Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electromechanical brakes

Startet av Caravelle, søndag 26. oktober 2014, klokken 14:01

« forrige - neste »

Caravelle

Sitter og leker leker litt med tanken på å bygge min egen ladestasjon, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har noen erfaring med Open EVSE og lading av europeiske biler med Mennekes type 2 ladeport. Så vidt jeg har forstått er kommunikasjonen mellom bil og lader lik på type 1 og type 2, bare pluggen som er forskjellig.

Link til ladekontrolleren jeg har sett på:
http://store.openevse.com/collections/openevse/products/copy-of-openevse-plus-v3

Har også sett på Mainpine controlleren men kan ikke finne noen som selger denne løst.
Wago sin ladecontroller ble for dyr.

Håper noen har noen innspill eller gode erfaringer de vil dele.

Kan legge til at jeg har elektrobakgrunn og vet hva jeg holder på med.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Caravelle

Har du hatt noen problemer eller fått testet kommunikasjonen på europeiske biler med Mennekes Type 2 støpsel? Tenker da spesielt på VW og BMW. Vet at det er mange positive erfaringer med Japanske biler.

SE

Bruker en slik til min i3. Fungerer med type 2 kabel. Jeg bruker den medfølgende type 2 lade kabelen til i3. På laderen monterte jeg en kontakt. Signalene fungerer. På husken så er det en motstand i kabelen som forteller veggboksen hvor mye kabelen tåler. Dette er ikke implementert i openevse. 
Jeg  har problem med at den låser seg avogtil. Trolig støy som tar den.  Har satt på
ekstra kondensatorer,  uten at det har hjulpet....
Er fornøyd med den. Både I bruk og som prosjekt.....

Kianus

Interessant prosjekt.
Har du mulighet til å legge ut litt mer informasjon om prosjektet ditt? Gjerne en innkjøpsliste og bilder :)

SE

Sitat fra: Kianus på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:19
Interessant prosjekt.
Har du mulighet til å legge ut litt mer informasjon om prosjektet ditt? Gjerne en innkjøpsliste og bilder :)
Her kommer en liten beskrivelse:
Fra OpenEVSE
1x DIY OpenEVSE Plus v2 - DIY Kit (kjøpte et med ferdig plukkede deler, loddet selv...)
1x OpenEVSE Programmer - Programmer
$120 med frakt
I tillegg kommer en 16A jordfeilsautomat, 32A kontaktor,et lite rele, 16x2 LCD og en RTC for klokke/dato.  LCD og klokke er ikke nødvendig, men jeg hadde det liggende
I tillegg en plugg fra EVConnectors. Denne var dyr, ca kr 1000.  (minst... fortrengt)
Legger ved noen bilder av den ferdige boksen.  Brukes daglig :-)
Det hadde vært rimeligere for meg å kjøpe en ferdig boks slik det er tilbudt andre steder i dette forumet. Men fikk glede og innsikt i EV-ladesystemer med det lille prosjektet. 
SE



Caravelle

Har nå bestillt følgende fra OpenEVSE store:
1x OpenEVSE Programmer $20.00
1x OpenEVSE LCD - RGB LCD + RTC  $36.50
1x OpenEVSE Plus v3 - $79.00
1x GFCI Current Transformer Kit with self test - $17.50
Totalkostnad med frakt $170.50

Det blir sikkert billigere og langt mindre jobb å kjøpe en ferdig vegglader, men nå har jeg noe å koble av med på kveldene....   :) Skal legge opp ny tilførsel til garasjen nå i helgen og legger opp en PFSP 4x6mm. så jeg har litt ekstra futt der ute med tanke på fremtiden. 

Planen er å bygge en ladestasjon med fast kabel på innsiden av garasjeport slik at jeg kan bruke den både innenfor og utenfor garasjen.
Noen som vet hvor jeg kan finne en Type 2 "pistol" til en fornuftig pris?
Fant en på www.farnell.no men var ikke akkurat billig.

Kianus

Interessant. Kan du velge hvor mye strøm du vil lade med via displayet og knappen?

Caravelle

Ja, det kan du. Her er spesifikasjonene på controlleren jeg har kjøpt.

OpenEVSE v3 is for 208 - 240V Level 2 projects. v3 adds current measurement and now support large contactors with line voltage coils as well as 12v DC relays.

OpenEVSE is a Open Source Electric Vehicle J1772 Charging Station Controller

Open Source - Hardware (Creative Commons 3.0 BY-SA) and Firmware (GNU GPL v3)
Fully supports SAE J1772 Recommended Practice
Software adjustable pilot (6A – 80A)
4W Switch Mode Power Supply Integrated
Built in GFCI with 20ma trip point
Supports all J1772 states including "ventilation required"
Supports Diode check
AC line voltage opto-isolated Relay switching
Current measurement with optional CT
Ground verification and Stuck Relay detection
Available built (limited quantities) and as Quick Kit
All surface mount component work complete
Firmware pre-loaded
Board and Schematic Files Available
Tiny... 55mm (2.2")  x 45mm (1.75") x 20mm (1") Hole spacing is 49mm x 38mm

sla

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Tor med Leifen

Caravelle, hvordan gikk det med dette prosjektet? Ble det fastmontert kabel, eller Type 2 uttak og "løs" kabel mellom uttak og bil? Leter etter et rimelig Type 2 uttak, men prisen kryper mot 1000 uansett :-\

http://no.farnell.com/multicomp/dsiec-m-g-ev32s-nc/receptacle-ev-62196-2-32a-240vac/dp/2373838

Tor med Leifen

Ble omsider ferdig med utgave 1. Bestilte v2.5 da v3 var utsolgt før jul. Tok internkoblingene med 6 kvadrat, men tror ikke jeg vil belaste "originalreleene" med mer en 20-25 ampere. Hvis det blir aktuelt å lade med opp mot 30 ampere (Tesla) bestiller jeg v3 og bruker en skikkelig kontaktor. Kjøpte med spole for jordfeilovervåking med selvtest, men droppet den nå for å spare plass (har jordfeilautomat på kursen). Utfordring å finne skikkelig boks for installasjonen, men denne har et solid lokk som ikke ble "vinglete" etter hulltaking. Mulig jeg vrir uttaket slik at nippelen peker ned ved endelig installasjon :) 2 bilder vedlagt.

elbilmanne

Ser fint ut!

Jeg tenker å bygge noe liknende selv. Hvor endte du med å kjøpe uttaket? Farnell?

Tor med Leifen

Jepp, Farnell: http://no.farnell.com/multicomp/dsiec-m-g-ev32s-nc/receptacle-ev-62196-2-32a-240vac/dp/2373838, men nå kan den bestilles billigere her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Litt høy pris på uttaket, men samlet et rimelig prosjekt. Kjekt med en boks alle kan bruke med en ordinær Type 2 kabel :)

Hansi

Noen her som selger ferdige ladestasjoner med type2 stikk? Tror det hadde solgt bra, jeg foretrekker det fremfor med type1/type2 støpsel siden alle vil kunne lade på det..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA