Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Persn, mandag 27. oktober 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Pompel på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:31
Her er svaret jeg har fått fra Tesla
Sitat
Biler kjøpt etter gammelt prissystem har den nye techpakken, men alle autopilotfunksjonene er ikke aktive før man kjører en update på softwaren til en pris på ca 500 USD (omregnet 3000,-).
Vi refunderer ryggesensorkostnaden til kunder som har kjøpt disse ekstra, så summa summarum blir det et nullsumspill for de fleste.

Alle bilene som blir bygget nå har altså autopilot-nødbrems, men vil du gjøre bilen selvkjørende må du legge i de rundt 500 USD i updaten.

Aha, da fikk vi det oppklart ja :)  Var som jeg trodde, man måtte legge litt til på bordet før Autopilot lar seg aktivere :p Men altså tilbakebetaling av ryggesensorer som jeg ikke hadde regnet med, så har du bestilt disse går det opp i opp - og det hadde jeg ikke regnet med :)

Takk :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Var på Eventen og spurte om dette.
Alle biler produsert fra to uker før 09.10.14, får hardwaren for sikkerhets utstyret, radar, ultrasonic, kamera, ny type elektromekaniske bremser, ny elektromekaniske styring, ny rattstamme, nye hendeler osv.
Line assistent og skilt varsling er aktiv fra dag 1, Autobrems fotgjenger varsling, blindsone varsel osv kommer med software oppgradering utover høsten.
Dersom det er bestilt Tech pakke på bilen, vil en også få Autopilot, ACC, autoparkering osv.
Autopilot er avhengig av godkjenning i ulike land, men målet var å begynne å rulle det ut før nyttår.

Autoparkering i egen garasje og henting på egen eiendom er lengre frem.
At bilen kobler seg til lader selv er svært langt frem, siden teknikkerene fikk vite dette 09.10.14 kl 20:30. ;-)

Finnes ikke ny gammel Tec pakke - enten har du bestil Tech pakke eller så har du ikke bestilt Tech pakke.
Tesla leverer bare en Tech pakke og det er gjeldene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:39
Var på Eventen og spurte om dette.
...

Dersom det er bestilt Tech pakke på bilen, vil en også få Autopilot, ACC, autoparkering osv.
Autopilot er avhengig av godkjenning i ulike land, men målet var å begynne å rulle det ut til nyttår.
...

Finnes ikke ny gammel Tec pakke - enten har du bestil Tech pakke eller så har du ikke bestilt Tech pakke.
Tesla leverer bare en Tech pakke og det er gjeldene.

Finnes tydeligvis fortsatt kommunikasjonsproblemer internt i Tesla ja :p  Blir spennende å se hvilken del av Tesla som får rett til slutt ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mariowing

I en bisetning og litt off-topic kan nevnes at jeg har bestilt "belysningspakke" eller hva den nå het men ikke oppgradert interiør i den gamle konfiguratoren. Nå er dette lagt inn i samme pakke - blir spennende å se hva jeg ender opp med i desember :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sigurdi

Sitat fra: Amoss på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:42
Finnes tydeligvis fortsatt kommunikasjonsproblemer internt i Tesla ja :p  Blir spennende å se hvilken del av Tesla som får rett til slutt ;)

Det er heller redsel for lekkasjer og mye hemmelighold.
Tesla ansatte som jobbet på Eventen, viste ikke hva som skulle skje før samme ettermiddag, de ble brifet før Eventen.

Bare de som need to know viste hva som skulle skje denne kvelden.

Så at da all info ut til de ulike kontorene, skal bli 100% korrekt, uten tolkninger både her og der, bli vannskelig.
Noen plukker nok litt opp fra media, andre synser litt selv.

Software info og utrullingen av Autopilot, fikk jeg av en utvikler (jobbet på programmering og utvikling, som også var min sjåfør på den ene test turen i P85D.
Eventen samler Tesla ansatte fra hele California, blir som en gullerota i jobben, er morro å være med og en opplevelse, så jeg traff alt fra butikk ansatte, it ansvarlige, utvikler, teknikkere, verksted arbeider, utkjører (kjører ut nybiler), sjef designer (Franz)
Mens Elon selv sier på åpningen at alle biler produsert siste 2ukene har sikkerhets utstyret installert.
Dette er ink nye bremser og ny styring, siden systemet er avhengig av dette.
Om dette fulgte med på alle EU biler, så fikk jeg svaret i posten over.
Horten

Hyperstress

Noen som vet hva som er aktivt fra dag 1?
Adaptive cruise?
Lane departure warning?

Regner med ingen norske biler er levert enda, men noen som har fått med seg hva de rapporterer fra US?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Olatho

Ingenting av dette er aktivt per i dag. Hva som er skrudd på i softwaren om et par måneder er det ingen som vet.

mariowing

Aktivt i USA er avlesning av fartsskilt (de har jo helt andre fartsskilt enn her i Europa men regner med at det fungerer i Europa allikevel da jeg vil anta at Tesla har kjøpt et system fra noen og ikke laget det selv fra bunnen av) samt lane departure warning (felt assistent). I Norge har vi som kjent gul midtstripe så det er ikke likt som i USA men igjen så antar jeg at også dette er et innkjøpt system (skiltlesing og veimarkering leses av kamera) og dermed virker også her. Kamerabaserte hjelpemidler som her er trolig relativt raskt å implementere da det ikke krever en tilpassing til bilens øvrige systemer utover at det skal vises på skjermen. Blindsone varsling, adaptiv cruise og automatisk parkering krever mer tilpassing til bilen vil jeg tro da man må kalkulere inn bilens størrelse, bremseegenskaper etc.

Blir spennende å se :-)
Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

Arath

Fikk bekreftet forrige uke at hw skulle være med, alle sikkerhetsfunksjoner skulle være standard, men at jeg måtte betale 2200 for å oppgradere til ny techpakke for autopilot. Samtidig ville det refunderes for parksensor som jeg hadde bestilt siden dette er inkludert i den nye techpakken.
Det var viktig at jeg bekreftet ny techpakke tidlig, mulig det er mer enn bare software som må aktiveres? Eller så er det bare for at regninga skal bli rett.

R2 Vinterhjulene fra tesla var også blitt billigere og disse ville jeg få til den nye prisen.

Min bil leveres månedsskiftet november/des hvis det ikke blir ytterlige forsinkelser. Ferdig produsert rundt 7 oktober.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: mariowing på lørdag 25. oktober 2014, klokken 10:40
...I Norge har vi som kjent gul midtstripe så det er ikke likt som i USA....
Utenom Norge har både USA og Canada gul midtstripe, det er mer slik at resten av Europa som ikke har det...

mariowing

Oslo
BMW i3 kjøpt januar 2017

sigurdi

Kamera er nok fra Mobileeye som jeg tror både står i i3 og VW.
Var vel i våres at en avtale mellom Mobileeye og Tesla ble kjent.
Så skilt gjenkjenning, line detection osv er nok OK fra dag 1.
Implementasjon med Radar og Ultrasonic sensorene håpet de å få rullet ut før nyttår, men kommer an på regelverk i de ulike landene. :-)
Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA