Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Simotion omprogramering hos Elbilmek fredag 17 okt.

Startet av Flips, onsdag 22. oktober 2014, klokken 03:28

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Baard på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:11
Ligger nå på mellom 1,3 og 1,35 på blandet kjøring med ECO knappen på og varmen på 22 grader og musikken på....

Dette er en gjenganger flere steder at folk tar med i kommentar om forbruk at radio/musikken står på.

Var vel noe her som regnet ut at på en kjøretur fra fullt til tomt batteri på en Leaf så ville man i teorien spare strøm tilsvarende ca 200m på å bytte ut alle glødepærer med Led. Vil anta at strømforbruket til musikkanlegget ligger på omtrent samme nivå og ikke vil ha noen som helst påvirkning på forbruket annet enn hvis musikken gjør at man kjører enten roligere eller mer aggresivt.

Ellers er det ingen som er uenig i at Tesla normalt sett har høyere forbruk enn en Zoe. Det er sikkert mulig å kjøre begge sånn at forskjellen blir mer enn 2x også på samme strekning, eller til og med likt forbruk. En Tesla eier jeg snaket med på et ladestopp sa at han hadde kjørt E18 fra Porsgrunn til Arendal med et forbruk under 1.6kWh/mil ved å bare følge trafikken/fartsgrensen med CC uten noen forbikjøringer, en strekning jeg med Leafen ligger på ca 1.3kWh/mil med tilsvarende kjøring. Tror ikke du ser en Zoe ned på 0.8kWh/mil i 70-90km/t i kuppert terreng.

edakcots

interessant diskusjon.
Har relativt lang erfaring fra måling av forbruk og påfylling.
mine tall er i snitt 2.04kw/t med min Tesla Model S i følge dashbordet.
Leafen ligger på ca 1.7 og Zoe på 1.5
Jeg har kjørt spareløp også, og da er selvsagt tallene anderledes. Men hvis jeg bare kjører og ikke tenker på å spare energi, så er ovenfor tall ganske korrekte.
Tesla´n er glad i jevn fart som de andre elbilene, det er ingen problem å kjøre spareløp ned mot 1,5kw/t, men jeg merker at jeg gir mer f... når jeg kjører den enn de to andre da jeg kommer frem uansett.
Merker vesentlig forskjell på Leaf vs ZOE i motorveg hastighet. Mulig det meste skyldes høyere luftmotstand i Leaf, men det er kanskje andre faktorer også.
Uansett, JA, Renault kaller disse ladestasjonene med forskjellige ting og jeg er delvis enig i at en 22KW ikke er en hurtiglader. Men når jeg lader Tesla´n og Leaf´en, så er det merkbar redusering av KW inn på batteriet allerede ved 50% på begge 2. Der kjører ZOE full spiker frem til ca 90%.
Med andre ord, LEAF og TESLA har høyere utnyttelse av laderne sine i midt delen av ladingen men har ikke full effekt videre.
Feks Leaf på Chademo uttak tar godt over 1 time å fullade, spesielt på vinterstid. Mens når du er så heldig å finne en 43KW stasjon med ZOE (feks Statoil Fornebu) så er man smekkfull før 45 min har gått...
Jeg og en kompis skal snart utføre slike tester i litt mer nøyaktig skala og vil lage en egen tråd på dette temaet.

Deilig forresten at det er litt mer positiv tone her inne nå.
Jeg har aldri forsøkt å "selge" ZOE her inne, bare informere om at det i mine øyne er verdens beste elbil investering i skrivende stund med wallboks etc inkludert i prisen i tillegg til det nye ladenettverket.

Jeg har selv Tesla og skriver ikke om ZOE for at jeg er Renault selger, eller har noe motforestilling mot andre merker. Jeg bare forsøker å belyse ZOE som et svært godt alternativ i det utvalget som finnes.

Emil: jeg er kun en elbil selger i egen regi. Importerer biler fra Europa og selger her hjemme. Jeg skulle ønske det gikk an å importere ZOE uten batterileie, men det går dessverre ikke. Det er en bil jeg lett kunne solgt mer av enn noen andre elbiler da prisen er så lav som den er i forhold til konkurrenter og at den vil helt klart ha en ladefordel i fremtiden de andre merkene bare kan drømme om...

Pris 22KW ladestasjon avhenger om man trenger trafo (IT-nett) eller slipper unna med kun fremføring fra allerede etablert 400V. Da er prisen ca 30.000kr ink boks og oppsett av elektriker. Tillegg ved lengre kabelstrekk selvfølgelig.
Pris 43KW ladestasjon avhenger av noe mer kabelpris da den er tykkere. I tillegg kommer fast pistol da type2 kabelen folk eier selv blir litt "tynn". Totalt ca 40.000 uten trafo.

Chademo pris er ikke enkelt å gi da det varierer ekstremt mye fra 300.000 til 1,2 millioner i noen tilfeller. Dette er nok priser som vil falle etter hvert, men i følge et par av leverandørene så er det ikke bare innstallasjonsprisen som er skyhøy, men oppetiden er elendig kontra et 22KW annlegg også.

Dette medfører ekstreme kostnader for de som drifter disse stasjonene. Ingen ting er verre enn å sikte seg inn på en ladestasjon og komme frem til "i ustand" skiltet:(
Her er AC ladingen i en egen klasse og jeg har til gode å komme til en stasjon med min Tesla eller ZOE hvor det ikke virker...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:31
Emil: jeg er kun en elbil selger i egen regi. Importerer biler fra Europa og selger her hjemme.

Da foreslår jeg at du oppdaterer signaturen din med at du ikke bare er en elbilbruker her på forumet men også har visse økonomiske interesser av at enkelte biler blir populære og selger bra.

pwb

Sitat fra: Øyvind I på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:13
Ikke mange forhandlere som opplyser effekt av større hjul på forbruk (forståelig pga importavgifter som er basert på fantasistall for forbruk på fosilbiler).

Det betales MER i avgifter om man får en bil fra fabrikken med bredere dekk. Var faen steike mange tusen bare fordi det MÅTTE følge med 17" på en bil jeg kjøpte nå nylig. Selve økningen på dekka var ikke mye, men avgiften siden det var fra fabrikk var vel nesten 2-3 ganger så mye enn dekk kostnadene.

edakcots

Da er det gjort for din del Emil, tror ikke mange bryr seg...
Ellers så kan jeg opplyse om at de begynner å gå tom på lager av ZOE hos Renault. Var innom en forhandler som sa det tar seg opp om dagen :)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:30
Da er det gjort for din del Emil, tror ikke mange bryr seg...

De fleste bryr seg nok ikke, men når man kommer med f.eks anbefalinger om valg av bil så er det mye mer rydding å si at man har et bein innenfor bransjen. Ganske normalt på de fleste forum.

Sitat
Ellers så kan jeg opplyse om at de begynner å gå tom på lager av ZOE hos Renault. Var innom en forhandler som sa det tar seg opp om dagen :)

Jepp, allerede 20 biler registrert etter 8 registreringsdager i oktober. Fortseter det i den takten man oppe i nesten 60 når måneden er over og ny rekord!

jkm

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:40

"Tesla kan også dra nytte av dette lade-nettverk, men da Teslas batterier nesten 3 ganger så store som Renault ZOEs, kommer Teslaen likevel til å måtte stå og lade i mange timer før den er full."

Thomas

Jeg tror du har misforstått hvordan Tesla-eiere er og hvordan lading skjer i praksis. Vi har hatt vår Tesla siden slutten av mars og kjørt 33000 km, hvorav kanskje 80% er langkjøring på ca. 25 turer på over 100 mil hver. Vi har nesten helt sluttet å fly privat, nå koser vi oss med å cruise avgårde i vår fantastiske bil. Våre mange langturer har gitt oss erfaringen at å vente på lading er bortkastet tid. For å sitere et annet innlegg på dette forumet; bilen skal vente på deg. Når du er dreven lader du mindre, gjerne mye mindre enn du trenger for å komme fram. Kunsten er å komme tom fram til lading og deretter lade minimalt. Vente på lading er bortkastet tid. Jeg lader ofte bare til 90% typical km av GPS distansen +/- tillegg/fradrag for høydeforskjellen (4 typical km for hver 100m i høydeforskjell). Dersom jeg kommer nordfra til Dombås, så avpasser jeg farten så jeg er like over null ved ankomst. Lading på tom tank går lynraskt på superlader, 10-11 minutter gir ca. 120km, deretter er det lett å cruise de 155km ned til Lillehammer, 155km x 90% - 20km for 500m høydeforskjell. Starter med 35 typical km i minus fra Dombås. Skulle det knipe ned mot Lillehammer er det jo bare å dempe farten for å spare strøm. På Lillehammer lader man fra tom tank i 15minutter opp til ca. 150km typical som er nok for å komme seg de ca. 180km ned til Oslo. Får også 5km gratis grunnet 120m høydeforskjell. Jeg sjekker ut på forhånd høydeforskjellene på kartet på ut.no. Kjører man f.eks fra Trondheim til Oslo med akkurat nok strøm fra start i Trondheim iberegnet at Fokstua er på 1000m og tar ut 40km typical fra tanken så vil maksimal total ladetid være 25 minutter. Med full tank fra Trondheim vil det holde med 10-12 minutter lading på Lillehammer for å nå Oslo med tom tank. Lading ellers skjer på 10A kurser hjemme eller på jobben og en sjelden gang på 22kW ladepunkter.

Moralen er; å vente på lading er bortkastet tid.

Den unødvendige kommentaren om at Tesla-eiere lader i timevis på 22kW ladere for å lade batteriet fullt er misforstått og feil.

jkm

emil

Sitat fra: jkm på mandag 13. oktober 2014, klokken 02:29
Moralen er; å vente på lading er bortkastet tid.

Det er det jeg også har sagt i forhold til problemene med lading av Zoe. Det er mye bedre å lade på 10-16A når bilen står stille og man skal gjøre andre ting enn å måtte finne en 22kW ladeplass å ta et ladestopp der på veien.

sigurdi

22kW er genialt på hoteller, kroer osv da kan en "take" mens man gjør noe annet.
I USA bygger svært mange hoteller, gatekjøkken, kjøpesenter dette ut i samarbeid med Tesla.
Tesla spanderer selve laderen og lokasjon tar oppkoblingen og strøm forbruk. :-)
Kanskje en Ide her i Norge også for både VW, BMW og Tesla.
Dersom ZapCharger kommer ut snart tror jeg denne kan selge svært bra med diverse logoer på lokket. :-)

11kW hadde også vært supert på overnatting steder. (230v 32A 3fas)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Baard

#54
Det er jo slik som jkm beskriver vi Zoe eiere kan lade når det nye ladenettet er komplett :-) I tillegg har jeg også som Zoe eier mulighet til å fylle tanken på 2 timer hjemme mens jeg spiser middag. Med 22kw fyller vi på 50-60% på en halvtime....10 amp er flott det, men ikke når du er på tur...det jkm beskriver ville ikke være mulig uten teslas supercharger......
Renault Zoe, 2014

sven erik

Sitat fra: jkm på mandag 13. oktober 2014, klokken 02:29
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:40

"Tesla kan også dra nytte av dette lade-nettverk, men da Teslas batterier nesten 3 ganger så store som Renault ZOEs, kommer Teslaen likevel til å måtte stå og lade i mange timer før den er full."

Thomas

Jeg tror du har misforstått hvordan Tesla-eiere er og hvordan lading skjer i praksis. Vi har hatt vår Tesla siden slutten av mars og kjørt 33000 km, hvorav kanskje 80% er langkjøring på ca. 25 turer på over 100 mil hver. Vi har nesten helt sluttet å fly privat, nå koser vi oss med å cruise avgårde i vår fantastiske bil. Våre mange langturer har gitt oss erfaringen at å vente på lading er bortkastet tid. For å sitere et annet innlegg på dette forumet; bilen skal vente på deg. Når du er dreven lader du mindre, gjerne mye mindre enn du trenger for å komme fram. Kunsten er å komme tom fram til lading og deretter lade minimalt. Vente på lading er bortkastet tid. Jeg lader ofte bare til 90% typical km av GPS distansen +/- tillegg/fradrag for høydeforskjellen (4 typical km for hver 100m i høydeforskjell). Dersom jeg kommer nordfra til Dombås, så avpasser jeg farten så jeg er like over null ved ankomst. Lading på tom tank går lynraskt på superlader, 10-11 minutter gir ca. 120km, deretter er det lett å cruise de 155km ned til Lillehammer, 155km x 90% - 20km for 500m høydeforskjell. Starter med 35 typical km i minus fra Dombås. Skulle det knipe ned mot Lillehammer er det jo bare å dempe farten for å spare strøm. På Lillehammer lader man fra tom tank i 15minutter opp til ca. 150km typical som er nok for å komme seg de ca. 180km ned til Oslo. Får også 5km gratis grunnet 120m høydeforskjell. Jeg sjekker ut på forhånd høydeforskjellene på kartet på ut.no. Kjører man f.eks fra Trondheim til Oslo med akkurat nok strøm fra start i Trondheim iberegnet at Fokstua er på 1000m og tar ut 40km typical fra tanken så vil maksimal total ladetid være 25 minutter. Med full tank fra Trondheim vil det holde med 10-12 minutter lading på Lillehammer for å nå Oslo med tom tank. Lading ellers skjer på 10A kurser hjemme eller på jobben og en sjelden gang på 22kW ladepunkter.

Moralen er; å vente på lading er bortkastet tid.

Den unødvendige kommentaren om at Tesla-eiere lader i timevis på 22kW ladere for å lade batteriet fullt er misforstått og feil.

jkm

jeg har selv ikke brukt 22kw lader  bare testa det i 3 min med min  men å kjøre med så lite strm som du sier  gjør man ikke flere ganger om du  blir stående i kø  ned fra lillehammer å 6 grader ute  da får du problemer  måtte selv da kjøre i 50 fra  råholt å til den ved lier da hade jeg over 30 mil  når jeg kjørt fra  lillehammer  dette  gidder ikke jeg en gang til da er det bedre å bruke  10-15 min lenger på ladern  og bruke en time kortere  på turen ned  men det å stå på en 22kw i 5  timer  gidder ikke mange teslar  når de kan  kjøre litt lenger å få ful på en time

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA