Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemfri bil

Startet av bull, fredag 24. oktober 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

bull

Jeg prøver å bestemme meg for en konfigurasjon til å erstatte min opprinnelig bestilte S85. Nå står det mellom S60D og S85D. Jeg har egentlig satt meg som mål å havne rett rundt 620000kr, og det er fullt mulig å konfigurere S85D til å passe inn der, men da er det mye utstyr jeg ønsker som må vike. Jeg ser så klart fordelene med S85D, men hvor mye dårligere er egentlig rekkevidden på S60D (typical)?

Holder til i Kristiansand og bilen vil stort sett bli brukt i 5mils omrekts, men må være i stand til å kjøre rundt i fjellheimen vinterstid. Spesielt viktig er det å komme meg til Ulsteinvik uten å låne schuko stikkontakt "hele tiden" på vei dit. Tanker?

samotholt

Ekstratustyr er bare et luksusgode som  sannsynligvis også vil koste mer å vedlikeholde i framtiden. Kan dog være en fordel ved salg men tror generelt det er vanskelig å få igjen pengene.

Det viktigste er vel at bilen gjør jobben som kreves? Fra A til B. Trenger du 85 kwh så kjøp det og kutt ned på ekstrautstyr. Husk også at rekkevidden vil bli litt mindre når batteriene taper seg.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har nå mange venner og kolleger med TMS: de fleste med S85 men et par S60 er det også. Begge med S60 har et forbruk som er likt - eller lavere -  enn det jeg har med min Leaf; de andre med S85 har et høyere forbruk. Noe skyldes lavere vekt på S60, men muligens det også skyldes at de med S85/P85 tar mindre hensyn til forbruk siden de har såpass stort batteri?
Uansett er 5 mil godt innenfor grensen for "100 miles" bilene som Leaf/eGolf/Soul. Når du snakker om fjellturer så er det et spørsmål om hvor langt det er til fjells.
Fra Kristiansand til Ulsteinvik vil etter hvert ha anledning til SuperChargerere underveis.

Men, S85D vil uansett ha minst 30% lengre kjørelengde enn S60D, ta også med i beregning at kapasiteten går ned etter hvert. På min Nissan Leaf fikk jeg ca 10% reduksjon etter ca 75.000km. Ikke dramatisk, men ille dersom du har beregnet at kjørelengden må være 100% av nybilkapasitet i flere år.....

bull

Sitat fra: samotholt på søndag 12. oktober 2014, klokken 01:03
Ekstratustyr er bare et luksusgode...

Er ikke hele bilen det?  ::)

Klart det vil hjelpe voldsomt etterhvert som supercharger nettverket bygges ut, og jeg har tilgang til veldig gode lademuligheter hjemme (400V 32A). Men har litt skrekken for å bli sittende tom for strøm midt oppe på høyfjellet vinterstid. Håper noen kan dele erfaringer med S60 vinterstid, og hvordan det påvirker rekkevidden.

samotholt

Sitat
Er ikke hele bilen det?  ::)

Godt poeng, kjøp sykkel  :)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Mippen

#5
Hvis du kjører via Oslo så kjører du forbi 6 superladere, så hvis du konfigurerer bilen med superlading inkludert kan du klare å kjøre turen med en, kanskje to superladinger hvis du kjøper s60d. Med s85d må du nok lade en gang uansett. Spørsmålet blir om du syns det er greit å lade en gang ekstra på superlader hvis du kan få en billigere bil med mer utstyr. I følge Tesla kommer det en superlade mellom Stavanger og Bergen, og en superlader utenfor Bergen. Det er fra før i Sandane. Det skal derfor ikke være noe problem å kjøre til Ulsteinvik uten å måtte lade med schuko selv med s60D. De to laderene på e39 skal være klar i løpet av 2015, så når du har fått bilen er de sikkert på plass. Den første mellom Bergen og Stavanger skal komme i løpet av vinteren. I forhold til rekkevidde har jeg lest at selv på vinteren har s60 godt over 20mil rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

petersv

Som vibser nå på finn får du ikke igjen pengene til ekstrautstyr, med unntak av tech (hittil.) Nå som ryggesensorer er standard trenger man knapt det heller. En basic med tech er et kanonvalg! Luft er ev. å anbefale hvis framkommelighet er et must.

kjølholdt

Hvis du skal til Ulsteinvik med jamne mellomrom ville jeg gått for 85kwh. Riktignok er det nå SC i sandane, det skal komme en rundt Bergen . Deretter kommerdet en mellom Stavanger Bergen . Forsåvidt godt dekket men kjedelig å lade mange ganger på SC på en tur.kjører sjøl ofte Bergen - gursken . Gikk akkurat på en tank men spennende av og til
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mippen

#8
Alt handler om prioriteringer. I teorien skal man klare å kjøre fra Kristiansand med en stopp på Superlader, men det tryggeste er nok å lade 10 min ekstra på neste superlader for å komme fram. Til sammenligning kjørte jeg fra Askøy utenfor Bergen til Nordmøre med en Leaf og måtte lade 5 ganger. Den har 24kw pakke (22 tilgjengelig) og det er 530km. Alt går men det hadde naturligvis vært bedre med større pakke. Hadde jeg hatt s60 ville jeg klart det med en  liten stopp på SC. Har selv 85kw pakke i bestilling.
Fremtiden er elektrisk.

bull

Mange gode innspill her :) Det frister mer å ha en "fullspeca" S60D enn en ribba S85D, så jeg må gjøre noen vurderinger i løpet av kvelden. Utrolig surt å ende opp med å bestille en bil jeg ikke er fornøyd med.

Også_Øyvind_H

Du må huske at selv om kjøpesum ofte blir brukt som et viktig kriteria, så er det totalkostnaden ved eierskapet som er viktig.

85 er noe dyrere i innkjøp, men vil være mer attraktivt/"alltid" være høyere priset enn 60. Dersom du planlegger å ha bilen til den går i graven, så vil selvsagt en 60 koste deg mindre pr år, men om du skifter med jevne mellomrom så blir nok 85'en marginalt dyrere.

Jeg tror en velutstyrt 60 er dårlig butikk, for andrehåndskjøpere av denne er i utgangspunktet på jakt etter en bil som er så billig som mulig.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Mippen

Buktprisen er uansett en risiko. Elbiler  er ganske unge og tesla har alt varslet at det kommer oppgraderte batteripakker. Når dette kommer er det en sjanse for at prisene faller litt. Hvis man skal spare mest mulig penger er det lurt å beholde bilen en stund. Da spiller det ikke så stor roller om den er 60kw eller 85kw så lenge den dekker behovene.  Den nye modellen med 4x4 kommer uansett til å være etterspurt, så tror ikke den vil falle så mye i pris. Den har det siste nye innen sikkerhet og 4x4. Tror i stedet de som har den gamle modellen med 60kw vil slite nå. Den har mye mindre ytelse, den har ikke 4wd, ikke de viktige oppdateringene i forhold til sikkerhet og den har også mindre rekkevidde. Den nye 60kw modellen har alt, til og med samme motor som 85kw utgaven, men har litt mindre rekkevidde en s85d.
Fremtiden er elektrisk.

Diravi

Husk at elbilmarkedet handler om mer enn Tesla! Det er flere og flere, typisk barnefamilier,som nå kikker etter en elbil som eneste bil men som ikke får regnestykket til å gå opp med en ny Tesla av noen type, og som ikke kan ha en Leaf eller Soul som eneste bil pga rekkevidden. Det finnes ingen mellomting i markedet i dag, B-klasse vil begynne å nærme seg. Da kan en pent brukt S60 være et alternativ for den kjøpergruppen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

hgs

Etterhvert vil nok du som mange andre her inne bli nokså bevisst på hvordan du behandler batteriet ditt. Enkelt sagt vil det si at du prøver å unngå å fylle det helt opp og kjøre det helt ned, selvsagt med unntak av de gangene du behøver den rekkevidden. 85 - varianten er lettere å holde i det gunstige området 20-80 SOC. 

Uansett er dette så behovsavhengig at kun du selv vet best, men hvis du ser på 85 kWh - batteriet som "ekstrautstyr" er det nok annet ekstrautstyr jeg ville droppet før det. Husk også at 85 har bedre garanti på både batteri og drive unit.     
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Cobos

Som en som har en "gammel" fullspeccet S60 vil jeg si at den er best naturligvis. :)

Realiteten er nok at du må vurdere hvor ofte forskjellen i rekkevidde betyr noe for deg. Med flere superladere og andre ladere er det mest sannsynlig mulig å komme alle de samme stedene med en S60 som med en S85, det tar bare lenger tid og kanskje mye lenger tid.

Samtidig jeg har luftfjæring og oppgradert lyd. Jeg bruker det i mine ører nydelige anlegget hver gang jeg kjører bilen, luftfjæring er veldig praktisk hele vinteren og ellers også. Jeg har et interiør jeg ønsket som er fint hver gang jeg sitter i bilen osv. For meg er det kanskje 1-2 ganger i året jeg kunne ønsket jeg hadde en S85. Og da får jeg bare ta meg en bolle, altså mens jeg venter på ladingen :).

Se hva som blir umulig uten riktig utstyr, velg det du gjerne vil ha og så se hva du ender på. Ytelsesforbedringen mellom S60 og S85 tviler jeg på at du merker, vet ikke hvordan det er med S60D og S85D? Kjører du derimot såpass langt ofte at du drastisk kutter antall ladestopp er fort en S85 verdt det. Jeg tviler på at mange med S60 kjører så langt at forskjellen i garanti betyr noe.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA