Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Simotion omprogramering hos Elbilmek fredag 17 okt.

Startet av Flips, onsdag 22. oktober 2014, klokken 03:28

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: edakcots på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:07
22kw er mer enn godt nok for å ta langturen man ønsker.

22kW er ikke hurtiglading selv om både du og Renault tror/mener/føler det...
Og de 7,2kW punktene Renault omtaler -er de også raske nok?

Ellers synes jeg følgende setning er rasende festlig:

"Tesla kan også dra nytte av dette lade-nettverk, men da Teslas batterier nesten 3 ganger så store som Renault ZOEs, kommer Teslaen likevel til å måtte stå og lade i mange timer før den er full."

http://www.renault.no/media-og-presse/2014/101014

Ikke missforstå -jeg synes initiativet er bra (om enn klumsete kommunisert)

Strengt tatt er det bare Nissan og Renault som har tatt ansvar mens VW, BMW og Kia snylter på andre.
Tesla er litt sære med sine egne løsninger, men har ihvertfall en langsiktig plan.

For meg fremstår det som at VW, BMW og Kia kun ønsker å melke et godt marked, mens Tesla, Nissan og Renault satser ordentlig. Håper Elbilforeningen jobber med de...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:40
Ellers synes jeg følgende setning er rasende festlig:

"Tesla kan også dra nytte av dette lade-nettverk, men da Teslas batterier nesten 3 ganger så store som Renault ZOEs, kommer Teslaen likevel til å måtte stå og lade i mange timer før den er full."

De fremstiller det jo som om Tesla bruker 3 ganger så mye strøm som Zoe. Får sette opp et race på 60-80 mil mellom en Zoe og en Tesla og se hvem som kommer frem først. Begge starter med fullt batteri og Tesla får ikke lov til å bruker Supercharger.

Sitat
Strengt tatt er det bare Nissan og Renault som har tatt ansvar mens VW, BMW og Kia snylter på andre.

Nå har jo VW "kjøpt" seg inn i Kiwi-laderene ved å betale for Combo biten, så de er jo ikke helt umulige. Kia er nye i markedet og skal få litt tid på å bli komfortable. BMW har jo snakket om rimelige semihurtige Comboladere som er på vei til forhanderene, men hvordan det vil bli praktisk for kundene er en annen sak.


Øyvind I

#32
2 tonn slede med gigantiske dekk bruker nok fort mellom 1.5 og 2 ganger så mye energi som letter bil med små hjul. Gjelder for fosilbil som batteribil
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Olatho

I litt fart er det luftmotstand, ikke vekt, som har mest å si for forbruket. De fleste, meg selv inkludert, ser ut til å ligge på et snitt rundt 2 kWh/mil med en Tesla. Mange til og med en god del under dette. Jeg har mine tvil om at du kommer deg under 1 kWh/mil i gjennomsnitt over litt distanse med særlig mange elbiler.

ladov

#34
400000 for et 44kW ladepunkt?!? Seriøst? Trodde halve poenget med chameleon-lader og AC lading var at infrastrukturen ble billig? Hva gjør 44kW så dyrt og hvor mye koster da et 22kW-punkt?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: ladov på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:01
400000 for et 44kW ladepunkt?!? Seriøst? Trodde halve poenget med chameleon-lader og AC lading var at infrastrukturen ble billig? Hva gjør 44kW så dyrt og hvor mye koster da et 22kW-punkt?
Nei der har nok noen missforstått, det var nok prisen for en CHAdeMO DC lader.
Et 44kW AC ladepunkt er nok stort sett kun noen få tusend i tillegg til prisen på DC laderen for å få et AC uttak.
En type 2 ladestasjon 22kW er vel nå mellom 10 og 50 tusend avhengig av montasjekostnader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind I

Sitat fra: Olatho på lørdag 11. oktober 2014, klokken 16:27
I litt fart er det luftmotstand, ikke vekt, som har mest å si for forbruket. De fleste, meg selv inkludert, ser ut til å ligge på et snitt rundt 2 kWh/mil med en Tesla. Mange til og med en god del under dette. Jeg har mine tvil om at du kommer deg under 1 kWh/mil i gjennomsnitt over litt distanse med særlig mange elbiler.

På flat vei (eller i laboratorium) er dette helt riktig. Med akselearsjoner samt kupert terreng så har vekt uansett mye å si. Dekkbredden er også utslagsgivende. På oljebrenner øker forbruket mye med dette. Se opplysning på Zoe med forbruk ved 17" i stedet for 16" (desverre). Ikke mange forhandlere som opplyser effekt av større hjul på forbruk (forståelig pga importavgifter som er basert på fantasistall for forbruk på fosilbiler).
Ser frem til en evnt utbygging av ladestasjoner fra Fortum retning Hallingdal på el.bil så kan det gå litt sport i å ta batteribil til hytta på sommeren.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Griffel

Sitat fra: Øyvind I på lørdag 11. oktober 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Olatho på lørdag 11. oktober 2014, klokken 16:27
I litt fart er det luftmotstand, ikke vekt, som har mest å si for forbruket. De fleste, meg selv inkludert, ser ut til å ligge på et snitt rundt 2 kWh/mil med en Tesla. Mange til og med en god del under dette. Jeg har mine tvil om at du kommer deg under 1 kWh/mil i gjennomsnitt over litt distanse med særlig mange elbiler.

På flat vei (eller i laboratorium) er dette helt riktig. Med akselearsjoner samt kupert terreng så har vekt uansett mye å si. Dekkbredden er også utslagsgivende. På oljebrenner øker forbruket mye med dette. Se opplysning på Zoe med forbruk ved 17" i stedet for 16" (desverre). Ikke mange forhandlere som opplyser effekt av større hjul på forbruk (forståelig pga importavgifter som er basert på fantasistall for forbruk på fosilbiler).
Ser frem til en evnt utbygging av ladestasjoner fra Fortum retning Hallingdal på el.bil så kan det gå litt sport i å ta batteribil til hytta på sommeren.
Rulletap er vektavhengig og en kan grovt regne ca. 0,3kWh/mil for hver 1000kg bilvekt. For en Leaf er rulletapet større enn tap fra luftmotstand opp til et sted mellom 70 og 80 km/t. For Tesla betyr rulletap mer enn luftmotstand op til et sted mellom 80 og 90 km/t.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Poenget mitt er bare at en Tesla i praksis ikke bruker veldig mye mere strøm enn f.eks. en Leaf (eller en Zoe).  Renault selv oppgir ca 1,5 kWh/mil.  Elbilforeningen har testa litt, og konkluderer med at "Det er vanskelig å komme under 1,6 kWh/mil" http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3257-vi-har-kjort-50-mil-med-renault-zoe#!RenaultZOE_eksterior2_2160_1440
Og dette var med eco-mode med begrenset toppfart og akselerasjon. 
Mens faktisk forbruk rapportert fra mange Tesla-eiere er ca 2 kWh/mil.

Påstanden om at en Tesla altså bruker 1,5 - 2 ganger så mye energi er altså ikke korrekt.  Du kan kanskje få 30% mindre energiforbruk med en annen bil, men med tilsvarende rolig kjøring på samme strekning tror jeg faktisk ikke forskjellen på en Tesla og en Zoe er særlig stor.

Olatho

Øyvind: Og om du skal oppover fra Oslo til Hallingdal en gang etter hvert, så kan vi jo sammeligne reelt energiforbruk og tidsbruk fra f.eks. Sandvika til Gol om vi tilfeldigvis også skal oppover ca samtidig...

Øyvind I

Flere gode forslag og utfordringer her  :D God stemning og det er bra. Fosilbil gir store utslag med dekk (og også noe på vekt). Vil være overaskende om batteribil ikke gjør det. Jeg vil nå finne ut om et par måneder. Det går jo ann å kjøre en Alfa GTV 3.0 V6 med 1315 kg på 0.74 l/mil selv om det er usedvanlig kjedelig å gjøre det. Den er konstruert for noe annet. Med batteribil(og forøvrig BMW 520) er det jo litt andereldes. Da er det artig (ok tar "litt" i, det er litt inspirerende) å kjøre så økonomisk som mulig.

Forøvrig - dette er veldig off-topic og jeg lar det ligge her. Avtalen er et godt poeng uten at det utgjør så mye i penger.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Charge and Drive

Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Baard

Sitat fra: Olatho på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:01
Renault selv oppgir ca 1,5 kWh/mil.  Elbilforeningen har testa litt, og konkluderer med at "Det er vanskelig å komme under 1,6 kWh/mil" http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3257-vi-har-kjort-50-mil-med-renault-zoe#!RenaultZOE_eksterior2_2160_1440
Og dette var med eco-mode med begrenset toppfart og akselerasjon. 
Min Zoe har enda ikke vært over 1,35kWh/mil. Kjørt ca. 2500km med den til nå. Ligger nå på mellom 1,3 og 1,35 på blandet kjøring med ECO knappen på og varmen på 22 grader og musikken på....
Renault Zoe, 2014

Olatho

Tøft.  Veldig bra om de klarer seg med så lavt forbruk.  Bare litt rart at Renault oppgir det til såpass mye høyere. Uansett flott at det blir skikkelig med ladere rundt omkring.

tinker

Min og ligger normalt på rundt 13-13,5 også uten eco, i alle fall på vanlige veier opp til 80km/t. Testet på motorvei i 100, da krøp den oppover mot 17.

I går regnet og blåste det som besatt og da havnet jeg på rundt 16,5 på en tur som normalt ligger rundt 13,5.

Alt i alt syns jeg forbruket er som forventet. Guessometeret er derimot fryktelig dårlig, og jeg skulle ønske jeg kunne valgt å vise batteristatus der i stedet for gjenværende kilometer
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA