Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har din Model S rullet?

Startet av bb, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 18:10

« forrige - neste »

emil

Har Zoe dekktrykksensorer?

I tilfelle nei, vil vi da se en kraftig økning i antall registrerte biler i oktober før fristen 1. november uavhengig av kampanjene til Renault?

Alternativt at nødvendig hardware for TPMS allerede er montert i bilene og at det kun trengs sensorer i felgene og aktivering.


(og nei, dette er ikke ment som noen som helst kritikk av hverken Renault eller Zoe)

tinker

Det er ingen kladd på ventilene på mine hjul i alle fall. Vet ikke om det er eneste måten å gjøre det på, så det er godt mulig det finnes noe annet i bilen som måler dekktrykk.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Noen biler (bl.a USA Leaf) har fysisk trykksensor inni hver ventil, andre har tidligere brukt ABS/ESP sensorene eller lignende til å måle forskjellig hjulomkrets og på den måten anta at et dekk har lavere trykk enn de andre. Kravet fra 1. november er etter det jeg har hørt at det skal være fysisk sensor og at den "enkle" måten ikke lenger er lov.

Det er ikke noe krav om ettermontering på biler registrert før 1. november 2014.

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:31Kravet fra 1. november er etter det jeg har hørt at det skal være fysisk sensor og at den "enkle" måten ikke lenger er lov.

Dette har jeg også lest noen ganger her på forumet, men så langt har jeg ikke sett noen dokumentasjon som underbygger påstanden.

Det ser f.eks. ikke ut som om VW er i ferd med å gå over til direkte overvåking med sensor på sine biler.


moonbuggy

http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/07/nytt-eu-direktiv-kan-koste-norske-bileiere-dyrt
Ifølge denne artikkelen i TU, er påbudet bare dekktrykksovervåking og ikke knyttet til metode (noe som i seg selv er litt tåpelig, da det utelukker nyvinninger).
Den enkleste er ved hjelp av ABS-sensoren. Da registreres økt rullemotstand over tid, forklarer Andersson.
Fordelen med denne løsningen er at den er billig, holdbar og vedlikeholdsfri.

stefka

Alle Zoe som blir levert ut fra nå av har dekktrykksensor inklusive. I tillegg til sort dashbord (det lyse dashbordet speilet ekstremt i frontruta). Men det gjelder ikke biler som blir levert fra "lager".

emil

Sitat fra: stefka på fredag 10. oktober 2014, klokken 16:52
Alle Zoe som blir levert ut fra nå av har dekktrykksensor inklusive. I tillegg til sort dashbord (det lyse dashbordet speilet ekstremt i frontruta). Men det gjelder ikke biler som blir levert fra "lager".

Nettopp derfor jeg lurer på om lagerbilene, hvor mange det nå er, blir registrert av Renault eller forhandlerene for å slippe unna kravet om sensorer.

Det var snakk om at det kom 300 biler i juni, og når det i utgangen av september var registrert i underkant av 200 biler totalt kan det jo tyde på et betydelig antall biler på lager som enten må utstyres med sensorer eller registreres og dermed "ødelegge" statistikken litt. Det kan igjen åpne for enda lavere priser på et begrenset antall biler utover i november.

Det som også kan skje er at resultatet for oktober blir unaturlig høyt og at det faktisk får folk til å kikke en ekstra gang på Zoe som et alternativ til Leaf eller eGolf.

Får følge med om det blir registrert unormalt mange biler de siste dagene i før november.

Stormfull

Jeg kjøpte som sagt tidligere for 2 dager siden og skal hente den til uka. Skal jammen meg spørre dem om trykksensor er montert på min.
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stormfull

ja ser sånn ut. Se lenger opp i tråden:)
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

Øyvind I

Aner ikke om Zoe har dekktrykksensor. Dette er totalt uvesentlig for mitt kjøp. Dekktrykksensor er i mitt syn et hjelpemiddel for bevistløse bilfører (som da ikke burde kjøre bil)
1) Bilen er konstruert slik at man ikke merker ujevnheter og derav ikke punktering. Noen liker den type bil. Ikke jeg.
2) Sjøføren er så til de grader ikke til stede at man merker at bilen oppfører seg unormalt
3) Dekktrykk sjekker man jo i løpet av året. Hallo, dette er på minimum av vedlikehold som kan kreves at man sjekker oftere. Alle klarer dette.

Hadde dekktrykksensor (ikke i dekkene....) på 2010 mode BMW 520 og den reagerte når man byttet fra vinterhjul til sommerhjul pga rulleomkrets. Måtte stoppe og resette etter hjulskift. (Solgte uansett bilen pga at den var kjedelig å kjøre + astronomisk verdifall). Dekktrykket var riktig. Er man i zombie tilstand og ikke sjekker lufttrykk så er jo dekktrykksensor kanskje til hjelp (eller besvær).
Tulleregel i mitt syn.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

moonbuggy

#11
Sitat fra: Øyvind I på fredag 10. oktober 2014, klokken 23:23
Er man i zombie tilstand og ikke sjekker lufttrykk så er jo dekktrykksensor kanskje til hjelp (eller besvær).
Tulleregel i mitt syn.
Slett ingen tulleregel, som du kaller det. Svært få merker om man kjører rundt med litt for lite trykk i dekkene, og de fleste av oss sjekker ikke ofte. I sum gir dette unødig drivstoff-forbruk. Ny teknologi er billig, og gir eksakt informasjon. Man ser trykk i hvert av dekkene, og da følger man også med og korrigerer. Det gjelder de av oss som slett ikke sjekket dekktrykk ofte.
De som gjør/gjorde det sparer jo enda mer tid. Istedet for manualt å sjekke dekktrykket med jevne mellomrom, så avleser man dette inne i bilen.

emil

Sitat fra: moonbuggy på søndag 12. oktober 2014, klokken 01:19
Man ser trykk i hvert av dekkene, og da følger man også med og korrigerer. Det gjelder de av oss som slett ikke sjekket dekktrykk ofte.
De som gjør/gjorde det sparer jo enda mer tid. Istedet for manualt å sjekke dekktrykket med jevne mellomrom, så avleser man dette inne i bilen.

På USA Leaf har man ingen steder man kan lese av dekktrykket, det varsles kun når et dekk kommer under en gitt grenseverdi som er hardkodet i bilen. Nå kan man heldigvis lese av dekktrykket med android-appen LeafSpy (og sansynligvis LeafStat på iOS).

På fossilbilen pleide jeg å sjekke og justere dekktrykk med jevne mellomrom når jeg fyllte på bensin, men jeg er jo aldri innom bensinstasjoner lengre. Noen ganger når jeg hurtiglader tar jeg derimot ut kompressoren som fulgte med dekkrepsettet og bruker den for å sjekke og justere trykket i dekkene.


K S

Sitat fra: Øyvind I på fredag 10. oktober 2014, klokken 23:23
Aner ikke om Zoe har dekktrykksensor. Dette er totalt uvesentlig for mitt kjøp. Dekktrykksensor er i mitt syn et hjelpemiddel for bevistløse bilfører (som da ikke burde kjøre bil)
1) Bilen er konstruert slik at man ikke merker ujevnheter og derav ikke punktering. Noen liker den type bil. Ikke jeg.
2) Sjøføren er så til de grader ikke til stede at man merker at bilen oppfører seg unormalt
3) Dekktrykk sjekker man jo i løpet av året. Hallo, dette er på minimum av vedlikehold som kan kreves at man sjekker oftere. Alle klarer dette.

Hadde dekktrykksensor (ikke i dekkene....) på 2010 mode BMW 520 og den reagerte når man byttet fra vinterhjul til sommerhjul pga rulleomkrets. Måtte stoppe og resette etter hjulskift. (Solgte uansett bilen pga at den var kjedelig å kjøre + astronomisk verdifall). Dekktrykket var riktig. Er man i zombie tilstand og ikke sjekker lufttrykk så er jo dekktrykksensor kanskje til hjelp (eller besvær).
Tulleregel i mitt syn.

Jeg har faktisk hatt bruk for dekktrykkovervåking. Jeg hadde en VW med dekktrykkovervåking via ABS systemet, og vi var på tur hele familen en mørk og våt høstkveld. På Vestlandet er vi ikke ukjent med steinras, hvor det kan ligge både småsteing og steinblokker i vegbanen. På nevnte tur var det hverken større steiner eller steinblokker, og vi var på en veistrekning mellom to ferjer (selvfølgelig...) og det gikk selvsagt unna, ikke veldig fort, en 70-80, og jeg registrerte ved to anledninger noe som kunne virke som et hull i vegbanen eller lignende, dette i løpet av få minutter.
Før vi kom til neste ferje fikk jeg opp dekktrykkalarm. Ut å sjekke, jo, nesten flatt høyre bakhjul, frem med kompressor, men det var revne/ødelagt dekk, men fikk kjørt ombord på ferjen. Uten reservehjul...
Fikk ringt svoger vi var på vei til, han kom i møte med reservehjul. Vi kjørte på land av ferjen på felgen og jeg gjorde klar bilen. Etter at bilen var jekket opp og vi ventet, så oppdaget jeg at også høyre forhjul var punktert og ødelagt!

Nå er jo dette ekstrem uflaks, men kjører en på "forskjellige" veier, er innom byggeplasser osv, ja da er pinadø ikke dekktrykkovervåking noe tullegreie, i tillegg så får de som "aldri" sjekker lufttrykket et varsel om å fylle når det blir for lavt.

Det som er enklere enn å ta ut kompressor for å sjekke lufttrykk er å spandere noen kroner på digital dekktrykkmåler, kan anbefale NAF. Den tjener en inn igjen ved bruk. (Manometrene (målerne) på bensinstasjonene er for unøyaktige.)

tinker

Dekktrykksensor som verktøy er nyttig, ingen tvil. Jeg har det i RAVen, og bortsett fra at jeg må innom verksted etter å ha byttet hjul har det vært greit å ha.

Som krav for å få typegodkjent bil virker det mer som en flink lobby fra en bransje som ønsker å suge mer penger ut av markedet.

Neste krav som kommer blir vel oljenivåmåler. Samme trivielle oppgave å sjekke oljen som å sjekke lufttrykket, men den vil vi heldigvis slippe unna i elbil :)


2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA