Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladestasjoner for i3

Startet av Teslanewbie, torsdag 23. oktober 2014, klokken 15:02

« forrige - neste »

Teslanewbie

Det jeg ikke skjønner er at norske sider oppgir rekkevidde på 502 km for standard p og s85 men oppgir rekkevidde på 475 km for s85d og 440km for p85d  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Diravi

Sjekk hvilken hastighet rekkevidden er oppgitt for med uten Dual Drive.

Ulogisk av Tesla å presentere det slik.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:27
Sjekk hvilken hastighet rekkevidden er oppgitt for med uten Dual Drive.

Ulogisk av Tesla å presentere det slik.

Som nevnt i andre tråder - de har enda ikke kjørt bilen med to motorer i standardtestene - kommer snart - eller om to Tesla uker ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sense

Men rekkevidden på 440 km og 475 km er i 100 km/t, mens vår har 502 km i 88 km/t, ifølge tidligere reklame.
Blir det helt likt, om den nye hadde kjørt i 88 km/t ?

Diravi

Det jeg er aller mest interessert i, er om rekkevidden på dårlig vinterføre vil endre seg, på grunn av forbedret traksjon med to motorer. I snøstorm hjelper hver ekstra mil rekkevidde.  :)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

noto

By precisely splitting the delivery of current from the battery to each motor, the Model S 85D and 60D actually gain an additional 10 miles of highway driving range compared to their rear motor Model S counterparts.

Teslanewbie

Med 10% rekkevidde økning blir den nye rekkevidden for s85d 550km ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sharp

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:47
Med 10% rekkevidde økning blir den nye rekkevidden for s85d 550km ?

Ikke sikkert det blir så mye som 10 % mer rekkevidde i 88 km/t, jeg vil tro det amerikanerne definerer som "highway driving" er fra rundt 100 km/t og oppover.

Diravi

OBS her verserer det to begrep i tråden: De fleste snakker om prosent, men sitatet sier miles.

10 miles blir 16 km, er jo ikke store økningen.

Men jeg har også sett andre uttalelser på nett om dette i media, så her hersker det tydelhvis litt forvirring ennå.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kallagtunet

Samme økning som en fikk med + understellet, tror få har sett noe til de kilometerne i praksis. Det som er bra er jo at en ikke taper rekkevidde med to motorer bare det er jo ikke verst.

noto

Sitatet er fra Teslas egen offisielle blog. "10 miles at highway speed" indikerer ca 4% ved den hastigheten og høyere. Sannsynligvis mindre eller ingenting ved lavere hastighet.

Trustno1

Sitat fra: Diravi på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:37
OBS her verserer det to begrep i tråden: De fleste snakker om prosent, men sitatet sier miles.

10 miles blir 16 km, er jo ikke store økningen.

Men jeg har også sett andre uttalelser på nett om dette i media, så her hersker det tydelhvis litt forvirring ennå.

Det er nok snakk om rundt 10% på S85D og 10 miles på P85D

Derfor det er litt forvirring. Om man ser på konfiguratoren så  sier S85D 30miles økt rekkevidde, mens P85D gir 10 miles økt rekkevidde.

Årsaken til dette går jeg ut fra er at S85D rett og slett er lettere siden den har en mindre motor (og muligens litt mer effektiv) bak enn P85D

NegativeElectrode

Blir spennende å test ut når bilene kommer på norske veier. Hvis motordriften er noe mer effektiv, og regen er endel mer effektiv burde det ha noe å si for norske veier. Altså ikke noe mer fobruk på flat vei, og oppover med mer regen nedover.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Det jeg spurte om var hvordan X kom ut pga dette.
X så har vi allerede nå klart tilsvarende rekevidden som tilsvarende model S i dag pga AWD sin rekevidde økning.
Siden de i utgangspunktet regnet med 10% reduksjon fra S til X, pga større frontal area er nok dette hentet in allerede nå.
Men utpå nyåret kommer fasiten, ikke første ukene de første eierne kjører rundt med sine nye P85D, men når de er lei av 0-100 og aks testing.
Men viktigere er S85D testene på langkjøring, X fasiten blir ikke før til høsten igjen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

noto

Sitat fra: Trustno1 på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:34
Sitat fra: Diravi på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:37
OBS her verserer det to begrep i tråden: De fleste snakker om prosent, men sitatet sier miles.

10 miles blir 16 km, er jo ikke store økningen.

Men jeg har også sett andre uttalelser på nett om dette i media, så her hersker det tydelhvis litt forvirring ennå.

Det er nok snakk om rundt 10% på S85D og 10 miles på P85D

Derfor det er litt forvirring. Om man ser på konfiguratoren så  sier S85D 30miles økt rekkevidde, mens P85D gir 10 miles økt rekkevidde.


Nei. Sitatet refererer til S85D og 60D.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA