Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgmulighet for enten sommer -eller vinterdekk?

Startet av Avh, onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:15

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: smaug01 på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:51
Sitat fra: staleand på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:53
Som en av sikkert ganske få FrP-velgere her inne på forumet må jeg nok dessverre si meg enig med deg NegativeElectrode. Jeg frykter både Erna og Siv. Selv om de utad gir inntrykk av å bry seg om miljøet har jeg en følelse av at det er et overfladisk spill for galleriet slik at de slipper å miste miljøbeviste velgere som ellers er enig i deres politikk.

Det skal SV ha; til tross for at jeg står omtrent på motsatt side av de i så og si alle politiske saker så synes jeg de gjorde god jobb for elbilsatsingen i Norge.

Synd hvis H og FRP ødelegger en av få ting vi har lyktes bedre enn resten av den politiske verden!
Vi klarer ikke å gjøre noe for miljøet, mennesket er ikke i stand til det av den enkle grunnen at mennesket alltid vil ha noe bedre, større og flottere. Dette er ikke i samsvar med å "redde" miljøet. Økonomisk vekst og miljø går ikke overens. Vi kan ikke skape mer, skape mer velstand, leve lengre og redde hele verden og samtidig bruke mindre ressurser. Det er en umulighet våre politikere ikke tørr å pirke i. Glem miljøet, miljøet klarer seg selv, naturen vil overleve oss mennesker helt utmerket. Høyere vannstand, mindre is, færre isbjørner, varme vintrer, mindre fisk i havet og alt det der er ikke et problem for naturen. Det er et problem for oss! Det vi derimot bør og må tenke er energieffektivitet. Det kan vi gjøre noe med. Ikke bruke mer enn vi må i det store bildet og der er elbilen en fornuftig ting. Energi i form av strøm og varme er en ressurs vi bør bruke med varsomhet i framtiden. Elbilen er også et framkomstmiddel hvor energien kan produseres relativt enkelt i all evighet i motsetning til oljebasert drivstoff å som krever et råstoff man ikke bare kan "ta ut av luften". Siv og Erna, tror jeg tenker noe av det samme jeg skriver men å si det for en politiker vil være det samme som politisk selvmord. Mannen i gata liker fortsatt å tro at han kan redde naturen ved å kjøpe økoprodukter og gi sin stemme til et grønt parti som om det hjelper noe. Ja jeg stemmer også FrP.
Jeg tror at vi kan klare å opprettholde en god levestandard, og ikke minst livskvalitet selv om vi "går grønt" Som du sier  er det VI som er i "deep shit", ikke jorda i seg selv. Den har vært gjennom flere slike utryddelsesykluser tidligere. Dinosaurusene gikk med sist, men noen små markmus overlevde og ble våre stamfedre.
Pyramidespillet som kalles "økonomisk vekst" skjønner alle (?) ikke kan fortsette inn i evigheten, all den tid vi bor på en planet med begrensede ressurser. Men blir vi lykkeligere av å forbruke mer og mer ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

smaug01

Alt dette regulerer seg helt av seg selv, vi bruker bare en veldig snever tidsskala noe som mennesket er veldig flink til. Alt sees i vår egen levetid som er som et nanosekund i den store sammenhengen. Hvis du mener "vi" som vi nordmenn i Norge, ja kanskje, men resten av verden særlig de som ikke har det så kult nå, nei det tror jeg ingenting på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

NegativeElectrode

Sitat fra: smaug01 på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:32
Alt dette regulerer seg helt av seg selv, vi bruker bare en veldig snever tidsskala noe som mennesket er veldig flink til. Alt sees i vår egen levetid som er som et nanosekund i den store sammenhengen. Hvis du mener "vi" som vi nordmenn i Norge, ja kanskje, men resten av verden særlig de som ikke har det så kult nå, nei det tror jeg ingenting på.
Filosofisk har du sikkert rett, men å brenne opp endelige energiressurser dannet over lang tid i løpet av dette nanosekundet må da være selve definisjon på overforbruk?

Ved å bruke fornybare energikilder vil det frigjøres ressurser til andre ting. Det er vanskelig å spå hva det fører til, men kamp om begrensede ressurser fører ihvertfall til krig og forurensning. På et eller annet vis tror jeg elektrisk kraft vil føre til forbedring på mange flere områder enn vi kan forestille oss.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

smaug01

Fornybare ressurser er en vits i den store sammenhengen. Den klarer ikke å dekke en brøkdel av vårt forbruk. Se Pandoras Promise på Netflix. En Breeder reaktor tror jeg er den eneste form for energiproduksjon som kan dekke energibehovet i verden billig nok og da er jo elbilen genial. Ja å hente opp alt olje og gass er som å pisse i buksa for å holde varmen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Oreo

Nå har jeg ikke sett det nevnte innslag, men var de fordi han ikke ville bli satt i bås som "den typiske Tesla eier", dvs. Rik mann fra vestkanten? I såfall kanskje han har gjort oss alle en tjeneste?
Takk for kveldens filmtips smaug01 ;-)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

smaug01

Sitat fra: Oreo på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:42
Nå har jeg ikke sett det nevnte innslag, men var de fordi han ikke ville bli satt i bås som "den typiske Tesla eier", dvs. Rik mann fra vestkanten? I såfall kanskje han har gjort oss alle en tjeneste?
Takk for kveldens filmtips smaug01 ;-)
Hvem vet hva han tenker. Støre, synes jeg, har blitt en "sint" gammel mann de siste årene og ikke den mer pragmatiske og løsnings orienterte taleren som han han var. Fakta er jo at en Tesla er ikke en dyr bil i norsk sammenheng. Den er priset som en helt vanlig tysk familiebil og gjør den samme nytten. Den har fått stempel som snyltebil nr1 i Norge og det synes jeg politikere som styrer landet burde holde seg for gode til. Støre har jo vært med på å gjøre Tesla til det den er her i landet og så setter han eierene i bås sammen med nyrike tullinger etterpå? WTF!? Dere Teslaeiere som stemmer AP burde jo spørre deres representanter hva Støre mente med den uttalelsen. AP m/Støre kan egentlig ikke klage på noe eller noen i dette landet siden de stort sett har styrt landet mesteparten av etterkrigstiden.

Revenge of the electric Car på netflix er også en fin dokumentar.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Oreo

Jo takk den har jeg sett og "who killed the eletric car" også, de er et must for alle elbileiere.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Amoss

Sitat fra: smaug01 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:42
Dere Teslaeiere som stemmer AP burde jo spørre deres representanter hva Støre mente med den uttalelsen.

Kanskje han har talt etter hvor mange Tesla eiere som stemmer AP og funnet ut at det ikke var så mye av stemmekveget sitt han kunne terge? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

#24
Denne lanseringen er svært viktig for Tesla, ikke i Norge der virker den mot sin hensikt, men er heller ikke vårt lille marked de sikter mot.
Alle bilene de konkurrerer mot har både 4x4 i sitt segment samt det meste av teknisk utstyr, skal de selge i det øvre pris segmentet de ligger i må de skille seg ut med mer utstyr.
Eks svært viktig bil for Tyskland, bare på Eventen i går ble det solgt flere hundre biler P85D.
Bilen for hvermansen er ikke den de selger nå, det er Model 3 som kommer til å snu opp ned på allt.
Dette er helt bevist, må være slik for å få nok penger inn med lite volume.
Hadde en liten normal bil blitt lansert først med liten fortjeneste, hadde ingen lagt merke til dem World Wide og null inntekt til å bygge ut fabrikken eller SC osv.
Så konk før start.

Dette må politikerene og "haterene" forstå, de med penger betaler for den ultimate bilen for hvermansen.
At de rike betaler for goder for de med litt mindre råd er faktisk en god ting.

I Norge blir dette noe annerledes pga vanlige biler er sinnsykt dyre, så de fleste har råd til en Tesla om de ønsker.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Strategien til Tesla har vært offentlig siden 2006, så det er et paradoks at den skaper så mye støy.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Hjemlige politkere tenker ikke lengre enn til neste valg, så hvis de kan score noen billige poenger gjør de gjerne det. Det at Tesla har laget en bil som ser ut som en rask "luksusbil" men som ikke forurenser har nok skapt forvirring i den norske skattefolkesjelen. Norge er jo et OK land å bo i, og vi er flasket opp med at det er det høye skattenivået som gir oss denne muligheten (angriper ikke skattenivået her, men bare for å poengtere). For de som ikke ser at bilen er en "bærer" av teknologi som kan løse et av våre største problemer, men kun ser den mest synlige egenskaper, så virker det feil at man skal kunne kjøpe den avgiftsfritt.

Etter at jeg følte meg i "insane mode" ;) gjennom gårsdagen begynte jeg å tenke litt på hvordan Tesla presenterer seg. P85D er en veldig bra bil, et virkelig fremskritt innen bilteknologi. Men dette er ytelser de fleste aldri kommer til å trenge, og som kan virke avstøtende på endel. Tesla kan i noens øyne fremstå som teknologiselskap som kun lager raske biler fordi det er mulig, ikke fordi at de vil løse klimaproblemet.  Og fordi som fortsatt mener at vi ikke har et klimaproblem så er det liten forståelse for at elbilen skal forfordeles.

I Norge hadde nok Tesla tjent på å få frem mer av de langsiktige planene for Model 3, og reduksjon i utslipp fra produksjon. Når det nå blir mye skriverier om P85D vil det forsterke inntrkket av Tesla som sportsbil. Journalister i dag har ikke tid til å gå dypere inn i et tema. Da velger de å skrive om det overfladiske som genererer flest sidevisninger. Dette kan lett utnyttes av finansmenn og andre synsere (og "forskere") som kommer med faktafeil om elbilen, og politikere som skal sanke stemmer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

#26
Det stemmer, men Norge er et lite marked totalsett og Tesla kan ikke ta stilling hva korttenkte normen bryr seg om.

Tesla må selge godt av både S og X og ordrebøkene må holde tritt med produksjons økningen fremover.
Markedet de sikter mot er de som har mest penger, kjøper de råeste bilene og bor faktisk ikke i Norge, men Tyskland, England, Kina, Australia, USA, Sveits osv.

De gjør det som Norske politikere snakker om å gjøre men ikke gjør.
Bruker penger fra de rikeste til å utvikle et produkt til de som ikke har like god råd, men som betyr noe for forurensningen i verden.
Om det selges 50 000 sports cupe" gir jo noe utslipp reduksjon, men 500 000 til 2-3 millioner småbiler med batterier produsert av fornybar energi, da vil det bety noe. :-)
Men de trenger penger for dette, svært mye penger og beste er å få fra dem som har mye.

Merket det godt på Eventen, det som var samtale emnet utenom Tesla biler, som jeg bryr meg null og niks, om var aksjer og ikke bare Tesla aksjer.

Men det kan være vannskelig å komme ut av et luksus stempel, men tror det ordner seg selv.
Når Model 3 kommer og alle ser at de har råd til en skikkelig elbil er alt glemt. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Exactly @sigurdi!

Men jeg er litt uenig med tanke på Norges posisjon. Siden vi er et rimelig kompakt marked hvor man lett kan observere hvilke egenskaper på elbiler som fungerer og/eller folk vil ha så har Norge et bra utgangsunkt som laboratorium. Vi er kjappe til adoptere teknologi og nogenlunde kjøpesterke i bredden enn mange andre land. Det blir som med smartmobilens inntog. Silicon Valley leverte teknologien og vi var laboratorium  i starten.

Norge hadde 2 velutbygde mobilnett, og får nå også ganske raskt bra ladenettverk ikke minst gjennom superladerne til Tesla. Det vil ta noe lengre tid før man blir like mobil med en Tesla andre steder i verden. Dette er premisser som gjør Norge velegnet for teknologiadopsjon.

Gitt strømproduksjonen i Norge er vi jo også et bra utstillingsvindu for elbilprodusentene også. Det vil ta en god stund før andre er på samme nivå med fornybar kraft, ladeinfrastruktur og høy tetthet av elbiler. Jeg tror ikke Tesla går dukken uten en stor kjøpergruppe i Norge, men utviklingen akselereres med Norge "på laget".
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

#28
Stemmer, men de får heller bruke litt på reklame her, siden skal kan ikke legge opp hovedløpet etter oss.
Markedet for sports cupe er vel ikke så innmari stort, snart mettet?

X blir det mange av, om prisen blir riktig, vi liker denne type bil bedre en sports cupe. ;-)

Men kjekkere å være Tesla selger, nå kan de både spørre hva farge du ønsker og om du vil ha AWD. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: staleand på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:34
Sosialister på sitt værste; hadde ikke Tesla vært ansett som "luksusvare" hadde nok saken stilt seg annerledes.
I deres øyne skal man kunne ha luksus, men bare til en viss grad. Norsk Jantelov og den finnes mest av på venstresiden i norsk politikk (mitt personlige inntrykk).

Så det var nok ikke så dumt å si, mtp. velgermassen han prøver å appelere til.
Når det er sagt finnes det selvsagt sikkert svært mange unntak til denne "regelen". Kjenner masse flotte venstrevridde mennesker, bare så det er sagt :)


Enten bruker du ordet "sosialist" uten å vite hva det betyr, og da bør du lære deg det før du poster igjen.

Eller så bruker du ordet "sosialist" som et skjellsord, og igjen er det like tåpelig å ødelegge en debatt på den måten.

Arbeiderpartiet er ikke et sosialistisk parti, men et sosialdemokratisk parti, med børs, aksjeselskap, privat eiendomsrett og alt det andre som hører kapitalismen til.

Støre, persolig, er på høyresiden i dette partiet (han stemte på partiet Høyre tidiligere) så å skrike opp om "sosialister" er bare tåpelig. Skjerpings!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA