Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Simotion omprogramering hos Elbilmek fredag 17 okt.

Startet av Flips, onsdag 22. oktober 2014, klokken 03:28

« forrige - neste »

Flips

Renault og Fortum skal bygge minst 200 nye ladepunkter med minst 600 ladepistoler. 50 av punktene er allerede etablert. Tilbudet er gratis for alle Zoe-kunder i 12 måneder, deretter koster det 2000 i året. :)

http://presse.rbinorge.no/artikkel.asp?id=3486
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum

jkirkebo

Sitat fra: Flips på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:04
Renault og Fortum skal bygge minst 200 nye ladepunkter med minst 600 ladepistoler. 50 av punktene er allerede etablert. Tilbudet er gratis for alle Zoe-kunder i 12 måneder, deretter koster det 2000 i året. :)

http://presse.rbinorge.no/artikkel.asp?id=3486
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum

Så bra, da kan det kanskje hende det endelig skjer noe langs Rv4...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

#2
Dette er vel nyhetene vi har blitt lovet i noen måneder nå?

Da er det bare å løpe og kjøpe Zoe.

Sitat
• 50 lokasjoner og 100 ladepistoler er allerede etablert

Mener de med dette Fortum sine eksisterende og/eller Fortum-Kiwi-Nissan-Renault-VW samarbeidet? Eller har de opprettet 50 nye AC plasser utenom dette?

tinker

Jeg er litt mindre imponert... Det burde vært 43kW stolper.

Greit nok at de er gratis i ett år, men 2500,- i året etter det betyr jo at man må kjøre ~20000km i året og gjøre absolutt all lading der før det lønner seg?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:17
Dette er vel nyhetene vi har blitt lovet i noen måneder nå?

Da er det bare å løpe og kjøpe Zoe.

Sitat
• 50 lokasjoner og 100 ladepistoler er allerede etablert

Mener de med dette Fortum sine eksisterende og/eller Fortum-Kiwi-Nissan-Renault-VW samarbeidet? Eller har de opprettet 50 nye AC plasser utenom dette?
Slik jeg forsto det var dette 50 ekstra plasser som ikke har noe med Kiwi-laderne å gjøre.

emil

Sitat fra: tinker på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:29
Jeg er litt mindre imponert... Det burde vært 43kW stolper.

Greit nok at de er gratis i ett år, men 2500,- i året etter det betyr jo at man må kjøre ~20000km i året og gjøre absolutt all lading der før det lønner seg?

Hvis man regner vanlig fortumpris på Type2 stolper med 1kr/minutt så er det ikke mer enn drøye 41t med lading før man er oppe i 2500kr. Lader man halv tank hver gang er det da snakk om ca halvannen gang i uka i snitt.

Men det fortutsetter at man får disse stolpene plassert nært stedene man har sine faste stopp og gjøremål for at de skal lønne seg framfor å lade hjemme, på jobb eller kjøpesenter o.l.

Ellers kan man jo sammenlige med Tesla som får gratis 120kWh (eller mer) Supercharger i hele Europa for omtrent samme pris hvis vi regner det over bilens antatte levetid.

tinker

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:29
Sitat fra: tinker på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:29
Jeg er litt mindre imponert... Det burde vært 43kW stolper.

Greit nok at de er gratis i ett år, men 2500,- i året etter det betyr jo at man må kjøre ~20000km i året og gjøre absolutt all lading der før det lønner seg?

Hvis man regner vanlig fortumpris på Type2 stolper med 1kr/minutt så er det ikke mer enn drøye 41t med lading før man er oppe i 2500kr. Lader man halv tank hver gang er det da snakk om ca halvannen gang i uka i snitt.

Men det fortutsetter at man får disse stolpene plassert nært stedene man har sine faste stopp og gjøremål for at de skal lønne seg framfor å lade hjemme, på jobb eller kjøpesenter o.l.

Ellers kan man jo sammenlige med Tesla som får gratis 120kWh (eller mer) Supercharger i hele Europa for omtrent samme pris hvis vi regner det over bilens antatte levetid.

Må nesten sammenligne med hjemmelading hvis en først skal ut med 2500,- i året, det er alle fall alt for mye å betale for bare hurtigladebehov. Hjemme koster strømmen ~1kr/kwh, så det betyr at en må lade 2500kwh på avtalen før en er i null. Det holder til 20000-25000km.

Forhåpentlig får en tilgang til å betale for enkeltladinger også.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: tinker på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:36
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:29
Sitat fra: tinker på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:29
Jeg er litt mindre imponert... Det burde vært 43kW stolper.

Greit nok at de er gratis i ett år, men 2500,- i året etter det betyr jo at man må kjøre ~20000km i året og gjøre absolutt all lading der før det lønner seg?

Hvis man regner vanlig fortumpris på Type2 stolper med 1kr/minutt så er det ikke mer enn drøye 41t med lading før man er oppe i 2500kr. Lader man halv tank hver gang er det da snakk om ca halvannen gang i uka i snitt.

Men det fortutsetter at man får disse stolpene plassert nært stedene man har sine faste stopp og gjøremål for at de skal lønne seg framfor å lade hjemme, på jobb eller kjøpesenter o.l.

Ellers kan man jo sammenlige med Tesla som får gratis 120kWh (eller mer) Supercharger i hele Europa for omtrent samme pris hvis vi regner det over bilens antatte levetid.

Må nesten sammenligne med hjemmelading hvis en først skal ut med 2500,- i året, det er alle fall alt for mye å betale for bare hurtigladebehov. Hjemme koster strømmen ~1kr/kwh, så det betyr at en må lade 2500kwh på avtalen før en er i null. Det holder til 20000-25000km.

Forhåpentlig får en tilgang til å betale for enkeltladinger også.

Hvis man sammenligner med hurtiglading for andre elbiler og tar meg selv som eksempel selv om jeg ikke nødvendigvis er den gjennomsnittlige elbilist:

Ca 40 hurtigladinger på et år til 50kr stk = 2000kr. Eneste grunnen til at jeg ikke har hurtigladet oftere er at tilgangen har vært dårlig på E18 Arendal-Drammen så jeg har ikke kjørt den ruten så ofte. Hadde det vært flere ladere der hadde jeg kjørt oftere og kommet opp i godt over 2500kr i hurtigladinger (kan sammenligne med at en tur i fossilbilen tur/retur Oslo koster ca 1000kr i bensin og bom).

Men jeg har vært litt inne på det i andre tråder relatert til lading av Zoe at Renault prøver å endre ladevanene til elbilistene. At i stedenfor å lade noen timer der man er og stopper (i de aller fleste tilfellene schuko på IT-nett) så skal man stoppe for å lade på veien.

tinker

Jeg er forsåvidt tilhenger av de vanene Renault prøver å lage, men da må det nesten være hurtiglading og ikke semihurtig på stasjonene.

Mitt kjøremønster er veldig annerledes ditt også, jeg kjører sjeldent over 160km om dagen, og med bensinbilen har jeg fylt på stasjoner utenfor Kristiansandsområdet kanskje 5-10 ganger i året. Jeg har normalt flydd hvis jeg skal til Oslo
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

#9
Sitat fra: tinker på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:55
Jeg har normalt flydd hvis jeg skal til Oslo

tinker

Med et hurtigladebehov på 40-50 ganger i året begynner 2500 i året (det er 2000 +mva som står i pressemeldingen) å bli overkommelig, ser den. Men det hadde vært greit hvis det gikk an å kjøpe et klippekort eller enkeltladinger eller noe slikt i tillegg for de som ikke har det behovet.

Det blir uansett greit med flere ladesteder! Selv om jeg helst hadde ønsket meg 43kW...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Stormfull

Jeg blir vist bare mer og mer fornøyd med at jeg valgte Zoe:))
Ja hadde vært greit med ett form for klippekort for de som ikke kjører 20000 i året
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

tinker

Sitat fra: Stormfull på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:00
Jeg blir vist bare mer og mer fornøyd med at jeg valgte Zoe:))

Bare vent til du får den! Jeg storkoser meg!
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Stormfull

Lurer på en ting til. Dette med lading på stasjoner så koster dette sikkert litt ihvertfall for hurtiglading. Hva betaler man med? Hva lønner seg da jeg forstår at det er flere muligheter?
Litt surr dette med lading men Zoe kan bare lades med AC eller tar den begge deler? Hvordan veit jeg ved å søke på ladestasjoner hvem jeg kan bruke...
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

tinker

Kan bare lade med AC type 2, du hukker av for hurtig og semihurtig type 2 på ladekartene.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA