Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (Mangel på) automatisk dag og nattmodus på 17"-skjermen

Startet av christian1986, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:24

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: OddB på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:25
Så lenge  det ikke er en Buddy-eier som skrotet bilen sin og kjøper en brukt  Tesla

.Net

#106
Beholder P85+ og P85D.
+en blir nok lite brukt, men er fortsatt en utrolig god bil!
P85D

petersv

Joda, enig med deg i det Odd. Og det er nok ikke utenkelig at de som kjøper ny Tesla hele tiden også gjlr dette med andre varer og tjenester som kanskje ikke er like bærekraftige, men da kommer mitt andre poeng til sin rett siden de blakker seg litt med Teslasponsing for annenhåndsmarkedet og har mindre igjen til annen bruk og kast-ing.

samotholt

#108
Sitat
Jeg er glad jeg kjøpte P85+ når jeg gjorde det. P85D hadde vært uaktuell nå pga. pris og at den kun er å få med sort skinninteriør (noe jeg VIRKELIG ikke vil ha). Dessuten er jeg ganske skeptisk til de nye setene.

Alternativet nå hadde altså vært en S85D. Men spesifiserer jeg den mest mulig likt min eksisterende bil så havner den faktisk over i pris (!). Da får jeg AWD men går glipp av sportsunderstellet og får 1 sekund tregere akselerasjon. Frister ikke.

Det er 1,0  sek. i forskjell på aksen (og 1,2 mellom P85 og P85D..), men det er når det er optimalt feste. Hva skjer når det ikke er det? Det er altså når det er bløtt eller glatt. Når jeg prøvekjørte P85 så slapp bilen midtsommers på bar asfalt (svingte litt og ga bunn gass).

Vil tro det er meget vanskelig å få bra aks med P85 og vinterdekk.

Uansett har D versjonen også fordelen av økt rekkevidde. Som sagt jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt, men folk får nå gjøre valget selv.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

ELTesla

Sitat fra: samotholt på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:47
Tipper S85D "dreper" annenhåndsverdien på P85. Den er nesten like rask, billigere og gir veigrep mer enn halve året.

Mitt tips er at prisen på P85 nå havner ned mot prisen på S85. Jeg hadde ihvertfall aldri vurdert P85 nå. Om man er kjapp er det kanskje mulighet for å skifte før alle i markedet merker nyheten D?

Dersom P85 synker til S85 nivå, hva skjer da med bruktbilprisene på S85?
De må synke nesten tilsvarende dersom noen skal vurdere den foran P85?

christian1986

I et rasjonelt marked så er jeg enig. Problemet her er jo leveringstid. Kjenner selv folk som gjerne vil kjøpe en, men der leveringstiden er baugen som gjør at de ikke kjøper.
Blir uansett veldig spennende framover.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Madboy på søndag 12. oktober 2014, klokken 20:29Dersom P85 synker til S85 nivå, hva skjer da med bruktbilprisene på S85?
De må synke nesten tilsvarende dersom noen skal vurdere den foran P85?
Jeg tenker prisen på S85 er ganske hard. Hvis den synker nevneverdig så er det fort mange som vil hoppe over fra e-Golf, Leaf, osv. Mens de som hopper til P85 har stort sett kun S85 som alternativ.

Det er både fordeler og ulemper med P85 i forhold til S85, så det er ikke en ubetinget sannhet at folk er villig til å betale mer for P85 enn S85. P85 har jo som oftest 21" dekk, som slites betydelig raskere enn 19", og dette betyr da økte dekkutgifter. De økte ytelsene er jo også ren luksus, og det er nok ikke få som syns at ytelsene til S85 er mer enn nok. Tror heller ikke det er veldig mange (av "folk flest") som er villige til å betale nevneverdig ekstra for litt mer detaljering på setene, røde bremsekaliperer, spoiler, e.l.

P85 har alltid vært og vil nok også fortsatt være for de spesielt interesserte, mens folk med "normal" inntekt og "normal" interesse for bil vil se mer på de andre faktorene til Model S som ikke går på ren ytelse. (Lave drivstoffkostnader, stillhet, miljø, insentivene, osv.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

samotholt

Helt enig (du sparte meg en del skriving der Espen).

I tillegg kan jeg jo legge til at om man ser på prisen på finn så starter P85 (brukt) fra 650k og oppover. Når en ny S85D koster 550k (uten utstyr) så skal det godt gjøres at noen vil vurdere disse bilene.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA