Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukte blokker til Saxo?

Startet av Mippen, fredag 24. oktober 2014, klokken 15:51

« forrige - neste »

Mippen

Hva er inkudert i den nye teknikkpakken utenom autopilot og acc? Har de inkludert en del av tilvalgene i pakken? Tidligere kunne man for eksempel velge tåkelys men fant ikke dette valget nå.
Fremtiden er elektrisk.

Brede

Står vel ganske greit der:


Tech Package with Autopilot

Teknologipakken legger en rekke funksjoner til en allerede avansert bil.

    Innebygde kart og navigasjon for Nord-Amerika med gratis oppdatering i 7 år
    LED kjørelys, hjørnelys og tåkelys
    Automatisk, nøkkelfri døråpning
    Belyste dørhåndtak
    Elektrisk hevet bagasjelokk
    Elektrokromatiske speil
    Elektrisk innfellbare sidespeil med varme
    GPS-aktivert Homelink
    Seter og speil med minnefunksjon, og førerprofil

Regner med at amerikanske kart er feil  :P

Leaf_2014

Ingen forbedringer av 25w juletrelanglys?
Leaf 2014

Muffinman

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:25
Ingen forbedringer av 25w juletrelanglys?
Eller blekt måneskinn :)

Man bør vel få på plass skikkelige lys med 35W, lyktespylere og nivellering snarest. Gjerne med tilleggslys for fjernlysene, og aller helst uten dugg.

Mippen

Formulerte meg kanskje litt feil. Tenkte egentlig på de nye funksjonene i forbindelse med radaren og om det er andre ting som ikke er nevnt. Er det slik at bilen parkerer av seg selv for eksempel?

Er fjernlysene på tms dårlige?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

#5
De er "kastrerte" i den forstand at de er satt ned fra 35W til 25W på grunn av krav til lyktespylere og nivellering i EU (og ikke i US). I tillegg er fargetemperaturen relativt kald (tipper rundt 6000 mot 4300 som er "standard"), noe som gir lavere praktisk lysutbytte. Sikkert et valg som er gjort i forhold til design - alt av lys i bilen har kald fargetemperatur. Lyskjeglen i kastrert versjon er i tillegg veldig smal og gir lite lys langs veikanten.

25W D8S er vel i utgangspunktet tenkt brukt i low-end lykter. De forrige bilene jeg hadde var ikke premium-biler, men hadde 35W xenon pluss tilleggslykter til fjernlysene. Det har vel sjelden vært mer treffende å beskrive forskjellen som dag og natt.

Birger

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:56
Er fjernlysene på tms dårlige?

Det finnes bedre på markedet, men jeg lider ingen nød. For egen del har det aldri vært noe savn med lyktespylere og effekten i lysene er god nok.

TMS er ikke best på alt ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: Birger på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:56
Er fjernlysene på tms dårlige?

Det finnes bedre på markedet, men jeg lider ingen nød. For egen del har det aldri vært noe savn med lyktespylere og effekten i lysene er god nok.

TMS er ikke best på alt ;-)

Jeg synes også fjernlysene er gode nok, og jeg kjører mye på landevei i mørket. Skal vi først snakke om dårlige fjernlys så ta heller en titt på Leaf sine. Der snakker vi skikkelige stearinlys...

Forrige bil var en Touran med bi-xenon og halogenfjernlys i tillegg. Jeg synes ikke forskjellen er så veldig stor. Vurderte en stund å oppgradere til 35W men har slått det fra meg etter å ha kjørt en stund med 25-watterne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:33
Jeg synes ikke forskjellen er så veldig stor.
Hadde også samme lyskonfig på forrige bil, og synes derimot at forskjellen er svært stor. Med originale lys var jeg ofte ikke komfortabel med å kjøre over 70 på mørke, våte veier. I tillegg har jeg litt "lysallergi" og fant at den lille skjermen ikke lot seg dimme tilstrekkelig ned.  Konklusjonen min er at jeg ikke turde kjøre en vinter til med dette, og oppgraderte til 35W 4300K. Det gjør lysene tilstrekkelige, og forholdet mellom lys fra liten skjerm og lys inn frontruta er endret slik at den lille skjermen ikke lenger oppleves som sjenerende.

Kjøremønsteret mitt bærer preg av langkjøring som ikke lar seg planlegge, det vil si at jeg kjører ofte og langt uansett forhold til alle døgnets tider.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:42
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:33
Jeg synes ikke forskjellen er så veldig stor.
Hadde også samme lyskonfig på forrige bil, og synes derimot at forskjellen er svært stor. Med originale lys var jeg ofte ikke komfortabel med å kjøre over 70 på mørke, våte veier. I tillegg har jeg litt "lysallergi" og fant at den lille skjermen ikke lot seg dimme tilstrekkelig ned.  Konklusjonen min er at jeg ikke turde kjøre en vinter til med dette, og oppgraderte til 35W 4300K. Det gjør lysene tilstrekkelige, og forholdet mellom lys fra liten skjerm og lys inn frontruta er endret slik at den lille skjermen ikke lenger oppleves som sjenerende.

Ja, vi har alle forskjellig syn og forskjellig lysfølsomhet, så at dette oppleves på forskjellige måter er ikke akkurat merkelig. Lyset på skjermene plager f.eks ikke meg, og jeg har de stort sett ikke dimmet helt ned i mørket heller (typisk på 5 eller 10%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede

Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:56
Formulerte meg kanskje litt feil. Tenkte egentlig på de nye funksjonene i forbindelse med radaren og om det er andre ting som ikke er nevnt. Er det slik at bilen parkerer av seg selv for eksempel?


Ahh, da skjønner jeg.  :)
Vanskelig å finne informasjon om dette ja. Slik som jeg forstod det på presentasjonen i USA så virker det som om at mye av det som ble lagt fram kommer med programvare etter hvert.
Her tror jeg en bare må følge med på hva de første i USA som får levert bilene med utstyret melder tilbake om.
Det er jo bestendig litt slik med Tesla at en vet aldri hva en får.  :P

Omnilord

Dette skriver de om "Autopilot for motorvei" i designstudioet:
"Model S comes standard with a forward looking camera, radar, and 360-degree ultrasonic sensors that actively monitor the surrounding roadway. Progressive software updates over time will enable sophisticated safety and convenience features that use these sensors to respond to real world conditions. Safety features include systems that warn drivers of potential hazards and help avoid or lessen the impacts of collisions. Convenience features include everyday driving maneuvers that reduce driver workload, such as traffic aware cruise control and automatic parking.

Safety features, today and in the future, are included in every Model S with Autopilot hardware. Convenience features will be included in the Tech Package. It will take several months for all the features to be completed and uploaded to the cars. "


Så slike ting som automatisk parkering er nok fortsatt noen måneder unna (forhåpentligvis kun noen vanlige måneder og ikke Tesla-måneder).
X Sig reservert

Philippo10

Håper at det har kommet auto-nedblending på langlysene.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

petersv

Sitat fra: Philippo10 på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:07
Håper at det har kommet auto-nedblending på langlysene.

Jeg håper også at det kommer. Kommet har det derimot ikke. Kanskje hvis mange nok av oss legger inn feature request på det, så kommer det slik som det gjorde med hill-assist? Jeg skal i alle fall etterspørre det.

Mippen

Ok, så det vil si at vi får tingene litt etter litt? Noen som vet hva den blir levert med "out of the box"?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA