Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Simotion omprogramering hos Elbilmek fredag 17 okt.

Startet av Flips, onsdag 22. oktober 2014, klokken 03:28

« forrige - neste »

Flips

Sitat fra: Stormfull på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:24
Lurer på en ting til. Dette med lading på stasjoner så koster dette sikkert litt ihvertfall for hurtiglading. Hva betaler man med? Hva lønner seg da jeg forstår at det er flere muligheter?
Litt surr dette med lading men Zoe kan bare lades med AC eller tar den begge deler? Hvordan veit jeg ved å søke på ladestasjoner hvem jeg kan bruke...
Hvis du er veldig heldig er enten en hurtiglader gratis eller med kortbetaling, men det vanligste er SMS eller diverse kort/brikker man må bestille på forhånd. Jeg anbefaler å kjøpe et ladekort fra Grønn Kontakt og en RFID-brikke fra Fortum.

For å finne hurtige og semihurtige ladere for Zoe kan du gå på hurtigladekartet og krysse vekk alle feltene unntatt "Hurtig Type 2" og "Semihurtig Type 2". Grønne punkt er ladestasjoner som eksisterer, hvite er ladestasjoner som kommer og gule er steder som har fått støtte fra Transnova til å sette opp en ladestasjon. :)

tinker

Regner med vi får en rfid-brikke i posten nå som vi skal lade gratis på fortum ladere i ett år?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Stormfull

Okey var ikke mange av de hurtige men semi var det litt. Hvor mye lader du på ca 30 min på semi?
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

Barskog

Jippi - nå begynner det å ligne på noe. Det er akkurat slik jeg har sett for meg (drømt om) at elbileierskap skal være.

I dag er det 30 dager siden jeg hentet ut min ZOE (har kjørt 3000 km allerede). Har ikke hatt noen planer om å bytte den inn igjen. Artig å bli belønnet med denne nyheten nå i dag :)

Store meg på nesten 2 meter og godt over 110 kg sitter som en konge i denne bilen.

Dette er mitt første innlegg på dette forumet, måtte bare vente til det ble en bedre tone her og ikke så mye unødig negativ pirking på ZOE av Leaf eiere, og det ble det så absolutt i dag :)


2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Stormfull

Sitat fra: Barskog på fredag 10. oktober 2014, klokken 20:24
Jippi - nå begynner det å ligne på noe. Det er akkurat slik jeg har sett for meg (drømt om) at elbileierskap skal være.

I dag er det 30 dager siden jeg hentet ut min ZOE (har kjørt 3000 km allerede). Har ikke hatt noen planer om å bytte den inn igjen. Artig å bli belønnet med denne nyheten nå i dag :)

Store meg på nesten 2 meter og godt over 110 kg sitter som en konge i denne bilen.

Dette er mitt første innlegg på dette forumet, måtte bare vente til det ble en bedre tone her og ikke så mye unødig negativ pirking på ZOE av Leaf eiere, og det ble det så absolutt i dag :)

Ja grattis :) Gleder meg selv til uka, som en unge til jeg får min. Kjør pent husk farta:)
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

svingen

Det her var meget pent! :)
og det er i tillegg til KIWI samarbeidet,starter og ta virkelig form nå.
Litt dumt det ikke ble 44KW da det fort blir 1 time ladetid i praktisk på 22kW med litt kaldt batteri osv.
Det kan være litt i lengstelaget.

perrsonlig så ente vi med og ta bensinbilen pga elbilen ville tatt 1 time lengre (lengre vei som utgjør 30 min og 30 min til hurtiglading så med bensin ble det 1 time og 30 min elbile ble 2 timer og 30 min hadde ikke tid til elbil pga da rakk vi ikke avtalen) så 44kw ville jo gjort det enda bedre,men skal jo ikke klage over slike tiltakk! :)

En ting som jeg syns er dumt er fast pris ordning,da enter det helt sikkert med samme problem som chademo hadde før,folk lader "gratis" 1 km hjemmenfra får og spare penger vs sein lade hjemm så kom det folk som var på langtur og måtte vente,nå skal det seies att nissan leaf bruker vel mere 30 min siden det er 50KW,men helt sikkert dem som vil ha "verdi" får pengen siden og lader siden dem alt har det gratis.

Så  min anbefaling er minutt pris da lader kun det man trenger og ikke bruker en ressurs av den type her mere enn nødvendig :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Flips

Noen har tidligere sagt på forumet at en 44 kW lader koster 400.000 kroner, derfor skjønner jeg godt at det ble 22 kW, da 44 hadde kostet totalt 80 millioner.

Øyvind I

Dette var virkelig en gladnyhet! Noe som gjør bruk av el-bil lettere og ikke minst gunstig.
Første normalbil utenom Tesla som tilbyr dette. Meget bra av Renault. Nå får jeg sette meg inn i lademuligheter på min rute og slite meg gjennom tiden fra min leveres i Desember til jeg registrerer den i januar 2015
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

Gordon Retriever

#23
Sitat fra: Flips på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:30
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:17
Dette er vel nyhetene vi har blitt lovet i noen måneder nå?

Da er det bare å løpe og kjøpe Zoe.

Sitat
• 50 lokasjoner og 100 ladepistoler er allerede etablert

Mener de med dette Fortum sine eksisterende og/eller Fortum-Kiwi-Nissan-Renault-VW samarbeidet? Eller har de opprettet 50 nye AC plasser utenom dette?
Slik jeg forsto det var dette 50 ekstra plasser som ikke har noe med Kiwi-laderne å gjøre.

Slik jeg forstår det har Renault kjøpt tilgang til 50 eksisterende ladepunkter. ;)

Siden det  refereres til en pris på 2500 pr. år. inkl. moms, bet jeg meg merke til følgende i pressemeldingen fra Renault:

SitatOvennevnte avtale er kostnadsfri for alle Renaults el-bil eiere i 12 måneder ved kjøp av bil. Mot kr 2 000 + mva. kan ytterligere 12 måneder (totalt 24 måneder) ladning kjøpes.

Dvs. hva prisen for år 3 er forblir ukjent....

emil

Sitat fra: svingen på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:01
En ting som jeg syns er dumt er fast pris ordning,da enter det helt sikkert med samme problem som chademo hadde før,folk lader "gratis" 1 km hjemmenfra får og spare penger vs sein lade hjemm så kom det folk som var på langtur og måtte vente,nå skal det seies att nissan leaf bruker vel mere 30 min siden det er 50KW,men helt sikkert dem som vil ha "verdi" får pengen siden og lader siden dem alt har det gratis.

Med ca 200 Zoe på veiene i dag må det noen tusen solgte biler til før jeg tror det blir noe generellt problem, men det kan nok være enkelte ladeplasser som blir mer belastet enn andre.

Heldigvis kan man lade på Combo/CHAdeMO samtidig som en Zoe okkuperer 43kW AC ladekabelen de fleste steder, så for de med Leaf/eGolf eller lignende blir det neppe noe problem.

Men, dette er jo ikke et tilbud bare til Zoe eiere. Alle eiere av Renault Z.E. (Twizy og Kangoo også) skal få gratis tilgang, men de færreste av disse kan utnytte mye av kapasiteten i en 22kW AC stolper og de lader også problemfritt "alle steder".

erik e

 Dette er NORGE.Denne "stikk kontakten" er min. Tenk når det bare er Toyota som kan fylle tanken på Statoil.  ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tinker

#26
Det er vel ikke sagt noe sted at dette nettverket kun er for Zoe? De har sagt at det er gratis for Zoe i ett år.

Det er også kun type 2 som blir tilgjengelig på stolpene, så det begrenser muligens andre biltyper som ikke har like hipp lader som Zoe, men det er da fremdeles andre biltyper som kan bruke den kontakten.

Jeg tviler på at fortum har gått med på en avtale om å bygge ladestasjoner som ingen andre får lov til å bruke - det blir garantert fullt mulig for andre å bruke dem. Mot betaling selvsagt.

Jeg tipper også at systemet for tilgang blir fortums eksisterende rfid løsning, ser ikke helt hvorfor de skulle lage et separat tilgangssystem kun for disse type 2 laderene.

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: tinker på lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:57
Det er vel ikke sagt noe sted at dette nettverket kun er for Zoe? De har sagt at det er gratis for Zoe i ett år.
[/quote

Gratis for alle Renault Z.E. kunder i et år (sansynligvis ut 2015). Forblir kundemassen liten og bruken deretter er nok sansynligheten stor for at de fortsetter med tilbudet.

Sitat
Det er også kun type 2 som blir tilgjengelig på stolpene, så det begrenser muligens andre biltyper som ikke har like hipp lader som Zoe, men det er da fremdeles andre biltyper som kan bruke den kontakten.

Med riktig kabel kan alle biler lade fra en Type2 stolpe, selv Buddy, Reva o.l. Værre hvis det er faste Type2 kabler. Kanskje ikke mest økonomiske løsning for å lade en av de små bilene, men er man desperat etter strøm tar man det som finnes.

Sitat
Jeg tviler på at fortum har gått med på en avtale om å bygge ladestasjoner som ingen andre får lov til å bruke - det blir garantert fullt mulig for andre å bruke dem. Mot betaling selvsagt.

Jeg tipper også at systemet for tilgang blir fortums eksisterende rfid løsning, ser ikke helt hvorfor de skulle lage et separat tilgangssystem kun for disse type 2 laderene.

De nye blir nok bare en del av Fortum sitt ladenettverk, og med de ladestasjonene de hadde, avtalen med Kiwi og nå disse kommer Fortum til å bli den overlegent største aktøren på markedet. Forhåpentligvis vil det igjen presse de andre operatørene av vanlig DC hurtiglading over på en mer fornuftig prispolitikk og kanskje flere andre slår seg sammen.

Ellers ikke noe problem å gi RFID til Z.E. kundene og så sender Fortum regningen til Renault istedenfor kunden, men kan en Z.E. kunde ta med seg sin andre elbil (f.eks en eGolf) og lade med samme brikke eller må man lade en Renault? Pressemeldingen sier ikke noe om at man kun får lade Zoe eller andre Renault biler, snakker kun om "kunder".

Ellers har Renault drevet med "feilinformasjon" i lang tid. 11kW og 22kW er ikke hurtiglading, men semihurtiglading. Navnet "supercharger" de bruker om 11kW hjemmelading har jeg sagt min mening om i andre tråder.

edakcots

Hello!
Så var det sannhet i mine tidligere meldinger alikevel da...
Fint at så mange er positive til dette, tror aldri det har vært så mye positivitet rundt en renault trød før?
200 PUNKTER betyr ADRESSER
600 "pistoler" betyr at flere punkter har mer enn ett uttak.
22kw er mer enn godt nok for å ta langturen man ønsker.
Fortum har allerede noen operative, skal bygge ut fler, men flere andre punkter blir sikkert lagt til i nettverket, slik at dette er nok ganske raskt oppe å stå.
Tror Renault utvider avtalen etter første året når de ser hvor lite dette kostet å gjøre, så mye tryggere er det for en kjøper av denne bilen å faktisk ha et komplett ladenettverk at det vil være avgjørende for det store salgsvolumet...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på lørdag 11. oktober 2014, klokken 11:07
Hello!
Så var det sannhet i mine tidligere meldinger alikevel da...

Og da regner jeg nå med at du nå går ut med hvor du jobber og hville relasjoner du har til selskaper som pusher Renault og eventuelle andre biler og/eller ladeløsninger.

En oppfording jeg og flere andre her har kommet med i en måneds tid nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA