Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spesialkonstruert Spacere til Tesla! 6mm og 3mm

Startet av Teslanewbie, torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:34

« forrige - neste »

eclipse

Det er noen som alltid venter på det siste nye, den neste PC'en, mobiltelefonen og bilen. Det som er er aldri godt nok. Problemet deres er at de aldri kjøper den nye hvis du tenker sånn.

Tesla vil forhåpentligvis alltid lansere nye modeller og få et mye viere spekter av modeller. Slik som alle andre bilfabrikker gjør.

Hvis en ønsker å bruke hundrevis av tusen på bil hvert år så kan en hive seg på karusellen og bytte inn bilen. Hvem vet, kanskje Tesla vil ta innbytte slik andre bilforandlere?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:39
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:16
Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:12
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:08
om jeg vil selge den så får jeg igjen omtrent det samme som jeg betalte for over ett år siden :).
Skikkelig optimist er du vertfall.
De som bestilte veldig tidlig fikk en rabatt, samt at prisene på ekstrautstyr har gått opp betydelig siden lanseringen i fjor sommer. Så dagens priser på finn.no er ikke langt fra min kostpris for en fullspekket P85. Legger jeg meg 50.000,- under kostpris så blir den iallefall solgt, og det er jo ikke ille det heller

...og man kan vel ikke se bort fra at det fortsatt kan komme en prisøkning i mnd  skiftet okt - nov som i fjor. Dollaren har ikke akkurat svekket seg siste året...



Tja, jeg tror nok ikke de har så mye å gå på når det gjelder å justere oppover. De må se litt på hva andre el-biler går for, og prisene på eGolf og Leaf har ikke akkurat steget....

Det finnes en grense for hvor mye hvermansen vil betale for bil, det ordner seg nok med Modell 3 men tror nok vi er nær smertegrensen med en fullspekket P85D  :)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

snurrehue

Sitat fra: TommyA på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:53
Tror dere Audi, BMW m.m ville skulle gi meg kompensasjon for at det en måned etter kom en ny modell med mer utstyr i prisen??? Ta dere en bolle! Dere har fått nøyaktig det bere har bestillt til avtalt pris !

Jeg kan jo gi mitt synspunkt her.
Det som irriterer meg mest er den totale mangelen på informasjon. Jeg var innstilt på at jeg skulle ha ACC, og jeg valgte å vente til Tesla hadde dette på plass. Herr Musk mente jo at dette var under utvikling. Men informasjonen uteble. Ingen sa noe som helst om når det skulle komme. Det var som om det var flere evigheter til det skulle komme. Samme med 4WD på Model S. Etter sigende skulle det ikke komme før en stund etter Model X kom. Til slutt klarte jeg ikke vente lenger, og få måneder senere stod en glinsende Model S utenfor huset. 660 laken forduftet fra bankkontoen.

Nå, bare et par måneder senere, leser vi at Tesla har snikinnført ACC i produksjonen av de Model S som kjøres gjennom produksjonslinja i disse dager. Hadde jeg fått en aldri så liten heads up på at det ville komme såpass "tidlig", så hadde jeg gladelig ventet noen måneder ekstra. Og hadde jeg visst at 4WD skulle komme allerede på vårparten neste år, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å vente til da.

I stedet sitter jeg her med en bil som over natta raste i verdi, og som jeg må beholde med mindre jeg tar en meget voksen avskriving for å kunne få meg den bilen jeg egentlig ville ha, og som det viste seg at Tesla likevel hadde rett rundt hjørnet.

Så kort fortalt: mangelen på informasjon gjør at jeg føler meg MEGET snytt. Og det faktum at det føles som jeg har fått meg en mandagsbil gjør ikke akkurat saken noe bedre.

Mippen

#78
@snurrehue.

Jeg ser helt hva du mener og jeg hadde nok følt det på samme måten hadde det vært meg. Jeg har også vært i samme situasjon som deg. Jeg har gått å ventet på acc og 4wd. Det har vært rykter nå lenge om at det skal komme  så jeg har rett og slett smurt meg med tålmodighet. Holdt på å slenge inn en bestilling i sommer men når jeg leste litt rundt på nettet fikk jeg sterke indikasjoner på at noe var på gang. Jeg fant derfor ut at jeg kunne vente ut året for å først se hva som skjer med statsbudsjettet og se om det dukket opp noe nytt fra tesla. Hvis ikke vurderte jeg å kjøpe en pent brukt når model x ble lansert. Men så kom det en oppgradert modell med alt jeg ville ha og litt til. Da ble valget enkelt.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

#79
Jeg bestilte sommeren 2012 og fikk bil sommeren 2013.
Hva hadde skjedd om Tesla sommeren 2012 la ut følgende på hjemmesiden:

- Parkeringssensorer kommer mars 2013
- Elektriske speil kommer i starten av 2014
- ACC og sensorer kommer i slutten av 2014
- En syk vesjon av P85 kommer våren 2015
- 4wd kommer våren/sommeren 2015
- Hengerfeste kommer høsten 2015
- 100kWh batteri kommer i slutten av 2015
- Stasjonsvogn-utgave kommer januar 2016
- 110kWh batteri kommer sommeren 2016

Personlig tror jeg dette ville føre til massivt fall i salget, fordi alle venter på noe som kommer. I tillegg kan det føre til at Tesla blir sittende med haugevis av komponenter de ikke får solgt fordi alle skal vente.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg føler meg ikke snytt. Bilen er akkurat så bra (faktisk bedre pga software og ladeadaptere ) som da jeg kjøpte den. At Tesla ikke informerer kontinuerlig om ting de utvikler og når det kommer syns jeg er helt greit.

Er man misfornøyd får man ta et tap og gå videre, bruktprisene (spesielt for S85) er fremdeles OK. Bare tenk når batteripakke på 110kW blir lansert, da vil alle varianter av 85 dette ytterligere i pris.

Bil er et tapsprosjekt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

pwb

Sitat fra: Epleskreller på søndag 12. oktober 2014, klokken 08:59
Bil er et tapsprosjekt..

Det er riktig og den boblen Tesla eiere har levd i ang bruktprisen på bilene sine måtte jo sprekke en gang. Bil er bil.

Knut Erling Øen

El-bil til 3,3 millioner....

Bare for å sette eventuell skuffelse i et litt større perspektiv og for å vise hvor stort det tesla gjør om dagen egentlig er. :)

Et lite klipp fra en artikkel i VG fra august i fjor:

"Kraftpakken fra Mercedes er bygget på Formel 1-teknologi, og skal etter forholdene gå fra null til hundre på 3,9 sekunder."

Toppfarten er uten sammenligning for øvrig, 250 km/t,  samme som P85D - Rekkevidden er ikke oppgitt, men jeg er sikker på at den ikke er 50 mil....og det er ikke plass til bagasje og pasasjerer...

Link til artikkelen:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/stordalen-kjoepte-elbil-til-3-3-millioner/a/10134774/
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

pwb

Sitat fra: Knut Erling Øen på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:47
El-bil til 3,3 millioner....

Bare for å sette eventuell skuffelse i et litt større perspektiv og for å vise hvor stort det tesla gjør om dagen egentlig er. :)

Et lite klipp fra en artikkel i VG fra august i fjor:

"Kraftpakken fra Mercedes er bygget på Formel 1-teknologi, og skal etter forholdene gå fra null til hundre på 3,9 sekunder."

Toppfarten er uten sammenligning for øvrig, 250 km/t,  samme som P85D - Rekkevidden er ikke oppgitt, men jeg er sikker på at den ikke er 50 mil....og det er ikke plass til bagasje og pasasjerer...

Link til artikkelen:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/stordalen-kjoepte-elbil-til-3-3-millioner/a/10134774/

Max. output    552 kW (751 hp)
Torque    1000 Nm
0 - 100 km/h    3.9 s
Range    250 km (according to
NEDC combined)
Battery energy content    60 kWh
Battery voltage    400 volts

cyber

Forskjellen mellom Tesla og andre bilprodusenter blir ekstra merkbar når det gjelder endringer på modeller og utstyr.
Man kan lese om forandringer på kommende årsmodell til andre bilprodusenter lang tid i forveien, og de som velger utgående modell på tampen av en modellrekke blir kompensert i form av lavere priser, tilbud på utstyrspakker osv.

Teslas forretningsmodell gir ikke rom for dette.

I dette tilfelle med høyere effekt, bedre ytelser, firehjulstrekk, Recaroseter, assistentsystemer ( og AP ? ) blir frustrasjonen for Teslakunder selvsagt stor, men Tesla har gjort ting riktig ut fra sin modell.

christian1986

Det er fra de samme som blir sjokkert når den nye telefonen deres vises å bli gammel fordi de hadde glemt at det nok kom en ny snart. Syntes modellen deres er helt ok.

Atlas

For meg ser det ut til at P85D "kun" har 515HK i Norge? Misforstår jeg den norske konfiguratoren? Den amerikanske 691HK.

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Trustno1

Sitat fra: atlesinepost@gmail.com på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:18
For meg ser det ut til at P85D "kun" har 515HK i Norge? Misforstår jeg den norske konfiguratoren? Den amerikanske 691HK.

I Norge så så bikker den faktisk akkurat 700hk siden HK i USA regnes anderledes enn i Europa (gammel P85 har 416hk i usa, mens den er oppgitt til 422hk i europa)

Teslaeier

Sitat fra: snurrehue på søndag 12. oktober 2014, klokken 08:38
Sitat fra: TommyA på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:53
Tror dere Audi, BMW m.m ville skulle gi meg kompensasjon for at det en måned etter kom en ny modell med mer utstyr i prisen??? Ta dere en bolle! Dere har fått nøyaktig det bere har bestillt til avtalt pris !

Jeg kan jo gi mitt synspunkt her.
Det som irriterer meg mest er den totale mangelen på informasjon. Jeg var innstilt på at jeg skulle ha ACC, og jeg valgte å vente til Tesla hadde dette på plass. Herr Musk mente jo at dette var under utvikling. Men informasjonen uteble. Ingen sa noe som helst om når det skulle komme. Det var som om det var flere evigheter til det skulle komme. Samme med 4WD på Model S. Etter sigende skulle det ikke komme før en stund etter Model X kom. Til slutt klarte jeg ikke vente lenger, og få måneder senere stod en glinsende Model S utenfor huset. 660 laken forduftet fra bankkontoen.

Nå, bare et par måneder senere, leser vi at Tesla har snikinnført ACC i produksjonen av de Model S som kjøres gjennom produksjonslinja i disse dager. Hadde jeg fått en aldri så liten heads up på at det ville komme såpass "tidlig", så hadde jeg gladelig ventet noen måneder ekstra. Og hadde jeg visst at 4WD skulle komme allerede på vårparten neste år, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å vente til da.

I stedet sitter jeg her med en bil som over natta raste i verdi, og som jeg må beholde med mindre jeg tar en meget voksen avskriving for å kunne få meg den bilen jeg egentlig ville ha, og som det viste seg at Tesla likevel hadde rett rundt hjørnet.

Så kort fortalt: mangelen på informasjon gjør at jeg føler meg MEGET snytt. Og det faktum at det føles som jeg har fått meg en mandagsbil gjør ikke akkurat saken noe bedre.
Det er vel ikke tesla sin feil at du bestilte en bil du egentlig ikke ville ha. Eller at du ikke har fått med deg at biler taper seg i verdi. Hvis det er en bil med ACC du vil ha er det jo litt dumt å kjøpe en uten.
BMW, Mercedes, Apple og alle andre bruker store summer på å holde forbedringer ved kommende modeller hemmelig. I bilmagasiner slås det f.eks. stort opp hvis de har klart å få tak i et snikfoto av en model under utvikling. Hvis alle venter på neste modell selger man jo ingen ting. Også Tesla er avhengig av salg for å overleve. Tror du de hadde solgt biler hvis alle viste at om 2 måneder kommer en vesentlig oppgradering. Og 2 måneder etter det igjen kommer det enda en osv. Jeg hadde vært veldig mye mere skuffet over kjøpet mitt om tesla hadde gått konkurs fordi alle venter på neste oppgradering før de kjøper. Da hadde jeg sitti her med en bil som er vært ca. 0 kr pluss vrakpant så fort en essensiell del gikk istykker.
Skjønner at du skulle ønske at du hadde ventet bare litt til, men du kan nok ikke skylde på noen andre enn deg selv, selv om det føles bedre å skylde på andre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA