Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av D.O, mandag 27. oktober 2014, klokken 21:13

« forrige - neste »

D.O

På Tesla sine sider så var hk tidligere oppgitt på 2 måter, som optimal motor effekt, og effekt med batteri. P85 hadde da ca 470hk motor effekt og 421 med batteri. Forklaringen var at motor kunne gi mere, men batteri begrenset effekten.

Når du akser fra 0kmt så greier ikke motoren å yte maks, den har momentet, men du er oppe i ca 65kmt før kw nåla står på 320kw(eller litt over). 2 motorer vil øke momentet (Nm) og trekke flere kw fra stillestående, og dermed gi bilen bedre aks, men hva når de trekker 320kw? Klarer batteri å gi mere? Eller er 691hk kun teoretisk motor effekt slik som 470hk på P85 er? Nye P85D er ca 1sekund raskere 0-100kmt og 0,8sek raskere på kvartmila. Men batteri er det samme, så da burde 691hk være umulig og aks fra ca65kmt være lik på begge modellene. Noen tanker eller noen som har fasit?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sigurdi

#1
Amerikanerene bruker BHP, altså litt andre hester en våre metriske heftekrefter, så blir vel 701 med våre hester.
Du sier at batteriet er det samme, hva grunnlag har du for dette?
Tesla jobber kontinuerlig med batteriene, tror du at når et batteri blir lansert stopper all videre utvikling til neste dukker opp?
At det er 85kWh sier kun noe om kapasiteten, husk at de første batteripakkene på Model S, A og B kunne max lades med 90kW på Superladerene.
D pakken som kom litt etterpå øket dette til 135kW+.
Vi må regne med at utvikling og erfaring gjør at mer og mer energi kan hentes ut.
Helt naturlig utvikling at kapasiteten på enkeltceller går opp og dermed kapasiteten opp, eller vekten på batteripakken ned, dersom antall celler justeres, eller vekten pr celle går ned.
Siden Tesla har hatt problemer med å få levert nok battericeller, vil jeg tro all økning av celelapasitet brukes slik at de får mer batterier, og bedre.
Eks Panasonic produserer 1000000 celler som gir et viss antall battteripakker.
Et år etterpå produserer Panasonic også 1000000 celler men de har 10% mer energi pr celle (normal videreutvikling) dette gir da 10% mer battteripakker ikke 10% mer kapasitet pr pakke.

Batterier har vært i konstant utvikling mye på samme måte som prosessor teknologien..

Lading og utlading av batter måles i C.
1C betyr at du lader batteriet ut/opp på en time. 85kW i 1 time blir 85kWh.

Lade ut med 3.7C er 320kW, 6C er 510kW, 10C blir 850kW.
Hva utlading/oppladning batteriet tåler er avhengig av temperatur kontroll, tid, type batteri osv.
Har selv batterier (LiPo) som klarer 60C kontinuerlig og 100C i burst.

Så at batteripakkene nå klarer 6C og Tesla bare tok ut 3.7 i 2012 er verken fantastisk eller unaturlig.
Er bare videreutvikling av kjent teknologi.

Å sitte i forsetet på P85D, når den tok av, ja er ikke tvil om at det er store krefter i sving, dra 2.2tonn fra 0-60Mph på 3.2sek og gi deg 1G press bak i setet må bare oppleves.

Mer om Moment/kW finner du i f.eks denne tråden
http://elbilforum.no/forum/inder.php?topic=8860.0
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

D.O

Elon nevte det i en av videoene under prøvekjøring, at batteri var det samme. Mulig han mente at det fortsatt var 85kwh.
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.
p85 er ca 1sek raskere enn S85 på 0-100kmt, men relativt lik når hastigheten når 65-70kmt. Den øker ikke forspranget etter dette.
P85d er opplyst å være ca 1sek raskere enn p85, men opplyste tider på kvart mila viser at også her flater forspranget ut. Selvfølgelig virker luftmotstand inn, men det sekundet den var raskere på 0-100kmt blir redusert til ca 0,8sek når den når 402m. Dette er veldig likt forholdet mellom s85 og p85.

At du sier at det er store krefter i sving er ikke tvil om. Dette er 930Nm kontra 600Nm som trekker bilen og det merkes mye.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 07:16
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.

Det er nok flere biler med B-rev. batteri. Min ikke-signatur levert ut september i fjor (vin 14420) har B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#4
Elon mente nok sa,me størrelse (kWh)
Han nevnte også på Q3 eller var det Q2 konferansen, at reduksjons målet for Model 3 er på god vei og de 30% kostnads besparelser som var målet i 2017 klarer dem med god margin.
Det betyr at de allerede er godt på vei. ;-)
Men det kan jo også være helt samme batterier, men erfaringen nå (siden 2011/2012) er at de kan bruke høyere C uttak, uten at det går utover rest kapasitet. Tesla har jo svært god temperatur kontroll på batteripakken, høyt C uttak gir mer varme på kortere tid, som må transporteres bort.

Samtidig sier jo ikke hk alene så veldig mye, bare indikasjon på arbeidet som kan utføres.
Dette er jo oppgitt på et bestemt turtall. :-)
P85D har to motorer med ulik gir utveksling, så den ene vil nok ha sin høyeste effekt på en annen hastighet en den andre har sin.
De overlapper hverandre oppover i hastighet.
På elmotorer er motor kurver osv det beste redskaper for å se hva krefter som er i sving til en hver tid.
Hjelper ikke med 1000Nm i moment, dersom dette er fra 0-50rpm og det er 200 fra 50-15000.
En Diesel/bensin har gir, så beste turtallsområde der moment og turtall gir høyest effekt, kan holdes over en mye større del av hastigheten.
Er bare så kjekt at elmotorer har den egenskapen at momentet er konstant og høyt over et mye større turtalls område.

Så høyt moment ved lavt turtall, pluss ingen forsinkelse i pådrag, er beste egenskapen til elmotorer, men uten turtall blir det heller ikke noe arbeid så begge tallene må oppgis for å vise totale egenskaper for bilen og da akselerasjon.
Bare oppgi hk, trenger ikke bety noe.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

D.O

#5
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:10
Sitat fra: D.O på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 07:16
Så og si alle Norske Model S har D-batteriet. Kanskje enkelte signatur har B.

Det er nok flere biler med B-rev. batteri. Min ikke-signatur levert ut september i fjor (vin 14420) har B.
Min tidlig desember har D.
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:27
Samtidig sier jo ikke hk alene så veldig mye, bare indikasjon på arbeidet som kan utføres.
Dette er jo oppgitt på et bestemt turtall. :-)
P85D har to motorer med ulik gir utveksling, så den ene vil nok ha sin høyeste effekt på en annen hastighet en den andre har sin.
De overlapper hverandre oppover i hastighet.
På elmotorer er motor kurver osv det beste redskaper for å se hva krefter som er i sving til en hver tid.
Hjelper ikke med 1000Nm i moment, dersom dette er fra 0-50rpm og det er 200 fra 50-15000.
En Diesel/bensin har gir, så beste turtallsområde der moment og turtall gir høyest effekt, kan holdes over en mye større del av hastigheten.
Er bare så kjekt at elmotorer har den egenskapen at momentet er konstant og høyt over et mye større turtalls område.

Så høyt moment ved lavt turtall, pluss ingen forsinkelse i pådrag, er beste egenskapen til elmotorer, men uten turtall blir det heller ikke noe arbeid så begge tallene må oppgis for å vise totale egenskaper for bilen og da akselerasjon.
Bare oppgi hk, trenger ikke bety noe.
Nettopp det er det jeg også sier, og derfor lurer jeg på om oppgitte 691hk kun er ett motor tall, slik det tidligere var opplyst på Tesla sine sider. Eller om det faktisk er mulig å hente ute disse hk totalt/samtidig. Nm vinner løp, hk selger biler...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sigurdi

NM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.
Eneste måten å finne ut hva som betyr mest, er ved å få tak i moment/effekt kurvene til begge drivverk. :-)
Eller motorer og sette de opp i henhold til utveksling.
Desverre så får en nok ikke dette, men betyr heller ikke så mye, bilen er Insane uansett og den trekker strøm.
Bilene kjørte 0-100 test fra kl 20:30 til midnatt, var 4-5biler som kjørte rundt og rundt, de fikk dog ca 1-5 min mellom hver test. Turen tok litt under to min og ca 2-3min for å få folk in/ut.
Det merkes vist også om det er en eller 5 i bilen, og self om batteriet er fullt, eller nede på minimum.
Siste turen var det 1/4 på tanken, men føltes kjappere en Roadsteren med god margin alikevel.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

D.O

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:42
NM pluss hk vinner løp, du er helt avhengig av begge.
Eneste måten å finne ut hva som betyr mest, er ved å få tak i moment/effekt kurvene til begge drivverk. :-)
Eller motorer og sette de opp i henhold til utveksling.
Desverre så får en nok ikke dette, men betyr heller ikke så mye, bilen er Insane uansett og den trekker strøm.
Bilene kjørte 0-100 test fra kl 20:30 til midnatt, var 4-5biler som kjørte rundt og rundt, de fikk dog ca 1-5 min mellom hver test. Turen tok litt under to min og ca 2-3min for å få folk in/ut.
Det merkes vist også om det er en eller 5 i bilen, og self om batteriet er fullt, eller nede på minimum.
Siste turen var det 1/4 på tanken, men føltes kjappere en Roadsteren med god margin alikevel.
Hva sto kw nåla på ved maks pådrag? fortsatt 320-350kw? Ser at forbruks kurven er satt fra 600wh/km til 1000wh/km, men er der forskjell på kw visningen?
Jeg mener det blir feil å si at bil har x-antall hk hvis dette ikke er mulig å "hente ut". Og det kan fort gi en negativ virkning på forsikring, kontra at de på nytt opplyser reel tilgjengelig motoreffekt. :)
Jeg aner ikke men synes det virker som om at (samtidig)hk trolig vil ligge på 450 fortsatt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#8
Forskjellen i effekt på å klare 0-100 på 3.4 mot 4.4 er enorm. Følelsen av aks kan ikke sammenlignes. P85D hjelpes så klart mye av 4wd på 0-100, men også 402 metern på nesten 1 sek mindre er en stor forskjell på kreftene som kreves.
Er vant med spreke biler som gjør 0-100 ned mot 3 sek og kjører man mot en bil som gjør det på 4.4 sek blir den, det man kaller parkert ;)

Har bestilt en P85D, siden kravet mitt om at biler skal ha 4wd ble endelig innfridd, samt at aks ble kraftig forbedret :)

sigurdi

#9
Speedometeret og da kW nåla er fjernet på ny software med autopilot, er erstattet med hastighet oppgitt med tall øverst og retten av mittbildet er bilen ink 360graders view av ting rundt.
Men forbruks kurven hadde mye høyhus som barna sier, rake vegen til topps.

Hva bil får du hentet ut opplyste hester på noe annet en et visst turtall?
Er ikke så lett å holde seg innenfor noen få rpm på en vanlig bil om du har 6gir.

Men er vel bare å vente til de første bilene dukker opp og noen klarer å lage en benk som takler kreftene.
P85 har vel ca 5800Nm ut på bakhjulene?
P85 har Max effekt (hk) mellom 5000-8600rpm) og Max moment mellom 0-5100, så 5000-5100.
Max turtall er 16000rpm, så Max effekt blir da mellom 65km/h og 112km/h.
Max moment avtar fra ca 66km/h på P85

Siden motor fremme har annen giring og muligens motor bak også, vil de nok overlappe hverandre og fylle hverandre mer ut.
Men en kan jo regne på friksjon og finne ut hvor mye krefter som må ut på fremhjulene for at 2.2tonn skal klare 0-100 på 3.4sek. :-)

Max moment (931Nm) er fra 0-X turtall, men hva turtall Max effekt overlapper er det vel bare teknikkerene til Tesla som vet og har data på.

70-100 en plass kanskje og avtar oppover i registeret.

Porsche Panamera Turbo S har f.eks opplyst om 570hp ved 6000rpm, 750Nm ved 2250-5000 (0-100 3.8s)
Porsche Cayene Turbo - 520hk (6000rpm), og 750Nm fra 2250-4000 rpm. (0-100=4.5sek)

Men dreiemoment er ikke opplyst uten en går inn på Alle tekniske spesifikasjoner.

http://www.porsche.com/norway/no/models/cayenne/cayenne-turbo/featuresandspecs/
http://www.porsche.com/norway/no/models/panamera/panamera-turbo-s/
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder


  • Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
  • så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering  ::)  :P

Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....

  • forsikringer
  • registreringer
  • ...

trygvelo

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19

  • Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
  • så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering  ::)  :P

Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....

  • forsikringer
  • registreringer
  • ...

Ville personlig MYE heller hatt en annen utveksling, men det er kanskje ikke så enkelt å få til i praksis. Noen tideler treigere 0-100 for bedre rekkevidde i motorveihastighet, ja takk.

Sjøhyene

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:26
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:19

  • Hvis Tesla nå ser at eksisterende P85 pakker kan tappes hurtigere
  • så kan dem gi eksisterende P85(+) kunder 50 hester ekstra ved en firmware-oppgradering  ::)  :P

Kan dog være noen formelle skjær i sjøen....

  • forsikringer
  • registreringer
  • ...

Ville personlig MYE heller hatt en annen utveksling, men det er kanskje ikke så enkelt å få til i praksis. Noen tideler treigere 0-100 for bedre rekkevidde i motorveihastighet, ja takk.

er det egentlig så mye å hente da i norske hastigheter på 110-120? Trodde svakheten i gearingen til MS slo ut mer ved 140++, eller?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Siden jeg har bestilt en P85D fikk jeg prøvekjørt en P85+ i går :) Er det noen som har klart 0-100 på 4.4 sek? Beste jeg klarte var 4.9 og sleit ikke med dårlig grep og batteri var 90% fult. Hadde en passasjer.
Er tallene litt vell optimistiske? Hadde egentlig forventet litt mere trøkk enn hva det var, så håper de ikke juger på tallene på P85D. For er fra før vant med en bil som gjør 0-100 ned mot 3 sek og da føles 0-100 på nesten 5 sek ganske treigt.

AndreS

hva er du da vant med fra før om jeg tørr spørre?
I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA