Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regenereringstabell

Startet av birkeland, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

birkeland

Hei godtfolk!

Jeg venter på min Kia Soul med levering i Mars (merker det skal bli lenge å vente). Jeg har lest endel om bilen og om batteriteknologien og har noen spørsmål til dere som har fått bilen:

Jeg har skjønt at Kia Soul EV har aktiv styring av temperaturen til batteriene ved å bruke luft og en vifte som ligger i bagasjerommet, som etter sigende skal kunne ta luft fra kupèen for å hindre for høy/lav batteritemperatur og dermed degradering av batteriene. Hvis så er tilfellet, er det noen grei måte/funksjon for å holde temperaturen i kupéen kontinuerlig varm om vinteren , eller å kjøle ned om sommeren når det er på det varmeste når den er koblet til strømnettet?

Jeg har også skjønt at å parkere el-biler om sommeren der det er glovarm asfalt, ikke er gunstig for el-biler som har batteripakken montert under bilen da strålevarmen fra asfalten lett får temperaturen på batteriene over 30 grader celcius, en temperatur hvor Li-ion batterier ofte begynner å degraderes. Hvis man da er på tur uten mulighet til å koble til lader, er det mulig å sette på litt kjøling i kupéen selv uten å være tilkoblet strømnettet? Jeg skjønner selvsagt at dette vil være med på å tappe batteriet så man må være påpasselig med hvor lenge man lar bilen stå slik.

Jeg har også skjønt at det er mye bedre for batteriet å lade batteriet mange ganger fra 30%-60% enn det er for batteriet å lade fra 20% til 100%. Jeg har skjønt at man kan sette lading til 80% eller 100%, men er det andre ladefunksjonsmuligheter som tar det til mindre enn 80%? Batteriet har godt av 100% lading innimellom, men da helst hvis bilen skal brukes umiddelbart. Å la bilen stå lenge med 100% fullt batteri, er visst ikke å anbefale.

Jeg skal ikke være totalt batteriparanoid, men jeg har lest endel forum rundtforbi i verden, spesielt ang batteriet på Nissan Leaf, og jeg tror man kan ha litt igjen for å være litt obs på enkelte faktorer som kan bidra til å forlenge levetiden på batteripakken.

rsa

Det meste av det du tar opp her er av nærmest akademist art. Jeg har hatt bilen i en uke nå, og det er sansynligvis litt for kort tid til å opparbeide meg erfaring med batteripakkens levetid. Men batteriene er viktige i en el-bil, og jeg vil gjerne ta vare på dem. Temperatur og lading er sikkert viktig, men her er det mye synsing ute å går. Om du kan poste noen referanser til artikler om batteriteknologien som brukes i Kia-en så er det absolutt av interesse.

Blå/Hvit Exclusive, lader mest hjemme med 16A Saltoboks, og kjører foreløpig ladingen til 100% hver natt.

K S

Sitat fra: birkeland på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:40
Hei godtfolk!

Jeg venter på min Kia Soul med levering i Mars (merker det skal bli lenge å vente). Jeg har lest endel om bilen og om batteriteknologien og har noen spørsmål til dere som har fått bilen:

Jeg har skjønt at Kia Soul EV har aktiv styring av temperaturen til batteriene ved å bruke luft og en vifte som ligger i bagasjerommet, som etter sigende skal kunne ta luft fra kupèen for å hindre for høy/lav batteritemperatur og dermed degradering av batteriene. Hvis så er tilfellet, er det noen grei måte/funksjon for å holde temperaturen i kupéen kontinuerlig varm om vinteren , eller å kjøle ned om sommeren når det er på det varmeste når den er koblet til strømnettet?

Jeg har også skjønt at å parkere el-biler om sommeren der det er glovarm asfalt, ikke er gunstig for el-biler som har batteripakken montert under bilen da strålevarmen fra asfalten lett får temperaturen på batteriene over 30 grader celcius, en temperatur hvor Li-ion batterier ofte begynner å degraderes. Hvis man da er på tur uten mulighet til å koble til lader, er det mulig å sette på litt kjøling i kupéen selv uten å være tilkoblet strømnettet? Jeg skjønner selvsagt at dette vil være med på å tappe batteriet så man må være påpasselig med hvor lenge man lar bilen stå slik.

Jeg har også skjønt at det er mye bedre for batteriet å lade batteriet mange ganger fra 30%-60% enn det er for batteriet å lade fra 20% til 100%. Jeg har skjønt at man kan sette lading til 80% eller 100%, men er det andre ladefunksjonsmuligheter som tar det til mindre enn 80%? Batteriet har godt av 100% lading innimellom, men da helst hvis bilen skal brukes umiddelbart. Å la bilen stå lenge med 100% fullt batteri, er visst ikke å anbefale.

Jeg skal ikke være totalt batteriparanoid, men jeg har lest endel forum rundtforbi i verden, spesielt ang batteriet på Nissan Leaf, og jeg tror man kan ha litt igjen for å være litt obs på enkelte faktorer som kan bidra til å forlenge levetiden på batteripakken.

Det går ikke å kjøre varme/kjøling uten å være tilkoblet lader.
Du skriver at du ikke skal været totalt batteriparanoid, men på meg virker det som om du er det ut fra det du skriver :-)

Hvis du er bekymret, kanskje det er bedre å kjøpe fossilbil?

Vi bor i Norge, og vi sliter dessverre ikke med temperaturer som vil være problem for batteripakken.

Jeg kommer nok ikke benytte hurtiglader ofte, men venter på 32 A lader, og kommer til å benytte denne, og lade til 100 % alltid.
I instruksjonsboken defineres medfølgende 10 A kabel som vedlikeholdslader....

Jeg tror du kan slappe av, og du kan glede deg, det er en topp bil du venter på :-)

birkeland

K S: Takk for svar. Da kan jeg legge batteriparanoiaen på hylla og få meg en god natts søvn:)

Hvis det ikke er mulig å styre temperaturen når bilen ikke er tilkoblet strømnettet, er det da mulig å sørge for at bilen holdert varmere temperatur enn 5 grader om vinteren  og kaldere enn 30 grader om sommeren når den er plugget til strømtilførsel?


Men apropos instruksjonsbok: Den ble ikke tilfeldigvis levert elektronisk på CD eller noe? Merker det kunne vært godt å hatt noe å lese på for å forkorte ventetiden ("bare" 155 dager igjen til jeg er den stolte eier av en Titanum Silver Exclusive).

RSA: Her er Kia sin uttalelse om batteriteknologien: http://www.kia.com/worldwide/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=718

Li-ion NMC batterier, som blir brukt i Kia Soul sitt batteri har ikke den lengste batterilevetiden, samt at den er følsom for kulde og varme og derfor må ha en form for temperaturkontroll.

http://batteryuniversity.com/learn/article/is_li_ion_the_solution_for_the_electric_vehicle

Her er forøvrig noen enkle tips for lading av Li-ion batterier (legg merke til punkt 2 som sier at klattlading for å unngå fullading er bedre):



1.    Charge at a moderate temperature. Do not charge below freezing.
     
2.    Lithium-ion does not need to be fully charged; a partial charge is better.
   
3.    Discontinue using charger and/or battery if the battery gets excessively warm.
     
4.    Before prolonged storage, apply some charge to bring the pack to about half charge.


Merk også at endel elbiler viser 100% når batteriet ikke er helt fullt. Nettopp for å forlenge batterilevetiden ved å unngå å lade batteriet fullt hele tiden, noe det ikke har godt av. Men jeg har ennå ikke funnet ut om Kia bruker denne strategien.


Ona IX

Sitat fra: birkeland på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:43
Merk også at endel elbiler viser 100% når batteriet ikke er helt fullt. Nettopp for å forlenge batterilevetiden ved å unngå å lade batteriet fullt hele tiden, noe det ikke har godt av. Men jeg har ennå ikke funnet ut om Kia bruker denne strategien.

Jeg har ingen linker å vise til for å bevise det jeg sier, men dette gjør alle. Uansett om de sier det eller ikke, så har de alltid en sikkerhetsmargin på begge sider, både at du ikke kan lade 100% eller lade under 1%. Var jo en tesla roadster som ble fraktet fra europa til norge for en stund tilbake som hadde stått for lenge med 0%, som gjorde at hele batteriet ble ødelagt! Men den hadde jo stått i over en måned syntes jeg å huske uten strøm.

Selv mobil/pc produsenter legger inn sikkerhetsmarginer, på min laptop kan jeg sette opp ekstra margin, så siste 7% kan jeg ikke bruke. (føler ikke at de siste 15 minuttene med batteri på laptoppen ikke er viktig i forhold til økt levetid på kanskje halvt år+)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Hanzo

Vi har vel også 7 års garanti på batteriene, som om de har 60% kapasitet igjen etter 6 år, er det vel strengt tatt mer Kia sitt problem en våres.

K S

Sitat fra: birkeland på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:43
K S: Takk for svar. Da kan jeg legge batteriparanoiaen på hylla og få meg en god natts søvn:)

Hvis det ikke er mulig å styre temperaturen når bilen ikke er tilkoblet strømnettet, er det da mulig å sørge for at bilen holdert varmere temperatur enn 5 grader om vinteren  og kaldere enn 30 grader om sommeren når den er plugget til strømtilførsel?


Men apropos instruksjonsbok: Den ble ikke tilfeldigvis levert elektronisk på CD eller noe? Merker det kunne vært godt å hatt noe å lese på for å forkorte ventetiden ("bare" 155 dager igjen til jeg er den stolte eier av en Titanum Silver Exclusive).

RSA: Her er Kia sin uttalelse om batteriteknologien: http://www.kia.com/worldwide/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=718

Li-ion NMC batterier, som blir brukt i Kia Soul sitt batteri har ikke den lengste batterilevetiden, samt at den er følsom for kulde og varme og derfor må ha en form for temperaturkontroll.

http://batteryuniversity.com/learn/article/is_li_ion_the_solution_for_the_electric_vehicle

Her er forøvrig noen enkle tips for lading av Li-ion batterier (legg merke til punkt 2 som sier at klattlading for å unngå fullading er bedre):



1.    Charge at a moderate temperature. Do not charge below freezing.
     
2.    Lithium-ion does not need to be fully charged; a partial charge is better.
   
3.    Discontinue using charger and/or battery if the battery gets excessively warm.
     
4.    Before prolonged storage, apply some charge to bring the pack to about half charge.


Merk også at endel elbiler viser 100% når batteriet ikke er helt fullt. Nettopp for å forlenge batterilevetiden ved å unngå å lade batteriet fullt hele tiden, noe det ikke har godt av. Men jeg har ennå ikke funnet ut om Kia bruker denne strategien.

Såvidt jeg har funnet ut er eneste måte å regulere temperatur på parkert bil ved å programere oppvarming/nedkjøling til ett bestemt tidspunkt. Du setter tidspunkt og styringen sørger for at bilen har riktig temperatur ved angitt tidspunkt.

Lurt å ha instruksjonsbok på PDF, spør forhandleren, jeg vet ikke om noen, men boken er en "murstein" med mange forskjellige kapitler.
Men bilen er rimelig intuitiv, en finner ut det meste ved å trykke på skjerm og menyer, eneste jeg ikke har funnet ut så langt er tripteller for siste tur, en får opp når en stopper bilen, men for å sjekke hvor langt en har kjørt underveis har ikke jeg funnet ut.

Kia gir som Hanzo sier 7 års garanti, heldigvis på hele bilen, i motsetning til VW som gir 8 år, men det er vel på batteriet.
Mener også at Kia gir garanti om 70 % kapasitet på batteriet etter 7 år, men de forventer 70 % etter 15 år.


nemiarwen

Sitat fra: birkeland på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:43

1.    Charge at a moderate temperature. Do not charge below freezing.
     

Ikke lade under frysepunkt. OK, så, jeg som ikke har garasje og bilen står ute hele året, kan da ikke lade store deler av vinteren? ???
Jeg bor på nord-vestlandet, så vi får sjelden ekstremkulde her, men det er jo ofte under 0 grader gjennom vinteren.
Om dette er kritisk så må jeg annullere bestillingen min. Har planer om garasje, men det blir ikke på et par år enda vil jeg tro.

Dersom dette er så kritisk, så mener jeg at KIA forhandlerne må opplyse kundene sine om dette.

K S

Sitat fra: nemiarwen på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:49
Sitat fra: birkeland på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:43

1.    Charge at a moderate temperature. Do not charge below freezing.
     

Ikke lade under frysepunkt. OK, så, jeg som ikke har garasje og bilen står ute hele året, kan da ikke lade store deler av vinteren? ???
Jeg bor på nord-vestlandet, så vi får sjelden ekstremkulde her, men det er jo ofte under 0 grader gjennom vinteren.
Om dette er kritisk så må jeg annullere bestillingen min. Har planer om garasje, men det blir ikke på et par år enda vil jeg tro.

Dersom dette er så kritisk, så mener jeg at KIA forhandlerne må opplyse kundene sine om dette.

Eller hva med å gi balla, bilen har 7 års garanti.

mune

Har ikke bilen batteri varmer som skal eliminere litt av kulden? Testen som ble gjort i Sverige beviser vel at det er forsvarlig å lade, selv i kuldegrader?!

moonbuggy

#10
Sitat fra: mune på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:34
Har ikke bilen batteri varmer som skal eliminere litt av kulden? Testen som ble gjort i Sverige beviser vel at det er forsvarlig å lade, selv i kuldegrader?!
Jeg tror du kan slappe helt av. Selvfølgelig kan bilen stå ute i kulda og lader fremdeles.
http://canadianleaf.wordpress.com/
Her fra en kanadisk side om Leaf.
A temperature of -25C is an important threshold for the LEAF batteries because the chemical process that produces electricity will basically freeze at that temperature. To prevent that from happening, the battery pack is surrounded by thermal blankets and electrical heaters to keep it warm. According to the Owner's Manual, the heaters kick in at -17C, heat up the batteries to -10C, and then turn themselves off until the battery temperature hits -17C again. The heaters consume about 300 Watts when running

Kia Soul har garantert noe lignende, eller bruker et annet kjemisk medium som tåler lavere temperatur.

Hanzo

Om jeg ikke tar helt feil, er det ikke noe problem med å lade batteriet selv om det er kuldegrader. Det som derimot kan være et problem, er å lade bilen til 100% ved null grader, også la bilen stå og varme seg opp til 24 grader eksempelvis. Om dette er noe reelt problem tviler jeg veldig på.

PerBear

Hvis ikke cellene har påkrevd temperatur kan cellene bli skadet ved at noen kjemiske reaksjoner som beskytter elektrodene ikke skjer på normal måte (se f.eks. http://jes.ecsdl.org/content/160/4/A636.abstract). 

Grensene for kulde som hindrer utlading er som regel noe lavere enn grensen for å tillate lading. Noen celletyper tillater lading eller utlading under kuldegrensene så lenge strømstyrken er veldig lav. Da kan cellene varme opp seg selv slik at strømmen etter en tid kan økes.

Batteripakker for elbil beregnet for vinterbruk har vanligvis et eget elektrisk varmeelement som holder cellene over minimum tillatt celletemperatur. Varmeelementet bruker selvsagt strømnettet hvis det er tilkoblet. Hvis ikke brukes strøm fra cellene.

Dersom bilen står lenge i kulda vil det etter hvert bli for lite energi i cellene til at BMS tillater at varmeelementet bruker strøm fra batteriet. Da kan cellene bli så kalde at batteripakken ikke kan brukes før bilen tilkobles strømnettet. Da må varmeelementet varme opp cellene så mye at de oppnår minimumstemperatur før normal lading kan skje.

Alt dette styres av BMS og gjøres for å få batteripakken til å vare lengst mulig.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Leo

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:40
Men bilen er rimelig intuitiv, en finner ut det meste ved å trykke på skjerm og menyer, eneste jeg ikke har funnet ut så langt er tripteller for siste tur, en får opp når en stopper bilen, men for å sjekke hvor langt en har kjørt underveis har ikke jeg funnet ut.

Jepp, synes også det er lett å finne utav ting - og finner stadig ut nye ting!  ;D
Ang tripteller for siste tur, så ligger det ihvertfall 2 triptellere i "forbruks" menyen på skjermen i instrumentpanelet. Men disse "går og går" om de ikke blir resatt før kjøreturen starter.

John Richard

Har lest igjennom tråden her nå, og kan jo oppsummere litt.

Soul EV har batterivarmer som sikrer rett temperatur for batteriene ved lading.

Bilen har timer slik at du kan spille inn temperaturen du ønsker på ett gitt klokkeslett. Og dermed ha varm/kjølig bil og 100% batteri før du kjører.

Soul EV har selvsagt varmeapparat og air condition. Og oppvarmet ratt. Exclusive har også kjøling i forsetene, samt varme i baksetene. Høy komfort!

Bruk av disse vil selvsagt gjøre at kjørelengden blir  kortere da alt dette krever strøm.
Vennesla, Vest-Agder
Kia Soul EV Exclusive, Titanium Silver i bestilling
Min første elbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA