Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgmulighet for enten sommer -eller vinterdekk?

Startet av Avh, onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:15

« forrige - neste »

Philippo10

#30
Skjerpings selv, han har ytringsfriheten til å mene det han vil, det samme som de som har motsatt meninger av det samme.
Uten å gå på indirekte personangrep.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Rio

Sitat fra: Philippo10 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:54
Skjerpings selv, han har ytringsfriheten til å mene det han vil, det samme som de som har motsatt meninger av det samme.
Uten å gå på indirekte personangrep.

For det første er det intet "personangrep" (direkte eller indirekte) der, men en oppfordring til å holde debatten på et anstendig nivå, uten å slenge om seg med "sosialist", "kommunist", eller lignende misbrukte fraser som bare ødelegger enhver debatt.

For det andre, man kan selvsagt bruke ytringsfriheten til å "omdefinere" ord, men da må man også akseptere at andre bruker samme ytringsfrihet til å påpeke det. Alt for mange forveksler ytringsfrihet med "retten til å se hva de mener uimotsagt". Ytrer man seg må man også tåle at andre gjør det.

Så enkelt! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Diravi

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 11. oktober 2014, klokken 07:59
Strategien til Tesla har vært offentlig siden 2006, så det er et paradoks at den skaper så mye støy.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Hjemlige politkere tenker ikke lengre enn til neste valg, så hvis de kan score noen billige poenger gjør de gjerne det. Det at Tesla har laget en bil som ser ut som en rask "luksusbil" men som ikke forurenser har nok skapt forvirring i den norske skattefolkesjelen. Norge er jo et OK land å bo i, og vi er flasket opp med at det er det høye skattenivået som gir oss denne muligheten (angriper ikke skattenivået her, men bare for å poengtere). For de som ikke ser at bilen er en "bærer" av teknologi som kan løse et av våre største problemer, men kun ser den mest synlige egenskaper, så virker det feil at man skal kunne kjøpe den avgiftsfritt.

Etter at jeg følte meg i "insane mode" ;) gjennom gårsdagen begynte jeg å tenke litt på hvordan Tesla presenterer seg. P85D er en veldig bra bil, et virkelig fremskritt innen bilteknologi. Men dette er ytelser de fleste aldri kommer til å trenge, og som kan virke avstøtende på endel. Tesla kan i noens øyne fremstå som teknologiselskap som kun lager raske biler fordi det er mulig, ikke fordi at de vil løse klimaproblemet.  Og fordi som fortsatt mener at vi ikke har et klimaproblem så er det liten forståelse for at elbilen skal forfordeles.

I Norge hadde nok Tesla tjent på å få frem mer av de langsiktige planene for Model 3, og reduksjon i utslipp fra produksjon. Når det nå blir mye skriverier om P85D vil det forsterke inntrkket av Tesla som sportsbil. Journalister i dag har ikke tid til å gå dypere inn i et tema. Da velger de å skrive om det overfladiske som genererer flest sidevisninger. Dette kan lett utnyttes av finansmenn og andre synsere (og "forskere") som kommer med faktafeil om elbilen, og politikere som skal sanke stemmer.

Analysen din er ganske presis, tror jeg. Man må huske på at folk som frekventerer dette forumet regelmessig har en helt annen innsikt i både Teslas produkter og i strategien til Elon Musk. Folk flest vil spørre: "Tesla - er ikke det den elbilen som går styggfort, da?". Hvis det er 5000 nordmenn som har kjøpt den så langt og noen tusen til som planlegger å gjøre det, så er det veldig mange andre nordmenn som ikke har tenkt vesentlig på saken, og for dem vil det være en viktigere del av debatten at man nå "belønnes" for å ta inn en bil med 691 hester som gjør 0-100 på 3,2 sekunder og som vil gjøre veiene våre utrygge (satt på spissen). Når VG får satt opp noen regnestykker på hvor mange avgiftskroner Siv taper på hver P85D vil de i tillegg riste på hodet av en komplett uforståelig avgiftspolitikk: For dem er det snakk om at vanlige familiebiler blir dyrere mens folk kan ta inn luksusbiler som til og med skryter av kjøremodus "insane" under dekke av å være miljøvennlig. Igjen, ikke mine meninger, men jeg tror dette er realiteten i debatten.

Politikere ligger som regel bare marginalt foran folkemeningen - det er det de lever av, tross alt. Støre ligger nok enda et hakk foran den gjennomsnittlige politiker. Uttalelsen hans vitner om at han har lest et behov i opinionen for å distansere seg fra noe av det jeg beskriver over, og da tror jeg også analysen hans av de politiske realitetene er god. Det kan selvsagt også være et forsøk på å avhjelpe Oslo Vest-stempelet som han sliter med, men det er i hvert fall et signal det er greit å fange opp.

Jeg tror det er en tapt kamp å skulle "misjonere" for Musks bedriftsstrategi overfor den generelle befolkning. Som nevnt i tråden er nok det lureste for norske forhold at man begynner å snakke høyere om Model 3, men uansett må vi være forberedt på at ved første og beste anledning til politisk miljøforlik så finner man en anledning til å lage en cutoff i reglene for elbiler som gjør at de mer overmotoriserte får en form for avgift likevel. Og for å være helt ærlig så skjønner jeg poenget. Grensenytteverdien i forskjellen fra 5,9 til 3,2 sekunder 0-100 er minimal for de fleste av oss. Alt over 200 hester på norsk vei er kun for å leke seg med og har ingenting i seg selv med miljøvennlige alternativer å gjøre.

Teknologibærerargumentet er reelt, og man kan argumentere for at det blir de dyre og raske bilene som går foran og utvikler nye løsninger (blant annet selvkjørende biler). Men for den  norske majoritet blir det en veldig marginal argumentasjon. På samme måte som man kunne importere Porscher til Norge på 1980-tallet ved å ta av bakluken av glass og registrere dem som pickup, har man nå funnet et smutthull for å få inn luksus uten å betale for det, vil nøysomme Ola Nordmann mene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

OddB

Sitat fra: sigurdi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 18:14
Det stemmer, men Norge er et lite marked totalsett og Tesla kan ikke ta stilling hva korttenkte normen bryr seg om.

Tesla må selge godt av både S og X og ordrebøkene må holde tritt med produksjons økningen fremover.
Markedet de sikter mot er de som har mest penger, kjøper de råeste bilene og bor faktisk ikke i Norge, men Tyskland, England, Kina, Australia, USA, Sveits osv.

De gjør det som Norske politikere snakker om å gjøre men ikke gjør.
Bruker penger fra de rikeste til å utvikle et produkt til de som ikke har like god råd, men som betyr noe for forurensningen i verden.
Om det selges 50 000 sports cupe" gir jo noe utslipp reduksjon, men 500 000 til 2-3 millioner småbiler med batterier produsert av fornybar energi, da vil det bety noe. :-)
Men de trenger penger for dette, svært mye penger og beste er å få fra dem som har mye.

Merket det godt på Eventen, det som var samtale emnet utenom Tesla biler, som jeg bryr meg null og niks, om var aksjer og ikke bare Tesla aksjer.

Men det kan være vannskelig å komme ut av et luksus stempel, men tror det ordner seg selv.
Når Model 3 kommer og alle ser at de har råd til en skikkelig elbil er alt glemt. :-)
Unntatt Spetalen og Støre som aldri skal kjøpe Tesla
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

@OddB - tror de guttene angrer veldig nå, pga de kunne tenkt seg bilen, men kan ikke bli sett kjørende rundt i den pga ting de har uttalt.
Så blir nok mer oppgulp, eller helt stille i vente på ny bil. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tjobben

Sitat fra: sigurdi på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:49
@OddB - tror de guttene angrer veldig nå, pga de kunne tenkt seg bilen, men kan ikke bli sett kjørende rundt i den pga ting de har uttalt.
Så blir nok mer oppgulp, eller helt stille i vente på ny bil. :-)

;D
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Philippo10

Noen som har link til NRK debatten? Finner det ikke.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:26
Han disser altså sitt eget parti som kjøpte en Tesla til Stoltenberg.. Han disser Stoltenberg samtidig som han er den politiker med høyest formue på Stortinget .. Millionærer som representerer arbeidere på gulvet  er pussige..

Hva var det han sa ordrett egentlig? Var det "Jeg kan love dere at jeg aldri skal kjøpe en Tesla"?

Det er vel ikke noe poeng heller - om han får en i gave av Partiet?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:47
Det er vel ikke noe poeng heller - om han får en i gave av Partiet?

Han takket nei til "gaven" når han overtok jobben som partileder.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: Amoss på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:39
Sitat fra: RuneW på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:47
Det er vel ikke noe poeng heller - om han får en i gave av Partiet?

Han takket nei til "gaven" når han overtok jobben som partileder.

Var det snakk om den gamle til Jens? Han vil vel ha ny  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:42
Var det snakk om den gamle til Jens? Han vil vel ha ny  ;D

Det var den ja - men hva det var han ville ha istedet har jeg ikke fått med meg :p Han bruker argumentet at han sykler/går/tar banen til jobb, men poenget med bilen var jo å komme seg rundt i landet for å besøke lokale AP-grupper etc. Ser han hevder å ha en dieselbil, så antar han da vil bruke den og få km godgjørelse istedet for å få dekket bil av arbeidsgiver.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA