Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?

Startet av Malawi, fredag 24. oktober 2014, klokken 12:23

« forrige - neste »

Malawi

Heisann, er det noen som vet ca hva det koster å sette opp og drive et ladepunkt?
Tenker både vanlig 32A og hurtiglading.

emil

Hvor mye koster en bil?
Tenker både rød og med sommer+vinterdekk?

Det er ikke noe fasitsvar på hvor mye det koster å sette opp et ladepunkt. Er du heldig har du en 400V fordeling i umiddelbar nærhet og kan sette opp et 22kW AC ladepunkt for rundt 10.000kr. Er du uheldig og kun har 230V trefas langt unna kan det være at det koster opp mot 100.000kr med alt inkludert.

Samme med hurtigladere. Selve 50kW DC hurtigladeren som de fleste elbiler bruker koster rundt 400.000kr +/- 100.000 eller noe sånt. Alt av infrastruktur rundt kan fort koste det dobbelte i tillegg.

Drift kan koste minimalt hvis folk behandler utstyret pent, eller masse hvis det er mye feil og skader.

Malawi

Den skal være blå med helårsdekk.  :P

Trodde hurtigladerene var en god del billigere, type 150 tusen/stk +montering osv. Ser ut til at jeg kanskje bommet ganske grovt der. Tenkte rundt 100.000 ekstra for graving/infastruktur pr hurtiglader punkt skulle være å ta godt i.
(Så på denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14273.0)

Prøver å lage et veldig røfft overslag på hva det ville koste Bergen Taxi å sette opp hurtigladere og AC ladepunkt på holdeplassene. Er snakk om rundt 15 steder det kan være aktuellt. De fleste steder tenker jeg 1-3 hurtigladere og tilsvarende antall AC punkt. +et par sentrale holdeplasser med flere ladere. (Flesland og bynært - nøstet kan kanskje være en god kandidat)

Dersom det er snakk om en investering på 10 mill, tenker jeg at det kan holde å øke sentralavgiften med 200/mnd/bil (450 biler) for å dekke renter og drift med noen få elbiler. Så kan man øke beløpet etterhvert som antallet og forbruket øker.

Er strømmen inkludert i sentralavgiften, vil det stimulere flere til å bytte, spesiellt når andelen går opp og det gjerne er snakk om en tusenlapp ekstra i mnd. I tillegg bør det være mulig å selge strøm til konkurrenter, og dermed få ned utgiftene.

Jeg vet at det er flere drosjeeiere som vurderer model x, men vi har jo en ganske ekstrem rekkeviddeangst siden vi aldri vet om neste tur går til Festplassen eller Voss. -Dette til tross for at en Tesla koster ganske mye mere enn en E-klasse registrert som drosje.

På den annen side er Teslas garanti på motor og batterier en drosjeeiers våte drøm.

Electrix

Å sette opp 22kW AC punkter er ganske rimelig, og vil gi god lading for Tesla og Zoe mens man venter. Andre biler kan også lade tregt herfra eller raskere med portabel semi-hurtig DC lader til ca 100 000,- men da er det nok mer lønnsomt med Zoe. Man kan enten velge at drosjesentralen selv setter opp disse og inkluderer strøm i driftsmodellen, eller man kan få Grønn Kontakt eller Fortum til å sette opp punktene og ta betalt for lading. Begge deres AC ladingpriser er ganske ok og mye billigere enn bensin/diesel. Sistnevnte løsning vil også frita sentralen for store investeringer og prosjektering, man må antakeligvis bare stille området til disposisjon. Taxier er nok også drømmekunder for disse da de er mye I drift og trenger derfor lading I løpet av dagen, I motsetning til privatbiler som stort sett klarer seg med hjemmelading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Malawi

22 KW blir fort for lite. Det vil jo da fort ta 1-2 timer å lade opp igjen etter morgenrushet. Selv om det er stille etter morgenrushet, er det ikke *så* stille. :-)

Er ikke umulig at det kan bli noen mindre elbiler, men tenker den mest aktuelle modellen vil være Model X pga rekkevidden og plassen. Kan tenke meg at en Model X gjerne bruker noe over 100KWh i døgnet, så da må man ha endel effekt på laderen. Aller helst skulle det ha vært Tesla-ladere på holdeplassen, noe som kanskje kan bli aktuellt litt inn i fremtiden.

-Er ikke mye nytte i en drosje som må stå flere timer og lade mens regnet øser ned og "hele byen" vil ha bil. :-)

Tenker selv at det beste er at sentralen driver dette, muligens med innleid hjelp til service. Det er en grei forsikring mot at prisen senere vil bli langt høyere. Sentralen trenger bare gå i balanse, mens andre aktører vil jo være avhengig av å generere et overskudd på ladestasjonene.

Skulle man få støtte fra Enova(tidl transnova) og evt kommunen, tror jeg ikke det blir noe voldsomt løft for sentralen. Det jeg heller frykter da er reguleringsplaner osv. som jeg anntar at fort kan trenere et slikt prosjekt.

Espen Hugaas Andersen

#5
Per dags dato, så er 22 kW Type 2 det beste alternativet for Tesla i taxidrift. Kanskje Model X kommer med støtte for 43 kW Type 2, men dette er litt tvilsomt.

Man må nesten spørre seg - trenger man å kunne ta turer opp til 400 km rett etter morgenrushet?

Utifra at du sier at man trenger 1-2 timer å lade opp etter morgenrushet, så har vel 25-50% av batteriet gått med i morgenrushet. Da har man fortsatt 200-300 km rekkevidde. Det er jo ikke slik at man må lade bilen full! Man kan fortsatt ta mange småturer før batteriet er tomt.

Hvis man får stått og ladet på 22 kW fire timer i løpet av arbeidsdagen, og starter med fullt batteri på morgenen, så kan man kjøre ca 800 km/dag. Med gjennomsnitt på 60 km/t blir dette altså en arbeidsdag på 17 timer og 20 minutter, der 13 timer og 20 minutter er kjøring og 4 timer er lading. Er ikke dette nok??

Jeg ville lagt opp til en drøss med 22 kW Type 2 ladepunkter, og antatt 10.000 kroner stykket. Man får litt kvantumsrabatter her og der, og man kan vel velge bort de mest ugunstigste lokasjonene, så dette bør være ganske nært sannheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Jeg kjører ikke drosje så jeg kjenner ikke bruksmønsteret helt, men I byene er det vel veldig mye relativt korte turer? og mye korte stopp på egne taxi "holdeplasser", både I sentrum og på flyplass, togstasjon ol. Er det lett og rimelig kan man få en god del lading fra et 22kW punkt I løpet av den tiden man likevel venter, og taxisjåfører spiser vel også? En Tesla kan kjøre ganske langt før den virkelig MÅ ha lading, og med en del smålading tror jeg det er ganske sjeldent at man må stoppe kun for å lade. I slike tilfeller kan det være gunstig med mere effekt, men da kan man jo bruke det kommende chademo-adapteret og lade 50kW fra en hurtiglader. En Zoe lader vel fra 25% til 75 % på en halvtime med 22kW ladepunkt?

Jeg vil tro det holder langt å pepre typiske steder der taxier står med 22kW punkter, og heller svinge innom en 50 eller 100kW ladestasjon om det er krise.

Jeg tror heller ikke det er så gunstig for taxisentralen å drifte dette selv. Det koster å sette opp dette og administrere. For eksempel koster det 50,- pr time hos Grønn Kontakt, det er rett over 2 kr kWt. Jeg tror det er vanskelig å få det billigere selv hvis du tar med alle kostnader. Mulig man kan sette opp enkelte punkter ved sentralen og andre steder man har nok inllagt strøm allerede.

For å øke inntjeningspotensialet for en operatør I begynnelsen kan en også gi tilgang til private inntil det blir mange nok taxier til at man trenger hele plassen selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA