Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av pgi, lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

pgi

Hei, mitt første innlegg her, har fulgt med i lang tid og er nå litt i beit hva jeg skal gjøre!

Har lenge vurdert model s men har villet ha awd som nå er kommet :) Bestiller jeg nå får jeg bil tidligst i mai eller juni, har forstått at tesla levere flest biler sent i kvartal og det blir som jeg har skjønt med tesla oftwe noen måneder forsinkelse utover estimerte leveringstider, har fått med meg "to tesla uker"...   :)

Spørsmålet mitt er da, hvor lenge er det til det kommer en batteripakke som er større enn 85kwt? Den som er nå kom vel i juni 2012 da produksjon startet, stemmer det? Eller har det vært økning siden dette? Når jeg da evt får bil i mai/juni 2015 er det tre år siden denne kom på markedet. kjedelig å motta ny bil og så kommer det større batteri noen måneder etterpå, jeg vil ha maksimal rekkevidde>:( Regner med ingen vil kjøpe bil med noe annet enn størte pakken etter etter oppgradering. Hvor stor økning tror dere evt det blir fra dagens pakke? 110kwt, 120kwt. s120d hadde vært knall!

Hvis større pakke kommer om ett år bestiller jeg ikke nå, om den kommer om to år slår jeg til NÅ.
Hva sier ekspertene?

Trustno1

Dette vil kun bli spekulasjon, ingen kan si dette med sikkerhet.

Men selv så tviler jeg på at det vil komme en større batteripakke på TMS med det første.

Tipper vi ikke vil se noen store endringer i hva som blir levert av batteripakker før gigafactory'n er oppe og går.
Jeg regner med at nå er fokuset på å få ned vekt og pris for model 3

Mippen

Helt umulig å vite. Det som er varslet er at bilen med kraftigere pakke også vil bli dyrere.  Større pakke gir også  mer ladetid. Det jeg har hørt er rundt 800km rekkevidde (500 miles). Vil anta at den er rundt 100kw. Det jeg også vet var at Tesla hadde avtale med panasonic om leveranse av batterier til TMS i 4 år. Om det regnes fra første bilen ble levert i 2012 betyr det at de skal levere ut 2016. Om det gjelder fra første prototype var ferdig så burde avtalen være over nå. Men Tesla har vel tegnet ny samarbeidsavtale med Panasonic så vidt jeg husker om samarbeid på den nye fabrikken som kommer.
Fremtiden er elektrisk.

Trustno1

Glemte også å si velkommen til forumet :)

Forøvrig så kan jeg også si at etter ett halvt år med TMS og mye langkjøring så er ikke noen større batteripakke noe stort ønske. Så lenge superchargernettet er som det er, samt også en voldsom planlagt utbygging fremmover, så ser jeg ikke helt poenget med mer rekkevidde med mindre man har helt spesielle behov.

Hadde heller ønsket meg billigere/lettere batteri enn ett større.

noto

Nobody knows but Elon. Det har ikke vært insentiv til å øke batteristørrelsen så lenge battericeller har vært  mangelvare og flaskehals i produksjonen. Med Giga factory er det ingen grunn til å holde tilbake. Kanskje kommer det med X. 105kWh?

noto

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Helt umulig å vite. Det som er varslet er at bilen med kraftigere pakke også vil bli dyrere.  Større pakke gir også  mer ladetid. Det jeg har hørt er rundt 800km rekkevidde (500 miles). Vil anta at den er rundt 100kw. Det jeg også vet var at Tesla hadde avtale med panasonic om leveranse av batterier til TMS i 4 år. Om det regnes fra første bilen ble levert i 2012 betyr det at de skal levere ut 2016. Om det gjelder fra første prototype var ferdig så burde avtalen være over nå. Men Tesla har vel tegnet ny samarbeidsavtale med Panasonic så vidt jeg husker om samarbeid på den nye fabrikken som kommer.

Større pakke gir faktisk kortere ladetid (for samme antall kWh).

Mippen

Sitat fra: noto på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:51
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Helt umulig å vite. Det som er varslet er at bilen med kraftigere pakke også vil bli dyrere.  Større pakke gir også  mer ladetid. Det jeg har hørt er rundt 800km rekkevidde (500 miles). Vil anta at den er rundt 100kw. Det jeg også vet var at Tesla hadde avtale med panasonic om leveranse av batterier til TMS i 4 år. Om det regnes fra første bilen ble levert i 2012 betyr det at de skal levere ut 2016. Om det gjelder fra første prototype var ferdig så burde avtalen være over nå. Men Tesla har vel tegnet ny samarbeidsavtale med Panasonic så vidt jeg husker om samarbeid på den nye fabrikken som kommer.

Større pakke gir faktisk kortere ladetid (for samme antall kWh).

Vil ikke en pakke på ca 100kw trenge mer tid for å lades opp enn en på 85?
Fremtiden er elektrisk.


pgi

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Større pakke gir også  mer ladetid.
Ja dette er noe jeg lurer på, vil lading kunne gå fortere med større batteripakke? Eller saktere? jeg trodde kanskje at man ville kunne lade med høyere effekt?

Espen Hugaas Andersen

Det tidligste jeg ville forventet forbedret batteripakke er siste kvartal 2015. Samtidig med lanseringen av Model X.

Men jeg tviler egentlig på at det kommer noen forbedret batteripakke da. Tesla har mangel på batterier, så da må fokuset være på å få opp volumet på produksjonen, ikke styre med nye celler. Det som virker mest sannsynlig for meg er at de venter med å gjøre noe nevneverdig med batteripakken frem til 2017. Når de kjører opp produksjonslinjene på Gigafactory er den perfekte mulighet til å endre på batteripakkene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

større batteripakke (kw) tåler å lades med mer strøm ja, men tviler på at 85kw pakken ikke kan lades samme steder som en eventuell 100kw pakke, og da vil uansett 85kw pakken lades hurtigere. Raskeste tesla kan lade på er vel en supercharger og tviler på at 100kw pakken lades fortere der hvis den har 25kw mer.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pgi på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:55
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Større pakke gir også  mer ladetid.
Ja dette er noe jeg lurer på, vil lading kunne gå fortere med større batteripakke? Eller saktere? jeg trodde kanskje at man ville kunne lade med høyere effekt?
Større batteripakke betyr at man kan lade med høyere effekt og/eller vente lengre med å trappe ned effekten.

Om de ikke endrer på superladerne betyr det at du kan lade med 135 kW i f.eks 30 minutter i stedet for 20 minutter før effekten trappes ned. Det tar lengre tid før batteriet når 100% SOC, men om man kun skal kjøre 400 km kan man klare seg med 50% SOC om man har ett 800 km batteri i stedet for 80% SOC om man har et 500 km batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:05
Sitat fra: pgi på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:55
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:46
Større pakke gir også  mer ladetid.
Ja dette er noe jeg lurer på, vil lading kunne gå fortere med større batteripakke? Eller saktere? jeg trodde kanskje at man ville kunne lade med høyere effekt?
Større batteripakke betyr at man kan lade med høyere effekt og/eller vente lengre med å trappe ned effekten.

Om de ikke endrer på superladerne betyr det at du kan lade med 135 kW i f.eks 30 minutter i stedet for 20 minutter før effekten trappes ned. Det tar lengre tid før batteriet når 100% SOC, men om man kun skal kjøre 400 km kan man klare seg med 50% SOC om man har ett 800 km batteri i stedet for 80% SOC om man har et 500 km batteri.


Har aldri ladet på en SC, men på vanlige ladestasjoner dropper hastigheten hvis man deler med andre elbiler. Jeg har til gode å se en SC uten minst en annen Tesla på lading. Man kan mate med mer strøm for å kompansere for det ekstra store batteriet, men spørsmålet er hvor lett det lar seg gjøre i forhold til tilgjengelig kraft i nettet og om utstyret er dimensjonert for å kunne levere mer strøm. Vil anta at man har en slags sikkerhetsmargin også. 
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Det er to stolper på hver lader. Det vil si at på en sc med åtte stolper kan fire biler lade med full effekt samtidig.

pgi

bedre kjemi i enn i dagens celler gjør kanskje også at man vil kunne lade raskere? høyere max effekt kanskje over lengre tid.

Det går veldig raskt med tesla ser det ut til blir overrasket om det ikke kommer forbedringer av batteri før 2017.
I tyskland vil jo dette kunne være en fordel. eller hvis man drar henger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA