Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regenereringstabell

Startet av birkeland, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

kringon

Soul'en bruker iallefall ikke klimaannlegget når den er koblet til på type 1 kontakten. Svinkaldt selv etter 10 min varming med bilen i "på" modus og koblet til type 1 kontakten.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Larry King

Dere som har fått levert bil; har dere fått med alarm?
Ser at utstyrslisten til Kia Norge ikke inneholder alarm,
mens utstyrslisten som ligger på nettsiden til min forhandler,
inneholder "fabrikkmontert alarm".
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

kringon

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Selchiev

Fikk beskjed fra selger om at det fulgte med alarm, ikke at jeg egentlig bryr meg mye om det, lite forsikrings forskjell og innbrudds hindring anyways

FredH

Sitat fra: Larry King på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:45
Dere som har fått levert bil; har dere fått med alarm?
Ser at utstyrslisten til Kia Norge ikke inneholder alarm,
mens utstyrslisten som ligger på nettsiden til min forhandler,
inneholder "fabrikkmontert alarm".

Tror mange forhandlere kopierte utstyrslista til fosil-Soul, i starten.
Jeg også fikk beskjed om at det var alarm, noe det ikke er. Ei heller samme stereo, ei heller elektrisk justering av forsetet osv.
Så det ble noen sure epler pga selgers uvitenhet, men når de er fordøyd ser jeg tross alt frem til å motta bilen i desember.  :)
_______________________________________

Kia Soul EV Exclusive (blå/hvit) i bestilling.
Forventet levert slutten av september.

telecaster

Sitat fra: kringon på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 05:55
Soul'en bruker iallefall ikke klimaannlegget når den er koblet til på type 1 kontakten. Svinkaldt selv etter 10 min varming med bilen i "på" modus og koblet til type 1 kontakten.

Prøvde i dag, 16A kontakten i, satte på "tenningen" og slo på varmeanlegget. Du hører tydelig at det starter, og etter 4-5 minutter så kom varmen. Hadde innstillt 22 grader og etter ca 15 minutter var bilen varm. Så det funka på min :)
____________
Kia Soul EV

Ona IX

Fått lane demobil over helgen og gjort meg noen pirkete bemerkninger:

Lading
Jeg har hatt store problemer med å lade bilen med vanlig schuko. Første og andre gangen gikk det fint, men fra tredje gang så bare lyser kabelen på "fault". Og instruksjonsboken forteller meg at det da er noe galt med ledningen. Så nå får jeg ikke ladet lenger. Det skal sies at jeg først koblet til bilen, den ladet fint. Endret instillinger (80% 100% og ladetider i bilen). og etter det så ville den ikke lade lenger, selv når jeg har fjernet instillingene igjen. Tro om jeg har ødelagt laderen ved å ta den inn og ut mange ganger med kort mellomrom?

Cruise Control
Elsker å bruke CC, i motsetning til ICE biler så holder den også farten i nedoverbakker, så du ikke plutselig ligger i 100km/t i 60 sonen.
Når jeg ligger og cruiser i 80, og finner ut at jeg skal ta av ved neste avkjøring bestemmer jeg meg for å skru den av. Men da er det som om man får en stekepanne i trynet (har bilen i B). Her burde kia ha planlagt litt bedre, sånn at når man skrur av så går den gradvis opp til B regenerering. At den f.eks. starter på 5% regenerering, så 10% så 20% osv. Utrolig irriterende hvis det ligger bilen oppi bakfangeren og skru den av, blir jo nesten krasj!

Varme i ratt
Jeg har funnet ut at med en stor jakke og varme i rattet så trenger jeg ikke å bruke varmeapparatet. Nå har jeg bare kjørt i rundt 12*c. Har også lært at varme i rattet ikke bare er kos, men kan anses som en sikkerhetsfunksjon. Til vanlig så kjører jeg med en hånd på rattet, og den andre div. steder rundt i bilen. Men når jeg har varme i rattet, sitter jeg alltid med to hender på rattet! Har også prøvd å finne ut hvor mye strøm som blir trukket, og kommet fram til 0.30kW. Mens å sette på 15-17*c i kupeen trekker rundt 1-4kW. Så det er faktisk en Ganske stor forskjell!

Bakvisker
Vindusviskeren bak lager lyd hver gang den går på. Høres ut som et rele som åpner og lukker (et tikk) fra venstre siden av rattet. Vet ikke om dette er lagt inn med vilje så man ikke skal glemme at den star på, eller om det er en halvveisjobb fra kia sin side.

Instruksjonsbok
Før jeg hentet bilen leste jeg meg litt opp på den engelske bruksanvisningen og fant noen freshe og kule funksjoner. Men disse er ikke lagt inn i de norske bilene! Som jeg må si var litt teit. F.eks. Welcome sound og Horn feedback. Welcome sound er altså den lille sangen som kommer når man skrur på og av bilen. Dette ønsker jeg å sette på AV. Flaut å skru av bilen og jeg har noen som sitter på nå! Horn feedback er at når man har låst bilen, og trykker en gang til på lås, så tuter den en gang for å si ifra at den faktisk er låst.

Nakkestøtte
Eneste bilen jeg har kjørt som har behagelig nakkestøtte. Når den star på den framste stillingen så kan man faktisk lene hodet litt tilbake og hvile hodet mens man kjører.

Autolys
Nå har jeg kjørt en ny qashqai Ganske lenge, som har en utmerket autolys funksjon, den setter på hovedlyset det sekundet man kjører inn i en tunnel, og idet man kjører ut skrur den det av igjen. Men på kiaen, så er den veldig mye mindre følsom, og har på hovedlyset selv om det er relativt lyst ute. Tror ikke de trekker så altfor mye strøm at det gjør noe, men ja.

Hovedlys
Det at de har satt inn gule hovedlys syntes jeg ødelegger utrolig mye. Spesielt når den har kritthvite DRL lys, så ser det bare dumt ut å matche farger syntes jeg. Vet ikke om det er mulig å sette inn noe fancy xenon kit så det blir lik farge på DRL og hovedlys, håper jeg ihvertfall!

Moodlys i høyttalere
Dette syntes jeg er virkelig bortkastede penger og plass. Jeg vet mange liker dem, men jeg syntes at det ser harry ut, såklart en personlig mening. Føler jeg kjører rundt i en Volvo 240 pimpet etter en 14 årings ønske. Men man kan jo skru det av, så jeg burde vel egentlig bare holde kjeft.

Kupelys
Merker jeg blir litt OCD og irriterer meg veldig over at knappen for "kupelys ved åpen dør" er trykket inn, mens de andre knappene er ute. Hadde sett bedre ut hvis det enten var motsatt, eller at det ikke var en knapp men en trekkbryter eller liknende som VW bruker.

Førersete
Savner veldig korsrygg støtte. De fleste biler nå til dags har jo en liten spak som man drar fram støtten med. Virker som at skinnsetene blir fort skitne, ihvertfall den jeg har lånt nå var førersetet Ganske mørkt på venstre siden (der man går inn og ut). Kan se for meg at den blir fort slitt og stygg.



Men utenom dette er jo bilen helt utrolig bra og jeg er kjempefornøyd, er ikke snakk om å heller ha en e-golf!

Beklager hvis det er noe skrivefeil, pcen retter alt til engelsk og får det ikke skrudd av  >:(
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

Takk til Ona IX for utrolig gode observasjoner og bemerkninger.  :D

Noen andre som har erfaringer de vil dele?

Kianus

Må ha vært uheldig med laderen din. Jeg har brukt min hver dag i over 1 mnd nå. Med sikkert 2-3 ganger inn og ut om dagen - uten noe som helst form for problemer.

madahl

I forhold til lyd ved bruk av bakrutevviske så er det slik på Opel også. Har ikke reagert noe på det, annet enn at jeg blir klar over hva jeg driver med  :P

birkeland

#40
Merker det er lenge å vente helt til mars før jeg får min Titanium Silver, så jeg har fått låne en demobil i helgen.

Hvor mye viser rekkevidde på deres Soul EV ved 100% oppladet batteri? Jeg ble overrasket når jeg gikk ut i bilen idag morges da den bare viste 120km fulladet.

Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd, og har lite å utsette. Er enig i andres observasjoner om dårlig kjøre-/fjernlys og ryggelys og et ryggekamera som er veldig utsatt for vannsprut og dermed redusert bildekvalitet.

Ellers fant jeg ikke antydning til tectyl eller annen form for rustbeskyttelse noe sted på demobilen, så påstanden fra selgeren på Kia i Sørlandsparken om at alle bilene blir behandlet med Mercasol når de ankommer havna i Drammen tror jeg ingenting på. Er det noen som har fått behandlet bilen mot rust, og hva har dette i tilfelle kostet? Eller har noen erfart at bilen er rustbeskyttet når de har mottat den?

Jeg synes også laderen som følger med er forferdelig treg. Jeg kommer til å kjøpe en 32A lader ( http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html )for å kunne lade den opp litt raskere. 10A laderen som følger med bilen vil jeg bare la ligge baki som nødlader og som lader på jobben.

Det er litt irriterende at Kia ikke leverer med en lader som man kan stille mellom 10A og 16A for Schuko som ikke ville ha kostet nevneverdig mer for Kia å produsere, men samtidig så liker jeg tankegangen til Kia at alt skal være så idiotsikkert og gjennomtenkt for å unngå mest mulig plunder for både kunden og Kia i ettertid.

Mangelen på app for å styre lading og klimaanlegg samt sjekke status, er et savn. Men det var fort gjort å gå ut i bilen og trykke power-knappen 2 ganger (uten å ha foten på bremsen, og dermed starte bilen i kjøremodus), for å sette igang klimaanlegget.

Jeg opplevde også mens jeg satt inni bilen og tuklet med knappene at bilen mistet kontakt med nøkkelen noenganger, tiltross for at den lå i midtkonsollen i bilen, så det var litt merkelig. Demobilen har kun gått 3.500km, og jeg synes det var litt kort tid for batteriet å gå i nøkkelen, hvis det er problemet da.

Den aller største ulempen med bilen så langt, er at fruen har falt pladask for bilen, så jeg ser for meg at det blir kamp om hvem som skal bruke bilen når den tid kommer :P


K S

Sitat fra: birkeland på lørdag 08. november 2014, klokken 19:09
Merker det er lenge å vente helt til mars før jeg får min Titanium Silver, så jeg har fått låne en demobil i helgen.

Hvor mye viser rekkevidde på deres Soul EV ved 100% oppladet batteri? Jeg ble overrasket når jeg gikk ut i bilen idag morges da den bare viste 120km fulladet.

Ellers må jeg si at jeg er veldig fornøyd, og har lite å utsette. Er enig i andres observasjoner om dårlig kjøre-/fjernlys og ryggelys og et ryggekamera som er veldig utsatt for vannsprut og dermed redusert bildekvalitet.

Ellers fant jeg ikke antydning til tectyl eller annen form for rustbeskyttelse noe sted på demobilen, så påstanden fra selgeren på Kia i Sørlandsparken om at alle bilene blir behandlet med Mercasol når de ankommer havna i Drammen tror jeg ingenting på. Er det noen som har fått behandlet bilen mot rust, og hva har dette i tilfelle kostet? Eller har noen erfart at bilen er rustbeskyttet når de har mottat den?

Jeg synes også laderen som følger med er forferdelig treg. Jeg kommer til å kjøpe en 32A lader (url]http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html[url] ) for å kunne lade den opp litt raskere. 10A laderen som følger med bilen vil jeg bare la ligge baki som nødlader og som lader på jobben.

Det er litt irriterende at Kia ikke leverer med en lader som man kan stille mellom 10A og 16A for Schuko som ikke ville ha kostet nevneverdig mer for Kia å produsere, men samtidig så liker jeg tankegangen til Kia at alt skal være så idiotsikkert og gjennomtenkt for å unngå mest mulig plunder for både kunden og Kia i ettertid.

Mangelen på app for å styre lading og klimaanlegg samt sjekke status, er et savn. Men det var fort gjort å gå ut i bilen og trykke power-knappen 2 ganger (uten å ha foten på bremsen, og dermed starte bilen i kjøremodus), for å sette igang klimaanlegget.

Jeg opplevde også mens jeg satt inni bilen og tuklet med knappene at bilen mistet kontakt med nøkkelen noenganger, tiltross for at den lå i midtkonsollen i bilen, så det var litt merkelig. Demobilen har kun gått 3.500km, og jeg synes det var litt kort tid for batteriet å gå i nøkkelen, hvis det er problemet da.

Den aller største ulempen med bilen så langt, er at fruen har falt pladask for bilen, så jeg ser for meg at det blir kamp om hvem som skal bruke bilen når den tid kommer :P

Jeg ga klar beskjed til kona at elbilen ville det bli kamp om, og det er det! :-) Bensinbilen får stå mye i ro ja!

Når jeg starter å kjøre og med fulladet bil nå så viser den 123-130 nå, men den er konservativ, hvis en feks kjører 50 km, så er det gjerne 90 km rekkevidde igjen osv osv. Jeg opplever at jeg kan kjøre MINIMUM 140-150 km nå. Snakker da total teoretisk kjørelengde, da jeg lader så ofte jeg kan.

Jeg har jkirkeboe sin stasjonære lader, foreløpig på 16 A, men ser frem til å kunne nytte den fullt ut på 32 A(dvs rundt 28-29 A og 6,6 kW) 

Det er mange som hevder at det unødvendig med noe mer enn standard lader, men for meg som to ganger i uka har en kjøretur på drøyt 90 km etter jobb, så trengs det noen ganger på pushe på noen mil ekstra litt kjapt. 4 mil i timen lar seg høre...

rifusk

Bodø Antirust mener jeg skulle ha i rundt kr 5800,- for første behandling med Mercasol. Oppfølging på rundt kr 4900,- hvis alt måtte gjøres (vurderes av verksted hvor mye som må tas).
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

moby666

Det er ikke lov til å lade høyere enn 10 ampere på schuko, så det er nok grunnen til at det er nok på ladekabelen som følger med.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

ElZorro

Her i Norge kan man bruke schuko på 16amp. Også til lading. Anbefalt er CEE (blå plugg) siden schuko KAN gå varm over lang tids bruk på Schuko hvis denne har dårlig kontakt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA