Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svært skuffet over Teslas Software/GUI. Gir de fullstendig blaffen?

Startet av Remimarents, mandag 27. oktober 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

Remimarents

Idag har jeg tatt ut alle batteriene fra en donor-Saxo. Hensikten er å få min andre Saxo kjørbar ved å sette sammen gode batterier.

I 6-er kassa var det smeltet hull i det ene batteriet, og nesten igjennom plasten på batteriet ved siden av.  De var så sammensmeltet at jeg trengte vold og skrutrekker for å få de ifra hverandre. Så ikke så rart det kom på gult lys etter noen hundre meter når jeg hentet den igår  :D

Har ikke åpnet 11'ern enda pga sult og mørke- men rakk å måle spenning på de 3+6 jeg har. Batteriet med hull : 3,3V Batteriet ved siden av, med nesten smeltet hull i siden: 5,3V.  De 7 andre er på 6,8V

Er det noe poeng å kjøre testing m belastning på de andre? Er det noe annet en spesiavfallskontaineren for de 2 skadede batteriene?
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

elektrolux

Husk å resirkulere defekte blokker. De inneholder usedvanlig mye farlig metal og kjemikalier som må kontrolleres.

Ellers er der håp for alle blokkene som har lik høy spenning. Alle med lavere spenning forutsatt lik ladetilstand kan resirkuleres.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Remimarents

@elektrolux; ja det var det jeg mente.. Da splittet jeg 11'ern igår kveld, og samtlige var gode (rett over 6,80V). Så fasit ble 2 til resirk og 18 til å "etterfylle" på mine to blå som er på veien, og evt selge et par hvis noen i nærheten trenger. Har tenkt å være "lat" og bare måle spenningen per kasse på den nye blå nå etterpå- er vel ikke vits i å ta ned mer enn nødvendig.
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Remimarents

Skikkelig drittvær og mørkt- men jeg fant ut at spissen på multimeteret blir hengende i sprekken i shuntholderen- så målingen av 11'ern gikk lett og raskt. Jeg har ca 70 % SOC, og spenningen var 69V, altså 6,3 per batteri.

6'ern; 35,9V=5,98V.

Utfra dette er det klart at 6'ern skal ned og noe byttes. Og antagelig bare 1.

Spm: Utfra at det er bare ca 2V forskjell mellom målt spenning på 6'ern og forventet spenning ifølge de 6,3V målt bak, og at gul lampe kommer på ca 90%, kan jeg da regne med at 3'ern også har minst et batteri som er klar for resirkulering?
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

elektrolux

Gul lampe, som indikerer underspenning allerede ved 90% ladetilstand betyr nok mer enn 1-2 defekte blokker. Siden det er PSA tipper jeg du finner opp til 6 defekte blokker rundt om.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Remimarents

@Electrolux; takk - selv om det med 6 dårlige kanskje/sikkert er riktig, håper jeg jo at det  ikke er det, men antallet er ikke så farlig så lenge jeg må ned med kassene og måle hvert batteri uansett. Regner med å få tid på mandag til å komme i mål.
'99 Saxo 5-dørs, gått 62.000
'97 Saxo 3-dørs gått 68.000
Pendler Vollen-Majorstua

Matheus

Hei,
Kor det går med elbilen din. Har du sjekka batterier?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA