Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av pgi, lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Nordtroms

Snakker for egen del nå. Da den nye P85D kom så var første refleks at 4 hjuldrift. Supert! Må ha! Heldigvis så besitter man enda et snev av fornuft. Det er bare å innse at det kommer alltid noe bedre neste år og det blir veldig dyrt å bytte bil hver gang det kommer noe bedre. Jeg kjørte over 400 km i går og må bare nok en gang konstatere at dette er en drøm av en bil, selv uten 4x4, uten Lane assist og uten ACC. Jeg skal heller vente noen år til den kommer med lettere batteri og slepekrok. Jeg får heller ta det tapet da. Til dere som lurer på om tiden er rett. Dere vet ikke hva dere går glipp av!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: pgi på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:17
bedre kjemi i enn i dagens celler gjør kanskje også at man vil kunne lade raskere? høyere max effekt kanskje over lengre tid.
Det er mulig. Det er også mulig å ofre ladehastighet for å øke kapasitet og/eller levetid. Eller redusere kostnad.

Sitat fra: pgi på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:17Det går veldig raskt med tesla ser det ut til blir overrasket om det ikke kommer forbedringer av batteri før 2017.
I tyskland vil jo dette kunne være en fordel. eller hvis man drar henger.
Jeg utelukker ikke at Tesla kan komme med forbedret batteri før 2017, men da er dette trolig fordi Panasonic ikke ønsker å fortsette produksjonen av de nåværende cellene og heller ønsker å hoppe videre til neste generasjon. Da kan det være snakk om 100 kWh batteri.

Det jeg først og fremst stiller meg tvilende til er at Tesla ville endre antall celler eller arkitektur på batteripakken. Før 2017-ish riktignok. Det har vel allerede blitt nevnt av Tesla at de vil bytte celleformat, fra 18650 til 18850-ish. Det er greit å vente til Gigafactory kjøres opp med å gjøre dette. Da kan vi plutselig se batterier med kapasitet i området 120-150 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sisc1337

Hadde ikke ventet på et 100-120kwh batteri. Hvem trenger det i 2016 når du har superchargers tilgjengelig nesten over alt; se dette kartet: http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger . Hvis du venter lenger kan du også risikere at det kommer mer avgifter på elbiler i Norge.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:26
Det jeg først og fremst stiller meg tvilende til er at Tesla ville endre antall celler eller arkitektur på batteripakken. Før 2017-ish riktignok. Det har vel allerede blitt nevnt av Tesla at de vil bytte celleformat, fra 18650 til 18850-ish.

Batteriene skulle vel bli noe tykkere, ikke lengre? 85mm tror jeg blir vanskelig uten å gjøre pakka tykkere. 22650 eller så er nok mer sannsynlig. 26650 finnes forøvrig allerede.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Batteriteknologien videreutvikles konstant, men tror Tesla kommer til å bruke dette til å få ned vekten på batteripakkene.
(Er mye som tyder på at de allerede har gjort dette)
Ser og at de på D versjonene tar de ut mer effekt av batteripakken, dette tyder på at enten kjemien er noe endret, og/eller erfaringstall på biler i drift viser at de kan gjøre dette uten at det går utover levetiden i betydelig grad.
At det kommer større batteripakke valg er i bunn og grunn ikke nødvendig, siden SC nettverket tar seg av dette.
Men Model X tror jeg får mulighet for større batteri, bare pga den trenger en liten wow faktor den også når den lanseres. ;-)
Samt dra henger, så er det greit med litt ekstra energi tilgjengelig.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

petersv

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:26
Det jeg først og fremst stiller meg tvilende til er at Tesla ville endre antall celler eller arkitektur på batteripakken. Før 2017-ish riktignok. Det har vel allerede blitt nevnt av Tesla at de vil bytte celleformat, fra 18650 til 18850-ish.

Batteriene skulle vel bli noe tykkere, ikke lengre? 85mm tror jeg blir vanskelig uten å gjøre pakka tykkere. 22650 eller så er nok mer sannsynlig. 26650 finnes forøvrig allerede.

De skulle bli lengre ja, det varbpotensiale der for at det skulle bli ideelt. Men er jo ikke sikkert de gjør det. Husker ikke i hvilken av videoene det ble nevnt.

Havebigfun

Sitat fra: sigurdi på søndag 12. oktober 2014, klokken 19:04
Batteriteknologien videreutvikles konstant, men tror Tesla kommer til å bruke dette til å få ned vekten på batteripakkene.
(Er mye som tyder på at de allerede har gjort dette)
Jeg har hørt det samme- nåværende batteri ha færre celler denn de først leverte- kanskje de blir enda en reduksjon når D- modellene leveres og det er en del av forklaringen på den økte rekkevidden- i tillegg til mere effektiv utveksling.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:05
Sitat fra: pgi på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:55
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Større pakke gir også  mer ladetid.
Ja dette er noe jeg lurer på, vil lading kunne gå fortere med større batteripakke? Eller saktere? jeg trodde kanskje at man ville kunne lade med høyere effekt?
Større batteripakke betyr at man kan lade med høyere effekt og/eller vente lengre med å trappe ned effekten.

Om de ikke endrer på superladerne betyr det at du kan lade med 135 kW i f.eks 30 minutter i stedet for 20 minutter før effekten trappes ned. Det tar lengre tid før batteriet når 100% SOC, men om man kun skal kjøre 400 km kan man klare seg med 50% SOC om man har ett 800 km batteri i stedet for 80% SOC om man har et 500 km batteri.
Man lader jo ikke til batteriet er fullt bare fordi man står på en superlader. Man lader det man trenger, eller så lenge pausen er ment å vare.
Et 100kWh batteri vil lades raskere.

Jeg ville for øvrig ikke holdt pusten i påvente av nytt batteri. Det kan fort ta et par år før de gidder lage noe større, og da kommer vel samme regla igjen om at eksisterende biler er blitt dårlige.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trustno1

Forskjellen på oppgraderingen som har kommet nå, og nytt batteri tror jeg derimot blir at nye batterier er nok mulig å ettermontere.

Det kommer nok ikke til å bli billig, men regner med at de gamle batteriene isåfall også får stor gjenbruksverdi enten som oppgradering på s60 biler eller til stasjonær lagring. Det betyr at det bør være mulig å få til en brukbar panteordning.

Olatho

Akkurat batteriet er det jo ingen grunn til at man ikke kan bytte. De har jo demonstrert battery swap, og så lenge det har samme fysiske mål er det ikke noe problem å sette inn et batteri med høyere kapasitet i en eldre bil.
Nå er det jo mulig de velger å endre formen på batteriet hvis de får vesentlig mer energi inn på samme plass - eller kan spare plass på samme energimengde.
Men det er vel i hovedsak vekt, ikke volum, de er opptatt av.

Så akkurat det ser jeg ingen grunn til å vente på.

pgi

spørs jo hva pris blir for bytte, tipper det fort blir like økonomisk da å selge bil og kjøpe ny med større batteri. innbytte er sjelden god deal for kunden, selger vil gardere seg mot tap og helst ha gevinst.

Teslaguten

Velkomen i klanen, pgi. :)

Bestill bil. Idag. No. Med ein gong. ASAP.

Den som ventar, ventar. Og om du ventar på noko godt, så kan eg fortella at 85kWh batteri er meir enn godt nok!

Bestill bil. Idag. No. Med ein gong. ASAP.
Get the drift??? ;)
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

tho

Blir litt som å vente på den beste mobiltelefonen. En kan vente evig siden det kommer nye modeller hele tiden. Noe av det samme med Tesla :D
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

Kan jo vente på at Audi kommer med A7 eller A8, elektrisk versjon også. :-)
(Men det tar nok litt mer en to Tesla uker.)

Du sier ikke hvor mye oppgradert batteripakke du skal vente på da. :-)
100kWh, 150, 200 eller kanskje 300kWh.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA