Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spesialkonstruert Spacere til Tesla! 6mm og 3mm

Startet av Teslanewbie, torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:34

« forrige - neste »

Diravi

#30
Jeg vil anta at alle som har bestilt og fått en Tesla har fått sånn ca det de betalte for - og i noen tilfeller mer.

Dersom du hadde kjøpt en Leaf for et par år siden; du visste at den kostet 250 000 kr, og du visste hva slags utstyr som var inkludert, og det var greit for deg å kjøpe den til den prisen. To måneder senere går Leafen ned i pris til sammenlignbart 220 000. Er det villedende markedsføring? Nei, det er markedsøkonomi. Det er noe annet.

Elon Musk har varslet for ganske lenge siden at det ville på sikt komme 4wd til Model S, det ville komme forbedrede seter, og med fare for å ta feil, så tror jeg også det har vært nevnt flere ganger at det vil komme nye trafikksystemer. Og som det har vært diskutert flere ganger her på forumet, så krever en del av dette hardware og ikke software. Det var dermed ganske logisk at på ett eller annet tidspunkt ville bilene få endret spesifikasjon fra fabrikken. Den som er opptatt av å få med seg disse tingene, kan velge mellom å vente og se eller å bestille. Slik er det. Skal Elon Musk være noe mer spesifikk på nøyaktig når ting kommer,  begynner vi å komme inn på forretningshemmeligheter som reduserer konkurransekraft - og han undergraver også midlertidig sitt eget marked fordi "alle" vil vente på en konkret dato før de kjøper.

Jeg ville ventet til revidert statsbudsjett 2015 og statsbudsjett 2016 er fremlagt og viser hva avgiftspolitikken for elbiler med 400 hk blir, før jeg går i dørken mht annenhåndsverdi på min rwd Model S. Når 691 hester med kjøremodus "insane" kommer til landet avgiftsfritt og begynner å gjøre seg gjeldende i norsk trafikk, tror jeg den siste rest av politisk goodwill forsvinner.  ;)

At man gjerne kan ønske seg de nye tingene som nå kommer, er en helt annen og legitim sak. Men det er veldig vanskelig å se at dette skal være villedende markedsføring.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Diravi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:43
Men det er veldig vanskelig å se at dette skal være villedende markedsføring.

Tvert imot, Tesla har hele tiden markedsført seg som innovative og omtalt nye modeller som "kommer".
De har levert lite spennende siden Model S ble "lansert" (pressemelding) i 2008, prototypen vist frem i 2009 og første bil levert i 2012.
Dagens modell burde vært oppgradert i 2013, ikke 3. kvartal 2014!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

darthy001

Sitat fra: Diravi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:43
Jeg vil anta at alle som har bestilt og fått en Tesla har fått sånn ca det de betalte for - og i noen tilfeller mer.

Dersom du hadde kjøpt en Leaf for et par år siden; du visste at den kostet 250 000 kr, og du visste hva slags utstyr som var inkludert, og det var greit for deg å kjøpe den til den prisen. To måneder senere går Leafen ned i pris til sammenlignbart 220 000. Er det villedende markedsføring? Nei, det er markedsøkonomi. Det er noe annet.

Elon Musk har varslet for ganske lenge siden at det ville på sikt komme 4wd til Model S, det ville komme forbedrede seter, og med fare for å ta feil, så tror jeg også det har vært nevnt flere ganger at det vil komme nye trafikksystemer. Og som det har vært diskutert flere ganger her på forumet, så krever en del av dette hardware og ikke software. Det var dermed ganske logisk at på ett eller annet tidspunkt ville bilene få endret spesifikasjon fra fabrikken. Den som er opptatt av å få med seg disse tingene, kan velge mellom å vente og se eller å bestille. Slik er det. Skal Elon Musk være noe mer spesifikk på nøyaktig når ting kommer,  begynner vi å komme inn på forretningshemmeligheter som reduserer konkurransekraft - og han undergraver også midlertidig sitt eget marked fordi "alle" vil vente på en konkret dato før de kjøper.

Jeg ville ventet til revidert statsbudsjett 2015 og statsbudsjett 2016 er fremlagt og viser hva avgiftspolitikken for elbiler med 400 hk blir, før jeg går i dørken mht annenhåndsverdi på min rwd Model S. Når 691 hester med kjøremodus "insane" kommer til landet avgiftsfritt og begynner å gjøre seg gjeldende i norsk trafikk, tror jeg den siste rest av politisk goodwill forsvinner.  ;)

At man gjerne kan ønske seg de nye tingene som nå kommer, er en helt annen og legitim sak. Men det er veldig vanskelig å se at dette skal være villedende markedsføring.

Mye gode eksempler her som beskriver min situasjon på mange områder.

Personlig har jeg utsatt, utsatt og utsatt kjøp, og inntil idag trodd at jeg endte opp med Model X, i påvente av AWD og også ACC og liknende systemer. Det har vært åpenbart hele tiden at alt dette ville komme en dag. Jeg klarte derfor først idag overbevise min indre gnier om at nå var kravlisten min fullendt.

Til min store glede så kom de faktisk med flere gadgets enn jeg hadde på kravlisten min. Blir jeg misunnelig når det kommer en facelift uten stygg nosecone om noen år? Ja sikkert, men det kan jeg da ikke klandre Tesla for. De skal tjene penger, og akkurat nå lurte de fryktelig mye penger ut av meg:)

jkirkebo

Sitat fra: hgs på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:29
Antakelig blir dette så dyrt at det er økonomisk uforsvarlig. Tror ikke Tesla gjør dette for å være slemme.  Selg og kjøp ny i stedet.
ettermontering og tekniske dilemma ang dette er forøvrig tatt opp i flere tråder her siste døgnet.

Jepp, tenk for en jobb å ettermontere 18 forskjellige sensorer! 16 ultrasoniske med tilhørende hull i karosseriet samt radar og kamera (som betyr ny frontrute). Bort i mot umulig å gjøre til en pris som noen vil betale.

Personlig synes jeg tech-pakken nå har blitt for stor og bør deles opp. Skulle jeg kjøpt ny TMS nå (helt uaktuelt ;) ville jeg gjerne hatt el-bakluke, keyless entry og park-sensorer, men resten av sensor-pakka ville jeg gjerne droppet. Synes de heller burde legge dette i en "driver assistant package" eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Erling Øen

Sitat fra: hgs på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:05
Sitat fra: Roma på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:25
Det er sagt før mange ganger før, men må kanskje sies igjen?

Dette er som å kjøpe en skamdyr Iphone. Du vet at neste år kommer ny versjon av Iphone som er vesentlig bedre og kulere (med unntakt av sekseren da).

Jeg tror ikke Iphone kjøperene føler seg snytt og jeg velger å tro at det er veldig lite mindretall av Tesla kjøperene som følger seg direkte snytt.
Er det bare meg, eller er det ikke litt dumt å sammenligne en telefon til 5 000,- med en bil til 800 000,-?

Jeg føler meg ikke direkte snytt.
Men jeg innser at bilen som jeg egentlig ikke hadde råd til, som jeg i verste fall kunne selge og få igjen omtrent alle pengene for hvis jeg måtte det, nå har tapt seg så mye i verdi over natten.

Uten (mer enn 1 uke) forvarsel, nytter det nå heller ikke å selge, slik at jeg eventuelt kunne hatt råd til en av de nye.  Og når de nye begynner å rulle her i landet, blir bilen jeg har nå, enda mindre verd.
Har man muligheten til å kjøpe en versjon 4 bil, kjøper man ikke en som er versjon 1, når prisen er omtrent den samme.

Mobilen er jo bare et eksempel da....men et ganske godt et når man snakker om akkurat denne bilen.

Denne følelsen får jeg alltid når første nye modell kommer etter at mobilen er byttet ut. Da kjennes den gamle "ubrukelig". Dette varer noen dager, og så er det glemt.
Når det kommer enda en ny versjon bryr jeg meg knapt om at den gamle er enda mer "utdatert". Det er alltid de med det "nest nyeste" som tar den største trøkken - både mentalt og økonomisk.

Det er et ganske irrasjonellt tankesett. Det er jo bare fantastisk at Tesla utvikler seg på denne måten. Tenk på alternativet....
Tipper disse nye modellene med økt toppfart(og rekkevidde) kan være med å åpne opp det tyske markedet, eller i det minste får noen produsenter i samme land til å våkne. Alt som bidrar til å drive elbilutviklingen framover er bare positivt. Utrolig bra at Tesla kan selge en vesentlig bedre bil for samme pris og fortsatt tjene penger. Det er jo nettopp slik vi som liker elbil vil at det skal være.

Om 2 år kommer det sikkert en P85D++ som kjører fra Bugatti Veyron. Kjipt for de med P85D, men sånn er livet :-)

Enig! Stod selv i kø for iPhone I, II, III og IV. Langt fra så spennende med V og VI.... Blir nok litt det samme med Tesla - og andre el-biler noen år fremover :)

Uansett blir det verst for dem med Bugatti Veyron ;)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Teslaguten

Sitat fra: hoffa på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Teslaguten på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:32
Det var då voldsomt så folk deppa på forumet idag..

Skulle tru våre "gamle" S, P og P+ over natta har fått software oppgradering med halvert rekkevidde, fartsregulering til max 70km/t, akselerasjon redusert til 12s 0-100 og lovregulert makspris som bruktbil til max kr 200k.

Slutt med sytinga, folkens! :-[

Vi har kjøpt ein bil av eit firma som lever av innovasjon, progresjon og radikal nytenking. Klart det kjem nye og bedre ting!
Elon sa ifjor då han var i Oslo at Model S kjem med 4WD, så det er ikkje nytt.
Autopilot og andre nyvinningar vil komma rullande, og med større sjanse for diverse oppgraderinger enn BMW, Audi etc.

Kanskje går prisane på våre brukte bilar litt ned, men sjekk i forhold til andre fossildyr. Tesla kjem uansett bra ut.

Er du sur for at du ikkje venta med å kjøpe?? Get over it! 8)

Eg har snart hatt 1 år og 35k km i ein fantastisk bil som både idag, til neste år og om 5 år går utanpå det aller meste på vegen.

Seinast i natt vart det 360km og 3,5t med mentalterapi ;)
Takk for den. Trengte noen oppløftende ord. :D

Versågod, hoffa!;-)

Det er mange som treng å stikka fingeren i jorda og akseptera at dei ikkje er blitt lurt sjølv om ein forbedra TMS er tilgjengeleg.

Første som kan overbevisa meg at min 85S no er eit trafikkfarleg tapssluk, treg og generelt ubrukeleg sidan D har komme, får ein kasse Laphroaig Quarter Cask på døra ;D
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Leif1

Ja, etter å ha lest denne tråden kjente jeg et snev av depresjon komme snikende. Nå skal jeg kjøre meg en tur og se om det går over...
Konvertitt fra S til X

Brede

Jeg har nå fått opp øynene for at Samsung har lurt meg, kjøpte LCD-TV til 25.000kr for halvannet år siden og nå har de senket prisene til under 15.000kr OG leverer den med mere utstyr!  >:(

sn0le

Føler meg ikke snytt. Sånn er livet.
Men skulle gjerne ønsket at Tesla tilbyr en oppgradering for oss med "gammel" Model S.
Jeg har ikke behov for hele autopilotløsningen, men om Tesla tilbyr en oppgradering for å få radaren og dermed Adaptiv Cruisekontroll så hadde jeg vært interessert.
Dette leste jeg at ble diskutert når TOCN hadde besøk av en Tesla-fyr i sommer. Og han sa det ikke ville være mulig.

Men det som trengs for en slik oppgradering er radaren og et bytte av CC-stikka. Mulig hardwaren ellers i bilen ikke er forberedt for en slik sensor, så det kan være det som gjør det "umulig" (les: så dyrt at det er bedre å selge bilen og heller kjøpe en ny).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på lørdag 11. oktober 2014, klokken 13:32
Jeg har nå fått opp øynene for at Samsung har lurt meg, kjøpte LCD-TV til 25.000kr for halvannet år siden og nå har de senket prisene til under 15.000kr OG leverer den med mere utstyr!  >:(

Noen skjønner ikke ens hva de ikke skjønner :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Sitat fra: hgs på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:14

Om 2 år kommer det sikkert en P85D++ som kjører fra Bugatti Veyron. Kjipt for de med P85D, men sånn er livet :-)

Tror mange kommer til å bli overrasket over Tesla om et par år... Det vil sikkert komme flere "vise-fingeren"-biler som P85D, men hovedfokuset vil nok skrus mer over på hvermannsens behov. Nå har de demonstrert at de kan danke ut sportsbilsegmentet, nå gjenstår det å vise at de kan kjøre ring rundt Golf-segmentet.

Til tematråden : ALLE bør være veldig glad for at Tesla utvikler bilene raskere enn lommeboka til norske "Teslamillionærer" klarer å følge med. Det betyr at selskapet er liv laga ...og jeg kanskje får reservedeler til min klassiske model S om 15 år :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Teslanewbie

#42
Hva som skjer om noen år er uaktuell for Norge når det snakkes om å innføre toll og moms på elbilar . I tillegg blir det sikkert Hk avgift og vektavgift.  Norske kjøpere kan ikke regne med "billige" superbiler om noen år ... janteloven kommer å sette en stopper for tesla i Norge .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Birger

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:34
Men hvor mye utstyr kommer "akkurat nå" egentlig? Diverse sensorer? Biler med awd kommer jo ikke før nærmere neste sommer?


Levering i februar for P85D og april for de andre D variantene i følge Teslas Norske sider.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jazzwheel

Hvis jeg ikke har tolket tallene helt feil så er det slik at 4wd koster vesentlig mindre på S enn på P. Samtidig har P85 fortsatt vesentlig bedre aksellerasjon enn både både S85 og S85D.

For min egen del med P85 kan jeg ikke si at jeg er veldig skuffet - jeg ville sannsynligvis ha kjøpt P85 på nytt igjen med prisene og spesifikasjonene som ligger ute nå. Mulig det ikke er det gunstigste valget med tanke på gjensalg, men det er det som gir meg mest bil for penga. Bor i Oslo og kjører kun på østlandet så 4wd har aldri vært en issue for meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA