Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dødt batteri - umulig å få tak i nytt?

Startet av olabt, torsdag 23. oktober 2014, klokken 15:46

« forrige - neste »

sigurdi

Er vel ikke mer bekreftet en at det er sakt ved visning at den skal bli best i klassen på nettop hengerlast. :-)
Men om dette er elbilklassen, skal det ikke så mye til.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: KrW på onsdag 15. oktober 2014, klokken 00:25
..Liker også å stige inn i en høyere bil og oversikten med den høyere sitteposisjonen. Og selvsagt pga. awd, hengerfeste og bakkeklaring....
Argumentene over pluss 7 fullverdige sitteplasser i en elbil med lang rekkevidde vil sannsynligvis alle kunne bli dekket i TMX.

elbilertilalle

Jeg byttet til TMS P85D og sagt opp TMX reservering.

Begrunnelse:
- AWD: er nå også tilgjengelig på TMS
- ekstra passasjerseter. Vi trenger å kunne ta med noen ekstra av og til og det la seg gjøre med TMS ved å ha barna bak.
- hengerfeste: Jeg har også behov for hengerfeste. Men det er vel ingen garanti at TMX faktisk kan trekke en ~1400kg henger. Den siste eposten vi fikk (etter jeg hadde bytttet) bekreftet dette forsåvidt: at hengerfesten er ment for å ha sykkelstativ etc...
- ski/tak boks: Ikke mulig med TMX.
- TMX er forsinket igjen. EU vil at norge innfører MVA på elbiler.

Konklusion: Jeg byttet til TMS. Alle behov er dekket, bortsett fra hengerfeste :( men da får vi takboks istedenfor :). Forbruket er også bedre på TMS...

Noen flere som har byttet?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Amoss

Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 22. november 2014, klokken 22:46
EU vil at norge innfører MVA på elbiler.

Dette er ikke korrekt. Finansministeren vår ønsker at EU skal kreve at Norge skal innføre MVA på elbiler... (men hun tok seg goooood tid på å sende den ønskelisten, da hun ikke ønsket seg avslaget før nødvendig :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

herr x


Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 22. november 2014, klokken 22:46
Jeg byttet til TMS P85D og sagt opp TMX reservering.

Noen flere som har byttet?
Jeg byttet akkurat også til P85D men har ennå ikke sagt opp min TMX-reservasjon. Orker ikke vente til midten av 2016 for å få levert TMX og trenger å bytte bort fossilbilen snarest. Det eneste som vi egentlig mangler med P85D er hengerfeste (det er 100% bekreftet at dette kommer til TMX) og det er noe som føles nødvendig når man bor i hus.

Vet ikke om vi skal selge TMS når det er vår tur i TMX-køen, det spørs hvor stort problem det oppleves å ikke kunne trekke tilhenger (vi ønsker kun å ha en bil). Tenker at jeg kanskje kansellerer min TMX-reservasjon når der blir vår tur, kjører TMS to år og siden kjøper TMX når de fått løst de første barnesykdommerne. Alt spørs når TMX faktisk blir levert.
Model X, 90D

sigurdi

#35
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 23:02
Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 22. november 2014, klokken 22:46
EU vil at norge innfører MVA på elbiler.

Dette er ikke korrekt. Finansministeren vår ønsker at EU skal kreve at Norge skal innføre MVA på elbiler... (men hun tok seg goooood tid på å sende den ønskelisten, da hun ikke ønsket seg avslaget før nødvendig :p )
Er nok heller ikke100% korrekt.
Er innføring av mva fritak for elbiler for bedrifter ikke privat personer, som er grunnen til at det ble/blir søkt og at det ikke kom på 2015 statsbudsjett. :-)
Hadde ESTA sakt at 0mva på elbiler til bedrifter var subsidiering kunne en risikere at bedrifter måtte tilbake betale mva til staten i ettertid.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 28. november 2014, klokken 23:34
Er nok heller ikke100% korrekt.
Er innføring av mva fritak for elbiler for bedrifter ikke privat personer, som er grunnen til at det ble/blir søkt og at det ikke kom på 2015 statsbudsjett. :-)

Nja og tja... Kan nok være det som er den formelle bakgrunnen for søknaden, skal ikke nekte på det. Men Frp i regjeringsposisjon har gjentatte ganger signalisert at de har ett stort ønske om å innføre avgifter på elbiler, og i alle fall ikke innføre mindre. Dette vedtaket om mva stas på 0  er fra 2013 - og skulle gjelde i fra 1/1 2014, så er litt overrasket dersom det altså ikke var med på statsbudsjettet for både 2014 og 2015?  Og, uansett hvordan det er eller ikke er, om søknaden nå er sendt eller ei er jeg ikke kjent med, men den var altså ikke sendt enda i august. Og det altså for ett vedtak gjeldende i fra 1. januar.

Det er en kjent sak at om en politiker i posisjon ønsker å gjennomføre noe, så skjer det kjapt, dersom politikeren ikke ønsker noe gjennomført, så skjer alle mulige og umulige "forsinkelser i byråkratiet"...  Og det er hva jeg tror vi er vitne til her. Så at det her skjer - eller i det minste har skjedd - en trenering er jeg helt overbevist om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Busa

Vil egentlig bli overrasket om det innføres avgifter på elbil med det første, Norge har et utslippsmål de prøver å nå, noe som er lite forenlig med dyrere elbiler. Som følge av de høye prisene på batteripakker er elbilen uforholdsmessig dyr i utgangspunktet, avgifter på toppen av dette samtidig med at det ganske sikkert vil kuttes i bukerfordelene, kan få dramatiske konsekvenser for folks bilvalg.
Vi må heller ikke glemme at det som følge av at Li basserte batterier er en forholdsvis ny teknologi, hvor vi egentlig vet lite om hvilke levetider vi kan regne med, dersom denne blir kortere en det vi håper å tror kan det bli en blå-mandag for elbilens bruktverdi om noen år.
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

elbilertilalle

Jeg tenkte med spesifikk på MVA når jeg skrev innlegget mitt. Enig i at engangsavgiften blir nok 0 en stud fremover og sikkert også til Model X kommer, men fritak på moms er noe som EU ikke liker...
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

sigurdi

Begynner å komme litt ut på viddene på denne tråden, er flere andre tråden med samme emne.

Sorry ordla meg ikke helt riktig i posten over.
Søknaden til ESA til EU gjelder moms fritak for leasing av elbiler og da også egne rekker altså komuner og stat og dette må de søke ESA om lov til siden det kan bli sett på som konkuranse vridene. De ser også ut til å inkludert gjeldene mva fritak. 
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3381-fortsatt-fritak-for-mva-og-engangsavgift-pa-elbil

ESA er EU's kontroll organ og de har aldri jobbet raskt.
Her er link til litt mer om hva som er omfattet i ESA:

Klagermuligheter:

Tar med min egen post fra tidligere diskusjoner:
Sitat fra: sigurdi på mandag 14. juli 2014, klokken 23:11
Dette er diskutert i denne tråden tidligere:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14896.0.html

Her er kopi av min egen post:
Sitat fra: sigurdiAlt tar tid og spesielt i EU og deres organ.
Har linket til saksbehandlingen i ESA i andre poster men her er den.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/nouer/2004/nou-2004-15/4/3.html?id=386435

Se punkt 2.3.2
1. Først må regjeringen sende en Notifikasjon - det er vist ikke gjort ennå, men de skal gjøre det snart. Går fort litt tid.
2. ESA skal vurdere om det er OK, ønsker mer dokumentasjon eller videre granskning - dette skal gå Max 2 måneder fra de får Notifikasjon.
3. Går saken videre er det 18 måneders saksbehandling med hørings runde av ulike parter osv osv.
4. ESA gir så et vedtak, om at det ikke er statstøtte, at det er unntak, eller at den er ulovlig og kan kreves tilbakebetalt ink rente. (Dersom ikke om men osv - her er det vel heller lite sansynlig at det skulle skje siden det går mot bedrifter og ikke privatpersoner.
5. Er det ulovelig kan saken ankes til EFTA domstolen - dette tar også noe tid.

Sum summarum, regjeringa ønsker en avgjørelse fra ESA før elbil/klimaforliket revurderes. (2017/50000)

Dersom ikke det blir lobby virksomhet fra bilindustrien, kan vi som har reservert en eller annen elbil slappe av i godstolen eller nyte sommerværet ute og være glad for vårt byrokratiske system er noe tungrodd og TTT.

PS et av kriteriene for å gå under untak er miljøhensyn

Som et bevis på at TTT er vel denne artikkelen fra 2011 på sin plass:
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Ventet-atte-ar-pa-svar-fra-Brussel-5322481.html#.U8RF2m2wIZw

Tar med saksgangen til Fjord1 også som ble ferdig behandlet på 3år. :-)

Så dersom det kommer et svar på søkanden i 2015, så er det en godkjenning, vist det skal ut i medlems bladet og stemmes over går det fort 18 måneder++ før et svar foreligger, altså snakker vi da 2016++.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på lørdag 29. november 2014, klokken 23:46
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3381-fortsatt-fritak-for-mva-og-engangsavgift-pa-elbil

Det du skriver stemmer jo godt med hva jeg skrev, men helt på sin plass med utdypning ja :)
Det var altså denne notifikasjonen jeg nevnte som Siv enda ikke hadde klart å sende i alle fall i August. Om den er sendt nå vet jeg ikke.
At TTT i EU er en ting, men at det skal ta like lang tid før vi i det hele tatt sender notifikasjonen er en annen ting... Og det tolker jeg som at Siv helst ser at det tar enda lengre tid også i EU. For så lenge saken går, så slipper hun å følge stortingsflertallet.


Merker meg denne linken jeg siterte - ser altså ikke ut til at elbil.no har fått med seg at samferdselsministeren vår nærmest har "lekket" i fra revidert statsbudsjett at regjeringen planlegger å innføre avgiftene da: (har også sett lignende uttalelser annet sted, som jeg ikke finner igjen i farten, der han uttrykte tvil om hvor vidt innføringen blir i fra høsten av eller først neste årsskifte)
http://www.nettavisen.no/na24/--min-greie-er-a-bruke-hammer-og-banke-ting-gjennom/8503900.html
SitatElbilparadokset

- Det selges nå bortimot 2000 nye elbiler i måneden. En bussjåfør vi snakket med nylig sier at han hver dag er 20 minutter forsinket fordi han sitter i kø med elbilene i kollektivfeltet. Hvor lenge kan du pøse inn 1500-2000 nye elbiler i kollektivfeltet i måneden, og ikke gjøre noe?

- Vi har varslet en runde i bilavgiftene i revidert budsjett. Noen forventet at det skulle komme i høst, men med tanke på forpliktelsene med å ikke gjøre noe med avgiftene før vi har 50.000 elbiler, er det naturlig å gjøre det til våren, sier Solvik-Olsen.

Jeg kan i alle fall ikke tolke denne uttalelsen som annet enn "Vi har bestemt oss for å innføre avgifter på elbiler fra og med revidert statsbudsjett til våren, når klimaforliket ikke lengre gjelder".

... men satser enda på at samarbeidspartiene kjenner sin besøkelsestid :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

SimenT

#41
Der kastet jeg inn håndkledet og bestilte P85D. Tror jeg holder på Model x- reservasjonen min i tilfelle. Har en vond følelse at begge modeller blir valutajustert før leveransene av X, og at begge modeller blir for dyre og for sent å snu til S.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

audioboy

Samme her. S85D bekreftet. Frykter dollarjustering 1.1.2015 med 50-60k. En greit utstyrt X85 vil jeg tror havner på rundt 780k og da syntes jeg det begynner å bli for dyrt for en bil med mange barnesykdommer, kortere rekkevidde enn S, tyngre og enda mer dekkslitasje og noen dører som i hvert fall vil by på noen praktiske utfordringer. Usikker på hva jeg gjør med reservasjoner. Fristende og i hvertfall sitte på sig og kanskje selge en tidlig bil med 20-30 i pluss.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun

det er ingn stress- man kan sikre med en dual TMS med dagens pris- og evt gå over til TMX om det blir aktuellt - og betalbar.
Det er flere indikatorer for at prisene skal opp- derfor blir det antakelig ikke økonomisk tap ved denne strategien- muligens tom gevinst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA