Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av M@Do, mandag 27. oktober 2014, klokken 19:33

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 15. oktober 2014, klokken 06:18
Jeg er flau på deres vegne som har blitt med på denne underskriftskampanjen.  :-[

Du har fremdeles ikke skjønt det ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pwb

Når MINI klarer å lage retrofit av Xenon til sine modeller så synes jeg dere bør stå på krave. Dette bør Tesla fikse, det er jo ikke en MINI det er snakk om.
http://www.autoevolution.com/news/mini-will-introduce-retrofit-xenon-headlamps-at-2013-iaa-66192.html

Kanskje dere kan få Tesla til å sponse dere med en slik
http://www.mobileye.com/products/mobileye-5-series/
Så kan dere koble dette opp mot skjermen og få litt av det som mangler.

sigurdi

Hvem har ikke skjønt hva?
Dersom en hadde fulgt litt med på diverse fora, var det common knowlege at ACC kom i køst på nye biler og var ikke mulig å ettermontere.
Dette har vært svært lett å få med seg både på US og norsk forum.
Er blitt sakt både av JB og Elon, så at Tesla selgere kan ha sakt noe annet, så er det selgere, ikke utviklere i selskapet.
Selgerene i USA som deltok på Eventen visste kke hva som kom den 09.10.14 før kl 1800 samme dag.
Teknikkerene i Tesla viste ikke at de skal lage lade kontakt til bilen, som plugger seg in selv før kl 2030 samme kveld. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:18
Hvem har ikke skjønt hva?
Dersom en hadde fulgt litt med på diverse fora, var det common knowlege at ACC kom i køst på nye biler og var ikke mulig å ettermontere.
Dette har vært svært lett å få med seg både på US og norsk forum.
Er blitt sakt både av JB og Elon, så at Tesla selgere kan ha sakt noe annet, så er det selgere, ikke utviklere i selskapet.
Selgerene i USA som deltok på Eventen visste kke hva som kom den 09.10.14 før kl 1800 samme dag.
Teknikkerene i Tesla viste ikke at de skal lage lade kontakt til bilen, som plugger seg in selv før kl 2030 samme kveld. :-)

Hvis du la merke til bilene som bruktes ved eventet Sigurdi så så du kanskje at flere var ombygget gen 1 med de gamle ratt vippene....

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cobos

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:21
Hvis du la merke til bilene som bruktes ved eventet Sigurdi så så du kanskje at flere var ombygget gen 1 med de gamle ratt vippene....
Og poenget ditt er?
Det er ingen som har betvilt at det for Tesla er TEKNISK mulig å ombygge bilen til å ha den nye sensorpakka. Det vi ikke forstår er hvorfor folk hisser seg opp over at Tesla ikke tilbyr en pakke som antagelig koster 100 000 å utføre til vanlige kunder.
Jeg har kjørt en prøvetur i Norge i en Roadster som var en tidlig beta, med en pris på antagelig 3-10millioner kr, nettopp fordi den var håndbygget. Det betyr ikke at den egentlig var "verdt" så mye.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

F_P

#80
Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:18
Hvem har ikke skjønt hva?
Dersom en hadde fulgt litt med på diverse fora, var det common knowlege at ACC kom i køst på nye biler og var ikke mulig å ettermontere.
Dette har vært svært lett å få med seg både på US og norsk forum.
Er blitt sakt både av JB og Elon, så at Tesla selgere kan ha sakt noe annet, så er det selgere, ikke utviklere i selskapet.
Selgerene i USA som deltok på Eventen visste kke hva som kom den 09.10.14 før kl 1800 samme dag.
Teknikkerene i Tesla viste ikke at de skal lage lade kontakt til bilen, som plugger seg in selv før kl 2030 samme kveld. :-)

Du er klar over at måten du ordlegger deg på er ganske klein? Common knowledge? Forstår at du forsvarer dine egne tankerekker, men spar deg for denne holdningen om at vi som valgte å vente, lure, tenke, vente litt til, nei nå bestiller vi, er idioter som ikke har fått det med oss selv det mest opplagte.

Det er mulig du vet noe ikke jeg vet, men jeg leste, leste litt til, og enda litt til og klarte ikke å få noen klar forståelse for når ACC etc. skulle komme. At det ville komme, vel det skjønte jeg også, men med alle andre forsinkelser på alt mulig annet så hadde jeg faktisk ikke trodd at man ville velge å lansere en så omfattende produktbundle før f.eks. DU-problematikken var løst.

Som nevnt. Jeg er ikke spesielt sur eller misfornøyd. Bilen er topp, men håndteringen fra Tesla sin side er skremmende dårlig. Ingen informasjon om når, overhodet ikke om hva (det er forsåvidt greit, ref. Apple), i tillegg forledende pjatt fra Elon selv om «something else» når nyheten først sprakk, i tillegg så «belønner» man de som på lykke og fromme får med moroa ved å gi de tilbake penger for utstyr som nå er inkludert i tech-pakken. Mens de 60-70 av oss som fikk bilene utlevert i Norge helt i slutten av september overses glatt.

Jeg har full forståelse for prisjusteringer, mindre endringer i produktspec., at man ikke kan gå ut med all informasjon, etc., men jeg reagerer først og fremst på valg av ordlyd fra Elon Musk sin side, og at man velger å godtgjøre ytterligere de som bare hadde gullhår et visst sted og som likevel får med hardware på grunn av forsinket levering.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

#81
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:21
Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:18
Hvem har ikke skjønt hva?
Dersom en hadde fulgt litt med på diverse fora, var det common knowlege at ACC kom i køst på nye biler og var ikke mulig å ettermontere.
Dette har vært svært lett å få med seg både på US og norsk forum.
Er blitt sakt både av JB og Elon, så at Tesla selgere kan ha sakt noe annet, så er det selgere, ikke utviklere i selskapet.
Selgerene i USA som deltok på Eventen visste kke hva som kom den 09.10.14 før kl 1800 samme dag.
Teknikkerene i Tesla viste ikke at de skal lage lade kontakt til bilen, som plugger seg in selv før kl 2030 samme kveld. :-)

Hvis du la merke til bilene som bruktes ved eventet Sigurdi så så du kanskje at flere var ombygget gen 1 med de gamle ratt vippene....

Dersom du tenker på den Hvite som sto i VIP avdelingen for å vise softwaren, så hadde ikke den noe av hardwaren, så bare utstillingsbil. ;-)
Svært mange av media bildene er fra denne, siden den sto åpen og lett å bla i menyer osv.
Var dog ren demo av software, en som ble litt overasket da han åpnet panseret og der var like stort som før --> ingen motor fremme om det var klistret P85D bak.
En får helt sikkert kjøpt en slik D som en kan klistre på selv også, men som opplysning, får ikke verken ACC, eller AWD om det står bak og PC kjører nyeste software. He he he

Ja begge bilene jeg satt i for demo kjøring hadde nytt ratt, med nye hendler, selv om hendlene er minste problemet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

F_P

Okidoki gutter og jenter!

Undertegnede hadde satt pris på om Tesla kom løpende med ettermontering til en slikk og ingenting, men jeg har nevnt det før - dette koster skjorta. Er dere (og jeg), eller Tesla villige til å ta denne kostnaden?

For å sette det i perspektiv. Bestiller man tech-pakke i dag får man altså ACC, skilgjenkjenning, lane assist, side assist, og muligens også park assist på sikt. Nevnt før men her er altså regnestykket på originaldeler til en nyere Audi:
ACC - ca. 50000,-
Side asssit - ca. 7000,-
Lane assist inkl. skiltgjenkjenning - ca. 7000,-
Park assist - ca. 5000,-

Totalt altså nesten 70.000,- bare for delene, og det til en bil der vi vet at alt det andre er klargjort for ettermontering. Regn inn noen tusenlapper på andre smådeler som ikke følger med. I tillegg kommer 2-3 dager med jobb for å få dette montert. Med andre ord nærmer vi oss 100.000,-, og da er det ikke en gang fabrikknye deler det er snakk om.

La oss legge diskusjonen død. Ja jeg skulle gjerne hatt noe av dette, og jeg er litt grinete for at Tesla har håndtert dette dårlig, men som flere har vært inne på. Det er ikke økonomisk forsvarlig å ettermontere dette. Skulle Tesla likevel komme på banen med noen muligheter for enkelte deler av dette utstyret til en rimelig penge så blir i alle fall jeg mektig imponert.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Espen Hugaas Andersen

Det var helt klart mulig å skjønne at ACC, autobrems, lane assist, mm ville komme i år.

Tidligere i år gikk Tesla ut og sa at de kom til å ha alt nødvendig utstyr for å få best mulig score i NCAP, som altså inkluderer autobrems (og autobrems bruker samme HW som trengs til ACC). Og de har også sagt at NCAP testingen ikke var lenge til (nå husker jeg ikke om de sa slutten av året eller på nyåret, men dette har liten betydning.) Det har også ved flere anledninger blitt observert Model S testbiler utstyrt med Mobileye, så vi har visst at Tesla har faktisk jobbet med dette. Blind spot var det eneste som ikke var klart om ville komme, før HW plutselig dukket opp på biler.

AWD på annen side har vært et sort hull. Her har det vært veldig lite informasjon. Jeg var fortsatt ikke sikker på om AWD ville komme dagen de lanserte "D". Det har vært noen vage utsagn fra ledelsen i Tesla som kunne kanskje tolkes som at det ville komme AWD, og testbilene som har blitt observert har vært orientert mer mot Model X enn Model S. Det har stort sett vært spekulasjoner å forholde seg til.

Jeg forstår fullstendig at Tesla har introdusert den nye teknologien på den måten de har gjort. Det eneste som jeg har hørt om som er betenkelig er Tesla selgere som lover at noe kan ettermonteres eller lignende. (Personlig ble jeg kontaktet for ca en måned siden av en Tesla selger, som sa "det har fortsatt ikke kommet AWD - kan jeg interessere deg i en Model S prøvekjøring?". Om jeg hadde bestilt en Model S uten AWD hadde jeg så klart blitt irritert når AWD kom 2-3 uker senere, men jeg følte meg sikker på at AWD var like rundt hjørnet, så jeg ventet. Nå har riktignok Model S blitt strøket som alternativ til fordel for Model X, men tidligere i år var jeg veldig klar for å kjøpe S85 om ikke AWD dukket opp.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

F_P

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:06
Tidligere i år gikk Tesla ut og sa at de kom til å ha alt nødvendig utstyr for å få best mulig score i NCAP, som altså inkluderer autobrems (og autobrems bruker samme HW som trengs til ACC).

Er du sikker? VW bruker kamera til dette. ACC bruker radar. Derfor har blandt annet up! nødstopp, men kommer aldri til å få ACC med dagens HW.

Beklager avsporingen, men slikt interesserer meg noe fryktelig  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

B_Tesla

På generelt grunnlag er ting ikke helt slik at man broker en sensor til å oppnå en ting. Uten at jeg spesefikt skal si dette om Tesla, er det gjerne slik at man benytter seg av flere sensore, som vektes, og gir deg et estimat på situasjonen. F.eks vil posisjonering i et kontrollsystem benytte relative posref, slik som GPS osv, samt korrigering med andre sensore, som gyrokompass og VRU++. Da ender man opp med et godt estimat. Det same kan gjelde for et slikt system som dette. Man broker en kombinasjon av sensore for å være sikrere på situasjonen. Usikker på om Tesla gjør dette, men gitt at de har en rekke sensore ville det vært naturlig.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Veggen

Nei, dette kan jeg ikke skrive under på.
Kravet er både urimelig og urealistisk.

Amoss

Sitat fra: F_P på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:06
Tidligere i år gikk Tesla ut og sa at de kom til å ha alt nødvendig utstyr for å få best mulig score i NCAP, som altså inkluderer autobrems (og autobrems bruker samme HW som trengs til ACC).

Er du sikker? VW bruker kamera til dette. ACC bruker radar. Derfor har blandt annet up! nødstopp, men kommer aldri til å få ACC med dagens HW.

Beklager avsporingen, men slikt interesserer meg noe fryktelig  :-[

Hmm... Nå vekket du min interesse også....  Har altså ingen formening om hva som er best til hva og hvorfor, men overrasker meg en smule at en sensor som er god nok til å stoppe en bil dersom bilen foran stopper ikke er god nok til å avpasse farten dersom samme bil bare bremser litt ned?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HåkonE

#88
Kanskje Elon gir etter og gir dere en pris. Også kommer det en *ny* underskriftskampanje:

Tesla Motors Petition to force tesla give us retrofit for the new autopilot features for 3000$ instead of 13 000$ - we are existing owners who were early supporters of the company.

Det meste er mulig med penger. Problemet er bare at Tesla genererer arbeid for seg selv ved å tilby dette og får bare flyttet klagene et hakk videre; "det er for dyrt"....."griske Tesla".....

Ender opp med å bli 1-2 gale amerikanere som gjør det fordi de allerede har gitt bilen sin ring og et søtt navn, og resten må bare innse at det ikke vil lønne seg og la livet gå videre.

Virker som det er veldig få som klager høylytt om dette, men til gjengjeld gjør de mye ut av seg. Tipper de snart får gehør av media, som igjen kommer med overskrifter som "Tesla eierne angrer på kjøpet!". Og vips, mer mat til Facebook gruppen for misunnelige.

F_P

Sitat fra: Amoss på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:11
Sitat fra: F_P på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:06
Tidligere i år gikk Tesla ut og sa at de kom til å ha alt nødvendig utstyr for å få best mulig score i NCAP, som altså inkluderer autobrems (og autobrems bruker samme HW som trengs til ACC).

Er du sikker? VW bruker kamera til dette. ACC bruker radar. Derfor har blandt annet up! nødstopp, men kommer aldri til å få ACC med dagens HW.

Beklager avsporingen, men slikt interesserer meg noe fryktelig  :-[

Hmm... Nå vekket du min interesse også....  Har altså ingen formening om hva som er best til hva og hvorfor, men overrasker meg en smule at en sensor som er god nok til å stoppe en bil dersom bilen foran stopper ikke er god nok til å avpasse farten dersom samme bil bare bremser litt ned?

Kjenner for å utbrodere litt. Mitt VW eksempel gjelder kun up!. For Golf 7 benyttes kameraet til mye - skiltgjenkjenning, dynamiske lys, auto.nedblending og lane assist (ikke side assist da trengs radar/sensorer på siden av bilen). Og som allerede nevnt. Frontruten må byttes for å få satt inn et slikt kamera.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA