Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En liten rekke spørsmål

Startet av elmer71, mandag 27. oktober 2014, klokken 21:03

« forrige - neste »

elmer71

Hei, folkens!  :)
Jeg er fullstendig ny her på forumet, og min kone og jeg er helt ferske som elbileiere. Vi har nettopp bestil en Tekna i White Pearl med krompakke som vi får ca 21 nov. Vi er superspente og gleder oss som små barn til å samle erfaringer om et fullstendig ukjent bilhold!  :)
Så til spørsmålet: Standard med bilen følger det jo med en 10 A ladekabel. Men jeg har forstått at mange netbutikker selger ladekabel til Leaf der en kan svitsje mellom 8 A, 10 A eller 16 A. Ved å velge 16 A vil jo ladetiden gå en del ned. Men dette er jo ikke et produkt levert orginalt fra nissan. Bør jeg likevel vurdere å kjøpe dette, eller ville dere ikke tatt sjansen i tilfelle noe går galt siden det ikke er et orginalprodukt? Har noen av dere bestilt en slik kabel, og hva er i såfall erfaringene?
Mange spørsmål, men håper på entusiastisk svar!  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Gliderman

Hei  og velkommen hit.
Gratulerer med valg av bil. Hva du trenger av kabler/ladeutstyr avhenger av bruksmønster. Jeg kjører fast 50km hver ukedag pluss mye i helger og på kveldene. Har kun brukt original ladekabel sålangt. Har vel egentlig ikke savnet raskere lademulighet. Fra februar blir det 170km om dagen og da må jeg ha 16A ladekabel.
Jeg kjøpte bilen med 6,6kw lader og har gjort klart for en 32A ladestasjon i garasjen,  men ikke kjøpt det enda. Kjøpte du med 6,6kw lader?
Så bruksmønster er avgjørende. 16A ladekabel gir deg nesten 50% raskere lading enn orginal kabel.

Mvh.
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elmer71

Takk for det!  :)
Nei, vi kjøpte ikke med 6,6 kw lader. Vårt daglige jobb-bruk er omtrent akkurat det du har nå+diverse utenom jobb, så antakelig vil det holde med orginalkabelen. Når du sier du skal kjøpe 16 A ladekabel, er det da en sånn type som jeg snakker om somm ikke er et orginalt nissanprodukt?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Gliderman

Hei
Jeg har sett på 2 typer:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A art. EVS16-1. Denne er justerbar fra 6-16A og perfekt for din bil.
eller denne:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_32A art. EVS32-1. Denne er justerbar fra 6-32A
Andre alternativer for 16A er:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a#product. Denne er justerbar fra 6-16A og har fått veldig gode tilbakemeldinger her på forumet. Er også den dyreste.
Felles for alle disse 3 er at de er uten noen boks (kladd) på kabelen.

Jeg har også en slik liggende i bilen: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
Kjekt å ha om jeg må lade litt fra nye stolper.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

EV-Institute

#4
Sitat fra: elmer71 på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:09
Men dette er jo ikke et produkt levert orginalt fra nissan. Bør jeg likevel vurdere å kjøpe dette, eller ville dere ikke tatt sjansen i tilfelle noe går galt siden det ikke er et orginalprodukt?

Det er trygt å bruke en "uoriginal" ladekabel. Flere tusen ladekabler fra alternative leverandører brukes hver dag og vi har aldri hørt om en ladekabel som har ødelagt en elbil.

Electric Vehicle Institute AS leverer justerbar 16A/8A ladekabler som er kompatibel med Nissan Leaf og de fleste andre elbilene. Se på forskjellige løsninger på nettsiden http://www.ev-institute.no/. Prisene starter på kr 3.000,- inkludert MVA.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

lifern

Hei.
Jeg har prøvd 2 forskjellige kabler fra EV Institute.
Ingen av de fungerer som de skal.
SVART EUROLEAF 2013

EV-Institute

Sitat fra: lifern på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:16
Hei.
Jeg har prøvd 2 forskjellige kabler fra EV Institute.
Ingen av de fungerer som de skal.

Lifern: Ta kontakt med oss så ordner vi dette. EVI er svært interessert i å høre om tilfeller hvor bilen ikke klarer å kommunisere riktig med ladekabelen. Noen biler er dessverre svært kresne på pilotsignalet eller ber om strømstyrke eller strømspenning som er utenfor ladekabelens sikkerhetsparametre.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elmer71

Takk for gode svar og nyttige linker.  :) Da har jeg en del alternativer å undersøke, og så vil bruken vår vise meg om vi trenger en ekstra kabel eller bare kan bruke den orginale.
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

bjorn_2390

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 08:37
Jeg har også en slik liggende i bilen: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
Kjekt å ha om jeg må lade litt fra nye stolper.

Mvh
Svein Erik

Elmer71 har ikke 6,6 kw-laderen. Det har ikke jeg heller (det var vel heller ikke et valg på 2012?). Dette betyr at bilen min vel kan maks lade med 16A-kabel.
Jeg irriterer meg fremdeles over at jeg ikke forstår helt, og dermed ikke får til den fulle oversikten: Kabelen du viser til, er ikke noe for meg? Eller?
Blå Euro-Leaf (2012)

Gliderman

Joda, du kan få glede av en slik kabel,  dog maks 16A. Dette er den nye standarden som kommer i alle ladestolper. Fordelen med denne er at kontakten kan levere opp til 43kw (tror jeg) slik at de aller fleste biler kan lade fra samme type kontakt. Det vil så være laderen i bilen som bestemmer hvor mye strøm den skal trekke. Eks vis så kan en Zoe få 43kw, jeg kan få 6,6kw og du 3,6kw fra samme kontakt.
Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Mippen

Jeg har forsøkt flere ulike 16A uoriginale kabler og den beste er charge amps sin kabel. Den koster en del men har best kvalitet og best funklsjonalitet. Nå får du den også med mulighet til å låse den fast i bilen på nye leaf. Den hadde ikke denne muligheten før.

Du kan velge ladestyrke i 6,10 og 16A. Den husker siste valgte innstillinger neste gang du lader. Du kan programere sikkerhetskode slik at ikke noen kan bruke den hvis den blir stjålet. Du kan nå låse den fast i bilen slik den originale kabelen. Best av alt. Du slipper kladden. Det er også svært god kundeservice hos charge amps i sverige.
Fremtiden er elektrisk.

lifern

Har nå fått en 16A fra EV Institute som endelig virker.
Den lader bortimot 20% i timen i ca 10 grader.
SVART EUROLEAF 2013

Trafikkbestyrer

Enig med mippen, jeg har brukt min charge amp i 2 mnd nå. Det bare funker, å bekymringen om at kontakten skal dra seg ut fra stikket eller at kladden skal dette i bakken er borte :) lader med 6amp på campingen, 10amp hos fadern å 16 på jobb. Konge produkt

Mippen

Hvis valget står mellom en billig 16A kabel ville jeg i stedet ha kjøpte en pent brukt charge amps kabel. :)
Fremtiden er elektrisk.

gausel

Å hvor får man kjøpt en pent brukt charge amps? Sånn innen rimelig tid mener jeg..
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA