Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av LFCH, mandag 27. oktober 2014, klokken 08:42

« forrige - neste »

HåkonE

Jeg valgte uten soltak på P85D, men ellers godt utstyrt.

-Har lest om flere problemer.
-Som fører sliter jeg med å legge merke til effekten
-Ingen skjerm man kan trekke over.
-Kuldetrekk
-Økt støy
-Økt vekt
-Pris
-Økt vedlikehold
-Større potensiale for skader (steinsprut)
-Soter man vinduene, blir det liten sammenheng i designet ovenfra/skrått ovenfra (minimal betydning, men...)

De eneste gangene jeg har sett at takluke er fint, har vært på svært solrike dager når hastigheten er under 50km/t. Da kan man ta opp luken/vinduene og få litt åpen følelse. I sommer var det snakk om 1-2 ganger, og det var i Frankrike. Når det er dårlig vær liker jeg å trekke over skjermen uansett.....en skjerm som ikke en gang eksisterer på Model S.

Min oppfatning er at fordelene er størst for de som sitter bak (økt takhøyde, romfølelse og "utsikt").

mandresen

Jeg er nære ved å bestille S85D og vurderer de forskjellige tilleggene frem og tilbake selv.
Soltak blir for vår del et must da vi sykler mye og må ha med syklene (i sommer hadde vi med 5 sykler på taket).
Har hatt glasstak før på en C-RV og elsker den åpne følelsen det gir i kupéen. Der var det rullegardiner, men de var aldri i bruk.
Det eneste minuset jeg ser er problemer som kan oppstå om noen år med lekkasje og leamikk som kan gå i stykker.


Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

jkirkebo

Sitat fra: Haknys på lørdag 25. oktober 2014, klokken 13:24
De eneste gangene jeg har sett at takluke er fint, har vært på svært solrike dager når hastigheten er under 50km/t. Da kan man ta opp luken/vinduene og få litt åpen følelse. I sommer var det snakk om 1-2 ganger, og det var i Frankrike. Når det er dårlig vær liker jeg å trekke over skjermen uansett.....en skjerm som ikke en gang eksisterer på Model S.

Min oppfatning er at fordelene er størst for de som sitter bak (økt takhøyde, romfølelse og "utsikt").

Den største fordelen for mange av oss er nok muligheten til å montere takstativ.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#33
Jeg valgte med soltak på S85.
- Selv på førerplassen gir soltaket en mye lysere kupe
- Merket ikke noe til kulderas i vinter, men kupeen krever nok utvilsomt noe ekstra varmeeffekt
- Støyen er litt høyere i tunnel, men ellers merker jeg ikke forskjell
- Vektforskjell på ståltak versus glasstak er jeg ikke i nærheten av å merke noe til
- Koster litt ekstra
- Økt vedlikehold er det. Skinnene bør nok smøres minimum hver service, og pakninger må holdes ved like
- Glasstaket er ganske mørkt, noe som gjør at det designmessig blir veldig pent sammen med tonede sideruter.
- Bilen ser mer eksklusiv ut med glasstak

Ellers kjørte jeg senest i går med noen kolleger på vei hjem fra seminar, og noe av det første han i passasjersetet foran kommenterte var hvor lys og flott kupeen ble med glasstak (han kjører XC60 med ståltak).

Soltaket er åpent på de fleste turene fra mai til september. Det er utrolig deilig med et så enormt soltak, og selv om man ikke snakker full cab er det virkelig noe annet enn tradisjonelt soltak.
Jeg kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til ståltak, selv om soltaket medfører noe mer kostnader/vedlikehold over tid. Og jeg er jo uansett avhengig av takstativ som nordmenn flest, noe jeg tror er hovedgrunnen til at det omtrent ikke selges Model S uten glasstak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Jeg valgte uten soltak pga for mye negative ting som nevnt over. Soltak mot alutak tipper jeg veier så mye som 30-40kg ekstra siden glass er tung og krever div forsterkinger og motor for å drive det. Liker også å ha det mest mulig mørkt i bilen så alle vinduene skal sotes. Sitter aldri å glaner opp i taket heller så derfor droppet jeg det :)

lurium

På BMWen min så røk soltaket når den var bare 3 år. Der er det masse plastikkdeler og 2 delt vippefunksjon. Tesla taket virker enklere og alt er stål. Så tror Model S konstruksjonen er bedre.

Ofte er det enkle faktisk bedre :)

Jeg har valgt med soltak...tiden vil vise om det blir en suksess.

Lokführer

Jeg merker utrolig lite til panotaket når jeg kjører bil. Hadde nok ikke bestilt det igjen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

tklev

Lite fokus på selve emnet i tråden her nå.. :).. ER Premium interiørpakke noe en bør vurdere?

LED belysning var en egen pakke tidligere, men er nå inkludert i interiørpakken.. Why? Var jo forsåvidt utrolig dyr den pakken også - men er jo litt fancy med ekstra lys da.. :)

lurium

Jeg har valgt vekk premium int. 28 tusen for nappa vs syntetisk skinn og et par led lys er det ikke verdt.

Havebigfun

På noe ekstrautstyr har Tesla åpenbart svært gode marginer- interiørpakken er åpenbart blant de 8).
Trøsten blir at gen 3 rykker nærmere med den støtten Tesla får...

nebbulk

Er det forskjell på kvaliteten i stolene også, eller er det kun interiøret som får påkostet skinn?
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Tesla-man

Har bestilt P85D, men droppet interiørpakka - for dyr ift hva den inneholder.  Omtrent som gamle +pakka.
Droppet også glassluka av åpenbare grunner.  Ser ut til at fler og fler forstår ulempene med lekkasjer, kuldras, støy pris, vekt, mugg, sopp osv osv.... Lista er lang. I tillegg er det et dårlig design etter min mening. Luka ser ikke ut når den legger seg "oppå" taket.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

P85_Norway

Sitat fra: nebbulk på tirsdag 30. desember 2014, klokken 15:53
Er det forskjell på kvaliteten i stolene også, eller er det kun interiøret som får påkostet skinn?j
Stolene er like, men du får skinn på armlener, dørsider, senter av ratt og nedre del av dashbord. Ellers er dette i kunstskinn. OK på svart, men stor fargeforskjell på grå og lyst brun mellom kunstskinn og skinn.
Tesla M3 Performance

SunSeeker

Denne "premium interiør pakken", er det virkelig bare lys i dørene nå? Ingen lys i fotbrønnen lengre?? Mener det var det før!
Dørtrekkene er fortsatt med plastskinn virker det som...... Tar jeg feil?

ctr46

Jeg har lys i under setene foran som lyser mot beina i baksetet. Vet ikke hvordan det er foran i farta..
85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA