Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av Mippen, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

sigurdi

Er ikke sikkert effekt begrensningen slår like raskt ut på D versjonene, den nye motoren ser ut som den drar nytte av luftkjøling også, er større utvendig areal, legger ut bilder fra foto apparat, lørdag kveld.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kallagtunet

To runder da :-D

Men sikket jævlig artige to runder.

Jeg står an av til PXDD kommer

B_Tesla

Sitat fra: Griffel på fredag 10. oktober 2014, klokken 23:18
...vel S85D vell så høyt moment i sum på sine 4 hjul som P85 har på sine 2....

ehhh.... Nei
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Står det noe mer info om de to motorene i s85d by the way? Jeg tror det er lettere å kjøre fort rundt banen med s85d enn p85 pga det ekstra veigrepet og at motoren sannsynligvis ikke kutter like fort effekten pga hjulspinn. Ikke minst er balansen i bilen bedre med litt ekstra vekt foran. Stillestående og rett fram vil naturligvis p85 være raskere med mindre det er løst underlag eller vått. Jeg har kjørt motorsterke biler både med og uten 4wd og bilen er mer stabil gjennom kurvene og ut av kurven når du gir på med drift på alle hjul. Med rwd må man liksom vent litt før man trykker fjølen i bånn slik at ikke hekken slenger. Hekken kommer også på sterke 4wd biler men føler det ikke er så dramatisk og man kan liksom gi på litt før kurven slutter uten å få for mye sladd på bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Glemte også å skrive at jeg er spent på hvordan p85d oppfører seg på bane. Ulik ytelse på motoren vil vel gjerne bety at den er mest rwc men  den får hjelp fra forhjulene også. Såfall kan den være litt tailhappy med elektronikk skrudd av.
Fremtiden er elektrisk.

Kallagtunet

Hvis banekjøring er din ting så er det nok andre biler en Tesla enten den har en eller to motorer som er bedre egnet...

B_Tesla

Det finnes vel ikke en eneste performance bil med 4x4 hvor det ikke er betydelig mer kraft bak. BMW kommer vel med 40/60 på x-drive. 50/50 er på ingen måte optimalt for bane. Er en grund til at i8 ikke kommer 50/50.

Så sikter du til S85D vs P85 på bane er det bare å skrinlegge. 4x4 er kjekt, men du kommer ikke forbi de 23% mer kraft man sitter på. 23% er brutalt mye i racing.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Espen Hugaas Andersen

#37
Tja, sett i forhold til varmefordelingen på to motorer kan du jo risikere at S85D faktisk har mer *tilgjengelige* krefter på bane enn P85. Jeg tror nok ikke svaret er helt åpenbart.

Men det som er åpenbart er at P85D er best på alt.

Edit: En annen ting er så klart topphastigheten:

P85: 208 km/t
S85D: 248 km/t

Varmeutviklingen og topphastigheten tatt i betraktning - jeg tror S85D vil være bedre på bane enn P85.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#38
Sitat fra: B_Tesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:26
Det finnes vel ikke en eneste performance bil med 4x4 hvor det ikke er betydelig mer kraft bak. BMW kommer vel med 40/60 på x-drive. 50/50 er på ingen måte optimalt for bane. Er en grund til at i8 ikke kommer 50/50.

Så sikter du til S85D vs P85 på bane er det bare å skrinlegge. 4x4 er kjekt, men du kommer ikke forbi de 23% mer kraft man sitter på. 23% er brutalt mye i racing.
Hvilke data har du på S85D, om jeg forsto et annet innlegg rett er det 221hp i front og 270hp bak = 491hp fordelt 45/55. Nå har jo Tesla også vekten ganske jevnt fordelt på for og bakhjul. Så kommer selvfølgelig spørsmålet inn om evt ulik gearing fram/bak som kan flytte skyvet den ene eller andre veien. Så er det vel heller ikke klart om P85 og S85D og P85D er likt eller ulikt gearet i forhold til hverandre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

600Nm bak, 300 forran.
Ulik giving på motor fremme og bak, som gjør at effekt kurvene overlapper og mer skyv i et mye større register.
På den lille aks stripen, var hastighet oppe i ca150 og det var ikke mange sekundene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

#40
Det som ble sakt at samme motor blir brukt bak of fremme, de kan da yte 221, men ser de er trappet noe ned i S85D, så andre invertere kanskje eller bare software.
Klarte ikke å se forskjell på motorene, både S85D og P85D understell var stilt ut.
Er og mer logisk å produsere bare en motor unit i stort volume.

Vil tro det blir samme i Model 3

Tror vi kommer til å se bedre 0-100 en offisielle tall på både S85D og S60D
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Knut Erling Øen

Sitat fra: Øggen på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:06
Jeg er kanskje pessimistisk, men regner P85D, riktig nok fullspekket, til å nærme seg 900K.
Men vi håper ikke.

Strengt tatt litt off topic på denne tråden, men i mangel av en tråd... Gjorde en beregning på en rimelig greit spekket P85D med 19" vinterdekk. Det ble 131.670$ (uten fradraget på 7.500$). Med en kurs på 6,5 blir det 855.000,- Tilsvarende spekket P85+ som jeg hadde til bestilling var 810.000. Jeg går for P85D, men venter i spenning på prisene...  :-X.

Det andre usikkerhetsmomentet er forsikringen, men den regner jeg med at blir liggende omtrent på tilsvarende som P+ - man kan vel ikke blindt sammeligne P85D med tilsvarende supersportsbiler... Prisen er i hvert fall en annen... :)

Det tredje usikkerhetsmomentet blir å selge min p85s 2014 - men sikkert lettere enn eksosbiler i samme klasse...

S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Knut Erling Øen

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 11. oktober 2014, klokken 06:57
Sitat fra: Øggen på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:06
Jeg er kanskje pessimistisk, men regner P85D, riktig nok fullspekket, til å nærme seg 900K.
Men vi håper ikke.

Strengt tatt litt off topic på denne tråden, men i mangel av en tråd... Gjorde en beregning på en rimelig greit spekket P85D med 19" vinterdekk. Det ble 131.670$ (uten fradraget på 7.500$). Med en kurs på 6,5 blir det 855.000,- Tilsvarende spekket P85+ som jeg hadde til bestilling var 810.000. Jeg går for P85D, men venter i spenning på prisene...  :-X.

Det andre usikkerhetsmomentet er forsikringen, men den regner jeg med at blir liggende omtrent på tilsvarende som P+ - man kan vel ikke blindt sammeligne P85D med tilsvarende supersportsbiler... Prisen er i hvert fall en annen... :)

Det tredje usikkerhetsmomentet blir å selge min p85s 2014 - men sikkert lettere enn eksosbiler i samme klasse...

Da har jeg sjekket min spekk og den ble på 854.000,- Dvs kun 44.000,- mer enn tilsvarende P+  :)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Griffel

#43
Med det beskjedne pristillegget 25100 på en bil fra ca. 500 000 og oppover vil neppe noen kjøpe S85 uten D.
Om noen vil betale ca 80 000 mer for en bil som er hårfint raskere men uten 4 hjulstrekk? ? ?

Men trolig øker dette mulighetene for en brukt Tesla til mer fornuftig pris neste år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#44
Sitat fra: sigurdi på lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:22
600Nm bak, 300 forran.
Ulik giving på motor fremme og bak, som gjør at effekt kurvene overlapper og mer skyv i et mye større register.
På den lille aks stripen, var hastighet oppe i ca150 og det var ikke mange sekundene.
Da kom jo noe data på plass på hjemmesiden:
P85 350 kW Toppfart 210 km/t
S85D 2 motorer hver på 140 kW topfart 250 km/t.
d.v.s P85 vil kunne akselerere raskere enn S85D på tørr asfalt (med friksjon over ca. 0,9) uten at det har interesse for de fleste av oss vanlige.

P85D 350 kW bak og 165 kW front. Det er vel denne som har 600Nm bak og 300Nm front toppfart 250 km/t
60D samme motor som 85D men toppfart 200km/t og batterhensyn gjør virkelig effekt noe mindre.




Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA