Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor ofte MÅ man lade ?

Startet av Lynet, mandag 23. februar 2009, klokken 23:29

« forrige - neste »

Lynet

Tok en oppladning av noen pent brukte blokker i dag for å teste dem.
Har en strømforsyning som leverer 7A konstant, men den er justerbar så etter 14 timer justerer den jeg ned til 5A i 3 timer for å få ca 15% overlading.

Men det som virkelig ble interesant var at jeg målte gassingen på blokkene.

Ved sltten av hovedladingen med 7,4V og 7A gasset det 0,5L på 20 minutter.

Men ved slutten av overladingen var spenningen 8,7V da tok det bare 2 minutter å fylle halvliteren!! Den andre blokke jeg ladet samtidig hadde bare 8,4V men den gasset 0,5L på 4 minutter.

Det er sikkert noen som er god i kjemi som kan beregne hvor mye vann en halv liter gass utgjør?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Er ikke god i kjemi, men volum av gass må vel ses i forhold til et mottrykk.

Samlet du opp gassen i en omvendt flaske, slik at mottrykket er 1 atm, eller inne i en ballong?.

Du kan jo regne det motsatt vei, og si at  500 hr  overlading tilsvarer ca 1/2 liter vann.

I 500 timer er der 15000 av disse halvliterene dine, m.a.o. 7500 liter gass av 1/2 liter vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Samlet gassen i et vannfylt Dahls ølglass på 0,5L snudd opp ned i et kar med vann. Gassen ble ført inn med slange under glasset slik at vannet etterhvert ble erstattet med gass.

Er litt betenkt med tanke på vedlikeholdslading i garagen neste gang. Ca 5-10 liter knallgass i minuttet i en garage med lite lufting  :o, kanskje jeg blir den nye mannen i månen  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Dette er ikke helt sammenlignbart siden det er forskjellig kjemi, men om man snakker om hydrokarbongasser som Propan, så vil en liter flytende Propan bli til ca 600 liter Propan i gassform. En indikasjon er det uansett.

Gassen du får er ikke knallgass. Det er vann som fordamper i utgangspunktet. Det er jo det vi må erstatte ved en vannservice.
Men dersom du får en reversering eller tørrkoking på blokkene får du mye høyere temperaturer. Om du da får en knallgass som kan gi deg en eksplosjon ser jeg ikke bort fra.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på mandag 09. februar 2009, klokken 00:33
Gassen du får er ikke knallgass.

Er du sikker på det. Må gjenta forsøket, men mener å huske at gassen samlet opp i en ballong smallt svært så godt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg må nok inrømme at jeg ikke er sikker på det.
Ser jo at det burde ligge til rette for en knallgassproduksjon pga både to elektroder, likestrøm og vann som koker/spaltes.
Burde jo undersøkes da vi tester blokkene i lukkede rom....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lynet

Jeg er nok nesten 100% sikker på at det er knallgass. Begrunnelse: Blokkene var kalde, mellom 10 og 20 grader. Og da damper vann faktisk veldig lite.....
Det er nok elektrolyse ja.
Men fordelingen hydrogen og oksygen i gassen vet jeg ikke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på mandag 09. februar 2009, klokken 14:39
Men fordelingen hydrogen og oksygen i gassen vet jeg ikke.

Det kan vel ikke være noe annet enn 2 deler Hydrogen og en del Oksygen.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Ved overlading går energien som tilføres til elektrolyse i batteriet. Ved denne elektrolysen spaltes vennet til 2H +O.  Mao. ideell knallgass.

Som bilelektriker og elbileksperimentator(?) har jeg noen ganger fått bekreftet dette den harde vei.

Sitat fra www.plasmaboyracing.com : We blow things up, so you don't have to!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA