Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemfri bil

Startet av bull, fredag 24. oktober 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

sigurdi

Helt enig med de andre, kjørelengde/mønster bestemmer om en bør velge 60 eller 85.
Noe lengre rekevidde med D sammenlignet med standard er dette et tillegg som bare må være med. :-) (Ennå viktigere på 60 en 85)
Kjører du pent, tar elektronikken seg av å bruke den motoren som fungerer mest optimalt i en hver situasjon, skulle du være Max uheldig og en driveunit dør, kan du alikevel bruke bilen som normalt men dog med en motor. :-)
Så lykke til på valget mellom 60D og 85D. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tonl

Men så har du bedre garanti på S85 vs S60. S85 er det 8 årgaranti (ubegrenset km) på batteri og driv verket. Mens det på S60 er enten 8 år eller 200.000km avhenger hva som inntreffes først.

sigurdi


Sitat fra: tonl på mandag 13. oktober 2014, klokken 08:38
Men så har du bedre garanti på S85 vs S60. S85 er det 8 årgaranti (ubegrenset km) på batteri og driv verket. Mens det på S60 er enten 8 år eller 200.000km avhenger hva som inntreffes først.
Så igjen avhengig av kjørelengde. :-)

Prisdifferansen skrumpet og inn, dersom man legger til SC på 60D.

Så for egen del er det ingen diskusjon.
Blir X85. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

-Xee-

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:04
Den nye modellen med 4x4 kommer uansett til å være etterspurt, så tror ikke den vil falle så mye i pris. Den har det siste nye innen sikkerhet og 4x4. Tror i stedet de som har den gamle modellen med 60kw vil slite nå. Den har mye mindre ytelse, den har ikke 4wd, ikke de viktige oppdateringene i forhold til sikkerhet og den har også mindre rekkevidde. Den nye 60kw modellen har alt, til og med samme motor som 85kw utgaven, men har litt mindre rekkevidde en s85d.

Kunne du spesifisere litt mer ang "gammel S60 vs ny S60". Er det noen forskjell på ytelsen på en S60 for 6 mnd siden kontra en S60 idag (uten D)? Autopilot/sikkherhetssystemene er jeg klar over :)

Sjøhyene

Kjører du nesten bare rundt i nærområdet så er S60 et godt valg, men skal du ut på langturer noen ganger i året ville jeg strukket meg langt for å få råd til 85 versjonen. Tenker ganske ofte at jeg er glad for å at jeg har alle de kWh``ene som jeg har. Kunne sikker klar meg med 60, men mange turer måtte vært planlagt litt mer nøye. Så man får litt mer ro i sjela egentlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

Sitat fra: -Xee- på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:49
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:04
Den nye modellen med 4x4 kommer uansett til å være etterspurt, så tror ikke den vil falle så mye i pris. Den har det siste nye innen sikkerhet og 4x4. Tror i stedet de som har den gamle modellen med 60kw vil slite nå. Den har mye mindre ytelse, den har ikke 4wd, ikke de viktige oppdateringene i forhold til sikkerhet og den har også mindre rekkevidde. Den nye 60kw modellen har alt, til og med samme motor som 85kw utgaven, men har litt mindre rekkevidde en s85d.

Kunne du spesifisere litt mer ang "gammel S60 vs ny S60". Er det noen forskjell på ytelsen på en S60 for 6 mnd siden kontra en S60 idag (uten D)? Autopilot/sikkherhetssystemene er jeg klar over :)


Nå er ikke bilene testet skikkelig ennå pga de er akkurat presentert, men i følge opplysningene skal s60d ha 380hk. Den er imidlertid litt tregere enn s85d med samme motorene, så om det er helt reelt er jeg usikker på. Batteriet bregrenser gjerne effekten litt. Kanskje den klarer å yte 380hk et lite øyeblikk og at storebroren som har større batteri klarer å holde denne effekten litt mer. Effektkurven er jo ikke flat.  Gamle s85 ble testet i dyno og da leverte den over 400hk max. Den nye s60d har uansett blitt kjappere og fått litt bedre rekkevidde. :)
Fremtiden er elektrisk.

Brede

Nå ser det ikke ut til av får gamle bil nummer to klarer seg noe stort lenger enn til neste EU-kontroll og Model 3 ser ut til å drøye for lenge for oss..
Sitter nå å konfigurerer en fullstendig strippet S60D da vi ikke har sjans til å gå over 500k for ny bil, men du verden det sitter langt inne å kjøpe bil uten noe av tilleggsutstyret..  :-\

kjølholdt

#22
konfigurerte en s60 med så lite som jeg klarte, grunnpris pluss SC tilgang og tech pakke. 504000. mye bil for penga. Men rekkevidde er viktig ergo ribbet 85
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:17
Nå er ikke bilene testet skikkelig ennå pga de er akkurat presentert, men i følge opplysningene skal s60d ha 380hk. Den er imidlertid litt tregere enn s85d med samme motorene, så om det er helt reelt er jeg usikker på.

Reagerer også på det samme. Tidligere har man vistnok fastslått at 60 og 85 var utstyrt med samme inverter/motor, og at mens 60 var begrenset av hva batteriet klarte å levere så var 85 begrenset av inverteren. P85 skulle vistnok igjen ha vært begrenset av batteriet - motoren der har vistnok hele tiden vært teoretisk i stand til å levere over 470hk.

Så, uten å ha endret batteriet og/eller kabling fra batteri til inverter, så burde 60D fortsatt være begrenset til den samme effekten de har hatt hele tiden - evnt. med en liten (ensifret antall prosent) effektøkning da de nye motorene vistnok skal være mer effektive enn den gamle. Ett annet spørsmål er jo også om den hele tiden har levert mer effekt enn oppgitt. Er flere som har rapportert mye bedre 0-100 tider enn oppgitt for 60.

Endringer av batteri og/eller kabling fra batteri til inverter antar jeg at er grunnen til at P85 koster mye mer å få i "D" utgave enn de andre, så da antar jeg at verken 60D eller 85D har fått noen oppgraderinger her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:57
Kjører du nesten bare rundt i nærområdet så er S60 et godt valg, men skal du ut på langturer noen ganger i året ville jeg strukket meg langt for å få råd til 85 versjonen. Tenker ganske ofte at jeg er glad for å at jeg har alle de kWh``ene som jeg har. Kunne sikker klar meg med 60, men mange turer måtte vært planlagt litt mer nøye. Så man får litt mer ro i sjela egentlig.
Tja. Har man kjørt Leaf&co virker jo 60 kWh som et hav av strøm.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bull

Etter en lang helg med mye grubling, så kokte valget ned til en ribbet S60D eller en velutstyrt S85D. Resultatet ble at jeg meldte meg ut av det lokale treningssenteret, slutta med mine 2 daglige Redbull og bestilte en S85D. Gutta i Amsterdam har vært veldig hjelpsomme og hyggelige, så min opprinnelig bestilte S85 ble kansellert og depositumet overført til den nye bestillingen.

Takk for alle innspill :)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

bb

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 12. oktober 2014, klokken 05:55
Hadde økonomien tillatt det, ville jeg også valgt Vinterpakke, og Lydpakke.
Vinterpakken er etter min erfaring helt unødvendig.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: Brede på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:53
Nå ser det ikke ut til av får gamle bil nummer to klarer seg noe stort lenger enn til neste EU-kontroll og Model 3 ser ut til å drøye for lenge for oss..
Sitter nå å konfigurerer en fullstendig strippet S60D da vi ikke har sjans til å gå over 500k for ny bil, men du verden det sitter langt inne å kjøpe bil uten noe av tilleggsutstyret..  :-\

Under 500k er vel umulig på en S60D, du trenger vel vinterdekk? SC-tilgang og Type 2 kabel er vel også bortimot obligatorisk om man skal bruke den til noe som helst annet enn pendling og lokalkjøring, og da havner den på 527.400,-. Så om grensa var 500k ville jeg tatt S60 (uten D) med vinterdekk, SC og Type 2 (502.300,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: bb på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:32
Vinterpakken er etter min erfaring helt unødvendig.

Nå sier du jo selv at du sjeldent har folk i baksetet, og dersom viskerne bare tines så-som-så skjønner jeg konklusjonen din. For oss som ofte har unger i baksetet er derimot setevarmerne helt geinale. Våre har nemlig svært ulike oppfatninger om hva some r passe varmt/kaldt, og justering vha "bajskokeren" som den populært kalles har fungert utmerket. Også på sommerstid, da vi som er våkne i forsetet kan ha det behagelig svalt, og ungene som sover kan få en liten lunk under baken så de ikke blir kalde. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA