele registeret :)

Spinner

Sitat fra: El-boy på søndag 28. desember 2014, klokken 11:13
Med det jeg kan ser er målt hjulakseleffekt max. 413HP (=ca.419hk), dvs det samme som P85...
Antar kurven er for P85D...
Får ikke ut 691HP samtidig men et massivt dreiemoment ved lavere hastigheter.
Antar det er batteriet som er den begrensende faktor mhp maks effekt.
Ser ut som posten min fra forrige side gikk noen hus forbi her...

Angående hk oppgitt i dynografen, som dere sikkert vet beregnes hestekrefter tradisjonelt sett ut fra moment og turtall, men disse dynoene får ikke inn turtallet fra motoren i elektriske biler, så hk blir beregnet ut fra moment og hastighet isteden... Så momentet er korrekt, hk er nok kraftig "underdrevet".

Dette er info fra eieren forresten. Effekten i dashbordet går opp til 480+ kW ved fullt pådrag.

Batteritralla

Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. desember 2014, klokken 12:46
Mistenker at mange S85D kjøpere kommer til å være veldig positivt overrasket over akselerasjonen i hele registeret :)

De fleste eiere av Model S blir imponert over momentet, hvor raskt dette (i det minste var med tidliger sw versioner) tilgjengelig i en P85 i lavere hastigheter.

Også jeg ble imponert over dette.

Men det har hele tiden vært klart for meg at en Model S har lite å stille opp med i høyere hastigheter.

De som tror at de kjører fra alt og alle med en Model S i hastigheter over 100 km/t kommer til å bli veldig lei seg...

Min P85 med ny DU og sw med helt klare begrensninger går fortsatt bra, men selv med litt aktiv kjøring på svingete småveier kommer effekt begrensningen rimelig fort opp i displayet.

For mitt vedkommende så har SW oppdateringene tatt vekk initiell respons, og innført mer begrensninger på effekt over tid enn det bilen kom med som ny.



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA